F1|2018|GP Spanje|Catalunya

Gestart door Wings, 09 mei 2018 - 17:12:59

« vorige - volgende »

Startcrash Grosjean - straf of niet?

Ja
4 (36.4%)
Nee
7 (63.6%)
Anders...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 11

Poll gesloten: 18 mei 2018 - 19:37:12

Wings

F1|2018|GP Spanje|Catalunya


Bron: www.spain-grand-prix.com

Weer een jaar later!
Afgelopen editie stond ik stil bij de eerste overwinning van de Nederlander. Voor de meesten staat het in het geheugen gegrift. Voor eeuwig. Max Verstappen wint tijdens de Grand Prix van Spanje zijn eerste race. De eerste Nederlander die überhaupt een race wint. Nederland was in extase. Des te groter was de domper afgelopen jaar. Bottas neemt in de eerste bocht teveel snelheid mee en glijdt tegen de Ferrari van zijn landgenoot aan. Max zit buiten Kimi en wordt geraakt. Einde race voor de Nederland. Zo groot kan het contrast dus zijn.

2018...het wil maar niet lukken!
Geen idee waar de pijn zit. De auto is redelijk competitief maar Max  en de RB14 zijn geen vrienden. En als er dan toch plots kan opdoemen is Max gretig. Te gretig. Soms lijkt hij te vergeten dat hij tegen wereldkampioenen racet in een vroeg stadium in het seizoen. Die zet je niet even te kakken. Het is niet eventjes buitenom of een divebomb plaatsen. Hij komt nu in een speelveld en situatie waar ellebogenwerk niet wordt geschuwd. Welkom bij de wereldtop Max! Daar zullen dingen net even anders moeten. Stoer roepen dat je de rijstijl niet aanpast brengt je niet ver. 



Los van het wringen, schampen en schuren vind ik het niet lekker gaan. De RB14 in het spoor houden is geen vanzelfsprekendheid. In het midden van de bocht lijkt er iets gebeuren waardoor de RB14 happy wordt van achteren en het achterwerk in de rondte zwiept. Dachten we in Melbourne nog dat het aan een defecte diffusor lag blijkt het een paar races later onlosmakelijk verbonden te zijn aan de RB14. Maar alleen die van Max. Want Danny heeft al die problemen niet. Geen defecte diffusor, gaspedaal wat blijft hangen en al de andere technische malheur wat als verklaring wordt opgevoerd. Laten we hopen dat het tij snel keert voor Max. Vanaf Barcelona zouden er wat updates op de stapel liggen. Het zal mij benieuwen.

Reino de España
Velen zullen de 2016-editie van Spanje aanvoeren als je vraagt naar de editie die hen het meeste bijstaat, ik niet. De meest legendarische editie vind ik de race die 20 jaar eerder plaatsvond. Tussen 1992 en 1994 verliet de gevestigde orde de Formule 1. Samen goed voor 11 wereldtitels. Schumacher neemt het stokje over en heeft in 1994 en 1995 alleenheerschappij. Niemand die de Duitser kan bedreigen. Aan de dominantie van Benetton en Schumacher komt een eind als Ferrari Schumacher een sappig contact aanbiedt en wegkaapt bij Benetton.  De Italianen staan dan sinds 1979 droog en willen een kampioen leveren. Niemand minder dan Schumacher mag deze honneurs waarnemen.



De F310 is een barrel  van een auto. Liefkozend wordt de F310 shitbox genoemd. De auto is onbetrouwbaar en onvoorspelbaar. Niet opgewassen tegen de FW18 van Hill. Doel van Ferrari was om 2 races te winnen. Eén meer dan een jaar eerder. Schumacher won maar liefst 3 races. En hoe!

De kwalificatie in Spanje is geen voorbode wat gaat komen. De start biedt evenmin perspectief als de koppeling dienst weigert. Toch lukt het de tweevoudig wereldkampioen om zijn Ferrari in het spoor te houden waar anderen worstelen met hun auto en struikelen door de weersomstandigheden. De weergoden zijn Schumacher gezind, hij voelt zich zienderogen een vis in het water in de Spaanse hoosbui. Ondanks de technische malheur blijft Schumacher fier zijn ronden draaien en doet hij alles goed. De race komt naar hem toe en hij wint! De defecten krijgen het krediet waarom Schumacher zoveel beter was, het kon de feestvreugde echter niet bederven. De man bracht Italië in extase, de fans sloten hem in zijn hart.

Max Verstappen
Red Bull komt wederom met een update. Of Max hiermee uit de voeten kan, moet blijken. Als hij zijn Red Bull in het spoor kan houden, kunnen leuke dingen gebeuren. Om dat aan te tonen hoeven we niet heel ver terug. Dit circuit staat Red Bull als een maatpak. De plakkracht van de auto is minstens zo belangrijk als het motorvermogen. Het kan dus alle kanten uit. Laten we ervan uitgaan dat alles tijdens dit Grand Prix weekend samenkomt en Max een podium pakt. Het zou mooi zijn als dit het ereschavot betreft.

Vorige winnaars
2017  L. Hamilton Mercedes
2016  M. Verstappen Red Bull
2015  N. Rosberg  Mercedes   
2014  N. Rosberg  Mercedes   
2013  N. Rosberg  Mercedes   

Wie gaat winnen?
Spanje is het habitat van Mercedes. De afgelopen jaren bleken zij te beschikken over het sterkste pakket. En toch zit Ferrari Mercedes onder de huid. Strategisch houdt het eveneens niet over. De Italianen hebben het goed voor elkaar. Ik tip Seb dan ook voor de overwinning tenzij Red Bull kan stunten door een afwijkende strategie.

Tijdschema

11 mei 2018
11:00-12:30   Eerste vrije training   
15:00-16:30   Tweede vrije training   

12 mei 2018
12:00-13:00   Derde vrije training   
15:00-16:00   Kwalificatie   

13 mei 2018
15:10   Race 

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!

Wings

Fernando Alonso, Brendon Hartley, Sergio Perez en Carlos Sainz worden morgen aan de tand gevoeld tijdens de persco. Had Danny of Max verwacht na hun crash.

Mickey

Mooie openingspost, Wings.🖒

Tuesday


FolkertE

Citaat van: Wings op 09 mei 2018 - 20:34:58
Fernando Alonso, Brendon Hartley, Sergio Perez en Carlos Sainz worden morgen aan de tand gevoeld tijdens de persco. Had Danny of Max verwacht na hun crash.
Je openingspost klopt niet.
Hamilton won in 2014 en Alonso in 2013.

Wings

Ik moet meer googelen en minder uit mijn hoofd doen. ;) Overigens is het de laatste overwinning van Alonso bedenk ik mij nu.

Jozef

#6
Vers van de Sky-pers: die onnozele kleerhangers spiegels op de Ferrari gaan we alleen maar in Barcelona zien. Vanaf Monaco mogen ze niet meer.

Edit: Verstappen die in bocht 2 weer de baan opkomt zonder rond de blokken te rijden (expliciete instructie van Charlie Whiting), is de stewards niet ontgaan. Daar zijn in het verleden al reprimandes voor gegeven. En nu eindigt een elektrisch probleem zijn sessie, dus geen kwalificatie-run voor hem. Allemaal kleine dingetjes die hem tegenzitten.

Tuesday

#7
Citaat van: Jozef op 12 mei 2018 - 12:30:33
Vers van de Sky-pers: die onnozele kleerhangers spiegels op de Ferrari gaan we alleen maar in Barcelona zien. Vanaf Monaco mogen ze niet meer.

Edit: Verstappen die in bocht 2 weer de baan opkomt zonder rond de blokken te rijden (expliciete instructie van Charlie Whiting), is de stewards niet ontgaan. Daar zijn in het verleden al reprimandes voor gegeven. En nu eindigt een elektrisch probleem zijn sessie, dus geen kwalificatie-run voor hem. Allemaal kleine dingetjes die hem tegenzitten.
een reprimande heb je op zich weinig last van. De kwalificatierun vind ik zelf altijd lichtelijk overschat (hoor ze er net op Sky ook weer over), als rijder in een topteam heb je ook Q1 en Q2 nog om de boel te finetunen. Maar idd, er blijven maar dingetjes misgaan. Morgen gewoon een goed resultaat neerzetten en in Monaco het tij definitief keren.

Edit: hij heeft er natuurlijk in Baku ook al 1 gehad, dan staat ie wel op scherp als ie er nu weer 1 krijgt. We gaan het zien.

Jozef

Het zou dan wel de tweede reprimande zijn, dus dan doemt een gridstraf wel op aan de horizon. Maar dit is op de feiten vooruitlopen, de stewards worden niet vaak betrapt op consistentie. :P

En inderdaad, Q1 en Q2 zouden moeten volstaan.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 12 mei 2018 - 13:13:22
Het zou dan wel de tweede reprimande zijn, dus dan doemt een gridstraf wel op aan de horizon. Maar dit is op de feiten vooruitlopen, de stewards worden niet vaak betrapt op consistentie. :P

En inderdaad, Q1 en Q2 zouden moeten volstaan.
idd, ik was ondertussen net de bovenstaande post aan het aanpassen ;) met 2 reprimandes moet je bijna een heel jaar op je hoede zijn.

Jozef

"No further action" voor Verstappen. Blijkbaar een onduidelijkheid in de bewoordingen van de instructies van Whiting. De instructie wordt gewijzigd, maar geen straffen of reprimandes dus iedereen tevreden. ;D

Tuesday

wel apart hoor dat Ferrari en in mindere mate RBR de supersoft niet aan de praat konden krijgen, maar met de soft tot op een tiende kunnen komen. En jammer dat Bottas een paar honderdste tekort kwam, hij stond op 1:5 bij de bookmakers en ik had er een paar eurootjes op ingezet, maar helaas. Ben benieuwd naar de start morgen, het is een heel eind naar bocht 1, met tegenwind, met de RBR's nog weer achter de Ferrari's kon dat wel eens dringen gaan worden in bocht 1. En het gaat vannacht ook nog regenen in Barcelona dus de baan zal waarschijnlijk ook gladder zijn morgen.

Jozef

Ja, door die banden weet ik ook echt niet wat we nu moeten verwachten van de race morgen. Leuk zo'n 1-2 voor Mercedes, maar zij staan op supersofts en de Ferrari's en Ricciardo op softs. Die gaan waarschijnlijk allemaal verschillende dingen proberen qua strategie, zodat het voor Mercedes lastig wordt te weten waarop ze wel moeten reageren en waarop niet. Wordt een interessante...

Tuesday

Citaat van: Jozef op 12 mei 2018 - 19:03:06
Ja, door die banden weet ik ook echt niet wat we nu moeten verwachten van de race morgen. Leuk zo'n 1-2 voor Mercedes, maar zij staan op supersofts en de Ferrari's en Ricciardo op softs. Die gaan waarschijnlijk allemaal verschillende dingen proberen qua strategie, zodat het voor Mercedes lastig wordt te weten waarop ze wel moeten reageren en waarop niet. Wordt een interessante...
in Q2 reed afgezien van Alonso de hele top 10 op softs, dus ze starten allemaal op dezelfde banden ;)

Jozef

Juist ja, ik was even in de war. :-[