De (on)zin van straffen

Gestart door Wings, 08 september 2018 - 20:33:24

« vorige - volgende »

Robbert65

Dat laatste gold ook voor het Räikkönen incident helemaal aan het begin van de race. De stewards hadden hun handen er niet aan moeten brnaden, het incident had geen groot gevolg voor het verloop van de race en het was gewoon een racing incident. No further action was beter geweest. Van het Vetteincident is helemaal duidelijk, zoals je al zei Jozef: Racing incident, no further action.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 08 oktober 2018 - 00:00:03
Dat laatste gold ook voor het Räikkönen incident helemaal aan het begin van de race. De stewards hadden hun handen er niet aan moeten brnaden, het incident had geen groot gevolg voor het verloop van de race en het was gewoon een racing incident.

Dat was het niet. Verstappen was van de baan, en op die manier terug de baan op komen is een kristalheldere overtreding. Als de stewards besluiten om zelfs zulke duidelijke gevallen niet te bestraffen, is het einde pas echt zoek. Dan open je weer een doos van Pandora, vol beschuldigingen over inconsistentie.

BMW.WilliamsF1

Ja er valt wat van te zeggen. Als Max de chicane had afgesneden had ie voordeel gehaald en was daar iedereen weer over gevallen. Nu probeerde ie de bocht nog soort van te halen en zat Raikkonen daar. Dus het is nooit goed wat ie ook gedaan zou hebben. Zoals ie zelf zegt, volgende keer snijd ik gewoon de bocht af, want dat mag blijkbaar wel.

Wings

Mee eens. Onzin om dit te bestraffen.

Wings

Citaat van: Jozef op 07 oktober 2018 - 22:00:58
Het is heel simpel, hij was met 4 wielen buiten de baan en dan kom je dus terug op een manier waarbij je de anderen die wél op de baan gebleven zijn niet hindert. Hij had daar niks te zoeken in de buurt van Räikkönen, hij had meer rechtdoor moeten gaan. Dat hij op de radio nog probeerde om Räikkönen de schuld te geven was al helemaal lachwekkend. Blijkbaar kent hij de regels gewoon niet.

Rechtdoor was inderdaad de kortste weg van de minste weerstand. Zou ik de volgende keer ook gewoon doen, als ik Max was. Verder vind ik het gezeur om niets. Twee rijders raken elkaar, nou en joh.

Fietser

Als Verstappen hiervoor niet bestraft zou zijn, dan weet ik echt niet waarvoor bij iedere race een aantal stewards/scheidsrechters aanwezig is. Hoe valt het in hemelsnaam goed te praten dat een 'terugkerende' coureur een ander in moeilijkheden brengt of zelfs van de baan drukt?
Wat ik in de verband vaak hoor is het populistische: 'laat die jongens toch gewoon lekker tegen elkaar racen!' Ook Jan Lammers gisteren weer in Studio Sport. (Had hij dat ook gezegd als het geen 'Max' betrof?) De dooddoener die daarbij al snel boven komt drijven is de inconsistentie bij het uitdelen van straffen. Hele zeer goed bekeken voetbalprogramma's zeuren eindeloos door over dit onderwerp. Mijn mening: het is mensenwerk en deal ermee dat sport gereguleerd is en dus ook de F1. Het 'laat ze het lekker onderling uitvechten' doet het leuk in de strips van Michel Vaillant of films als Gladiator, maar in de hedendaagse werkelijkheid gaat het gewoon niet en dus ligt er een schone taak voor de stewards die dat in Japan m.i. goed deden.

C.G. de Beaufort

Afgezien van Alonso, neemt Raikkonen het nu op voor Max :

"In een ideale wereld had ik hem wat meer ruimte kunnen geven. Ik probeerde buitenom te gaan en hem zoveel mogelijk ruimte te laten. Ik weet dat het onmogelijk is om te sturen wanneer je stuiterend terugkomt over de kerbs en ik weet niet of dat nu het geval was." Raikkonen neemt het dan ook op voor de Nederlander. "Ik denk niet dat hij expres iemand probeerde te raken. Wanneer we naast elkaar op het circuit zouden rijden, dan zou hij me niet naar buiten drukken, want we weten allemaal wat er dan zou gebeuren", zegt de Fin tegenover PlanetF1.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/241982/raikkonen-ik-had-verstappen-meer-ruimte-moeten-geven

Het blijft een zooitje, die F1.

Groet,

C.G. de Beaufort


Matthijs

Citaat van: C.G. de Beaufort op 08 oktober 2018 - 09:57:37
Het blijft een zooitje, die F1.
Je valt precies in het populistische groepje waar Fietser het over heeft, lekker blijven klagen. Het feit dat Raikkonen alles zo makkelijk van zich af laat glijden (heerlijk!) betekent nog niet dat de F1 een zooitje is.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Matthijs op 08 oktober 2018 - 10:06:23
Citaat van: C.G. de Beaufort op 08 oktober 2018 - 09:57:37
Het blijft een zooitje, die F1.
Je valt precies in het populistische groepje waar Fietser het over heeft, lekker blijven klagen. Het feit dat Raikkonen alles zo makkelijk van zich af laat glijden (heerlijk!) betekent nog niet dat de F1 een zooitje is.

Niet Fietser erbij halen, die kan voor zichzelf opkomen. Voor de rest :

Populisme (van het Latijnse populus, "volk") is een politieke stijl (soms een ideologie genoemd) waarin de centrale tegenstelling die tussen "het volk" en "de elite" is, en waarbij de populist de kant van het volk kiest. Deze begrippen kunnen op verschillende manieren worden ingevuld, zodat men links-populisten, rechts-populisten en diverse andere typen kan onderscheiden. In het algemeen spraakgebruik heeft populisme doorgaans een negatieve bijklank, hoewel er politici en denkers zijn die het als geuzennaam voeren.

Geuzennaam, dat lijkt mij leuk.

Groet,

C.G. de  Beaufort



Fietser

Dank voor de uitleg en het bijspijkeren van mijn Latijn, De Beaufort.
Maar wat Raikkonen vindt of denkt, is, hoe sympathiek en onderkoeld ook, m.i. niet relevant. Wat een liefst zo onpartijdig mogelijke wedstrijdleiding vindt, daar gaat het om.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Fietser op 08 oktober 2018 - 11:00:46
Dank voor de uitleg en het bijspijkeren van mijn Latijn, De Beaufort.
Maar wat Raikkonen vindt of denkt, is, hoe sympathiek en onderkoeld ook, m.i. niet relevant. Wat een liefst zo onpartijdig mogelijke wedstrijdleiding vindt, daar gaat het om.

Yep, daarom moet er een onafhankelijk jury-systeem komen, niet de FIA. Nu is het een slager, die z'n eigen vlees keurt. Dat is slecht voor de coureurs, constructeurs én mensen die er naar kijken. Maar het zal nog wel enige tijd duren voordat ze het doorhebben, dus de discutabele beslissingen blijven bestaan.

Groet,

C.G. de Beaufort

Mickey

En ik maar denken dat de FIA onafhankelijk is en boven de teams staat.

Het blijft mensenwerk, Beaufort. Prima uiteenzetting daarover van Fietser.

Robbert65

Citaat van: Fietser op 08 oktober 2018 - 09:35:33
Als Verstappen hiervoor niet bestraft zou zijn, dan weet ik echt niet waarvoor bij iedere race een aantal stewards/scheidsrechters aanwezig is. Hoe valt het in hemelsnaam goed te praten dat een 'terugkerende' coureur een ander in moeilijkheden brengt of zelfs van de baan drukt?
Wat ik in de verband vaak hoor is het populistische: 'laat die jongens toch gewoon lekker tegen elkaar racen!' Ook Jan Lammers gisteren weer in Studio Sport. (Had hij dat ook gezegd als het geen 'Max' betrof?) De dooddoener die daarbij al snel boven komt drijven is de inconsistentie bij het uitdelen van straffen. Hele zeer goed bekeken voetbalprogramma's zeuren eindeloos door over dit onderwerp. Mijn mening: het is mensenwerk en deal ermee dat sport gereguleerd is en dus ook de F1. Het 'laat ze het lekker onderling uitvechten' doet het leuk in de strips van Michel Vaillant of films als Gladiator, maar in de hedendaagse werkelijkheid gaat het gewoon niet en dus ligt er een schone taak voor de stewards die dat in Japan m.i. goed deden.
Ik erger me al jaren aan de bemoeiingen achteraf en tijdens de race van de stewards. Dat heeft niets met de opkomst van Verstappen te maken. Ik vind al heel lang dat het ze maar niet lukt om consistent te zijn. Het is gewoon puur willekeur. De ene keer wel, de andere keer niet straffen. Dan voor het zelfde vergrijp een stop en go, dan 5 seconden. Penalty points wel of niet, dat is helemaal willekeurig. Kijk, die penaltypoints zijn zo'n beetje uitgevonden voor Pastor Maldonado destijds. Omdat hij regelmatig zichzelf en anderen in gevaar bracht. Maar voor een lagesnelheidsincidentje als Verstappen met Raikkönen had gisteren én een tijdsstraf én een penalty te geven is niet in de geest van de regelgeving. Er werd niemands gezondheid in gevaar gebracht en de sport werd ook niet in discrediet gebracht. Gewoon een race incident en als je dat dat moet bestraffen hou het dan bij een drive through of een tijdstraf. Het is willekeurig en geeft continu aanleiding tot speculaties over persoonlijke voorkeuren bij stewards. Heel Nederland haat ene Gerry (Gery, Gary, Garry. Ik heb alle spelwijzen voorbij zien komen het afgelopen jaar) Connolly diep. Alsof hij een staatsbedreigend element is. Het enige wat de man doet is bijna iedere keer als hij dienst doet Verstappen een straf opleggen. Tiens...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

De penaltypunten zijn er m.i. gekomen vanwege Romain Grosjean. Die is voor 1 race geschorst na de startcrash in Spa 2012, omdat het voor hem ook niet de eerste keer was dat hij incidenten veroorzaakte. Het puntensysteem is daarna ingevoerd, niet voor rijders die anderen in gevaar brengen, maar om objectiviteit en transparantie te brengen in de behandeling van coureurs die de incidenten opstapelen. Want iemand schorsen is een drastische beslissing, die wil je kunnen nemen met de nodige argumenten. Het gaat niet alleen over veiligheid, maar ook om eerlijk spelen. Net zoals een voetballer wordt geschorst na 5x geel in een seizoen.

Matthijs

Je moet ook wel 12 punten halen in 1 jaar om een schorsing op te lopen. Je moet dus 12 gele kaarten oplopen voordat je een keer wordt geschorst. Je hoeft het niet met de stewards eens te zijn, maar zo raar is het niet dat Verstappen gisteren een gele kaart kreeg. Als je 12 keer iemand van de baan duwt in 1 jaar dan mag je van mij wel een keertje een wedstrijd afkoelen.