GP ITALIË: Monza

Gestart door Robbert65, 29 augustus 2018 - 12:47:11

« vorige - volgende »

Robbert65



De Grote Prijs van Italië staat voor de deur. Een circuit dat in zijn soort tegenwoordig in het Formule 1 circus volledig op zichzelf staat; het enige echte hogesnelheidscircuit dat nog gewoon zichzelf is. Gas erop en gáán. Niet lullen maar poetsen. Dát.

Ferrari heeft een torretje tegenwoordig dat ervoor gemaakt lijkt. Maar je moet ongeschonden door bocht 1. Varag maar aan Räikkönen. Die moest zondag jl. op drie bandjes naar de pits. Driving on a limb zeggen ze dan. Hinkelen. Dat schiet niet op. Dan houdt het al gauw op.

Mercedes lijkt voor Monza het tweede team. En Red Bull komt met een upgrade van de Renault, waarvan Renault zelf zegt, doe maar niet, die phase 3 motor, want niet betrouwbaar genoeg. Maar Christian Horner zegt: Kampioen worden we toch niet meer, dan maar wat meer risico. Alles voor de Peekaa's!

Force India deed het ge wel dig op Spa. Kunnen ze zaterdag weer verrassen? pakken ze weer 15+ punten? Toro Rosso heeft er dit seizoen 30 bijeen vergaard, RPFI pakte in hun "eerste" race meteen 18 punten.

De Hazen doen het ook lekker komend weekend denk ik, goed torretje achter de stoel, dat van Ferrari immers en twee dekselse kwajongens ervoor. Die Fransoos heeft het licht eindelijk gezien en begint als een razende punten te pakken. Zo kennen we Grosjean weer. Van vijf jaar geleden...

Enfin, alles leuk en aardig, maar Monza is Monza. Ploffende motoren in de een na laatste ronde, exploderende Pirelli's, grindbakken en ander lekker ouderwets spul, waag je maar aan de voorspellingen bij Gok de Top en Gok de Pole! Wie het van tevoren weet mag het zeggen.



Fernando Alonso neemt dit weekend afscheid van het Italiaanse publiek. Dat is ook weer zo'n dingetje. Ik weet dat hij niet overal geliefd is, maar ik ga die man missen volgend jaar. Hard. Wat een coureur. Wat een persoonlijkheid.

Zegt Christian Horner:"Die Alonso hè, die zorgt overal waar hij komt voor chaos en verwarring!" En wat doet Alonso vervolgens? Hij zorgt voor chaos en verwarring bij Red Bull en in de pers. Want wie heeft Alonso tig aanbiedingen gedaan? Was het Horner? Was het Marko? Was het Ditrich? Was het een monteur? En wie moeten wij nou geloven? Alonso of Red Bull?  Heerlijke vent die Alonso.

Nou, veel plezier bij de race. En alles eromheen. Allemaal.

http://www.gppits.net/magazine/preview_formula_1_gran_premio_heineken_ditalia_2018/

GRAND PRIX VAN ITALIË
Vrijdag 31 augustus
11:00 - 12:30 | Eerste vrije training
15:00 - 16:30 | Tweede vrije training

Zaterdag 1 september
12:00 - 13:00 | Derde vrije training
15:00 - 16:00 | Kwalificatie

Zondag 2 september
15:10 | Race (53 ronden)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2018 - 12:47:11
De Grote Prijs van Italië staat voor de deur. Een circuit dat in zijn soort tegenwoordig in het Formule 1 circus volledig op zichzelf staat; het enige echte hogesnelheidscircuit dat nog gewoon zichzelf is. Gas erop en gáán. Niet lullen maar poetsen. Dát.

Goeie post! Ik vind echter dat Spa ook meer en meer in hetzelfde rijtje als Monza geplaatst kan worden. Nu Stavelot, Blanchimont en Eau Rouge gemakkelijk volgas kunnen is Spa nu ook echt een volwaardig hogesnelheidscircuit geworden. Kijk maar naar de achtervleugel van Red Bull vorige week.

Robbert65

true. Maar toch anders. De hoogteverschillen op Spa, de layout. Ik snap wat je bedoelt, maar Monza is rechter in z'n rechte stukken dan Spa, als we jouw redenering volgen dat vanaf La Source tot Les Combes een recht stuk is. Mja. Euhm. Mijn gevoel protesteert. Mijn gevoel zegt: Spa helemaal top, altijd voor thuisblijven (geen race gemist de afgelopen 25 jaar) en Monza ach. Kan best een jaartje -of twee desnoods- zonder. Ferrari ons-kent-ons plekje. "Tifosi". dat gedoe. ben zelf nogal anglofiel op autogebied. Alfa Romeo, Maserati, Lancia, ik ken die geschiedenis wel... Het boek van Enzo Ferrari ligt naast mn bed. Maar toch. Gek misschien, maar in mijn hoofd heb je gelijk, mijn hart protesteert :D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 31 augustus 2018 - 11:39:23Als we jouw redenering volgen dat vanaf La Source tot Les Combes een recht stuk is.
Nuancering: ik bedoel dat dit een 100% volgas stuk is. Net als Campus (voor Stavelot) tot de 'Busstop' (die geen busstop meer is). Spa is daarmee een hogesnelheidsbaan geworden, net als Monza.

Jozef

Dat Raidillon en Blanchimont volgas zijn, is wel niet bepaald iets nieuws. Dat is al 15-20 jaar zo. Dat de Paul Frère-bocht (niet Stavelot - Stavelot en Campus zijn twee namen voor dezelfde bocht) nu ook volgas is, verandert volgens mij niet heel veel aan de karakteristieken van de baan, want topsnelheid haal je er sowieso niet.

Tuesday

gemiddelde snelheid Spa tijdens kwalificatie rond/tegen de 250 ondanks, op Monza waarschijnlijk iets boven de 260.

Tuesday

beste crash voor Ericsson.

Wings

Check dit:

15. Grosjean   - 1.21.887
16. Perez        - 1.21.888
17. Leclerc      - 1.21.889

Mickey

Verstappen en Bottas hadden ook exact dezelfde tijd staan.

Wings

Ik zag het. Kimi op pole, Seb absoluut niet blij hiermee.

Sabai

Ik gun het aan Kimi en morgen zal het andersom zijn.Forca Ferrari  :)

Tuesday

Citaat van: Wings op 01 september 2018 - 16:10:08
Ik zag het. Kimi op pole, Seb absoluut niet blij hiermee.
al met al mag ie niet klagen denk ik, maar het is idd wel een gemiste kans. Maakt zelf een fout en Kimi wint het met een slipstream in sector 1 en 3.

Van Wijk

Mooi voor Kimi, getrouwd met ex mis Finland, geld als water, bijna elk weekend met een F1 Ferrari racen, voor Ferrari op Monza een pole pakken....tja, ik ken mensen die een minder uitdagend leven lijden :)

Trouwens ook een dingetje, Magnussen vs Alonso? Iemand een mening ?

Wings

Ik vond het cool. Geldt ook voor de reactie van Alonso. Wat ga ik die man missen!

Wings

Citaat van: Tuesday op 01 september 2018 - 16:56:06
Citaat van: Wings op 01 september 2018 - 16:10:08
Ik zag het. Kimi op pole, Seb absoluut niet blij hiermee.
al met al mag ie niet klagen denk ik, maar het is idd wel een gemiste kans. Maakt zelf een fout en Kimi wint het met een slipstream in sector 1 en 3.

Ik heb geen idee waarover Seb wil praten noch wat de afspraken zijn. Als hij het puur op snelheid verliest heb je gelijk. Maar dan zou hij niet mekkeren, lijkt mij. We zullen het wel lezen.

Mij viel wel op dat beiden elkaar ontweken. Geen idee wat daar aan de hand is. Het zou zomaar kunnen dat Seb een voorkeursbehandeling wil die hij niet krijgt omdat Kimi mathematisch nog kampioen kan worden.

Als Seb morgen sneller is dan Kimi zal Ferrari niet moeilijk doen om hem voor de Fin te loodsen.