GP FRANKRIJK: Driver of the Day

Gestart door Robbert65, 24 juni 2018 - 22:17:31

« vorige - volgende »

Wie was de beste rijder van de Grand Prix van Frankrijk?

Hamilton
4 (30.8%)
Verstappen
4 (30.8%)
Räikkönen
0 (0%)
Vettel
1 (7.7%)
Ricciardo
0 (0%)
/Magnussen
1 (7.7%)
Bottas
0 (0%)
Sainz
0 (0%)
Hülkenberg
0 (0%)
Leclerc
3 (23.1%)
Iemand anders, namelijk:
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 13

Matthijs

Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk. De schade werd pas opgemerkt tijdens de pitstop, maar als je dan geen neus paraat hebt liggen dan ga je die niet even halen. Bovendien was de schade beperkt. Logisch dat Ricciardo weer de baan op werd gestuurd. Daarna viel een tweede deel van de vleugel af, waardoor het wél zinvol werd om een nieuwe neus te halen. Echter, Ricciardo zou dan met zekerheid achter Raikkonen zijn gekomen. Bovendien brengt een pitstop risico's met zich mee. Ricciardo kan Raikkonen niet achter zich houden, maar Vettel is nog een 30 seconden verder weg en dus geen bedreiging. Ricciardo heeft dus naar mijn mening niet meer onnodig gepusht en de auto rustig thuisgebracht.

Tuesday

ook al had er een neus klaar gestaan, een neus vervangen kost sowieso een kleine 10 seconden extra, hij had voor zijn stop 4,5 seconden voorsprong op Raikkonen, dus Ricciardo was dan na de stop sowieso P3 kwijt geweest. De schade was op dat moment nog beperkt tot 1 kant, er waren 25 ronden te gaan, dus moet je 4 tiende per ronde terugpakken en ook nog eens Raikkonen inhalen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 14:26:30
Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk. De schade werd pas opgemerkt tijdens de pitstop, maar als je dan geen neus paraat hebt liggen dan ga je die niet even halen. Bovendien was de schade beperkt. Logisch dat Ricciardo weer de baan op werd gestuurd. Daarna viel een tweede deel van de vleugel af, waardoor het wél zinvol werd om een nieuwe neus te halen. Echter, Ricciardo zou dan met zekerheid achter Raikkonen zijn gekomen. Bovendien brengt een pitstop risico's met zich mee. Ricciardo kan Raikkonen niet achter zich houden, maar Vettel is nog een 30 seconden verder weg en dus geen bedreiging. Ricciardo heeft dus naar mijn mening niet meer onnodig gepusht en de auto rustig thuisgebracht.

Een defecte vleugel en misschien wat onbalans in het verlengde is geen reden om de auto niet meer naar de limiet te rijden. Het is geen mechanisch defect. Rijders verliezen wel vaker aerodynamische delen. En natuurlijk wordt de auto daar niet sneller van, anders zat het er niet, maar vind het te ver doorvoeren om daar het verlies van Danny aan op te hangen. Max was linksom of rechtsom de betere van de twee dit weekend. En als je foutloos rijdt en hoger eindigt dan je auto snel is mag daar best een pluim voor worden gegeven.

Tuesday

om dan ff terug te gaan naar het begin;
Citaat van: Wings op 25 juni 2018 - 17:49:31
Max. Deed niets verkeerds, won twee plekken en had een dijk van een pace, afgezet tegen de pace van Danny in exact dezelfde situatie.
het was dus niet exact dezelfde situatie. De eerste stint gaf daarnaast ook een heel ander beeld,  in de laatste 5 ronden van Max zn stint, waar Max zn rondetijden begonnen op te lopen, reed Ricciardo 1,5 seconde (3 tiende per ronde) van zn achterstand af (van 4 naar 2,5 seconden). Die 2 plekken die hij won heeft ie ook 0,0 voor hoeven doen, dan blijft staan dat ie niks verkeerd deed, wat op zich idd een pluim verdiend.

Tuesday

Volgens deze boordradio werd de eerste schade zichtbaar in ronde 26 (vlak na Max zn stop) en de overige schade in ronde 40.
http://www.youtube.com/watch?v=PXZ320BQ4pY

Matthijs

Citaat van: Wings op 28 juni 2018 - 18:45:54
Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 14:26:30
Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk. De schade werd pas opgemerkt tijdens de pitstop, maar als je dan geen neus paraat hebt liggen dan ga je die niet even halen. Bovendien was de schade beperkt. Logisch dat Ricciardo weer de baan op werd gestuurd. Daarna viel een tweede deel van de vleugel af, waardoor het wél zinvol werd om een nieuwe neus te halen. Echter, Ricciardo zou dan met zekerheid achter Raikkonen zijn gekomen. Bovendien brengt een pitstop risico's met zich mee. Ricciardo kan Raikkonen niet achter zich houden, maar Vettel is nog een 30 seconden verder weg en dus geen bedreiging. Ricciardo heeft dus naar mijn mening niet meer onnodig gepusht en de auto rustig thuisgebracht.

Een defecte vleugel en misschien wat onbalans in het verlengde is geen reden om de auto niet meer naar de limiet te rijden. Het is geen mechanisch defect. Rijders verliezen wel vaker aerodynamische delen. En natuurlijk wordt de auto daar niet sneller van, anders zat het er niet, maar vind het te ver doorvoeren om daar het verlies van Danny aan op te hangen. Max was linksom of rechtsom de betere van de twee dit weekend. En als je foutloos rijdt en hoger eindigt dan je auto snel is mag daar best een pluim voor worden gegeven.
Ah daar komt de aap uit de mouw: we zijn bang dat Verstappen niet genoeg credits krijgt. Max reed een prima race, dat staat los van Ricciardo. Maar ga geen excuses verzinnen om Verstappen groter te maken ten koste van Ricciardo.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 28 juni 2018 - 13:17:17
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten.

Nee. Ik heb toch nergens een tijd genoemd?

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.

Dat weet ik dus wel, dat leg ik je net uit... ::)

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

De schade werd pas tijdens de pitstop ontdekt dus natuurlijk hebben ze de neus niet meteen vervangen. Een pitstop duurt maar 3 seconden, dan neem je niet zo'n beslissing. En zoals ik al twee keer zei, een pitstop zou hem altijd track position hebben gekost, dus was het logischer om buiten te blijven.
Nee precies nergens noem je een tijd, je doet een schatting van de schade en hoe erg die schade van invloed kan zijn.
Je geeft een reden waarom het erger is, maar uit niks dat je opnoemt blijkt dat dat ook daadwerkelijk het geval is. Je weet het niet, je denkt dat je het weet.


Ja hij zou trackpositie hebben verloren, maar wel een goed werkende auto. Kimi was op een gegeven 1,5 seconde per ronde sneller. Wat zou die schade nou hebben gekost per ronde? Kimi had nieuwe banden die 1 niveau zachter waren, dus ook sneller dan oude softs van Ricciardo. Verschil tussen softs en Super softs is meestal iets van 9 tiende als beide nieuw zijn. Ricciardo zou ook zeker nit meer dan 2 of 3 tiende per rondje hebben verloren door die schade.

Was Kimi zoveel sneller door nieuwe banden en betere auto, of was dat door de schade die hij opliep? Het was vrij snel duidelijk dat Kimi Ricciardo zou pakken. Niet pitten is ook logisch op zich, maar een nieuwe neus halen was net zo logisch. Inhalen was gewoon erg makkelijk, trackpositie was niet eens belangrijk.

FolkertE

Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 14:26:30
Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk. De schade werd pas opgemerkt tijdens de pitstop, maar als je dan geen neus paraat hebt liggen dan ga je die niet even halen. Bovendien was de schade beperkt. Logisch dat Ricciardo weer de baan op werd gestuurd. Daarna viel een tweede deel van de vleugel af, waardoor het wél zinvol werd om een nieuwe neus te halen. Echter, Ricciardo zou dan met zekerheid achter Raikkonen zijn gekomen. Bovendien brengt een pitstop risico's met zich mee. Ricciardo kan Raikkonen niet achter zich houden, maar Vettel is nog een 30 seconden verder weg en dus geen bedreiging. Ricciardo heeft dus naar mijn mening niet meer onnodig gepusht en de auto rustig thuisgebracht.
Op een gegeven moment was het al zeker dat Ricciardo achter Kimi zou eindigen, Kimi was gewoon veel sneller. Kimi had nieuwe en de snellere banden. Het was een gok die ze namen, maar ik denk dat als de schade echt zo groot was geweest dat Ricciardo veel langzamer was geworden, ze hem echt wel naar binnen hadden gehaald. Ik denk dat ze dat niet deden omdat Ricciardo zelf ook niet snel genoeg was om Kimi te verslaan.

Jozef

Citaat van: FolkertE op 28 juni 2018 - 22:29:38
Je geeft een reden waarom het erger is, maar uit niks dat je opnoemt blijkt dat dat ook daadwerkelijk het geval is. Je weet het niet, je denkt dat je het weet.

Kijk, ik geef een technische uitleg onderbouwd met mijn wetenschappelijke kennis. Het is perfect mogelijk dat jij het daar niet mee eens bent maar dan moet je daar wel tegenargumenten voor geven in plaats van een beetje op de man te schieten à la Donald Trump.

Wings

Je hoeft geen wetenschap te gebruiken om vast te stellen dat in de basis een auto niet sneller wordt van aerodynamische schade. Maar wat is nu het punt?

Wings

Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 22:18:12
Ah daar komt de aap uit de mouw: we zijn bang dat Verstappen niet genoeg credits krijgt. Max reed een prima race, dat staat los van Ricciardo. Maar ga geen excuses verzinnen om Verstappen groter te maken ten koste van Ricciardo.

Maak het nu eens niet persoonlijk en geef mij ruimte om dingen te vinden die ik vind zonder mij te brandmerken. Prima dat jij het anders ziet, er is tenslotte niet maar één waarheid. Vergeet niet dat de situatie voor Lewis niet anders is dan de situatie voor Max. Hij doet wat hij doet omdat de situatie zijn kant uitkomt. Lewis heeft by far de snelste auto en de enige die hem in snelheid kunnen evenaren, zijn teamgenoot en Seb, zijn na de eerste bocht kansloos. Neemt niet weg dat Lewis een prima race reed en als mensen hem daarom prijzen, prima. Ik vond Max op mijn beurt de man van de race, zonder te doen alsof hij een wereldprestatie heeft neergezet. En volgens mij is dit de eerste keer dit seizoen dus het valt reuze mee met het prijzen van Max. ;)

Matthijs

Citaat van: Wings op 29 juni 2018 - 08:51:06
Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 22:18:12
Ah daar komt de aap uit de mouw: we zijn bang dat Verstappen niet genoeg credits krijgt. Max reed een prima race, dat staat los van Ricciardo. Maar ga geen excuses verzinnen om Verstappen groter te maken ten koste van Ricciardo.

Maak het nu eens niet persoonlijk en geef mij ruimte om dingen te vinden die ik vind zonder mij te brandmerken. Prima dat jij het anders ziet, er is tenslotte niet maar één waarheid. Vergeet niet dat de situatie voor Lewis niet anders is dan de situatie voor Max. Hij doet wat hij doet omdat de situatie zijn kant uitkomt. Lewis heeft by far de snelste auto en de enige die hem in snelheid kunnen evenaren, zijn teamgenoot en Seb, zijn na de eerste bocht kansloos. Neemt niet weg dat Lewis een prima race reed en als mensen hem daarom prijzen, prima. Ik vond Max op mijn beurt de man van de race, zonder te doen alsof hij een wereldprestatie heeft neergezet. En volgens mij is dit de eerste keer dit seizoen dus het valt reuze mee met het prijzen van Max. ;)
Het is niet mijn bedoeling om je te brandmerken. Maar als je zegt: "Max was linksom of rechtsom de betere van de twee" dan geef je toch zelf aan wat de reden is dat je de schade van Ricciardo probeert te bagatelliseren? Ik vond Max ook linksom of rechtsom de betere van de twee, maar door de schade aan de voorvleugel was het grote gat aan de finish niet een goede weergave van het kwaliteitsverschil. Bovendien had Ricciardo geen enkele reden meer om te pushen want het gat achter hem naar Vettel was groot.

Sabai

Wat denken jullie ervan dat Ricciardo zijn race na de schade is gaan controleren en de motor is gaan sparen. Er viel niks meer te winnen enkel te verliezen.  Vergeet niet dat elk puntje telt aan het eind. Ricciardo is gewoon slim bezig en net zo snel en soms sneller dan Verstappen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 29 juni 2018 - 09:45:14
Het is niet mijn bedoeling om je te brandmerken. Maar als je zegt: "Max was linksom of rechtsom de betere van de twee" dan geef je toch zelf aan wat de reden is dat je de schade van Ricciardo probeert te bagatelliseren? Ik vond Max ook linksom of rechtsom de betere van de twee, maar door de schade aan de voorvleugel was het grote gat aan de finish niet een goede weergave van het kwaliteitsverschil. Bovendien had Ricciardo geen enkele reden meer om te pushen want het gat achter hem naar Vettel was groot.

Zoals eerder geschreven wordt een auto in de basis niet sneller van aerodynamische schade. Hoeveel het scheelt in cijfers en getallen weet ik niet. Ik probeer de schade niet de bagatelliseren maar onderschat het misschien. Of misschien overschat jij het wel... Ik denk dat wij leken te weinig afweten van aerodynamica om de schade te kwantificeren. Maar hoe je het ook wendt of keert, in mijn optiek was Max gewoon de betere dit weekend. En dat roep ik voor het eerst. Ik zou niet vallen over de uitspraak "Max was linksom of rechtsom de betere van de twee." Het betreft een persoonlijke waarneming en het is verder prima om het daarmee oneens te zijn. En begrijp mij niet verkeerd, ik ben de laatste die roept dat enkel en alleen Max de man van de race award verdient; mensen die Lewis benoemen begrijp ik verder prima. Er was tenslotte niet één rijder die boven de anderen uitkwam. 

Los van het bovenstaande vraag ik mij af waarop je baseert dat Danny de auto rustig heeft thuisgebracht. Dat lees ik nergens. Ik vind het ook hoogstonwaarschijnlijk omdat Danny zich dan niet positioneert om een fout of tegenslag af te straffen. Gezond boerenverstand kan ook in deze twee kanten uit.

Verder laat ik het hierbij. Niet omdat ik de discussie vervelend vind maar omdat alles gezegd is. Vanzelfsprekend zal ik kennis nemen van je reactie.

Matthijs

Ik denk dat er veel fans zijn die Ricciardo willen downplayen om Verstappen groter te maken. Het leek erop dat jij ook die kant opging, maar dat had ik blijkbaar fout.

Ik weet niet of Ricciardo het rustig aan deed, maar het lijkt me wel waarschijnlijk. De auto heeft een beschadiging en daarmee een onbalans. Je weet ook dat Raikkonen verse banden heeft en sowieso al een stuk sneller is. Dan kan je pushen voor het geval dat er vóór je iets misgaat, of je spaart de boel (en de motor).

Laten we deze (verder inhoudelijk prima) discussie inderdaad stoppen.