GP JAPAN 2018: Suzuka

Gestart door Robbert65, 03 oktober 2018 - 13:22:16

« vorige - volgende »

Jozef

Ze kwamen aan de start op supersofts, de meesten achter hen op softs. Ze stonden vooraan omdat ze gisteren geluk hadden in de kwalificatie, vandaag kwamen ze gewoon weer terecht op de plek waar ze thuishoren, mijns inziens.

Matthijs

Ik denk dat het voor het middenveld gewoon een nadeel is om Q3 te mogen rijden en op de banden van Q2 te moeten starten. Die regel mogen ze van mij direct afschaffen.

Robbert65

Eens. Leuk voor de top 6 maar voor de rest is die regel helemaal niks. Dus afschaffen voor iedereen en de kwalificatie kan gewoon zo blijven. Of Q3 vervangen door van 10 to 1 (tijden Q2) één fastlap te laten rijden en die tijden te laten gelden. Heb je maximaal 6 minuten per rijder nodig, duurt de hele quali dus een half uurtje langer...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

FolkertE

Misschien is de extra q4 niet zon heel slecht idee dan.

Jozef

De regel bestaat juist om boeiende races te creëren. Je geeft de heren buiten de top 10 een voordeeltje zodat ze ook nog een kans maken op een goed resultaat op zondag. Het is nu wellicht doorgeslagen, en dat heeft twee redenen: het verschil tussen de compounds is volgens mij wat vergroot, en tegelijk hebben we dit jaar het compactste middenveld ooit in de geschiedenis van de F1. Als coureur/auto A gelijk presteert aan coureur/auto B, dan gaan de banden de doorslag geven.

Als je de bandenregel afschaft, is het resultaat dat de races saaier worden omdat iedereen op de ideale compound kan starten. Dat we gisteren een boeiende race zagen in het middenveld, is juist voor een groot deel te danken aan deze regel. Hem gewoon maar afschaffen is als het kind met het badwater weggooien.

Robbert65

Nee joh. Kijk, ware het zo dat de verschillen tussen de compounds zodanig zijn dat je Q3 niet haalt als je de band kiest in Q2 die voor de race het gunstigst is hadde jij gelijk. Maar in de huidige situatie haal Mercedes op intermediates nog Q3 als het 30 graden en zonnig is, bij wijze van spreken. Waarmee ik maar zeggen wil: Pirelli ga 's wat doen en FIA: schaf die bandenregel (voorlopig) maar af.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Dat een Mercedes veel sneller is dan een Toro Rosso weet ik ook wel. Maar daar hadden we het niet over. Waar het om gaat is waarom de strijd tussen Toro Rosso, Force India, Haas, Renault en Sauber anders uitpakt op zaterdag dan op zondag.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 08 oktober 2018 - 23:54:49
Dat een Mercedes veel sneller is dan een Toro Rosso weet ik ook wel. Maar daar hadden we het niet over. Waar het om gaat is waarom de strijd tussen Toro Rosso, Force India, Haas, Renault en Sauber anders uitpakt op zaterdag dan op zondag.
Maar dan is de regel toch 'competitievervalsing'? Het middenveld is zo close dat een betere startpositie vaak niet opweegt tegen de slechtere bandenstrategie.

Jozef

Competitievervalsing? Iedereen weet van tevoren welke banden er beschikbaar zijn en hoe de regels in elkaar zitten. Het is de taak van de teams om het maximum te behalen met de middelen die hun gegeven worden.

Héél af en toe leidt dat tot uitwassen, zoals tijdens Q2 in Rusland. Ik ga hier niet beweren dat zoiets een goede zaak is. Maar ik zie het als een onvermijdelijk gevolg van een regel die verder zo goed als altijd goed uitpakt. Dat het 1 of 2 keer raar uitpakt, na letterlijk tientallen weekends zonder problemen, betekent niet dat de regel meteen slecht is.