GP JAPAN 2018: Suzuka

Gestart door Robbert65, 03 oktober 2018 - 13:22:16

« vorige - volgende »

Robbert65


FORMULA 1 2018 HONDA JAPANESE GRAND PRIX

Een stilgehouden telefoongesprek, afgelopen zondag, ergens in Rusland: "Wat wil je voor je verjaardag jongen?" "Een regenrace papa!"
Nou, da's niet gelukt maar het zou kunnen dat.... Hou het hierhttps://www.metoffice.gov.uk/events/grand-prix-japan#?date=2018-10-07  scherp in de gaten! Misschien wordt het stralend weer in Suzuka 😉

Nog niet zo lang geleden werd er tijdens de kwalificatie op Suzuka niet gereden maar gezwommen in de pits. En dat gaat dit weekend niet gebeuren maar vooralsnog wordt er op dit moment in de middag (plaatselijke tijd) gedruppel verwacht.


Japan. Altijd lekker vroeg in de ochtend, dan heb je nog wat aan je weekend. Lekker naar de bakker voor verse croissants ná de race en toch nog op tijd ontbijten. Môge! Laten we hopen dat er champagne vloeit bij de brunch om een uur op negen zondag.


Suzuka, Suzuka... Je hebt een paar geweldige circuits in de wereld, zoals Francorchamps en Zandvoort, de Nordschleife en Brands Hatch en Hungaroring, dat je zegt: Ja, daar ga ik nou 's ff lekker voor zitten. 

Japan, Suzuka is exceptioneel want hier en daar ook voor topcoureurs zo megasnel dat enkelen ernaar uitkijken en sommigen er tegenop zien. De slangencombinatie van bocht 3,4,5 en 6. Tuurlijk, lijkt op Silverstone.  ::) Ja, een beetje ja. Hans Hugenholz kopieerde niets toen hij dit circuit ontwierp. Een van de mooie dingen, die fly-over in het circuit. Japanners kampen altijd met ruimtegebrek nietwaar. Dus Hugenholz bedacht een viaduct. Beter dan een gelijkvloerse kruising met stoplichten.

Na Spa mijn favoriete circuit:

http://www.youtube.com/watch?v=ddCHJ1V_5Ls

Natuurlijk denken we ook even aan Jules Bianchi die na een ongeluk op deze baan op 5 oktober 2014 tijdens de GP van Japan in een coma raakte en niet meer zou ontwaken. Hij overleed op 17 juli 2015.

Heren, het gaat bijna beginnen, noch twee nachtjes slapen en dan is het zover:


    FRIDAY 5 OCTOBER

    Pratice 1          03:00 - 04:30
    Practice 2         07:00 - 08:30

    SATURDAY 6 OCTOBER

    Practice 3         05:00 - 06:00
    Qualifying Session      08:00 - 09:00

    SUNDAY 7 OCTOBER

    Grand Prix (53 Laps or 120 Min)   07:10 - 09:10
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Uitstekende intro weer, complimenten

Robbert65

Overigens weer een uitstekende race preview van mijn gewaardeerde collega: http://www.gppits.net/magazine/gp_japan_preview/
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sabai

Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.

Mickey

Ricciardo weer pech, maar elf keer op rij moet toch een beetje pijn doen.

En P3 belooft wat voor morgen, zeker met Vettel een eind naar achteren. En HAM als enige op soft. Gaat leuk worden.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 09:10:48
Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.
vandaag deed ie toch weinig bijzonders?

Sabai

Citaat van: Tuesday op 06 oktober 2018 - 11:32:11
Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 09:10:48
Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.
vandaag deed ie toch weinig bijzonders?

Ik bedoel het meer in de trend van de constante prestatie die hij telkens weer weet neer te zetten waar je bij andere meer pieken en dalen ziet.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 12:00:36
Citaat van: Tuesday op 06 oktober 2018 - 11:32:11
Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 09:10:48
Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.
vandaag deed ie toch weinig bijzonders?

Ik bedoel het meer in de trend van de constante prestatie die hij telkens weer weet neer te zetten waar je bij andere meer pieken en dalen ziet.
daar valt wat voor te zeggen idd al had Verstappen natuurlijk in het begin van het seizoen wel een paar missertjes. Verder is het idd eigenlijk al jaren heel constant. Maar als ik vandaag naar het gat met de pole kijk (1,3 sec), dan denk ik toch dat het geen hele bijzondere kwalificatie was.

Mickey

Die 1.3 kan je niet zoveel van zeggen. Zou normaal een groot gat zijn, maar de omstandigheden veranderden met de minuut en het werd eigenlijk voortdurend slechter op de baan. Gemaximaliseerd onder moeilijke omstandigheden. Voor Kimi, vér voor Vettel.

Tuesday

Citaat van: Mickey op 06 oktober 2018 - 15:11:19
Die 1.3 kan je niet zoveel van zeggen. Zou normaal een groot gat zijn, maar de omstandigheden veranderden met de minuut en het werd eigenlijk voortdurend slechter op de baan. Gemaximaliseerd onder moeilijke omstandigheden. Voor Kimi, vér voor Vettel.
ja, die zaten er anderhalve minuut achter, net op het moment dat de baan echt minder werd. Qua positie gemaximaliseerd, qua tijd valt het lastig in te schatten.

Fietser

Opvallend hoe Verstappen en Perez terrein wonnen bij de Virtual SC. De Mexicaan wist er iets later zelfs een plek mee te winnen ten koste van Grosjean.

Van Wijk

Hoe werkt zo'n VSC eigenlijk? Wat ik bedoel, is er als rijder ergens een handig voordeel te halen als de VSC wordt ingeschakeld ?

Wings

#12
Citaat van: Tuesday op 06 oktober 2018 - 11:32:11
Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 09:10:48
Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.
vandaag deed ie toch weinig bijzonders?

Max rijdt gewoon met heel veel overgave. Hij geeft niets weg en is slim. Met het gebruik van ellebogen houdt hij de Ferrari's van zich af, beschadigt daarbij zijn auto, maar lost niets in qua snelheid. Neemt de gok om een compound zachter te nemen om toch Mercedes te kunnen aanvallen en laat Danny niet in de positie komen dat hij hem kan aanvallen. Max bouwt rustig aan de aanval. Hij jaagt zijn banden niet over de cliff in de beginfase maar vangt Danny op waarna hij versnelt, naar Bottas toe rijdt en een situatie probeert te creëren waar hij hem kan aanvallen. De vorige keer waren we nog Danny aan het verdedigen en hadden we begrip waarom het er niet uitkwam met een beschadigde auto. Max is gewoon erg briljant. Is het bijzonder? Misschien niet. Maar wat is het toch onwijs gaaf om hem te zien racen, het is gewoon vuurwerk.

gloudiesaurus

Citaat van: Fietser op 07 oktober 2018 - 10:49:38
Opvallend hoe Verstappen en Perez terrein wonnen bij de Virtual SC. De Mexicaan wist er iets later zelfs een plek mee te winnen ten koste van Grosjean.

Het is een bepaalde delta waarin je moet blijven rijden. Lijkt erop dat Grosjean dit niet helemaal gedaan heeft en gewoon veel tijd verloren is.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

FolkertE

Weet iemand waar het precies mis ging bij Toro Rosso? Voor de pitstops gingen ze erg goed, daarna vielen ze ontzettend ver terug.