Sergio Marchionne

Gestart door Wings, 25 juli 2018 - 14:03:26

« vorige - volgende »

Sabai

Citaat van: Matthijs op 28 juli 2018 - 17:19:42
Prima, maar dan blijft het punt staan dat de pensioenen betaald moeten worden. Nederland vergrijsd dus ouderen zullen langer moeten blijven werken. Vervelend maar simpele rekensom.

Dat is niet waar. Waarom kunnen ze in griekenland nog steeds met hun 60 ste met pensioen in Frankrijk 62  Duitsland 62 en wij 68. Wat klopt hier niet ? Ze willen er gewoon geen geld voor vrije maken.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 28 juli 2018 - 18:38:54
Citaat van: Matthijs op 28 juli 2018 - 17:19:42
Prima, maar dan blijft het punt staan dat de pensioenen betaald moeten worden. Nederland vergrijsd dus ouderen zullen langer moeten blijven werken. Vervelend maar simpele rekensom.

Dat is niet waar. Waarom kunnen ze in griekenland nog steeds met hun 60 ste met pensioen in Frankrijk 62  Duitsland 62 en wij 68. Wat klopt hier niet ? Ze willen er gewoon geen geld voor vrije maken.
https://www.plusonline.nl/pensioen/wat-is-de-pensioenleeftijd-in-europa

heeft het uberhaupt zin om een discussie te voeren met zoveel onderbuikgevoelens en slechte feitenkennis?

Sabai

#32
Citaat van: Tuesday op 28 juli 2018 - 19:52:30
Citaat van: Sabai op 28 juli 2018 - 18:38:54
Citaat van: Matthijs op 28 juli 2018 - 17:19:42
Prima, maar dan blijft het punt staan dat de pensioenen betaald moeten worden. Nederland vergrijsd dus ouderen zullen langer moeten blijven werken. Vervelend maar simpele rekensom.

Dat is niet waar. Waarom kunnen ze in griekenland nog steeds met hun 60 ste met pensioen in Frankrijk 62  Duitsland 62 en wij 68. Wat klopt hier niet ? Ze willen er gewoon geen geld voor vrije maken.
https://www.plusonline.nl/pensioen/wat-is-de-pensioenleeftijd-in-europa

heeft het uberhaupt zin om een discussie te voeren met zoveel onderbuikgevoelens en slechte feitenkennis?

Ik zit er niet ver naast. En het klopt ook niet volgens mij.Mijn vader kreeg pas bij 66 en 8 maanden zijn aow. En dat was vorig jaar.We zijn koploper. Maar ja zoals ik al zei ben ik gelukkig in de positie om het zelf te bepalen.

Deze cijfers kloppen wat meer .
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pensioenleeftijd

Jozef

Citaat van: Sabai op 28 juli 2018 - 18:38:54
Dat is niet waar. Waarom kunnen ze in griekenland nog steeds met hun 60 ste met pensioen in Frankrijk 62

Je noemt hier een land dat economisch op de rand van de afgrond staat (Frankrijk) en een land dat al ver over die afgrond heen is (Griekenland). Ik zou mezelf niet willen spiegelen aan zulke apenlanden.

Wings

In Griekenland zijn ook geen pensioenfondsen die winstgevend moeten zijn. Privatiseren heeft als groot nadeel dat meer mensen uit de ruif eten. De zorg is in Griekenland nog steeds gratis. Kijk eens wat Nederland betaalt. En dan heb ik het niet alleen over wat jij maandelijks overmaakt, maar ook wat je werkgever vergoedt en wordt ingehouden van je brutosalaris maar ook van bijvoorbeeld je vakantiegeld. 

Sabai

#35
Citaat van: Wings op 29 juli 2018 - 17:33:07
In Griekenland zijn ook geen pensioenfondsen die winstgevend moeten zijn. Privatiseren heeft als groot nadeel dat meer mensen uit de ruif eten. De zorg is in Griekenland nog steeds gratis. Kijk eens wat Nederland betaalt. En dan heb ik het niet alleen over wat jij maandelijks overmaakt, maar ook wat je werkgever vergoedt en wordt ingehouden van je brutosalaris maar ook van bijvoorbeeld je vakantiegeld.

Lol dat weet ik maar al te goed . Ik heb namelijk een eigen bedrijf. Ik denk dat je schrikt van wat ik moet betalen per jaar. Is voor sommigen zelfs een heel.jaar salaris.

Wings

En als je dan een tube crème moet hebben, kun je alsnog de beurs trekken. Dat frustreert wel. Maar ach, het zij zo. De kans dat ik doorwerk tot mijn pensioengerechtigde leeftijd acht ik sowieso klein.

Wings

Citaat van: Matthijs op 28 juli 2018 - 12:44:46
Citaat van: Wings op 28 juli 2018 - 09:00:53
Citaat van: Mickey op 28 juli 2018 - 08:22:59
Het zou mooi zijn als dit situationeel bekeken kan worden in plaats van generiek. Het voorbeeld van Wings snijdt wel hout natuurlijk. In veel beroepen is langer doorwerken een slechte optie. Maar er zijn ook beroepen te bedenken waarin dit wel mogelijk is. Men zou de aow en premie-afdracht hier eigenlijk op moeten afstemmen.

Precies dat. Ik vind het prima dat ik een jaar langer moet werken maar ronduit asociaal dat de steigerbouwer dat ook moet. Ik heb wat dat aangaat heel veel respect voor bouwvakkers en zeker ouderen. Ik zou het per branche bekijken en maatwerk leveren in plaats van deze generieke aanpak.
Jouw verhaal klopt goed bij fysiek zwaar werk, zoals de bouw. Maar iemand van 65 met een kantoorbaan die gemiddeld nog 20 jaar leeft, mag van mij best iets langer doorwerken. Inderdaad geen generieke aanpak dus, we zijn het volgens mij met elkaar eens.

Mee oneens. De bouwvakker mag eerder stoppen. Ik hoef niet per sé tot aan mijn 75ste te werken Matthijs. Ik vind dat als je 45 jaren je bijdrage hebt geleverd, het welletjes is. Dat is bijna een halve eeuw grof geld lappen waar ik niets voor terugkrijg. Een beetje genieten is niet teveel gewenst. Ik ken mensen die nog geen cent bijdragen en hun leven lang profiteren. Regel met die mensen iets zodat je wat kunt teruggeven aan de mensen die zich wel inzetten. 

Wings

Citaat van: Mickey op 28 juli 2018 - 12:47:21
Goeddeels eens Wings.

Aan de andere kant moet je mensen ook stimuleren om zich te blijven ontwikkelen. Een leven lang hetzelfde (zware) beroep doen is sowieso niet meer van deze tijd. Voortdurende ontwikkeling van de buitenwereld en veranderende behoeften van consumenten, zouden mensen ook de ogen moeten openen. Je bent nooit te oud om te leren, ongeacht waar je wieg gestaan heeft, of met welk stel hersens je geboren bent. Men moet ook zelf verantwoordelijkheid nemen, regie over je eigen leven en zo. Vooruitzien. Is er over tien jaar nog wel behoefte aan wat ik nu doe? Kan ik het fysiek dan nog? En over twintig jaar? Wat kan ik hier zelf aan doen?

Mijn antwoord: Zorg dat je relevant blijft voor een werkgever, blijf leren, ga mee met veranderingen en wees flexibel.

Ben ik het deels mee eens. Ik ben ook niet vanuit de schoolbanken de kantoren binnen gestapt maar bewust gekozen om van onderop op te werken naar waar ik nu sta. Het is wel een bewuste keuze die ik op jonge leeftijd heb gemaakt. Laat mij eerst repressief zijn, de wereld van haver tot gort kennen en dan doorstromen naar functies waar je een beleid kunt (mede)bepalen. Dat zorgt er wel voor dat ik mij in alle lagen kan manifesteren en de praktijkervaring werkt in mijn voordeel. Dat opent deuren.

Kijk ik naar de bouwwereld ken ik genoeg steigerbouwers die hogerop willen. Figuurlijk dan. :) Maar wat zijn hun opties binnen alle redelijkheid? De mankrachten zijn juist het hardst nodig. Daar is een schrijnend te kort aan. De zetels op de kantoren zijn wel bezet. Maak je daar maar geen zorgen over. Je kunt ambities hebben van hier tot en met Tokio, de ruimte om daar invulling aan te kunnen geven is beperkt. En geen school die nu zegt "jij wil stratenmaker worden, zou je dat wel doen?" Die levensles krijg je in de praktijk, als het te laat is. Aan de voorkant wordt je wel verteld hoe leuk het beroep is en niet vergeten, wat je kunt bijverdienen! Men houdt je een worst voor.

Ik denk dat je over de complete lijn goed moet zijn voor mensen. Scholen moeten verplicht worden bewustwording te creëren bij potentiële studenten. Maak beroepsziektes maar bekend en zorg dat je studie zo is ingericht dat studenten de juiste bagage meekrijgen om dit te voorkomen. Verder zal je wetten moeten wijzigen en een dwingend middel implementeren voor arbeidsveiligheid. Denk hierbij aan 10% aan de omzet moet je aantoonbaar investeren aan arbeidsveiligheid. Daarnaast moet er meer controle komen die inzoomen op beroepsziektes en een laagdrempelig anoniem meldsysteem. Als je dat hebt ga je met de branche in gesprek over pensioensleeftijden. En die mag best afwijken zolang je bepalende criteria waaraan gemeten wordt, tastbaar en inzichtelijk maakt.

Dat een gemeenteambtenaar met 55 met pensioen kan en een steigerbouwer door moet werken tot aan zijn 70ste, gaat er bij mij niet in. Daar is geen legitiem argument voor te bedenken. En ik denk dat daar juist de schoen wringt. 

Robbert65

Ik vind het jammer dat deze pensioendiscussie wordt gevoerd in dit IM Sergio Marxhionne-topic.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 29 juli 2018 - 21:16:45
Ik vind het jammer dat deze pensioendiscussie wordt gevoerd in dit IM Sergio Marxhionne-topic.
+1
ik was als Vettel/Ferrari supporter nooit een fan van de man, maar moest wel een heel klein traantje wegpinken bij de tribute voorafgaand aan de GP. Heel veel valt er verder ook niet over te zeggen, dus ik snap ook wel dat we een beetje zijn afgedwaald.
Pensioendiscussie zou misschien idd beter verplaatst kunnen worden naar een andere plek.

Robbert65

dilemma: als ik de discussie verplaats naar Overige Onderwerpen is de discussie meteen dood. Als ik de discussie eruit til en in een nieuw topic binnen Formule 1 plaats is het een off-topic.

Als ik mijn mond had gehouden was dat waarschijnlijk het beste geweest. Maar ja....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Wings op 29 juli 2018 - 17:52:48
Citaat van: Matthijs op 28 juli 2018 - 12:44:46
Citaat van: Wings op 28 juli 2018 - 09:00:53
Citaat van: Mickey op 28 juli 2018 - 08:22:59
Het zou mooi zijn als dit situationeel bekeken kan worden in plaats van generiek. Het voorbeeld van Wings snijdt wel hout natuurlijk. In veel beroepen is langer doorwerken een slechte optie. Maar er zijn ook beroepen te bedenken waarin dit wel mogelijk is. Men zou de aow en premie-afdracht hier eigenlijk op moeten afstemmen.

Precies dat. Ik vind het prima dat ik een jaar langer moet werken maar ronduit asociaal dat de steigerbouwer dat ook moet. Ik heb wat dat aangaat heel veel respect voor bouwvakkers en zeker ouderen. Ik zou het per branche bekijken en maatwerk leveren in plaats van deze generieke aanpak.
Jouw verhaal klopt goed bij fysiek zwaar werk, zoals de bouw. Maar iemand van 65 met een kantoorbaan die gemiddeld nog 20 jaar leeft, mag van mij best iets langer doorwerken. Inderdaad geen generieke aanpak dus, we zijn het volgens mij met elkaar eens.

Mee oneens. De bouwvakker mag eerder stoppen. Ik hoef niet per sé tot aan mijn 75ste te werken Matthijs. Ik vind dat als je 45 jaren je bijdrage hebt geleverd, het welletjes is. Dat is bijna een halve eeuw grof geld lappen waar ik niets voor terugkrijg. Een beetje genieten is niet teveel gewenst. Ik ken mensen die nog geen cent bijdragen en hun leven lang profiteren. Regel met die mensen iets zodat je wat kunt teruggeven aan de mensen die zich wel inzetten.
Ik heb het over een simpele rekensom tussen het aantal mensen dat werkt en het aantal mensen dat niet (meer) werkt. Die verhouding verschuift steeds verder in het nadeel van de mensen die niet werken. Ik heb het niet over profiteurs. Laat ik het dan op mezelf betrekken: ik heb tot mijn 23e gestudeerd, deels op kosten van de staat. Ik ben gezond, dus de kans dat ik 90 word is aanwezig. Ik heb een kantoorbaan dus fysiek is het niet zwaar. Als ik op mijn 65e met pensioen zou gaan, dan heb ik nog niet eens de helft van mijn leven gewerkt, dus vind ik het niet meer dan logisch dat mensen zoals ik geacht wordt langer door te werken.

Tuesday

#43
Citaat van: Matthijs op 29 juli 2018 - 22:53:26
Citaat van: Wings op 29 juli 2018 - 17:52:48
Citaat van: Matthijs op 28 juli 2018 - 12:44:46
Citaat van: Wings op 28 juli 2018 - 09:00:53
Citaat van: Mickey op 28 juli 2018 - 08:22:59
Het zou mooi zijn als dit situationeel bekeken kan worden in plaats van generiek. Het voorbeeld van Wings snijdt wel hout natuurlijk. In veel beroepen is langer doorwerken een slechte optie. Maar er zijn ook beroepen te bedenken waarin dit wel mogelijk is. Men zou de aow en premie-afdracht hier eigenlijk op moeten afstemmen.
Precies dat. Ik vind het prima dat ik een jaar langer moet werken maar ronduit asociaal dat de steigerbouwer dat ook moet. Ik heb wat dat aangaat heel veel respect voor bouwvakkers en zeker ouderen. Ik zou het per branche bekijken en maatwerk leveren in plaats van deze generieke aanpak.
Jouw verhaal klopt goed bij fysiek zwaar werk, zoals de bouw. Maar iemand van 65 met een kantoorbaan die gemiddeld nog 20 jaar leeft, mag van mij best iets langer doorwerken. Inderdaad geen generieke aanpak dus, we zijn het volgens mij met elkaar eens.

Mee oneens. De bouwvakker mag eerder stoppen. Ik hoef niet per sé tot aan mijn 75ste te werken Matthijs. Ik vind dat als je 45 jaren je bijdrage hebt geleverd, het welletjes is. Dat is bijna een halve eeuw grof geld lappen waar ik niets voor terugkrijg. Een beetje genieten is niet teveel gewenst. Ik ken mensen die nog geen cent bijdragen en hun leven lang profiteren. Regel met die mensen iets zodat je wat kunt teruggeven aan de mensen die zich wel inzetten.
Ik heb het over een simpele rekensom tussen het aantal mensen dat werkt en het aantal mensen dat niet (meer) werkt. Die verhouding verschuift steeds verder in het nadeel van de mensen die niet werken. Ik heb het niet over profiteurs. Laat ik het dan op mezelf betrekken: ik heb tot mijn 23e gestudeerd, deels op kosten van de staat. Ik ben gezond, dus de kans dat ik 90 word is aanwezig. Ik heb een kantoorbaan dus fysiek is het niet zwaar. Als ik op mijn 65e met pensioen zou gaan, dan heb ik nog niet eens de helft van mijn leven gewerkt, dus vind ik het niet meer dan logisch dat mensen zoals ik geacht wordt langer door te werken.
de AOW is geen spaarpotje zoals het pensioen min of meer wel is. Moet idd gewoon elk jaar betaald worden door de belastingbetaler. Dus je kunt wel nagaan wat de keus is; meer betalen of langer doorwerken. Verder misschien nog eens in de geschiedenisboeken kijken en je zegeningen tellen.

Matthijs

Heb je het tegen mij Tuesday? Moet ik de geschiedenisboeken in en mijn zegeningen tellen? Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met langer doorwerken. Mijn ouders zijn 69 en 71 en werken allebei nog (deels), omdat ze dat zelf willen.

Maargoed, laat ik deze draad van Sergio Marchionne niet langer bevuilen met mijn mening over de pensioensgerechtigde leeftijd.