F1|2018|GP Monaco|Monte Carlo

Gestart door Wings, 21 mei 2018 - 12:06:02

« vorige - volgende »

Wings

F1|2018|GP Monaco|Monte Carlo


Bron: https://www.educations.com

Voorspelbaarheid en Formule 1!
Doorgaans wordt de Formule 1 -door doorgewinterde fans- verweten voorspelbaar te zijn. Dat was jaren ook het geval. Het nadeel van dominantie is dat het zich makkelijk laat raden wie wint. Red Bull en Mercedes (note: Brawn in 2009) wonnen tussen 2009 en 2016 alle races. Daar kwam niemand anders aan te pas. Afgelopen jaar doorbrak Seb de zegereeks van Mercedes op Monaco en won de race. Dat leek aanvankelijk voor de hand liggend en dus volgens verwachting maar dan wordt wel erg makkelijk over het feit heengestapt dat Ferrari maar liefst 16 jaar droog stond op Monaco. Buiten Ferrari is ook Red Bull competitief qua snelheid en kunnen zij een aardig potje breken in de straten van Monaco. Met Mercedes als het te kloppen raceteam zijn er dus 3 teams die om de overwinning strijden en op eigen kracht de wedstrijd naar zich toe kunnen trekken. Ik zou mijn maandsalaris niet willen wedden op één van hen. Formule 1 in optima forma.

Monaco
Als je zegt Monaco, zeg je Ayrton Senna. Maar liefst 6 keer won hij de Grote Prijs van Monte Carlo. Met 1992 als hoogtepunt. Nelson Piquet omschreef het als met een helikopter door je woonkamer vliegen. Welkom bij het langzaamste circuit van de Formule 1. Waar rijder de muren ruiken. Het betongruis komt los als de bolides langsrazen. Het stratencircuit kent smalle wegen met krappe bochten en daardoor weinig ruimte voor inhalen. Voor hedendaagse begrippen is het circuit ongeschikt voor een Formule 1 race. En toch niet weg te denken van de Formule 1 kalender.



In de maand mei is Monaco in de ban van het racen. Het opbouwen van het circuit duurt 6 weken, één week duurt de race en daarna wordt 3 weken lang de boel afgebroken. Het circuit is 3.340 meters lang. De rijders passeren 78 keer de start-finish voordat met het zwart-wit wordt gezwaaid.
Bron: 2016-editie

Max Verstappen
Tot op heden is Monaco en Max geen sterke combinatie gebleken. In 2015 reed hij zijn auto op de prak achterop de auto van Romain en afgelopen jaar hing hij zijn Red Bull regelmatig in de vangrail. Verder zit Max natuurlijk niet in een geweldige flow waar alles goed en hij excelleert. Natuurlijk hoop je dat Monaco het doorbraakmoment is maar gekeken naar zijn raceprestaties op Monaco én de recente resultaten ligt dat niet voor de hand. Waar het bij Red Bull voornamelijk aan schort is een kwalificatiemodus op zaterdag, zij overwegen een agressievere afstelling in de hoop wat verder vooraan te starten. Laten we afwachten wat het Max brengt. Een goede uitgangspositie en start biedt hoop op een goed resultaat. Laten we duimen.


Foto: ANP

Vorige winnaars
2017 S. Vettel Ferrari
2016 L. Hamilton Mercedes
2015  N. Rosberg  Mercedes   
2014  N. Rosberg  Mercedes   
2013  N. Rosberg  Mercedes   

Wie gaat winnen?
Moeilijk te voorspellen wie gaat winnen. Bakoe en Spanje waren voor Lewis. De updates hebben Mercedes goedgedaan. Lewis won met overmacht.  Desalniettemin mogen we niemand uitvlakken. Afgelopen jaar werd het een Italiaans feest en ook op het circuit. Op stratencircuits doen zij het niet verkeerd. En als de balans tussen aerodynamica en vermogen meer naar aerodynamica uitkomt, doet ook Red Bull mee. De afgelopen twee edities zat Danny er dan ook kortbij. Gezien Red Bull nu korter bij zit is de vraag of het nu wel kan. Als ik kamp-Red Bull mag geloven zou het nu zomaar eens hun feestje kunnen worden. Het kan alle kanten uit en ik zou niet zomaar iemand kunnen aanwijzen die het wordt. De kritiek dat de Formule 1 voorspelbaar is op vandaag, deel ik dan ook niet. 

Tijdschema

24 mei 2018
11:00-12:30   Eerste vrije training   
15:00-16:30   Tweede vrije training   

26 mei 2018
12:00-13:00   Derde vrije training   
15:00-16:00   Kwalificatie   

27 mei 2018
15:10   Race 

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!

gloudiesaurus

Mooi topic wings!

Kwalificatie is de key.

Ferrari gaat hier altijd lekker, en hoe minder rechte stukken hoe meer kans voor Red Bull. Ik hoop op een Pole voor Max Verstappen maar of dat echt mogelijk is..?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

FolkertE

Citaat van: gloudiesaurus op 21 mei 2018 - 15:12:18
Mooi topic wings!

Kwalificatie is de key.

Ferrari gaat hier altijd lekker, en hoe minder rechte stukken hoe meer kans voor Red Bull. Ik hoop op een Pole voor Max Verstappen maar of dat echt mogelijk is..?
Zeker mogelijk. Word een spannende race tussen 3 teams.

robbert

dat is inderdaad zeker mogelijk. Ik schat hier dat redbull wel eens een superweekend kan hebben en ferrari (en mercedes) het heel moeilijk kan maken. Ik denk zelfs dat de pole en overwinning tussen beide redbull rijders zal gaan, met daarachter een strijd tussen mercedes en ferrari

Matthijs

Gezien het rijgedrag van de beide Red Bulls dit seizoen vrees ik dat 1 van hen wel eens een tegenvallende wedstrijd kan hebben vanwege een aanraking met een muur of vangrail.

robbert

ze zullen het wel geleerd zijn, en anders voert redbull maar teamorders in

gloudiesaurus

Foutje zit altijd in een klein hoekje op Monaco.
Dat week Max Verstappen inmiddels ook. In het weekend na zijn eerste overwinning bij Red Bull  in 2016 raakte hij 3x de vangrail  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Mickey


Matthijs

Volgens de intro van de topicopener hing Verstappen zijn auto vorig jaar regelmatig in de vangrail, maar dat was 2016. In 2017 was hij aanzienlijk sneller dan Ricciardo maar door een (achteraf) verkeerde pitstropstrategie belandde hij naast het podium. Verstappen kan het dus wel in Monaco.

Sabai

Ik durf een weddenschap aan te gaan dat Verstappen hem in de muur rijd dit weekend.

Mickey

Denk het niet. Denk eerste pole en overwinning zondag.

Matthijs

Statistisch gezien is de kans groter dat hij hem in de muur prakt dan dat hij pole en overwinning rijdt, dus ik ga geen voorspellingen doen.

Tuesday

Het is vooral de vraag of RBR de snelste auto heeft; in dat geval denk ik dat Verstappen hele goede papieren heeft. Vanaf P1 gaat ie zn auto echt niet in de muur hangen.

Van Wijk



Citaat
Ik durf een weddenschap aan te gaan dat Verstappen hem in de muur rijd dit weekend.

Sabai, ik ga de weddenschap niet aan met je............

BMW.WilliamsF1

ik wel, staan namelijk weinig muren langs het circuit. Dus wordt lastig hem tegen een muur aan te rijden. Een vangrail misschien. Maar ik hoop dat ie toch van zijn fouten in Monaco geleerd heeft :)