GP RUSLAND 2018: Dork of the Day

Gestart door Robbert65, 30 september 2018 - 20:29:43

« vorige - volgende »

De prutser van de dag, zegt u 't maar:

Mercedes
4 (40%)
Lewis
0 (0%)
Bottas
1 (10%)
Vettel
1 (10%)
Ricciardo
1 (10%)
Ericsson
0 (0%)
Toro Rosso
3 (30%)
Gasly
0 (0%)
Honda
0 (0%)
Hartley
0 (0%)
iemand anders, namelijk:
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

Wings

Citaat van: Jozef op 01 oktober 2018 - 10:24:51
Niet gezien dat ze zijn voorvleugel moesten vervangen bij de eerste pitstop? Dat stuk vleugel dat hij miste, kreeg Gasly trouwens pardoes op zijn vizier.

Max is sinds Monaco sneller in de kwalificatie en de race en trekt best wat gaten naar Ricciardo. +
Dat Max wat agressiever rijdt en wat makkelijker voorbij aan zijn opponent komt, is niet het meest best bewaarde geheim.

Trouwens, dat de halo niet voorkomt dat brokstukken de helm raken, is ook weer duidelijk.

Mickey

Citaat van: Wings op 01 oktober 2018 - 12:51:25
Dan hoef je ook geen vleugel te wisselen.

Tuurlijk wel, als je naar achteren toe niets te verliezen hebt pak je die gewoon mee. Ricciardo reed in niemandsland.

Mickey

Het lijdt geen enkele twijfel dat Max voortdurend de snellere is. Hoeft van mij ook niet voortdurend bevestiging voor gezocht te worden.

In dit geval is een eerlijk vergelijk niet echt mogelijk. Als Ricciardo vanaf ronde één een halve seconde verliest door die vleugel wordt het contrast natuurlijk wel heel groot.

Fietser

Citaat van: Mickey op 01 oktober 2018 - 13:07:18
Het lijdt geen enkele twijfel dat Max voortdurend de snellere is. Hoeft van mij ook niet voortdurend bevestiging voor gezocht te worden.

In dit geval is een eerlijk vergelijk niet echt mogelijk. Als Ricciardo vanaf ronde één een halve seconde verliest door die vleugel wordt het contrast natuurlijk wel heel groot.

Ik zoek niet de bevestiging van Verstappens snelheid, wel van de matige prestatie van Ricciardo in Sotsji. Ja ik weet dat hij een beschadigde vleugel had, maar kostte hem dat echt een halve seconde per ronde? En als ik zeg dat Verstappen ook veel sneller was na die neuswissel dan wordt (hierboven ergens) de verdediging opgeworpen dat Ricciardo in niemandsland reed. (Verstappen trouwens ook virtueel.) Ik geef direct toe dat vergelijkingen lastig zijn, maar blijf van mening dat Ricciardo in Sotsji voor zijn status slecht presteerde.

Wings

Citaat van: Mickey op 01 oktober 2018 - 13:07:18
Het lijdt geen enkele twijfel dat Max voortdurend de snellere is. Hoeft van mij ook niet voortdurend bevestiging voor gezocht te worden.

In dit geval is een eerlijk vergelijk niet echt mogelijk. Als Ricciardo vanaf ronde één een halve seconde verliest door die vleugel wordt het contrast natuurlijk wel heel groot.

Ik heb geen idee hoeveel Danny meer verloor door de schade. De keerzijde is dat Danny meer posities cadeau kreeg doordat rijders voor hem gingen pitten. Dus hij won ook iets van die tijd terug. Maar linksom of rechtsom haalt Max door de bank genomen met wat meer gemak in en neemt hij meer risico. Dat zie je terug in het racen en daarmee maakt hij het grootste verschil. Als het goed gaat. Dat Danny minder hard kon neemt niet weg dat de pace snel genoeg was om met schade en oude soft banden een pitstoplengte (incluis een neuswissel) weg te rijden bij zijn opponenten. De meer snelheid is er gewoon. De schade is natuurlijk debet voor tijdverlies maar het kwaliteitsverschil van de manier waarop Max door het veld sneed, hoort niet thuis aan die kapstok.

Mickey

Dat weet ik niet. Als je schade oploopt zal je automatisch defensiever gaan rijden, wetende dat je daarmee aan het eind van de rit nog steeds zesde wordt. Daarnaast heb ik niemand beide Red Bulls ook maar een strobreed in de weg zien zitten. Max niet, maar Ricciardo ook niet.

Wings

Waarom zou je defensiever gaan rijden bij schade? Als je weet dat je voorvleugel stuk is en vervangen moet worden kun je meer risico nemen. Wie zal het zeggen. Ik probeer niet in de hoofden te kijken van rijders maar oordeel op basis van wat ik zie. Soms pakt de agressieve rijstijl van Max verkeerd uit en krijgt hij bakken met kritiek, nu gaat het goed en is hij de held van de dag. Het membraan tussen hero en zero is flinterdun. Het raceverloop sluit ook wel een beetje aan op het seizoensverloop, wat minder kleur, wat minder glansrijk, mogelijk is hij toe aan een nieuw hoofdstuk.

Mickey

Als je vleugel beschadigd is, zal je eerder minder dan meer risico gaan nemen, met de kans op een grotere schade of afbreken lijkt me dat vrij evident.

Wings

Geen idee hoe rijders denken maar ik kan me voorstellen dat als je toch je vleugel moet laten vervangen je juist meer risico neemt. Stuk is-ie toch. Maar ach, de buitenlandse media is lyrisch over Max. Ik heb leuzen als 'outstanding' en 'exceptional' voorbij zien komen en zelfs de -op Max- kritische Italiaanse pers blaast de loftrompet en noemt hem 'Super Max'.

Max reed simpelweg een dijk van een wedstrijd. Daar kun je niet tegenop rijden. Bovendien kan ik mij voorstellen dat de kritiek van Fietser van dieper komt dan alleen van deze race. De laatste keer dat Danny op het podium stond was in mei. Sindsdien is Max de bovenliggende partij en verslaat hij Danny op alle fronten. Max had een geweldige start en koos de goeie kant. Nog voordat Danny zijn voorvleugel stuk reed lag hij er een paar plaatsen voor. Beiden hadden dezelfde strategie en kansen maar doen er iets anders mee. Eens een keer een kritische noot de kant van de Australiër uitsturen is dan wel op z'n plaats.

Mickey

#24
Denk je dat werkelijk? Dat ze dus maar het risico nemen dat 'ie eraf vliegt? Nog daargelaten dat de schade ervoor zorgt dat je misschien niet zo snel bent als met een hele vleugel.

Mijn opmerking was niet aan het adres van Fietser, maar in het algemeen. Het hele frikkin internet en z'n moeder moet het succesverhaal van Max uitbuiten. Voor velen met vertroebelde objectiviteit. Heb al eerder gezegd dat Max steeds de overhand heeft, dat staat buiten kijf.

De hele internationale pers gaat ook maar voorbij aan dat vleugelprobleem trouwens. Ondanks dat Horner het gewoon als issue genoemd heeft.

Wings

Ik geloof dat een rijder het uiterste uit zijn materiaal wil halen en niet in de piepzak zit omdat een stuk vleugel ontbreekt. Dat je minder hard kan is vers twee.

Het uitbuiten van de successen van Max doet er niet toe. Ik vind het prima dat je een richting uitstuurt maar ik doe er niet aan mee. Wat anderen doen en laten staat los van wat ik vind en ik ben objectief. Ik heb Max net zo hard aangepakt in de eerste seizoenshelft als dat ik nu de loftrompet blaas.

Er al eens aan gedacht dat de hele internationale pers ziet hoe exceptioneel zijn race was?

Mickey

#26
Ook al kan het je de race kosten? Right.

Alsof de pers objectief is. Die zoeken alleen maar clicks.

Het was een uitstekende race, zonder meer, maar het extreme contrast met Ricciardo is in deze race niet representatief. En mede daardoor wordt zijn succes zo uitgemeten. Dat is wat ik zeg. En wat ik ook al eerder zei, er is niemand die ook maar een seconde geprobeerd heeft om zijn positie tegen Max te verdedigen. Ook niet bij Ricciardo. Die twee zouden sowieso door het veld heen snijden als een warm mes door de boter. Ik geloof graag dat Ricciardo meer tijd nodig had door een beschadigde vleugel.

Dus ja het was prima, uitstekend zelfs, maar voor mij geen halleluja.

Wings


Robbert65

Ja, ik ben het eens met Wings, de race was om te beginnen de eerste op Sotsji zonder SC. Volgens mij ook geen VSC. Denk eens na wat er was gebeurd als Verstappen had kunnen pitten in ronde 32 of ergens in dat window onder SC? Had ie dus podium gereden. Verder is Verstappen als een na laatste gestart, reed in 7 ronden naar de 5de plaats. Daar stuitte hij op een gat naar de Ferrari's en Mercs van 15 seconden. Dat wist hij te consolideren wardoor hij ruim 20 rondjes aan de leiding ging nadat de top 4 pitte. Na zijn eigen pit dus keurig die 5de plek. Opnieuw geconsolideerd. Mind you, Verstappen is de hele race niet ingehaald, behalve door de top 4 tijdens zijn pitstop. Ik weet geen beter scenario te bedenken, met meer mazzel had hij een betere positie kunnen bereiken, als er iemand in de top 4 was uitgevallen of als er een SC was voorgevallen,  maar Verstappen heeft feitelijk gewoon perfect gepresteerd tijdens de GP van Rusland. een 10.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Eens met Robbert65. Er is wel wat af te dingen op Verstappens opvallende inhaalrace (andere auto's gingen aan de kant, groot verschil in kwaliteit auto, geen eerlijke vergelijking met Ricciardo), maar feit is wel dat Verstappen niks aan het toeval overliet. Als er een SC zou komen (reële kans), dan was hij in de positie geweest om ervan te profiteren. Allemaal eigen verdienste.