GP USA 2018: Austin, TX. Circuit of the America's

Gestart door Robbert65, 17 oktober 2018 - 15:41:35

« vorige - volgende »

Mickey

Citaat van: robbert op 19 oktober 2018 - 19:35:07
ja idd, en ook hier kan ferrari niet mee met mercedes. Hamilton mag al zijn kampioenentrui aandoen. De titel is dit weekend binnen.

Het liep allemaal iets anders. ;D

Mercedes slecht dit weekend! Eerste call was fout, tweede call kwam een ronde of zeven á acht te laat.

Tuesday

Citaat van: Mickey op 21 oktober 2018 - 22:39:23
Citaat van: robbert op 19 oktober 2018 - 19:35:07
ja idd, en ook hier kan ferrari niet mee met mercedes. Hamilton mag al zijn kampioenentrui aandoen. De titel is dit weekend binnen.

Het liep allemaal iets anders. ;D

Mercedes slecht dit weekend! Eerste call was fout, tweede call kwam een ronde of zeven á acht te laat.
die 1e call was niks mis mee, Hamilton reed achter Kimi en nog voor Kimi zn eerste stop zat ie daar weer, op veel betere banden. Ongelofelijk dat ze van daaruit de race nog uit handen gaven.

Jozef

Hamilton naar binnen roepen was zijn beste kans om de race te winnen. Maar ook het grootste risico om de tweede plek te verliezen, wat uiteindelijk gebeurde.

Ik vond het alleen raar dat ze hem voor de derde stint weer op softs naar buiten stuurden. Ik verwachtte een latere pitstop en dan een knalstint op ultra's. Maar misschien waren de zachtere banden op?

Jozef

Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.

Sabai


Mickey

Citaat van: Tuesday op 21 oktober 2018 - 23:12:45
Citaat van: Mickey op 21 oktober 2018 - 22:39:23
Citaat van: robbert op 19 oktober 2018 - 19:35:07
ja idd, en ook hier kan ferrari niet mee met mercedes. Hamilton mag al zijn kampioenentrui aandoen. De titel is dit weekend binnen.

Het liep allemaal iets anders. ;D

Mercedes slecht dit weekend! Eerste call was fout, tweede call kwam een ronde of zeven á acht te laat.
die 1e call was niks mis mee, Hamilton reed achter Kimi en nog voor Kimi zn eerste stop zat ie daar weer, op veel betere banden. Ongelofelijk dat ze van daaruit de race nog uit handen gaven.

Banden die er dus aangingen. Hamilton hoefde de race niet te winnen. Had gewoon continu achter Kimi aan kunnen rijden wellicht rond het midden een over--of undercut proberen.

Het leek een briljante move. Totdat het een tweestopper werd.

Mickey

Dat ze overigens zo laat kwamen met die tweede call heeft ze volgens mij gewoon de race gekost. Hamilton verloor op dat setje op een gegeven moment 1,5 of 2 seconden per ronde. En dan nog zo lang doorrijden.

Fietser

Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 01:06:09
Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.

De diskwalificatie van Ocon en Magnussen gaat me eerlijk gezegd boven mijn pet. De brandstofregels zijn me te ingewikkeld en te technisch. Wat is er eigenlijk mis mee dat als je te veel brandstof verbruikt, je gewoon stil kom te staan? Zoals vroegah. Maar wellicht denk ik te simpel en kan iemand het mij goed uitleggen.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 21 oktober 2018 - 22:34:00
by far. t is maar goed dat Max een Renault motor heeft, anders zou het wel erg saai worden allemaal. En toch erg gaaf dat Kimi nog weer eens wint, al was het wel lastig kiezen op het einde. Verstappen vanaf P18 was ook een mooie winnaar geweest.
Dat was het leukste aan het gevecht om de overwinning: elke winnaar was goed geweest. Kimi, eindelijk na 5,5 jaar weer eens. Max, fantastisch na P18 op de grid. En Lewis verdiende het ook, als hij na een verkeerde strategie Verstappen én Raikkonen op de baan zou hebben ingehaald.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 22 oktober 2018 - 09:14:12
Citaat van: Tuesday op 21 oktober 2018 - 22:34:00
by far. t is maar goed dat Max een Renault motor heeft, anders zou het wel erg saai worden allemaal. En toch erg gaaf dat Kimi nog weer eens wint, al was het wel lastig kiezen op het einde. Verstappen vanaf P18 was ook een mooie winnaar geweest.
Dat was het leukste aan het gevecht om de overwinning: elke winnaar was goed geweest. Kimi, eindelijk na 5,5 jaar weer eens. Max, fantastisch na P18 op de grid. En Lewis verdiende het ook, als hij na een verkeerde strategie Verstappen én Raikkonen op de baan zou hebben ingehaald.
als ie dat had gedaan misschien wel, maar die 2e stint van hem was gewoon waardeloos. Hij had na de VSC de zege eigenlijk al in zn zak.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 00:05:16
Hamilton naar binnen roepen was zijn beste kans om de race te winnen. Maar ook het grootste risico om de tweede plek te verliezen, wat uiteindelijk gebeurde.

Ik vond het alleen raar dat ze hem voor de derde stint weer op softs naar buiten stuurden. Ik verwachtte een latere pitstop en dan een knalstint op ultra's. Maar misschien waren de zachtere banden op?
die banden waren idd helemaal op. Achteraf hadden ze Hamilton juist eerder binnen moeten halen, ze hadden zelfs met een hele vroege 2e stop Kimi kunnen undercutten. En Hamilton had natuurlijk ook gewoon Kimi op de baan moeten pakken met zn veel betere banden.

Jozef

Citaat van: Fietser op 22 oktober 2018 - 08:56:23
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 01:06:09
Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.

De diskwalificatie van Ocon en Magnussen gaat me eerlijk gezegd boven mijn pet. De brandstofregels zijn me te ingewikkeld en te technisch. Wat is er eigenlijk mis mee dat als je te veel brandstof verbruikt, je gewoon stil kom te staan? Zoals vroegah. Maar wellicht denk ik te simpel en kan iemand het mij goed uitleggen.

Eigenlijk is het niet heel ingewikkeld. Je mag 105 kg verbruiken tijdens de race, meer niet. Magnussen deed dat wel en is dus gediskwalificeerd. Simpel. Ik denk dat er een kleine reserve in de tank zit zodat je op het eind niet op dampen komt te rijden terwijl je nog niet boven de limiet zit.

Naast de limiet van 105 kg per race staat er ook nog een begrenzing op hoeveel benzine er tegelijk ingespoten wordt. Die limiet staat op 100 kg per uur, omgerekend een kleine 28 gram (38 ml) per seconde. Verloopt je verbruik op een gegeven moment harder dan dat, word je ook gediskwalificeerd. Dit was het probleem bij Ocon.

De reden waarom die tweede limiet bestaat, is dat ze anders vooral heel intens zouden versnellen aan het begin van ieder recht stuk, om dan aan het einde gewoon uit te bollen. Dat zou de snelste manier zijn om te racen binnen de limiet van 105 kg per race, maar het zou ook gevaarlijke situaties opleveren doordat coureurs heel vaak van het gas zouden moeten op het rechte stuk. Dankzij de tweede regel wordt het brandstofverbruik meer verspreid over alle delen van het circuit. In het WEC bestaan gelijkaardige regels.

Fietser

Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 13:12:51
Citaat van: Fietser op 22 oktober 2018 - 08:56:23
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 01:06:09
Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.

De diskwalificatie van Ocon en Magnussen gaat me eerlijk gezegd boven mijn pet. De brandstofregels zijn me te ingewikkeld en te technisch. Wat is er eigenlijk mis mee dat als je te veel brandstof verbruikt, je gewoon stil kom te staan? Zoals vroegah. Maar wellicht denk ik te simpel en kan iemand het mij goed uitleggen.

Eigenlijk is het niet heel ingewikkeld. Je mag 105 kg verbruiken tijdens de race, meer niet. Magnussen deed dat wel en is dus gediskwalificeerd. Simpel. Ik denk dat er een kleine reserve in de tank zit zodat je op het eind niet op dampen komt te rijden terwijl je nog niet boven de limiet zit.

Naast de limiet van 105 kg per race staat er ook nog een begrenzing op hoeveel benzine er tegelijk ingespoten wordt. Die limiet staat op 100 kg per uur, omgerekend een kleine 28 gram (38 ml) per seconde. Verloopt je verbruik op een gegeven moment harder dan dat, word je ook gediskwalificeerd. Dit was het probleem bij Ocon.

De reden waarom die tweede limiet bestaat, is dat ze anders vooral heel intens zouden versnellen aan het begin van ieder recht stuk, om dan aan het einde gewoon uit te bollen. Dat zou de snelste manier zijn om te racen binnen de limiet van 105 kg per race, maar het zou ook gevaarlijke situaties opleveren doordat coureurs heel vaak van het gas zouden moeten op het rechte stuk. Dankzij de tweede regel wordt het brandstofverbruik meer verspreid over alle delen van het circuit. In het WEC bestaan gelijkaardige regels.

Dank je voor je prima uitleg. Ik begrijp het nu. Regels zijn regels, soit.
Toch blijf ik (stiekem) simpel denken: wat is er mis met 'je mag max. X liter benzine meenemen en je ziet maar hoever je ermee komt'? Ik denk dit vooral ook omdat deze technische regels tamelijk 'verborgen' en voor veel kijkers erg onnavolgbaar zijn, wat de aantrekkelijkheid van de autorensport bepaald ten goede komt.

Jozef

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt.

Vroeger in de late jaren '80 en vroege jaren '90 was het bij mijn weten zo, dat er een hoeveelheid benzine was die je voor de start mocht tanken en dan zocht je het maar uit? Dan vielen er ook regelmatig auto's zonder benzine aan het einde van de race. Thierry Boutsen heeft zo nog de eerste podiumplek uit zijn carrière behaald, omdat er voor hem 2 of 3 zonder benzine vielen. Hijzelf ook met enkele meters te gaan, maar hij heeft zijn auto nog over de finish geduwd.

Ik weet niet zeker waarom ze het nu niet meer zo doen, maar ik kan wel een paar mogelijke redenen bedenken:
- er moet na de race nog wat benzine over zijn zodat de FIA een staal kan nemen, want anders wordt er gegarandeerd vals gespeeld met additieven
- "auto's die stilvallen zonder benzine zijn gevaarlijk, meneer"

Fietser

Dat zijn inderdaad mogelijke (en goede) redenen voor deze maatregel, Jozef.

Jij noemt het voorbeeld van Boutsen.
Ik weet ook een aardige. In 1964 op Francorchamps gingen Dan Gurney, Graham Hill, Bruce McLaren en Jim Clark in die volgorde de laatste ronde in. Leider Gurney zag echter zijn benzinemeter op nul staan en dook daarom voor een extra slokje de pits in waarmee hij de overwinning uit handen gaf. Halverwege de laatste rond kwam Hills BRM droog te staan en viel dus uit. Een paar honderd meter voor de finish begon ook McLarens Cooper te stotteren waardoor hij gedwongen was freewheelend heuvelaf richting finish te gaan. (Die finish lag toen voorbij La Source hairpin.) Maar juist voor de streep werd hij gepasseerd door Clark die daarmee de race won. Het spreekt haast vanzelf dat winnaar Clark vlak na de finish ook droog kwam te staan.
Unaniem was men van mening dat het lag aan het racetempo dat veel hoger lag dan men vooraf dacht. Dat kwam vooral doordat de vier coureurs de hele race met elkaar in de clinch lagen. Ach ja, andere tijden.