Formula 1 2018 Rolex Australian Grand Prix

Gestart door BMW.WilliamsF1, 22 maart 2018 - 23:56:34

« vorige - volgende »

Wings

Ik zou niet weten waarom Lewis harder zou moeten rijden. Vergeet niet dat motoren nu een paar kilometer meer mee moeten.

Jozef

Omdat je anders misschien alsnog je eerste plaats verliest in het geval van, ik zeg maar iets, een safety car.

robbert

Citaat van: Jozef op 30 maart 2018 - 16:33:42
Als Mercedes echt zo dominant en onbedreigd was, waarom kreeg Hamilton dan maar een second of 3 voorsprong bijeengeharkt tijdens zijn eerste stint? Dat een dominante rijder vrij vroeg gaat cruisen is een gangbare zaak, maar dan wel bij een voorsprong van een seconde of 10, geen 3.

omdat hij niet hoefde sneller te rijden, hij kon gewoon de race controleren. Hij reed toen ook geen snelle rondes. Moesten de ferraris hem bedreigen, ging hij gewoon terug wat sneller rijden. Maar ja we zullen zien op het eind van het seizoen. Maar ik heb mijn geld al op hamilton gezet, maar ik hoop dat ik ongelijk heb

Tuesday

Citaat van: robbert op 30 maart 2018 - 21:30:47
Citaat van: Jozef op 30 maart 2018 - 16:33:42
Als Mercedes echt zo dominant en onbedreigd was, waarom kreeg Hamilton dan maar een second of 3 voorsprong bijeengeharkt tijdens zijn eerste stint? Dat een dominante rijder vrij vroeg gaat cruisen is een gangbare zaak, maar dan wel bij een voorsprong van een seconde of 10, geen 3.

omdat hij niet hoefde sneller te rijden, hij kon gewoon de race controleren. Hij reed toen ook geen snelle rondes. Moesten de ferraris hem bedreigen, ging hij gewoon terug wat sneller rijden. Maar ja we zullen zien op het eind van het seizoen. Maar ik heb mijn geld al op hamilton gezet, maar ik hoop dat ik ongelijk heb
nou, als hij wat meer voorsprong had gehad, had hij niet direct hoeven reageren op de undercut van Raikkonen. Nu had hij zo'n kleine marge dat hij wel direct moest binnenkomen. Als dit bewust controleren was, dan moeten ze bij Mercedes misschien nog eens achter hun oren krabben. Met een groter gat maak je het jezelf zoveel makkelijker.

Wings

Citaat van: Jozef op 30 maart 2018 - 18:33:49
Omdat je anders misschien alsnog je eerste plaats verliest in het geval van, ik zeg maar iets, een safety car.

Achteraf heb je de wijsheid in pacht natuurlijk. 

FolkertE

Vettel schijnt nog niet comfortabel met de auto te zijn. Vettel, Kimi en Max maakte allemaal foutjes in hun q3 ronde en Hamilton was gewoon foutloos.
Foutje + geen vertrouwen in de auto zou zo 5 tiende kunnen schelen. Max verloor ook 3,5 tiende naar eigen zeggen. En red bulls race snelheid is er nooit echt uit gekomen. Beide red bulls zaten vast achter langzamere rijders en Ricciardo reed de snelste race ronde in ronde 56 terwijl hij vast zat achter Kimi. (Ok de ronde was wel gereden toen hij afstand had genomen.)
Maar de Mercedes dominantie valt best mee denk ik.

Wings

Allemaal drogredenen. Excuses. Tijdens het testen was Mercedes ook oersterk en hadden zij nagenoeg geen problemen. Er zullen vast wel races zijn waarin zij verslagen kunnen worden, maar over een compleet seizoen niet. Nog niet. Dat hebben Seb en Max tevens bevestigd.

Wings


FolkertE

Citaat van: Wings op 01 april 2018 - 10:35:10
Allemaal drogredenen. Excuses. Tijdens het testen was Mercedes ook oersterk en hadden zij nagenoeg geen problemen. Er zullen vast wel races zijn waarin zij verslagen kunnen worden, maar over een compleet seizoen niet. Nog niet. Dat hebben Seb en Max tevens bevestigd.
vorig jaar was Mercedes ook ijzersterk in de wintertesten, maar toch won Ferrari 5 races en gooide ze 5 of 6 overwinningen weg. Het zijn misschien wel excusses, maar Max zegt zelf foutje te hebben gemaakt en 3,5 tiende koste. En vergeet niet dat RBR vorig jaar 1,3 seconde van pole stond.
En Renault staat nog steeds geknepen.
Mijn punt is dat de dominantie groter lijkt dan hij is. Hamilton was gewoon het hele weekend ijzersterk.

Wings

Dat Ferrari snel zou zijn in 2017 was duidelijk toen de wielen van de SF70H de grond raakte. Dit jaar was het allemaal wat minder overtuigend. Verder is Hamilton natuurlijk een factor in de dominantie en domineert Hamilton omdat zijn materiaal dat toelaat. Wat betreft meer of minder domineren, volgens mij domineer je of niet. En Mercedes domineert.

FolkertE

En dat is mijn punt. Australië is vrij vaak een baan waar de ware verstandshoudingen niet helemaal naar buiten komen.
Er waren voor Ferrari en Rbr wat kleine foutjes en geen perfecte ronde. Hamilton reed foutloos en ook Vettel geeft aan dat veel credits voor Lewis moeten zijn. Ricciardo knalt er een ronde uit (achter Kimi) die een halve seconde sneller is dan Hamilton. Dat Mercedes snel is hoor je mij ook niet ontkennen, maar dominantie is wat overdreven na 1 race. Red Bull zat vorig jaar 1,3 seconde van Mercedes. Ze hebben tot nu toe alleen Melbourne gedomineerd. En gezien ze niet eens gewonnen hebben.... domineren ze helemaal niks in mijn ogen. Ik denk dat Vettwl weet dat hij niet voluit hoefde te gaan omdat je 2 seconde per ronde sneller zou moeten zijn om in te kunnen halen.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 02 april 2018 - 22:51:24
En dat is mijn punt. Australië is vrij vaak een baan waar de ware verstandshoudingen niet helemaal naar buiten komen.
Er waren voor Ferrari en Rbr wat kleine foutjes en geen perfecte ronde. Hamilton reed foutloos en ook Vettel geeft aan dat veel credits voor Lewis moeten zijn. Ricciardo knalt er een ronde uit (achter Kimi) die een halve seconde sneller is dan Hamilton. Dat Mercedes snel is hoor je mij ook niet ontkennen, maar dominantie is wat overdreven na 1 race. Red Bull zat vorig jaar 1,3 seconde van Mercedes. Ze hebben tot nu toe alleen Melbourne gedomineerd. En gezien ze niet eens gewonnen hebben.... domineren ze helemaal niks in mijn ogen. Ik denk dat Vettwl weet dat hij niet voluit hoefde te gaan omdat je 2 seconde per ronde sneller zou moeten zijn om in te kunnen halen.
afgezien van dat ene rondje, dat voor mij op dat moment toch vrij verrassend was, vond ik Mercedes ook niet heel erg dominant ofzo, ook niet in Q2 of de eerste run in Q3 en ook niet in de wedstrijd. Toch roept dat ene rondje wel vraagtekens op, speelt Mercedes een spelletje, of vond Lewis ineens wel de sweet spot? Voor mij iig veels te vroeg de titels al aan Mercedes te geven, Red Bull staat een stuk dichterbij dan vorig jaar en kan goed doorontwikkelen en bij Ferrari lijkt ook nog genoeg ruimte voor verbetering. Maar zoals gezegd, misschien speelt Mercedes wel een spelletje en ben ik weer veels te naief.

Wings

@Folkert:

Australië alleen vind ik dan ook niet representatief. Mercedes domineert de Formule 1 sinds de introductie van de turbomotor en heeft de motor nog scherper weten te stellen. De Mercedes-motor levert nog steeds het meeste vermogen en is oersterk. Duits. De testsessies en Grand Prix-weekend onderstrepen dat. Analisten die de rondetijden hebben onderzocht beweren dat Mercedes maar liefst 3-tienden per ronde harder gaat dan Red Bull in een racesetting en Red Bull en Ferrari nagenoeg gelijk zijn.

Verder ben ik het eens dat Lewis het goed doet. Tijdens zo'n laatste kwalificatieronde als alles samenkomt, klopt alles en doet Lewis wat hij moet doen. Hij rekent met alles en iedereen af. Als je de onboard beelden bekijkt zie je met hoeveel rust Lewis dat doet. Helemaal in zijn comfortzone. Bij Max en Seb zie je wat meer agressie en onrust. Het geeft mij de indruk dat ze op hun tenen lopen en (over)strekken om bij te kunnen blijven. Een (schoonheids)foutje is dan sneller gemaakt. Je ziet dat in de Mercedes meer lucht zit. Alsof-ie op rails rijdt.

In de race komt het vervolgens niet tot uiting. Lewis werkt zijn programma af en rijdt onbedreigd aan de leiding. Als plots de Haas stilvalt op een vervelend punt en in het verlengde een VSC ontstaat, stuurt Seb zijn Ferrari de pit in en komt hij voor de Mercedes van de Engelsman weer de baan op. Een briljante strategie waardoor het kwartje zijn kant uit valt. Maar Seb, Kimi alsook Ferrari en Red Bull weten dat zij onder een natuurlijk verloop van de race niet bij machte waren om Mercedes aan te vallen. En daar is geen woord aan gelogen.

Matthijs

Wings, waarom moet per sé na race 1 de dominantie vastgesteld worden? Waarom mogen wij niet even een paar racejes aankijken voordat wij (blijkbaar) moeten bepalen wie dominant is?

robbert

tja, als je een seconde sneller bent in de kwalificatie, dan is er toch wel ergens sprake van dominantie of niet?