Formula 1 2018 Gulf Air Bahrain Grand Prix

Gestart door BMW.WilliamsF1, 05 april 2018 - 21:27:08

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: FolkertE op 14 april 2018 - 08:04:13
Wat ik dan weer niet begrijp is dat er Vorige week na besturing van Data iets anders uot kwam dan nu.
Een fout van Max is natuurlijk heel goed mogelijk, maar hebben ze nu nog iets extra's gevonden?

Ik vraag me nu trouwens echt af wat RBR gaat doen volgend jaar. Ze zijn nu snel en Renault lijkt een degelijke motor te hebben, maar hoeveel van RBR's snelheid komt nu van het tweaken van hun motor en hoeveel komt er van hun chassis?

Het fabrieksteam is niet sneller. Renault heeft de motor een tandje bijgegeven en prompt ploft er een turbo.

Jozef

Citaat van: Wings op 15 april 2018 - 07:21:06
Citaat van: Jozef op 14 april 2018 - 02:38:21
Christian Horner en Cyril Abiteboul hebben vandaag allebei expliciet gezegd dat de opstoot van vermogen toch echt kwam door wat Verstappen met z'n gaspedaal deed.

Ach ja, foutje, gebeurt. Ik herinner mij ene L.Hamilton die aan paar races terug (Brazilië vorig jaar) ook z'n kwalificatie verpestte.

Bijna. Door wat het (fly-by-wire) gaspedaal (lees: software) deed.
Dat Max per abuis gas zou hebben gegeven door trillingen nam ik al niet serieus en is inmiddels gerectificeerd.

Heb je daar een bron van? Want de mensen die het kunnen weten waren echt wel glashelder. "Er was een oscillatie van de voet" (Horner) en "de motor leverde exact wat er van het gaspedaal werd gevraagd" (Abiteboul). Dat zeggen ze een week na de feiten.

Wings

Interview Horner (ZiggoSport) waarbij dit uitgebreid aan bod komt en Horner uitlegt dat hij verkeerd is geciteerd en hoe hij het wel bedoelt. Softwarefout van Red Bull.

Wings


Jozef

Dus hij bevestigt dat de opstoot in vermogen uit Max' rechtervoet kwam...

Wings

Nogmaals, softwarefout. Maar als jij zo graag wil geloven dat het een rijdersfout is, ook prima. Verder ben ik wel klaar met dit gesprek.

Jozef

#96
Nou ja, je verkondigt gewoon onwaarheden dus sorry dat ik daarop reageer hoor. ::) Jij beweert dat er een probleem was met de drive-by-wire maar dat is helemaal niet zo, dat hebben Horner en Abiteboul allebei gezegd en heeft Horner nog eens bevestigd in de video die je nota bene zelf gepost hebt.

Bij het opschakelen kreeg de auto klappen, dat was al het hele weekend zo (alweer citaat van Horner). Betere softwarematige afstellingen van het schakelproces kunnen dat verhelpen. Verstappen schakelde op het moment dat hij op de kerb reed en kreeg daardoor twee klappen bovenop elkaar, waardoor zijn voet ongecontroleerd het gaspedaal intrapte. Het gaspedaal gaf dus wel degelijk de opdracht aan de software om koppel te leveren, en de software volgde dit commando gewoon naar behoren op. Dát is het verhaal dat Horner aan Plooij vertelde, en dat ik ook geloof.

Nu kun je inderdaad zeggen dat als het schakelen perfect zou verlopen zonder schokken, dat het dan niet gebeurd was. In die zin kun je de spin afschuiven op slechte software-instellingen. Daarbij wil ik wel de kanttekening maken dat Verstappen er al 3 vrije trainingen had opzitten met deze instellingen en vraag ik mij dus af of hij daar niet beter mee had moeten omgaan. Bijvoorbeeld door te schakelen een fractie voor- of nadat je de kerb op ramt, of door nog beter mentaal voorbereid te zijn op de klap waarvan je weet dat hij komt (de klap die je wist dat zou komen? :P).

Rijden met een suboptimale auto is ook een belangrijk onderdeel van de kunst.


Jozef

Ja, met uit de context gerukte oneliners die Horner aan een Nederlandse journalist vertelt ga je me zeker overtuigen...

Het is niet erg, het is best een ingewikkeld gevalletje dus die begrijpen we allemaal wel een keer verkeerd. ;)

Tuesday

toch wel apart dat Horner in dat interview met Ziggo zegt dat het bij het vertalen is fout gegaan. Dit was het oorspronkelijke artikel, volgens mij is dat in de NL'se pers prima vertaald;

https://www.motorsport.com/f1/news/verstappen-bahrain-qualifying-crash-no-mechanical-issue-1025552/?s=1

vreemd dat Horner een dag later zo terugkrabbelt, met zo'n onzin smoes.

Wings

Citaat van: Jozef op 16 april 2018 - 18:17:44
Ja, met uit de context gerukte oneliners die Horner aan een Nederlandse journalist vertelt ga je me zeker overtuigen...

Het is niet erg, het is best een ingewikkeld gevalletje dus die begrijpen we allemaal wel een keer verkeerd. ;)

Horner zegt letterlijk dat Max niets te verwijten valt. Duidelijker wordt het niet. Los van wat Max en Red Bull een week eerder naar buiten brachten. Verder ontbreekt het niet aan zelfreflectie bij Max.

Tuesday

Citaat van: Wings op 17 april 2018 - 19:28:01
Citaat van: Jozef op 16 april 2018 - 18:17:44
Ja, met uit de context gerukte oneliners die Horner aan een Nederlandse journalist vertelt ga je me zeker overtuigen...

Het is niet erg, het is best een ingewikkeld gevalletje dus die begrijpen we allemaal wel een keer verkeerd. ;)

Horner zegt letterlijk dat Max niets te verwijten valt. Duidelijker wordt het niet. Los van wat Max en Red Bull een week eerder naar buiten brachten. Verder ontbreekt het niet aan zelfreflectie bij Max.
was op dat moment niet geloofwaardig meer.