GP USA 2018: Austin, TX. Circuit of the America's

Gestart door Robbert65, 17 oktober 2018 - 15:41:35

« vorige - volgende »

JS JTD

Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 13:12:51
Naast de limiet van 105 kg per race staat er ook nog een begrenzing op hoeveel benzine er tegelijk ingespoten wordt. Die limiet staat op 100 kg per uur, omgerekend een kleine 28 gram (38 ml) per seconde. Verloopt je verbruik op een gegeven moment harder dan dat, word je ook gediskwalificeerd. Dit was het probleem bij Ocon.

De reden waarom die tweede limiet bestaat, is dat ze anders vooral heel intens zouden versnellen aan het begin van ieder recht stuk, om dan aan het einde gewoon uit te bollen. Dat zou de snelste manier zijn om te racen binnen de limiet van 105 kg per race, maar het zou ook gevaarlijke situaties opleveren doordat coureurs heel vaak van het gas zouden moeten op het rechte stuk. Dankzij de tweede regel wordt het brandstofverbruik meer verspreid over alle delen van het circuit. In het WEC bestaan gelijkaardige regels.

Gelukkig wordt deze regel voor 2021 geschrapt!

Jozef

Welke regel? Zijn er überhaupt al regels voor 2021 bekend? Ik mag hopen dat ze de fuel flow limit niet afschaffen, wordt echt een onnozele show dan.

JS JTD

Citaat van: Jozef op 23 oktober 2018 - 18:49:21
Welke regel? Zijn er überhaupt al regels voor 2021 bekend? Ik mag hopen dat ze de fuel flow limit niet afschaffen, wordt echt een onnozele show dan.

?
Het zorgt juist voor meer actie! Bovendien kunnen de motoren dan weer naar Formule 1 waardige toerentallen gaan. Kortom, een belangrijke verandering om de show te verbeteren.

Matthijs

Dat vraag ik echt af. Een turbo heeft geen hoge toeren nodig voor veel vermogen, volgens mij. Maar het brandstofverbruik gaat wel omhoog, waardoor je met meer benzine aan de start moet staan. Meer benzine betekent meer gewicht en dus tragere rondetijden. Volgens mij zal brandstofbesparen altijd blijven bestaan. Niet zozeer omdat het moet, maar omdat je dat lichter bent.

JS JTD

Citaat van: Matthijs op 23 oktober 2018 - 22:18:19
Dat vraag ik echt af. Een turbo heeft geen hoge toeren nodig voor veel vermogen, volgens mij. Maar het brandstofverbruik gaat wel omhoog, waardoor je met meer benzine aan de start moet staan. Meer benzine betekent meer gewicht en dus tragere rondetijden. Volgens mij zal brandstofbesparen altijd blijven bestaan. Niet zozeer omdat het moet, maar omdat je dat lichter bent.

Wellicht moeten we deze discussie verplaatsen naar het motoren topic.
Enfin, de hoeveelheid brandstof voor de hele race blijft gehandhaafd, het is dus aan de teams dit naar eigen inzicht zo goed mogelijk te spreiden gedurende de race. Brandstofsparen zal inderdaad blijven bestaan want er is nu eenmaal een limiet ingesteld voor de totale hoeveelheid benzine.
Vanwege de fuelflow limiet, waar het hier dus over gaat, wordt de koppelcurve rond de 10500 rpm naar beneden afgebogen. Het heeft dus geen enkele zin om de motor naar 15000 rpm te brengen ondanks dat het reglement wel die ruimte laat voor wat betreft het motortoerental. De intentie is om dat te veranderen.

Matthijs

Interessante grafiek! Omdat de fuelflow is gemaximeerd bij 10.500 toeren en hoger heeft het dus weinig zin om hogere toeren te rijden. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord: als de maximale fuel flow wordt afgeschaft, in hoeverre gaat het vermogen van een turbomotor dan nog omhoog bij hogere toerentallen? Weegt dat op tegen het extra brandstofverbruik en dus zwaardere auto's bij de start? Kortom: gaat een auto sneller van start tot finish met een hoger maximaal toerental of zullen teams altijd toerental drukken om brandstof te sparen? Het gaat hier specifiek om een turbomotor, van een atmosferische motor weten we dat meer toeren altijd gewenst is.

Wings

Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 01:06:09
Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.

Wat riep Helmut nog eens als Hartley punten pakt? ;)

Jozef

Wat je gaat krijgen als je de 105 kg per race handhaaft maar de fuel flow limit afschaft is:

1. Lift & coast neemt ENORM toe, want je zou dom zijn om nog benzine te verspillen in pakweg de laatste 300 meter van een recht stuk.
2. Races met safety car worden gewonnen door degene die vóór de SC het langzaamst heeft gereden, want die heeft na de SC meer benzine dan de rest en kan dus harder rijden.

Maar hey, we krijgen hogere toerentallen, woehoe!

JS JTD

Citaat van: Matthijs op 24 oktober 2018 - 10:46:29
Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord: als de maximale fuel flow wordt afgeschaft, in hoeverre gaat het vermogen van een turbomotor dan nog omhoog bij hogere toerentallen? Weegt dat op tegen het extra brandstofverbruik en dus zwaardere auto's bij de start? Kortom: gaat een auto sneller van start tot finish met een hoger maximaal toerental of zullen teams altijd toerental drukken om brandstof te sparen? Het gaat hier specifiek om een turbomotor, van een atmosferische motor weten we dat meer toeren altijd gewenst is.

Bij een turbomotor is dat hetzelfde verhaal. Je kan wel zeggen, oke gooi de turbodruk omhoog, maar dat vraagt meer energie in de vorm van tegendruk. En meer energiebehoefte voor de turbo is ook een probleem als de turbo uitsluitend op de mgu-h draait, iets dat in de kwalificatie gebeurt om maximaal motorvermogen te halen.

JS JTD

Citaat van: Jozef op 24 oktober 2018 - 12:53:28
Wat je gaat krijgen als je de 105 kg per race handhaaft maar de fuel flow limit afschaft is:

1. Lift & coast neemt ENORM toe, want je zou dom zijn om nog benzine te verspillen in pakweg de laatste 300 meter van een recht stuk.
2. Races met safety car worden gewonnen door degene die vóór de SC het langzaamst heeft gereden, want die heeft na de SC meer benzine dan de rest en kan dus harder rijden.

Maar hey, we krijgen hogere toerentallen, woehoe!

Het gaat er vooral om dat er verschillende strategieën mogelijk worden, wat de actie op de baan vergroot. Volgens mij (en vele anderen) is dat juist een positieve ontwikkeling.

Jozef

Ja, de strategie die mogelijk wordt is het nog meer uitbuiten van een safety car. Daar zit ik echt op te wachten.

De SC buiten beschouwing gelaten zal er altijd één weg zijn die het snelst is om de finish te halen met de gegeven benzine, en dat is het gelijkmatig spreiden van je verbruik over de hele race, maar met een lichte voorkeur voor de beginfase omdat je dan snel veel gewicht kwijt wil. Daar zet een F1-team even een stagiair op en een week later weten ze voor elk circuit wat het optimum is. En natuurlijk lift & coast, héél veel lift & coast.

Tuesday

#41
Citaat van: Jozef op 24 oktober 2018 - 12:53:28
Wat je gaat krijgen als je de 105 kg per race handhaaft maar de fuel flow limit afschaft is:

1. Lift & coast neemt ENORM toe, want je zou dom zijn om nog benzine te verspillen in pakweg de laatste 300 meter van een recht stuk.
2. Races met safety car worden gewonnen door degene die vóór de SC het langzaamst heeft gereden, want die heeft na de SC meer benzine dan de rest en kan dus harder rijden.

Maar hey, we krijgen hogere toerentallen, woehoe!
punt 2 lijkt me wel op te lossen en is daarnaast misschien juist wel een leuke toevoeging. Een SC heeft sowieso al de potentie om de boel op de kop te gooien, daar kan dit ook nog wel bij.
En punt 1 kan juist in duels ook interessante ontwikkelingen geven. Ik zeg niet dat ik voor ben, maar naast de nadelen zijn er natuurlijk ook altijd voordelen te bedenken. Wat mij betreft is het geluid prima zoals het nu is, dus prima als het zo blijft als het nu is.

Sabai

Voor mijn idee is het geluid al beter geworden. Of ik ben er gewend aan geraakt :D

Wings

Dat laatste. Een halo is er ook niet mooier uit gaat zien maar het stoort me niet (meer).