Formula 1 2018 Rolex Australian Grand Prix

Gestart door BMW.WilliamsF1, 22 maart 2018 - 23:56:34

« vorige - volgende »

robbert

Citaat van: Wings op 25 maart 2018 - 11:25:02
Maar Hamilton lacht het laatst.

idd, het is op het eind van het seizoen dat het telt. Het is niet omdat je 1 race wint, dat je al wereldkampioen kan worden.
En vettel zal wel weer zijn geduld verliezen als hamilton enkele races na elkaar wint en max verstappen beter is dan vettel

Jozef

Mercedes/Hamilton was inderdaad wel duidelijk de snellere vandaag. Anderzijds moet ik zeggen dat het verschil wel kleiner was dan ik verwachtte. Ik had me namelijk al opgemaakt voor een race waarin Hamilton 10 seconden voorsprong nam in de eerste 10 ronden, om het vanaf daar allemaal te controleren. Dat gebeurde echter niet, hij kreeg niet meer dan 3 seconden bij elkaar op Räikkönen, tot aan de eerste pitstops.

Red Bull lijkt daarentegen toch weer een stukje teruggeslagen, al werd dat beeld misschien vertekend omdat Verstappen gewoon een erg slordige race reed, nadat zijn Q3 ook al slordig was. In een clean weekend zullen ze misschien wel meestrijden om de podiumplaatsen. Toch denk ik ook dat die slordigheden van Verstappen erop wijzen dat hij zich (nog) niet op zijn gemak voelt in de nieuwe Red Bull, dat de wagen zich niet leent om te rijden in de stijl die Verstappen gewend is. Het zou best kunnen dat daar nog werk aan de winkel is, zowel voor de rijder als voor de ingenieurs.

Wat dit ons leert voor de titelstrijd is dat we met Hamilton mijns inziens wel een duidelijke topfavoriet hebben, maar gestreden is de strijd allerminst. De ontwikkeling van de auto's doorheen het seizoen zal cruciaal zijn, maar ik denk dat Mercedes ook hier wel een streepje voor heeft op de rest.

Jozef

Citaat van: JS JTD op 25 maart 2018 - 09:05:47
[conspiracy mode on] Heeft Ferrari bij Haas de geheime "killswitch" geactiveerd om de wedstrijd naar zich toe te trekken? [conspiracy mode off]

;D

De wielmoeren zijn waarschijnlijk ook onderdelen die ze van Ferrari hebben gekregen. ;)

Fietser

Ondanks alle interessante teksten en mooie woorden liet Melbourne zien dat 2018 weinig verrassingen in petto lijkt te hebben. Mercedes opnieuw oppermachtig (Bottas is een ander verhaal), daarna Ferrari en daar weer achteraan Red Bull. Leuk dat Haas zich daar ergens achter meldde, zeker voor Magnussen die door velen de grond is geschreven. Daarentegen jammer dat Force India terug is gevallen. Maar in grote lijnen lijkt er weinig veranderd. Het moet wel gek lopen als Hamilton niet opnieuw kampioen wordt. O ja, er is natuurlijk wél iets veranderd: qua looks zijn de wagens een stuk minder aantrekkelijk geworden doordat..., ach, laat maar.

robbert

ik denk toch dat redbull wel even snel is als ferrari, als ze soms zelfs niet sneller zullen zijn. Ricciardo kon toch ook heel goed raikkonen bedreigen, dus dit wil ook wat zeggen. Dat zal mercedes graag zien, ze worden daardoor alleen nog makkelijker kampioen

lieven

Als ik het goed voorhad had RIC veel nieuwere banden dan Kimi.
En Max, tja, hij zou zijn diffuser beschadigd hebben in het begin van de wedstrijd.

Matthijs

Citaat van: Fietser op 25 maart 2018 - 18:58:04
Ondanks alle interessante teksten en mooie woorden liet Melbourne zien dat 2018 weinig verrassingen in petto lijkt te hebben. Mercedes opnieuw oppermachtig (Bottas is een ander verhaal), daarna Ferrari en daar weer achteraan Red Bull.
Ik heb geen dominante Mercedes gezien. Alleen in Q3, maar dat is de combinatie van een party mode en een geweldenaar als Hamilton. Mercedes is nog steeds het te kloppen team, maar dominant volgens mij niet hoor. En Ferrari sneller dan Red Bull? Op basis van wat? Ricciardo verprutste het in de training en Verstappen in de race, maar volgens mij zijn Red Bull en Ferrari behoorlijk gelijkwaardig.

Mickey

Dat is ook mijn inschatting.

Horner over hun snelheid:

https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/363450/horner-snelheid-van-onze-wagen-was-echt-heel-goed/

Nu zegt die snelste ronde mij ook niet alles. Waren Ferrari en Mercedes daar ook aan het pushen? En hoe groot was het verschil? Desalniettemin denk ik dat het ook in de top allemaal veel dichter bij elkaar zit. In Bahrein is straks wel weer meer ruimte, maar ook veel lange rechte stukken, dus de echte verhoudingen zullen nog even op zich laten wachten.

Fietser

Citaat van: Matthijs op 26 maart 2018 - 16:33:11
Citaat van: Fietser op 25 maart 2018 - 18:58:04
Ondanks alle interessante teksten en mooie woorden liet Melbourne zien dat 2018 weinig verrassingen in petto lijkt te hebben. Mercedes opnieuw oppermachtig (Bottas is een ander verhaal), daarna Ferrari en daar weer achteraan Red Bull.
Ik heb geen dominante Mercedes gezien. Alleen in Q3, maar dat is de combinatie van een party mode en een geweldenaar als Hamilton. Mercedes is nog steeds het te kloppen team, maar dominant volgens mij niet hoor. En Ferrari sneller dan Red Bull? Op basis van wat? Ricciardo verprutste het in de training en Verstappen in de race, maar volgens mij zijn Red Bull en Ferrari behoorlijk gelijkwaardig.
De dominantie van Mercedes 'haalde' ik uit de controle die Hamilton over de race had. Zonder de geringste inspanning leek hij Raikkonen en Vettel op afstand te houden. En toen het écht moest, nadat Vettel door omstandigheden aan kop was gekomen, was Hamilton in no time bij hem aangesloten. Op basis hiervan leek mij Mercedes behoorlijk dominant. Trouwens, ook Vettels commentaar na afloop duidde m.i. in die richting: 'We hebben nog wel wat werk te verzetten,' of zoiets. Zoiets beweer je niet als je voelt dat je gelijkwaardig bent.
En als een Raikkonen in de kwalificatie sneller is dan bijv. een Verstappen, dan lijkt mij - gezien het potentieel van genoemde coureurs - de Ferrari gewoon iets sneller dan de Red Bull. Maar ik geef direct toe dat dat mijn aannames zijn, zoals iedereen die wel heeft.

Matthijs

Goede onderbouwing hoor, al waren mijns inziens de Ferrari's in de kwalificatie niet sneller dan Verstappen. Max maakte een foutje, anders stond hij 'gewoon' op de eerste startrij naast Hamilton.

Wings

Seb maakte ook een fout. Op hetzelfde punt nota bene.

Wings

Citaat van: Matthijs op 26 maart 2018 - 16:33:11
Ik heb geen dominante Mercedes gezien. Alleen in Q3, maar dat is de combinatie van een party mode en een geweldenaar als Hamilton. Mercedes is nog steeds het te kloppen team, maar dominant volgens mij niet hoor. En Ferrari sneller dan Red Bull? Op basis van wat? Ricciardo verprutste het in de training en Verstappen in de race, maar volgens mij zijn Red Bull en Ferrari behoorlijk gelijkwaardig.

Een modus waarover anderen niet beschikken en Mercedes ruimte geeft om met gemak naar de pole te rijden. Verder hoeft Lewis niet met grote stappen weg te rijden bij Ferrari. Niet vergeten dat een motor op vandaag een paar kilometer mee moet. Hij pakt de voorsprong die hij nodig heeft om veilig vooraan te rijden bij een natuurlijk verloop van een wedstrijd. Verder heb ik het idee dat Mercedes meer ruimte naar achteren heeft dan afgelopen seizoen. Toen zat Ferrari hen letterlijk op de hielen en konden zij Mercedes -op eigen kracht- het vuur aan de schenen leggen. Daarnaast heeft Ferrari de afgelopen jaren de minste progress in een seizoen gemaakt. Mercedes liep uit, Red Bull in. In 2016 dito. Ik geloof niet dat Mercedes het écht moeilijk gaat krijgen. Tenzij Renault flink wat PK's uit de hoge hoed tovert.

Matthijs

Citaat van: Wings op 29 maart 2018 - 13:59:30Verder heb ik het idee dat Mercedes meer ruimte naar achteren heeft dan afgelopen seizoen. Toen zat Ferrari hen letterlijk op de hielen en konden zij Mercedes -op eigen kracht- het vuur aan de schenen leggen. Daarnaast heeft Ferrari de afgelopen jaren de minste progress in een seizoen gemaakt. Mercedes liep uit, Red Bull in. In 2016 dito. Ik geloof niet dat Mercedes het écht moeilijk gaat krijgen. Tenzij Renault flink wat PK's uit de hoge hoed tovert.

In Melbourne 2017 zat Vettel Hamilton nog een beetje op de hielen in de kwalificatie met 3 tienden. Raikkonen zat echter op 9 tienden en de snelste Red Bull op 1,3 seconden. In 2018 zaten beide Ferrari's en de snelste Red Bull op 6-7 tiende, waarbij ik het idee had dat zowel Max als Vettel geen optimaal rondje reden (normaal gesproken zou Kimi er niet voor zitten). Hamilton reed daarentegen een uitstekende kwalificatieronde.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik denk dat je conclusie voorbarig is. Ik denk dat Mercedes het te kloppen team is, maar ik heb nog geen idee hoe groot hun gat is ten opzichte van Ferrari en Red Bull. In kwalificatie niet, maar zeker in de race niet.

Wings

In de kwalificatie het snelst en de race onbedreigd leiden tot aan de VSC zijn anders wel erg sterke signalen dat Mercedes dominant is. Of het verandert tijdens het seizoen, moet blijken. Overigens vergeet niet dat betrouwbaarheid ook een dingetje is en daarin blinken Ferrari en Renault ook niet uit, in tegenstelling tot Mercedes. En verder hoop ik natuurlijk dat ik ongelijk heb en Max, Seb en Lewis tot aan de laatste race strijden om het kampioenschap. Ik zal de eerste zijn om het ruiterlijk toe te geven. ;)

Jozef

Als Mercedes echt zo dominant en onbedreigd was, waarom kreeg Hamilton dan maar een second of 3 voorsprong bijeengeharkt tijdens zijn eerste stint? Dat een dominante rijder vrij vroeg gaat cruisen is een gangbare zaak, maar dan wel bij een voorsprong van een seconde of 10, geen 3.