F1 2023 car launches

Gestart door gloudiesaurus, 31 januari 2023 - 15:43:54

« vorige - volgende »

Mickey

#45
Citaat van: gloudiesaurus op 16 februari 2023 - 11:29:31
Citaat van: Mickey op 15 februari 2023 - 18:04:11
Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40
Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)

Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.

Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.

Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.

Volgens Alfa Romeo is de lak op een Formule 1 bolide ongeveer 6 KG

https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g.

De gewichtslimiet in de Formule 1 is nu 798 KG. Dus dan praat je ongeveer over 0,75% van het gewicht aan lak.
Maar als elke 10 KG 0,1 seconde is, dan is het natuurlijk wel de moeite.

6kg lijkt me bizar veel. Dat zijn waarden van een grote personenauto, met een volledige lakopbouw van primer, meerdere lagen filler, basecoat en topcoat.

In F1 zou je bij een unikleur zou je kunnen volstaan met alleen je topcoat omdat er verder geen jarenlange garantie op nodig is zoals bij een personenauto.

Mercedes zal door de metalliclak misschien iets meer besparen. Maar aannemende dat het gelakte oppervla kleiner is dan bij een personenauto en bovendien geen heel laksysteem hoeft te worden opgebouwd, lijkt het mij nog steeds erg ruim.

Breaktest

Ik ben zelf als kind in een ketel autolak gevallen. Daarna kreeg ik enorm behoefte om met menhirs rond te lopen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Nu alle auto's wel goed kunnen bekijken. Qua kleurstelling vind ik de Alfa Romeo met afstand de mooiste auto van het veld, zeker in dat kunstlicht van Bahrein.

Robbert65

Eens, al vind ik bij Alfa Romeo het rood wat bordeaux en het zwart wat dominant. De Aston Martin is ook een snoepie. En Haas heeft de zaken visueel ook buitengewoon goed voor elkaar.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Al die auto's lijken zo op elkaar dat ik ze bijna niet van vorm kan onderscheiden; ik kom eigenlijk niet verder dan het puntje van de neus. Hou je de livery over - nou dat zal wel; ik ga ook niet klappen voor de gouden loekie. En dat ik zwart verafschuw, had ik al gezegd, geloof ik. Ik lees net dat ik in Frans Verschuur (prima gast) een medestander vind.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Nu ik toch aan het zeiken ben,
Formule 1 is voor mij zoals het in de jaren 70 en 80 was. Ik heb een teringhekel aan alles wat daarvan afwijkt -
stuurflippers, bandenwarmers, autofabrikanten, megasterren, megabudgetten, megatoegangsprijzen, sociale media, nichterige coureurs en FIA-voorzitters die hun mond weer snoeren. Ik heb het dus zwaar, echt heel zwaar. Of u daar even rekening mee wilt houden. Ja?!
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: Mickey op 16 februari 2023 - 13:15:40
Citaat van: gloudiesaurus op 16 februari 2023 - 11:29:31
Citaat van: Mickey op 15 februari 2023 - 18:04:11
Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40
Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)

Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.

Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.

Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.

Volgens Alfa Romeo is de lak op een Formule 1 bolide ongeveer 6 KG

https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g.

De gewichtslimiet in de Formule 1 is nu 798 KG. Dus dan praat je ongeveer over 0,75% van het gewicht aan lak.
Maar als elke 10 KG 0,1 seconde is, dan is het natuurlijk wel de moeite.

6kg lijkt me bizar veel. Dat zijn waarden van een grote personenauto, met een volledige lakopbouw van primer, meerdere lagen filler, basecoat en topcoat.

In F1 zou je bij een unikleur zou je kunnen volstaan met alleen je topcoat omdat er verder geen jarenlange garantie op nodig is zoals bij een personenauto.

Mercedes zal door de metalliclak misschien iets meer besparen. Maar aannemende dat het gelakte oppervla kleiner is dan bij een personenauto en bovendien geen heel laksysteem hoeft te worden opgebouwd, lijkt het mij nog steeds erg ruim.

Ik vind 6 kilo helemaal niet veel. Op een personenauto zit rond de 8-10 kilo. En vergis je niet, dat is niet veel, tegenwoordig zit er slechts rond de 110-120 micron op. Leuk weetje:

https://topgear.nl/autonieuws/opmerkelijke-feiten-over-rolls-royce-deel-i/

Maar liefst 45 kilo lak op een Rolls Royce.

Wings

Citaat van: Breaktest op 27 februari 2023 - 16:01:23Al die auto's lijken zo op elkaar dat ik ze bijna niet van vorm kan onderscheiden; ik kom eigenlijk niet verder dan het puntje van de neus. Hou je de livery over - nou dat zal wel; ik ga ook niet klappen voor de gouden loekie. En dat ik zwart verafschuw, had ik al gezegd, geloof ik. Ik lees net dat ik in Frans Verschuur (prima gast) een medestander vind.

Ik vind het juist heel gaaf. De afgelopen generatie auto's vond ik op mijn beurt heel lelijk. Zeker in de tijd met de getrapte neus en smalle achtervleugel.

Wings

Citaat van: Mickey op 25 februari 2023 - 16:54:05Nu alle auto's wel goed kunnen bekijken. Qua kleurstelling vind ik de Alfa Romeo met afstand de mooiste auto van het veld, zeker in dat kunstlicht van Bahrein.

Ferrari en Mercedes.

Mickey

Citaat van: Wings op 27 februari 2023 - 17:01:46
Citaat van: Mickey op 16 februari 2023 - 13:15:40
Citaat van: gloudiesaurus op 16 februari 2023 - 11:29:31
Citaat van: Mickey op 15 februari 2023 - 18:04:11
Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40
Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)

Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.

Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.

Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.

Volgens Alfa Romeo is de lak op een Formule 1 bolide ongeveer 6 KG

https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g.

De gewichtslimiet in de Formule 1 is nu 798 KG. Dus dan praat je ongeveer over 0,75% van het gewicht aan lak.
Maar als elke 10 KG 0,1 seconde is, dan is het natuurlijk wel de moeite.

6kg lijkt me bizar veel. Dat zijn waarden van een grote personenauto, met een volledige lakopbouw van primer, meerdere lagen filler, basecoat en topcoat.

In F1 zou je bij een unikleur zou je kunnen volstaan met alleen je topcoat omdat er verder geen jarenlange garantie op nodig is zoals bij een personenauto.

Mercedes zal door de metalliclak misschien iets meer besparen. Maar aannemende dat het gelakte oppervla kleiner is dan bij een personenauto en bovendien geen heel laksysteem hoeft te worden opgebouwd, lijkt het mij nog steeds erg ruim.

Ik vind 6 kilo helemaal niet veel. Op een personenauto zit rond de 8-10 kilo. En vergis je niet, dat is niet veel, tegenwoordig zit er slechts rond de 110-120 micron op. Leuk weetje:

https://topgear.nl/autonieuws/opmerkelijke-feiten-over-rolls-royce-deel-i/

Maar liefst 45 kilo lak op een Rolls Royce.

Wat je bron
Citaat van: Wings op 27 februari 2023 - 17:01:46
Citaat van: Mickey op 16 februari 2023 - 13:15:40
Citaat van: gloudiesaurus op 16 februari 2023 - 11:29:31
Citaat van: Mickey op 15 februari 2023 - 18:04:11
Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40
Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)

Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.

Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.

Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.

Volgens Alfa Romeo is de lak op een Formule 1 bolide ongeveer 6 KG

https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g.

De gewichtslimiet in de Formule 1 is nu 798 KG. Dus dan praat je ongeveer over 0,75% van het gewicht aan lak.
Maar als elke 10 KG 0,1 seconde is, dan is het natuurlijk wel de moeite.

6kg lijkt me bizar veel. Dat zijn waarden van een grote personenauto, met een volledige lakopbouw van primer, meerdere lagen filler, basecoat en topcoat.

In F1 zou je bij een unikleur zou je kunnen volstaan met alleen je topcoat omdat er verder geen jarenlange garantie op nodig is zoals bij een personenauto.

Mercedes zal door de metalliclak misschien iets meer besparen. Maar aannemende dat het gelakte oppervla kleiner is dan bij een personenauto en bovendien geen heel laksysteem hoeft te worden opgebouwd, lijkt het mij nog steeds erg ruim.

Ik vind 6 kilo helemaal niet veel. Op een personenauto zit rond de 8-10 kilo. En vergis je niet, dat is niet veel, tegenwoordig zit er slechts rond de 110-120 micron op. Leuk weetje:

https://topgear.nl/autonieuws/opmerkelijke-feiten-over-rolls-royce-deel-i/

Maar liefst 45 kilo lak op een Rolls Royce.

Ik wil hier niet de deskundige uithangen, maar die 8-10 kilo voor een personenauto vind ik nogal ruim overkomen. En dat is om twee redenen niet vergelijkbaar; 1: Het oppervlak van een personenauto is een stuk groter. 2: er hoeft geen dik, resistent laksysteem op zoals op een personenauto.

Die 45 kg bij een Rolls is gewoon marketingkul. Er gaan zeker een paar lagen extra blanke lak op. Maar niet zóveel.

Robbert65

Ik vind de neuzen maar ook de wielkappen, de motorkappen en het kleurtje op de camera boven de luchthapper behulpzaam om tijdens een race te bepalen naar wie ik zit te kijken.

Maar je zou dat ook kunnen oplossen door ouderwets een groot wit rond of vierkant vlak te verplichten met in grote zwarte cijfers het startnummer van de rijder. Zowel aan de zijkant als midden op de neus. ??? Waarom is dat in godsnaam afgeschaft?


(Oh ja, en de Ferrari is natuurlijk altijd -bijna altijd- prachtig, dat vergeten we misschien omdat het zo vanzelfsprekend is.)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Van Ferrari vind ik het nog steeds jammer dat ze nog steeds aan die matte lak vasthouden. Het glimmende van vroeger vond ik veel mooier. Iconisch ook.

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 28 februari 2023 - 08:35:25Ik vind de neuzen maar ook de wielkappen, de motorkappen en het kleurtje op de camera boven de luchthapper behulpzaam om tijdens een race te bepalen naar wie ik zit te kijken.

Maar je zou dat ook kunnen oplossen door ouderwets een groot wit rond of vierkant vlak te verplichten met in grote zwarte cijfers het startnummer van de rijder. Zowel aan de zijkant als midden op de neus. ??? Waarom is dat in godsnaam afgeschaft?


(Oh ja, en de Ferrari is natuurlijk altijd -bijna altijd- prachtig, dat vergeten we misschien omdat het zo vanzelfsprekend is.)
Volledig eens. Dat afschaffen van duidelijke uniforme benummering was natuurlijk een knieval ten behoeve van commercie, en tegelijk een dikke vinger naar 't publiek. Heb dit 11(!) jaar geleden* al aangekaart, maar je kunt niet bezig blijven. Wellicht dat een of andere snotneusinfluencer of 'moehaha'analist nog eens het licht ziet en een goed woordje bij de FIA doet...
*https://www.gppits.net/forum/index.php/topic,12233.msg339415.html#msg339415
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Ik vind de Ferrari ook de mooiste dit jaar. Ik had het nog mooier gevonden als ze voor de livery waren gegaan die volgens mij in Monza hadden met die gele achtervleugel.

Robbert65

JAH, die gele livery was geweldig!! Jammer dat ze daarvan niet gedacht hebben: Dat laten we terugkomen in 23. Maar goed, er moet altijd iets te dromen blijven...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel