GP FRANKRIJK: Driver of the Day

Gestart door Robbert65, 24 juni 2018 - 22:17:31

« vorige - volgende »

Wie was de beste rijder van de Grand Prix van Frankrijk?

Hamilton
4 (30.8%)
Verstappen
4 (30.8%)
Räikkönen
0 (0%)
Vettel
1 (7.7%)
Ricciardo
0 (0%)
/Magnussen
1 (7.7%)
Bottas
0 (0%)
Sainz
0 (0%)
Hülkenberg
0 (0%)
Leclerc
3 (23.1%)
Iemand anders, namelijk:
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 13

Mickey

Het is coureurs eigen om een reden, ik noem het bewust geen excuus, buiten zichzelf te zoeken en vaak ook te melden. Hebben ze allemaal wel een handje van, de ene erger dan de ander. Carry on, wat mij betreft.

FolkertE

Citaat van: Matthijs op 27 juni 2018 - 13:27:34
Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat Ricciardo op achterstand werd gereden door een kapotte vleugel? Doet dat iets af aan de prestatie van Verstappen?

Het is niet dat ik niet kan accepteren dat Ricciardo schade had en dat het bij heeft bij gedragen aan deachterstand van Dan, maar ik vraag me af hoeveel.

Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.

Wings

Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Mét kapotte voorvleugel ook. Ik geloof geen bal dat de schade zoveel verschil maakt. De schade zou twee ronden voor de bandenwissel zijn ontstaan. Als het verschrikkelijk veel uitmaakt dan had Danny het eerder opgemerkt. Bovendien had Red Bull ook het zekere voor het onzekere kunnen nemen en de vleugel vervangen op het moment dat Seb banden wisselt. Er was marge genoeg en je moet er niet aan denken wat er gebeurt bij een SC. Dan was hij de pineut met schade en ouder rubber.

Jozef

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 16:34:50
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.

Nee, maar dat is wel duidelijk aan het soort schade. De end plate helpt een vleugel wat efficiënter te maken en heeft ook invloed op de luchtstroom verder naar achteren. Maar door de turbulentie die het voorwiel creëert, is die invloed eigenlijk niet zo heel groot. Ricciardo miste meerdere horizontale vleugeldelen die gewoon rechtstreeks instaan voor het creëren van neerwaartse druk, dus het was gewoon een significante klap downforce die hij miste. En de invloed van die elementen op de luchtstroom aan de voorkant van de vloer is ook nog eens enorm (de befaamde 'Y250 vortex').

De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.

Tuesday

#34
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 18:22:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 16:34:50
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.

Nee, maar dat is wel duidelijk aan het soort schade. De end plate helpt een vleugel wat efficiënter te maken en heeft ook invloed op de luchtstroom verder naar achteren. Maar door de turbulentie die het voorwiel creëert, is die invloed eigenlijk niet zo heel groot. Ricciardo miste meerdere horizontale vleugeldelen die gewoon rechtstreeks instaan voor het creëren van neerwaartse druk, dus het was gewoon een significante klap downforce die hij miste. En de invloed van die elementen op de luchtstroom aan de voorkant van de vloer is ook nog eens enorm (de befaamde 'Y250 vortex').

De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.
ik heb het idee dat Wings de foto's niet heeft gezien

Edit: dit is een foto van de eerste schade. Binnenkant van de linkervleugel (voor de kijker rechts) mist een groot gedeelte. Een paar ronden later gebeurd aan de rechterkant hetzelfde.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 18:22:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 16:34:50
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.

Nee, maar dat is wel duidelijk aan het soort schade. De end plate helpt een vleugel wat efficiënter te maken en heeft ook invloed op de luchtstroom verder naar achteren. Maar door de turbulentie die het voorwiel creëert, is die invloed eigenlijk niet zo heel groot. Ricciardo miste meerdere horizontale vleugeldelen die gewoon rechtstreeks instaan voor het creëren van neerwaartse druk, dus het was gewoon een significante klap downforce die hij miste. En de invloed van die elementen op de luchtstroom aan de voorkant van de vloer is ook nog eens enorm (de befaamde 'Y250 vortex').

De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.

Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

Wings

Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 18:22:53
De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.

Die ruimte was er wel toen Seb naar binnen kwam voor vers rubber. Ondanks dat gegeven besloot Red Bull om Danny buiten te laten, terwijl er geen dreiging was van Seb en hij Kimi niet kon aanvallen.

Wings

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

Toen Seb naar binnen ging was er ruimte. Plus wat je zegt.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 18:22:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 16:34:50
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.

Nee, maar dat is wel duidelijk aan het soort schade. De end plate helpt een vleugel wat efficiënter te maken en heeft ook invloed op de luchtstroom verder naar achteren. Maar door de turbulentie die het voorwiel creëert, is die invloed eigenlijk niet zo heel groot. Ricciardo miste meerdere horizontale vleugeldelen die gewoon rechtstreeks instaan voor het creëren van neerwaartse druk, dus het was gewoon een significante klap downforce die hij miste. En de invloed van die elementen op de luchtstroom aan de voorkant van de vloer is ook nog eens enorm (de befaamde 'Y250 vortex').

De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.

Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.
je zou je haast af gaan vragen waar Newey zoveel winst maakt tov de andere Renault teams  :o Dit soort dingen ga je echt wel terug zien in rondetijden, balans en bandenslijtage. Hoeveel precies weet idd niemand, maar doet dat er zo heel veel toe dan? Ricciardo had 4 seconden voorsprong op Raikkonen, een voorvleugel wisselen tijdens de stop zou betekenen dat hij trackpositie aan Raikkonen kwijt zou zijn en zie die maar eens terug te krijgen tov een auto die qua snelheid minimaal gelijkwaardig is. Op zich een verklaarbare keus dus om trackpositie te houden ten kostte van misschien 1 of 2 tiende in rondetijd.

Tuesday

Citaat van: Wings op 27 juni 2018 - 19:35:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

Toen Seb naar binnen ging was er ruimte. Plus wat je zegt.
dan was ie, euh, ff rekenen...... ook 4e geworden.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 27 juni 2018 - 19:36:58
Citaat van: Wings op 27 juni 2018 - 19:35:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

Toen Seb naar binnen ging was er ruimte. Plus wat je zegt.
dan was ie, euh, ff rekenen...... ook 4e geworden.
met misschien nog een kans om Kimi terug te pakken. Daarnaast wist RBR tijdens de stop al dat de vleugel beschadigd was. Hadden ze dorect kunnen vervangen.
Ik blij er bij, als de schade echt zo groot was geweest en hij zoveel tijd verloor, hadden ze hem een nieuwe neus gegeven bij de eerste stop of paar ronde later toen ze zagen dat Kimi gewoon snel was.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 22:13:34
Citaat van: Tuesday op 27 juni 2018 - 19:36:58
Citaat van: Wings op 27 juni 2018 - 19:35:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

Toen Seb naar binnen ging was er ruimte. Plus wat je zegt.
dan was ie, euh, ff rekenen...... ook 4e geworden.
met misschien nog een kans om Kimi terug te pakken. Daarnaast wist RBR tijdens de stop al dat de vleugel beschadigd was. Hadden ze dorect kunnen vervangen.
Ik blij er bij, als de schade echt zo groot was geweest en hij zoveel tijd verloor, hadden ze hem een nieuwe neus gegeven bij de eerste stop of paar ronde later toen ze zagen dat Kimi gewoon snel was.
met een extra stop was ie een halve minuut achter Kimi terecht gekomen en Kimi ging als brandweer op de supersofts. Had ie never nooit terug gepakt. Vleugel wisselen tijdens de 1e pitstop was een optie, maar toen was de schade dus nog maar de helft van wat het later was en was Ricciardo trackpositie en dus P3 kwijt geweest aan Kimi. Dat RBR dan kiest voor trackpositie lijkt me geen gekke keus. Verder is het onzin dat de schade niet groot kan zijn geweest omdat ze anders wel gestopt waren. Een pitstop kost al gauw een kleine halve minuut, het probleem verergerde een rondje of 20-25 voor het einde; om een pitstop te rechtvaardigen moet je dan schade hebben die je meer dan een seconde per ronde kost. Zoveel is het dus niet geweest, maar dat het een paar tienden tot een halve seconde heeft gekost lijkt me op basis van de foto's geen rare veronderstelling.

Wings

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 22:13:34
met misschien nog een kans om Kimi terug te pakken. Daarnaast wist RBR tijdens de stop al dat de vleugel beschadigd was. Hadden ze dorect kunnen vervangen.
Ik blij er bij, als de schade echt zo groot was geweest en hij zoveel tijd verloor, hadden ze hem een nieuwe neus gegeven bij de eerste stop of paar ronde later toen ze zagen dat Kimi gewoon snel was.

Het verloop van de race staat niet op een presenteerblaadje. Nu achteraf is het makkelijk om te zeggen dat het Danny niets zou hebben gebracht, maar achteraf heb je de wijsheid in pacht. Op het moment dat Seb wielen ging wisselen wist Red Bull niet dat er geen SC meer zou komen. Als Danny veel last had zou men zijn positie wel zekerstellen. En dan had hij bij een SC mogelijk nog kunnen aanvallen. De pijn viel volgens mij reuze mee.

Jozef

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten.

Nee. Ik heb toch nergens een tijd genoemd?

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.

Dat weet ik dus wel, dat leg ik je net uit... ::)

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

De schade werd pas tijdens de pitstop ontdekt dus natuurlijk hebben ze de neus niet meteen vervangen. Een pitstop duurt maar 3 seconden, dan neem je niet zo'n beslissing. En zoals ik al twee keer zei, een pitstop zou hem altijd track position hebben gekost, dus was het logischer om buiten te blijven.

Tuesday

Citaat van: Wings op 28 juni 2018 - 07:08:38
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 22:13:34
met misschien nog een kans om Kimi terug te pakken. Daarnaast wist RBR tijdens de stop al dat de vleugel beschadigd was. Hadden ze dorect kunnen vervangen.
Ik blij er bij, als de schade echt zo groot was geweest en hij zoveel tijd verloor, hadden ze hem een nieuwe neus gegeven bij de eerste stop of paar ronde later toen ze zagen dat Kimi gewoon snel was.

Het verloop van de race staat niet op een presenteerblaadje. Nu achteraf is het makkelijk om te zeggen dat het Danny niets zou hebben gebracht, maar achteraf heb je de wijsheid in pacht. Op het moment dat Seb wielen ging wisselen wist Red Bull niet dat er geen SC meer zou komen. Als Danny veel last had zou men zijn positie wel zekerstellen. En dan had hij bij een SC mogelijk nog kunnen aanvallen. De pijn viel volgens mij reuze mee.
met een voorsprong van 50 seconden heb je totaal niks te vrezen van een SC, sterke nog, doorgaans is een SC het ideale moment om een stop te maken. En dan heb je ook direct de best mogelijke banden voor de herstart. Volgende argument graag. Of misschien verstandiger, gewoon niet zo eigenwijs doen.