De (on)zin van straffen

Gestart door Wings, 08 september 2018 - 20:33:24

« vorige - volgende »

Wings

In aansluiting op de straf van Max dit topic. In Grand Prix-topics verdwijnen discussies vaak naarmate een topic wegzakt. Omdat de zin en onzin van straffen regelmatig het gesprek van onderwerp zijn, wil ik deze verzamelen in dit topic. Om het 'Monza-topic' niet verder te 'bevuilen' zal ik hier continueren.




Wings

Op Twitter zag ik de onboardbeelden van 2017 waar verwezen werd naar het duel tussen Massa en Stroll. De situatie is inderdaad identiek. Stroll liet niet meer ruimte dan Max. Enige verschil is dat Massa een fractie eerder van zijn gas gaat en besluit de bocht te halen. Bij de start (dit zag ik overigens niet op Twitter) is goed te zien dat het stuk asfalt gebruikt kan worden en wordt. Wat ik mij wel eens afvraag is of teams een wedstrijdleiding niet confronteren met dit soort afwijkende besluiten op identieke situaties en hoe daar op wordt gereageerd? Zoals ik eerder aangaf is er één reglement. Hoe meer ik lees en zie, hoe meer onzin ik de straf vind. Los van het feit dat ik de straf onnodig vond.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NFZSxX1yOj0[/quote]

FolkertE

De straffen zijn onzin. Ik weet niet of er gestraft i destijds, maar vettel vs Alonso op Monza 2011/2012, drukte elkaar in beide jaren van de baan en over het gras/grind.

Wings

Weet ik niet uit mijn hoofd maar dat rijders elkaar raken is onlosmakelijk verbonden aan de autosport. Dat betekent niet dat rijders een vrijbrief moeten krijgen maar zo nu en dan ineens een statement willen maken slaat nergens op. Ik zou ook pas in actie komen als daar expliciet naar wordt gevraagd.

Arthur

Ik vind die straffen vaak discutabel en inconsequent. Bovendien zijn we aan het racen, wees niet te pietluttig en laat ze racen. Als ik dat incident zie bij de MotoGp dan heb je het over fors straffen, totaal ontoelaatbaar. Wat je tegenwoordig in F1 ziet doet simpelweg afbreuk aan het racen. Fans [denk ik] willen juist acties en spanning zien, dat wordt tegenwoordig [inconsequent ook nog] bestraft. Soms denk ik: "er komen eerdaags richtingaanwijzers en flitspalen, OMG"  ::)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Precies dat. Rijders zitten niet in een glazen bubbel waar je niet op mag tikken. Een beetje elleboogwerk hoort bij het racen. En natuurlijk moeten er kaders zijn waarbinnen het spel eerlijk gespeeld moet worden alleen voert het te ver door om van ieder contact wat te willen vinden. Dus iets minder eenhoorns, regenbogen en bloemetjespapier mag wel.

Matthijs

In welk kamp zitten jullie wat betreft Serena Williams? Terecht dat ze straffen kreeg voor het uitschelden van de umpire of was er sprake van inconsistent straffen? Vind ik wel passen in deze discussie.

Robbert65

Feitelijk vind ik alle "kleine"straffen die tijdens of direct na de wedstrijd worden uitgedeeld volledig overbodig. Racen, en zeker F1 is niet voor piepertjes. Voor mij zou het zo moeten zijn dat áls er aanleiding is om te straffen het een DSQ van de voorbije race of voor de komende race zou moeten worden gegeven. In alle andere gevallen zouden eventuele incidenten met het bestaande penalty points systeem kunnen worden afgehandeld. En dat moet vooral op een andere plek en 3 dagen na de race worden besproken door de Stewards of the Meeting. En niet stante pede. Want dan krijg je emotionele beïnvloeding over en weer. Die Stewards denken: We moeten NU wat doen! en de rijder denkt: ik ga het gewoon zeggen ook, en schreeuwt zijn commentaar over de boordradio en in iedere micro die onder zijn neus wordt gehouden.

Dus, gevallentje Bottas Verstappen: op woensdag eens rustig bespreken. En als je dan met z'n drieën tot de conclusie komt dat iemand iets strafbaars deed, dan geef je 'm 1 of 2 punten. Niks geen tijdstraf, gridstraf of drive throughs, stop en go's en weet ik 't allemaal.

Stel, iemand doet iets heel erg fouts en ernstigs: Dan hebben we Charlie Whiting. Die deelt dan een zwarte vlag uit. Daar is hij wedstrijdleider voor.
Wanneer iemand voordeel haalt uit een illegale actie (chicane afsnijden etc) dan geeft de wedstrijdleider aan dat de rijder dat voordeel ongedaan moet maken. Doet ie dat niet, zwarte vlag. het is eigenlijk zo simpel....
De Stewards zoeken het verder maar op woensdag uit. In hun eigen kantoortje in Parijs, bij de FIA. Daar kunnen ze dan alledrie een handtekening onder de uitslagen zetten en daarmee basta, wat mij betreft. Doei!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Citaat van: Matthijs op 12 september 2018 - 11:29:58
In welk kamp zitten jullie wat betreft Serena Williams? Terecht dat ze straffen kreeg voor het uitschelden van de umpire of was er sprake van inconsistent straffen? Vind ik wel passen in deze discussie.

Ik kijk geen tennis.

Robbert65

#9
Citaat van: Matthijs op 12 september 2018 - 11:29:58
In welk kamp zitten jullie wat betreft Serena Williams? Terecht dat ze straffen kreeg voor het uitschelden van de umpire of was er sprake van inconsistent straffen? Vind ik wel passen in deze discussie.
Speel het een keer na op de club tijdens een competitiewedstrijd. Kijken wat er gebeurt dan... De umpire uitschelden voor dief en dan verbaasd zijn dat je een game tegen krijgt.  :-\

Dat WTA een verklaring van steun uit liet gaan toen de emancipatiekaart getrokken werd brak mijn klomp helemaal. Ik kijk geen vrouwentennis meer voorlopig. Nou ja, tenzij Kiek speelt.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sphinx

Vond het redelijk overdreven van Serena Williams. Meer heel slecht verliezer dan benadeeld want andere kleur en vrouw (Naomi Osaka nota bene is half Japans half Haitiaans) Ze had gewoon helemaal niet verwacht dat Osaka goed partij kon geven, gaat zich ergeren en dan ontploft de boel. Volgens mij heeft ze echt niet gezien dat haar coach stond te gebaren, teveel bezig met stukslaan van materiaal. Maar daarna was gewoon heel heel dom. Accepteer de straf, gebruik die woede positief in je volgende rally, maak het af. Maar dat deed ze niet en daarom verloor ze, niet omdat de umpire het op haar voorzien heeft.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Ik bemerkte wat ophef over een cartoon. :-*

Mickey

Citaat van: Matthijs op 12 september 2018 - 11:29:58
In welk kamp zitten jullie wat betreft Serena Williams? Terecht dat ze straffen kreeg voor het uitschelden van de umpire of was er sprake van inconsistent straffen? Vind ik wel passen in deze discussie.

Schreeuwende vrouwen kan ik niet serieus nemen. Hysterische vrouwen die de seksismekaart trekken al helemaal niet.

Sorry, heb geen inhoudelijk antwoord. :)

Tuesday

straffen bestaan niet voor niets, daar is behoefte aan. Als jouw favoriete coureur een straf krijgt is dat vervelend, maar andersom wordt er net zo hard om een straf gevraagd als die favoriete coureur wordt benadeeld. Persoonlijk heb ik vooral moeite met dat gebedel om straffen (wat hier ook geregeld gebeurd). Overall denk ik dat het systeem redelijk goed werkt. Alleen snap ik dan weer niet dat Verstappen een straf krijgt wanneer hij keurig een autobreedte (en niks meer) over laat voor Bottas. De logica is natuurlijk dat de 2 elkaar raken en dat er dus blijkbaar te weinig ruimte was. Hadden ze beter naar de beelden gekeken hadden ze tot de conclusie moeten komen dat er wel degelijk nog een autobreedte was.

C.G. de Beaufort

Alonso furieus na ontvangen straf: "Zo slecht is de Formule 1 nu"

De Spanjaard kreeg een straf van vijf seconden voor het afsnijden van de baan, nadat Lance Stroll hem van de baan had gedrukt. Ook ontving Alonso een strafpunt op zijn licentie. "Als zelfs de coureur zijn verontschuldigingen aan komt bieden, is het lastig om dit te begrijpen. Helaas is dit hoe slecht de Formule 1 is. Dat ligt vooral aan de beslissingen die genomen worden, de willekeurigheid die daarbij betrokken is en de pure inconsistentie." "Je rijdt aan de buitenkant in de remzone en iemand ziet je niet", vervolgt Alonso. "Diegene komt na de race zijn excuses aanbieden omdat je door de grindbak gereden bent, en dan krijg je zelf de straf.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/241966/alonso-furieus-na-ontvangen-straf-zo-slecht-is-de-formule-1-nu

Hij heeft helemaal gelijk. F1 is echt een zooitje.

Groet,

C.G, de Beaufort