Sergio Marchionne

Gestart door Wings, 25 juli 2018 - 14:03:26

« vorige - volgende »

Wings

Mij bereikte net het droevig bericht dat Sergio Marchionne is overleden.

CitaatSergio Marchionne is overleden. De 66-jarige Italiaan was tot voor kort nog actief als CEO van Fiat Chrysler Automobiles en president van Ferrari.

De Italiaanse Canadees overleed in het ziekenhuis van Zürich, nadat afgelopen week complicaties optraden na een schouderoperatie. Tijdens die operatie werd hij getroffen door een hersenembolie. De situatie was dusdanig slecht dat de raad van bestuur afgelopen zaterdag bijeen kwam om een opvolger te benoemen. Volgens Italiaanse media lag hij al enkele dagen in coma. Helaas is nu het bericht naar buiten gekomen dat Marchionne is overleden.

John Elkann, de nieuwe voorzitter van het merk, liet in een statement weten: "Helaas is gebeurd waar we voor vreesden. Sergio Marchionne, man en vriend, is overleden. De beste manier om hem te eren is door voort te borduren op zijn nalatenschap; doorgaan met het ontwikkelen van de menselijke waarden van verantwoordelijkheid en openheid waarin hij een groot kampioen was. Mijn familie en ik zullen voor altijd dankbaar zijn voor wat hij heeft gedaan. Onze gedachten zijn bij Manuela en zijn zoons Alessio en Tyler. Ik wil iedereen vragen de privacy van Sergio's familie in acht te nemen."

De populaire leider stond aan het roer van de wederopstanding van het Italiaanse Formule 1-team door de structuur ingrijpend te wijzigen en te kiezen voor de doorstroom van intern aanwezig talent. Bovendien speelde hij een belangrijke rol in de onderhandelingen over de toekomst van het team in de sport, nu in 2021 de reglementen ingrijpend gaan veranderen. Het raceteam en de overige renstallen reageerden geschokt op de situatie. Het is nog niet duidelijk welke impact dit heeft, dat zal de komende weken en maanden moeten blijken.

Marchionne was sinds mei 2003 onafhankelijk lid van de raad van bestuur van Fiat S.p.A. en werd in 2004 aangesteld als CEO. In de daaropvolgende jaren maakte hij van het noodlijdende merk weer een wereldspeler en een van de snelst groeiende bedrijven binnen de auto-industrie. Hij was de drijvende kracht achter de samengang met het Amerikaanse Chrysler, waarna in 2014 beide merken samengingen in de nieuwe holding Fiat Chrysler Automobiles.

Bron: https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/366223/voormalig-ferrari-topman-sergio-marchionne-overleden/

Robbert65

http://www.gppits.net/nieuws/sergio_marchionne_overleden/

Vanmorgen is bekend geworden dat Sergio Marchionne, de CEO van Ferrari en Fiat-Crysler is overleden.
Marchionne onderging recent een operatie aan zijn schouder waarbij een tumor moest worden verwijderd. Tijdens de ingreep ontstond een bloedprop die de bloedtoevoer naar zijn hoofd blokkeerde, waardoor hij ernstige complicaties opliep.

CEO Fiat Groep

Sergio Marchionne werd in 2004 CEO van de Fiat groep. Dat jaar maakte Fiat (met Alfa Romeo, Lancia, Venturi Motors, Maserati en Ferrari als dochtermerken) een miljardenverlies.

Marchionne bleek al snel de juiste man voor Fiat. Hij onderhandelde 2 miljard op tafel van GM om de schade voor Fiat te vergoeden ten gevolge van het afblazen van de voorgenomen fusie tussen de twee giganten. Daarmee was hij in staat om het management van de Fiatorganisatie te saneren en reorganiseren, waardoor er twee jaar na zijn aantreden alweer twee miljard USD winst werd geboekt door de Fiatgroep.

Chrysler Corporation

Als in 2009 de Amerikaanse autoindustrie op sterven na dood is weet hij Crysler Corporation te redden van een faillisement door een overname. Marchionne ziet een goede wereldwijde businesscase voor Jeep en op de lokale markt voor Dodge, met zijn trucks. RAM wordt een apart merk en de Jeeps zijn binnen de kortte tijd inderdaad niet aan te slepen.

Europese merken en Formule 1

In Europa gaat hij aan de slag met Ferrari en Alfa Romeo. Maserati wordt onderdeel van Ferrari en er worden veel nieuwe modellen ontwikkeld. In 2014 gaat Ferrari naar de beurs en daarmee is zoveel geld opgehaald dat Fiat voorlopig veilig is. Maserati wordt ondergebracht bij Alfa, dat in de tussentijd weer een merk werd om serieus te nemen met de 8C, een prachtige sportwagen in 2 oplages van 500 stuks (Spider en Coupé) en daarna de 4C, een Porsche Boxter concurrent. Ook de mainstreamproducten van Alfa gaan weer goed lopen, de Guilia en de Guilietta blijken kwalitatief goede auto's die bij het Alfa-publiek goed in de smaak vallen.

Van Lancia wordt voor export afscheid genomen. In Italië worden Chryslers verkocht onder merknaam Lancia en daarmee is dat roemruchte merk in sluimertoestand gebracht.

Als Ferrari in 2014 zelfstandig wordt, wordt Marchionne aangesteld als CEO en hij is daarmee ook direct betrokken geraakt bij het Formule 1 team van Ferrari. Hij nam zelf deel aan de vergaderingen van de stuurgroep die de motorreglementen voor de toekomst bespreekt.

Sergio Marchionne zou over enkele maanden met pensioen gaan als CEO van de Fiat Chrysler Organisation. De aandeelhouders hebben hem destijds gezegd dat hij wel CEO zou blijven van Ferrari, zolang als hij kon en wilde. Dat is hem nu niet gegund.

Een autofiele bedrijvendokter is niet meer, wij zullen hem nooit vergeten.

Dat hij ruste in vrede.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Franky R.


RIP Sergio Marchionne!

Amper 66 jaar en dan verrichtte de man geen loodzwaar werk als stratenmaker of zo.


Bedenk even goed wat dat betekent voor het "pensionplan" van tegenwoordig, waarin 'we' straks pas met 70 met pension kunnen. Zelf in eigen werkomgeving ook meegemaakt dat na een pensioensfeestje, we later een overlijdensbericht binnen kregen...


Ben trouwens benieuwd wat dit betekent voor Leclerc, want het schijnt dat Marchionne hem naast Vettel wilde zien.

Mickey

Heel wat mensen sterven kort na pensionering.

Ik ben bijna 44, maar ga er zoals het klinkt in een oud gezegde, vanuit dat ik zal werken tot ik sterf. Kan het alleen maar meevallen. Hoop alleen dat het wat minder zal zijn de laatste jaren. :D

Sabai

Daarom geniet ik nu met volle teugen van het leven. Ik zie wel hoever ik kom  :)

Fietser

Het is triest, 66 jaar, maar we moeten het m.i. ook weer niet dramatiseren. Inderdaad hoor je vaak dat mensen rondom of vlak na hun pensioen overlijden. Maar de harde cijfers laten nog steeds zien dat mannen gemiddeld circa 80 worden en vrouwen nog een paar jaar ouder. Gemiddeld genieten we dus best lang van ons AOW. Dat neemt niet weg dat we 'de dag moeten plukken', of je nu stratenmaker bent of Fiat-baas.

Robbert65

Marchionne was behalve een visionair en een groot zakenman en netwerker ook een workaholic die van zijn mensen en relaties dezelfde arbeidsethos verwachtte. Er zijn heel wat getuigen die vertellen dat hij 7 dagen in de week dag en nacht  bereikbaarheid eiste, bijvoorbeeld van de mensen die bij de banken aangewezen werden als account manager voor FCA. Hijzelf zal het tijdsverachil tussen Italië, Japan en Detroit als een voordeel. Sliep meestal in zijn vliegtuig en belde indderdaad iederaan uit bed als het nodig was. Hij werkte letterlijk rond de klok. Zelf zei hij in een interview: Het enige dat ik beter had moeten doen is het vaderschap. Zijn kinderen zagen hem zelden. Tijdens een kerstvakantie in Florida, waar de familie bijeen was, maakte hij een geheime deal rond met de aandeelhouders. http://europe.autonews.com/article/20140102/ANE/301029936/marchionne-completes-fiat-chrysler-deal-on-a-florida-beach. Niemand wist ervan en toen hij terug opp kantoor kwam op 2 januari informeerde hij iedereen. Happy neweyear everyone. Die gast ging maar door. Nou ga je daar doorgaans niet van dood. Maar het is indrdaad wel erg lullig als je dan een half jaar voor je pensioen struikelt. Want voor hem zal het allemaal wel meevallen, zijn familie zal zich er toch erg op verheugd hebben....

Dus: werk hard als je ervan geniet, maar vergeet niet te genieten van de mensen om je heen. Dat is de belangrijkste les die Sergio MArchionne ons meegeeft, inderdaad Franky.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

Dit soort bevlogen mensen gaat doorgaans ook 'nooit' met pensioen. Ze blijven altijd betrokken bij de zaak, stappen in een of meerdere commissariaten of worden voorzitter van dit of dat. Arbeid en privé zijn vloeibaar. 

Matthijs

Citaat van: Fietser op 26 juli 2018 - 14:16:37
Dit soort bevlogen mensen gaat doorgaans ook 'nooit' met pensioen. Ze blijven altijd betrokken bij de zaak, stappen in een of meerdere commissariaten of worden voorzitter van dit of dat. Arbeid en privé zijn vloeibaar.
Riep er iemand Bernie Ecclestone?

Fietser

Citaat van: Matthijs op 26 juli 2018 - 14:39:52
Citaat van: Fietser op 26 juli 2018 - 14:16:37
Dit soort bevlogen mensen gaat doorgaans ook 'nooit' met pensioen. Ze blijven altijd betrokken bij de zaak, stappen in een of meerdere commissariaten of worden voorzitter van dit of dat. Arbeid en privé zijn vloeibaar.
Riep er iemand Bernie Ecclestone?
Of Trump, die is 72 en nog lang geen geraniums in zicht. Politici en bobo's gaan vaak (te?) lang door.

Arthur

Diep triest dit! Maar laten we maar weer eens relativeren dat we iedere dag bewust moeten leven en iedere dag een keer gelachen moeten hebben. Er dingen doen? Doe ze nu als het kan en niet nog eens, als het je tijd is is het voorbij.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Citaat van: Franky R. op 25 juli 2018 - 15:02:03

RIP Sergio Marchionne!

Amper 66 jaar en dan verrichtte de man geen loodzwaar werk als stratenmaker of zo.


Bedenk even goed wat dat betekent voor het "pensionplan" van tegenwoordig, waarin 'we' straks pas met 70 met pension kunnen. Zelf in eigen werkomgeving ook meegemaakt dat na een pensioensfeestje, we later een overlijdensbericht binnen kregen...


Ben trouwens benieuwd wat dit betekent voor Leclerc, want het schijnt dat Marchionne hem naast Vettel wilde zien.

Sergio (RIP) was inderdaad enorm gecharmeerd van de Monegask. Het zou zomaar kunnen dat nu andere mensen aa de knoppen zitten, een ander besluit wordt genomen. Ferrari zal dit Grand Prix weekend, Sergio eren.

Wat betreft de pensioengerechtigde leeftijd, dit is gewoon absurd. Wij hebben er ons gewoon in laten tillen door Den Haag. Eén van de redenen is dat pensioenfondsen hebben geïnvesteerd in banken in tijden van crisis. Griekse banken dreigde om te vallen wat het faillissement van het land zou betekenen. Nu het hen beter gaat wordt het niet teruggedraaid. De typische Nederlandse graaimolen draait weer op volle toeren. De prijs wordt natuurlijk betaald door de niet-ambtenaar. Het zet mij wel aan het denken. Toegegeven, ik heb een (semi)kantoorbaan en zal niet omkiepen van fysiek zwaar arbeid maar vind het leven te mooi om door te werken tot mijn 70ste. Maar dat even terzijde.

Wings

Citaat van: Arthur op 26 juli 2018 - 21:22:38
Diep triest dit! Maar laten we maar weer eens relativeren dat we iedere dag bewust moeten leven en iedere dag een keer gelachen moeten hebben. Er dingen doen? Doe ze nu als het kan en niet nog eens, als het je tijd is is het voorbij.

Zo is het Arthur. Als ik naar mijn directe omgeving kijk en soms de ellende meekrijg worden andere dingen ineens belangrijker. Dat beweegt mij ertoe om andere keuzes te maken. In het verleden was geld een drijfveer, heden ten dagen hecht ik mij veel meer waarde aan vrije tijd en familie en wil ik in mijn vakgebied iets betekenen voor de medemens. Want hoeveel geld je ook hebt en hoe rijk je ook bent, het vrijwaart je geenszins voor dat wat je kan treffen. Kijk maar naar Sergio. En als het je tijd is, kun je maar beter hebben genoten dan veel geld hebben.

Tuesday

Citaat van: Wings op 27 juli 2018 - 09:58:43
Citaat van: Franky R. op 25 juli 2018 - 15:02:03

RIP Sergio Marchionne!

Amper 66 jaar en dan verrichtte de man geen loodzwaar werk als stratenmaker of zo.


Bedenk even goed wat dat betekent voor het "pensionplan" van tegenwoordig, waarin 'we' straks pas met 70 met pension kunnen. Zelf in eigen werkomgeving ook meegemaakt dat na een pensioensfeestje, we later een overlijdensbericht binnen kregen...


Ben trouwens benieuwd wat dit betekent voor Leclerc, want het schijnt dat Marchionne hem naast Vettel wilde zien.

Sergio (RIP) was inderdaad enorm gecharmeerd van de Monegask. Het zou zomaar kunnen dat nu andere mensen aa de knoppen zitten, een ander besluit wordt genomen. Ferrari zal dit Grand Prix weekend, Sergio eren.

Wat betreft de pensioengerechtigde leeftijd, dit is gewoon absurd. Wij hebben er ons gewoon in laten tillen door Den Haag. Eén van de redenen is dat pensioenfondsen hebben geïnvesteerd in banken in tijden van crisis. Griekse banken dreigde om te vallen wat het faillissement van het land zou betekenen. Nu het hen beter gaat wordt het niet teruggedraaid. De typische Nederlandse graaimolen draait weer op volle toeren. De prijs wordt natuurlijk betaald door de niet-ambtenaar. Het zet mij wel aan het denken. Toegegeven, ik heb een (semi)kantoorbaan en zal niet omkiepen van fysiek zwaar arbeid maar vind het leven te mooi om door te werken tot mijn 70ste. Maar dat even terzijde.
de AOW wordt gewoon door de overheid betaald hoor, niet door de pensioenfondsen. Verder klopt het verhaal volgens mij ook van geen kant. Je kunt vinden van de verhoging wat je wilt, maar met dit soort sentimenten maak je het jezelf niet makkelijker denk ik.

Sabai

Gelukkig kan ik zelf bepalen wanneer ik stop en niet een overheid . Maar denk zelf dat ik nooit geheel wil stoppen . Meedoen houd je ook vitaal.