Formula 1 2018 Rolex Australian Grand Prix

Gestart door BMW.WilliamsF1, 22 maart 2018 - 23:56:34

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: robbert op 03 april 2018 - 12:50:13
tja, als je een seconde sneller bent in de kwalificatie, dan is er toch wel ergens sprake van dominantie of niet?
Gelukkig is dat niet aan de orde.

Wings

Citaat van: Matthijs op 03 april 2018 - 09:28:57
Wings, waarom moet per sé na race 1 de dominantie vastgesteld worden? Waarom mogen wij niet even een paar racejes aankijken voordat wij (blijkbaar) moeten bepalen wie dominant is?

Mercedes is al 5 jaar dominant en op basis van wat ik gezien, gehoord en gelezen heb geloof ik niet dat de Mercedes-noot gekraakt gaat worden op zeer korte termijn. Horner gaf aan dat Red Bull niet het downforce-level van Mercedes evenaart omdat zij anders teveel inboeten op de rechte stukken, Max had het zelfs over 15 kilometer per uur. En Ferrari zit qua racepace en snelheid over één ronde verder achter Mercedes dan afgelopen jaar en zelfs achter Red Bull aldus analytici. In de kwalificatie en race hadden zij meer marge naar Ferrari dan afgelopen jaar. De enige valide vraag is waaruit blijkt dat Mercedes niet meer domineert in snelheid en racepace? Begrijp me niet verkeerd, ik zou dolgraag mee willen varen op die conclusie, maar ben bang dat de wens, de vader van de gedachte is.

Matthijs

Tuurlijk is Mercedes nog het te kloppen team, dat verwoord je zelf goed. Ik heb er alleen geen zin in om nu al dit seizoen af te schrijven omdat Mercedes dominant zou zijn (zie jouw laatste zin). Ik wacht liever af hoe het seizoen zich ontvouwt. Vorig jaar had Red Bull een seconde goedgemaakt op Mercedes tussen het begin en het eind van het seizoen. Misschien herhalen ze die stunt wel, weet jij veel. Red Bull zit er in ieder geval veel dichter op. Misschien vreet Mercedes zijn banden wel op in de hete woestijn van Bahrein, nadat we alleen op lage temperaturen hebben getest. Misschien wint Ferrari wel meer op de hypersoft dan Mercedes en pakken ze een paar poles.

Wings

Citaat van: robbert op 03 april 2018 - 12:50:13
tja, als je een seconde sneller bent in de kwalificatie, dan is er toch wel ergens sprake van dominantie of niet?

De definitie van dominantie is natuurlijk vers twee. Daar kun je lang over redetwisten. In mijn beleving was Mercedes onevenaarbaar. Toen het om de knikkers ging en Mercedes de motor opendraaide, waren ze bloedsnel, onevenaarbaar snel. En had Lewis meer lucht dan de 0,2 die hij vorig jaar had. In de race is het moeilijk te zeggen. Lewis werkt daar zijn programma af en zal niet harder rijden dan strikt noodzakelijk. Naar mijn idee had hij voldoende pace om Kimi voor te blijven en was hij pissed dat Mercedes hem niet had gevraagd een gat te trekken zodat Seb er bij een VSC niet voor zou komen. Of hij het zou hebben gered weet ik niet maar wel dat er meer pace was dan Lewis had aangesproken. En vergeet niet dat Mercedes oersterk is. Dat ding gaat zelden stuk.

Wings

Citaat van: Matthijs op 03 april 2018 - 14:14:35
Tuurlijk is Mercedes nog het te kloppen team, dat verwoord je zelf goed. Ik heb er alleen geen zin in om nu al dit seizoen af te schrijven omdat Mercedes dominant zou zijn (zie jouw laatste zin). Ik wacht liever af hoe het seizoen zich ontvouwt. Vorig jaar had Red Bull een seconde goedgemaakt op Mercedes tussen het begin en het eind van het seizoen. Misschien herhalen ze die stunt wel, weet jij veel. Red Bull zit er in ieder geval veel dichter op. Misschien vreet Mercedes zijn banden wel op in de hete woestijn van Bahrein, nadat we alleen op lage temperaturen hebben getest. Misschien wint Ferrari wel meer op de hypersoft dan Mercedes en pakken ze een paar poles.

Het seizoen schrijf ik niet af. Ook niet nu Mercedes wederom dominant lijkt. Dat kan na de zomerstop ineens anders zijn. Red Bull staat bekend om de stappen die zij in een seizoen kunnen zetten en zij hebben Max in de auto. Op het moment dat alles samenvalt is Max niet meer te stoppen. Maar dat is toekomstmuziek. Ik heb geen glazen bol en baseer mijn standpunt op de informatie die ik heb. Niet op wat kán gebeuren.

Matthijs

Citaat van: Wings op 03 april 2018 - 14:23:04Ik heb geen glazen bol en baseer mijn standpunt op de informatie die ik heb. Niet op wat kán gebeuren.
Dat is precies mijn punt. Je informatie die je nu hebt is de wintertest en één race. Maar op basis van 1 race is Mercedes inderdaad dominant. Nouja, Hamilton dan en vooral in de kwalificatie.

Wings


Jozef

Citaat van: Matthijs op 03 april 2018 - 15:03:08
Citaat van: Wings op 03 april 2018 - 14:23:04Ik heb geen glazen bol en baseer mijn standpunt op de informatie die ik heb. Niet op wat kán gebeuren.
Dat is precies mijn punt. Je informatie die je nu hebt is de wintertest en één race. Maar op basis van 1 race is Mercedes inderdaad dominant. Nouja, Hamilton dan en vooral in de kwalificatie.

Je kunt je bovendien afvragen of iemand die de race niet eens won wel dominant genoemd kan worden. Ja, er was overmacht in het spel, maar een safety car ten tijde van de pitstops is in Melbourne echt niet uitzonderlijk, dus als Mercedes dat scenario had kunnen afdekken dan hadden ze dat wel gedaan. Ze kregen echter maar een seconde of 3 bijeen tegenover Räikkönen en konden dus geen kant op toen die de pits in dook. Maar ja, dit argument is "gemakkelijk praten achteraf". ::)

FolkertE

Citaat van: Wings op 03 april 2018 - 08:58:08
@Folkert:

Australië alleen vind ik dan ook niet representatief. Mercedes domineert de Formule 1 sinds de introductie van de turbomotor en heeft de motor nog scherper weten te stellen. De Mercedes-motor levert nog steeds het meeste vermogen en is oersterk. Duits. De testsessies en Grand Prix-weekend onderstrepen dat. Analisten die de rondetijden hebben onderzocht beweren dat Mercedes maar liefst 3-tienden per ronde harder gaat dan Red Bull in een racesetting en Red Bull en Ferrari nagenoeg gelijk zijn.

Verder ben ik het eens dat Lewis het goed doet. Tijdens zo'n laatste kwalificatieronde als alles samenkomt, klopt alles en doet Lewis wat hij moet doen. Hij rekent met alles en iedereen af. Als je de onboard beelden bekijkt zie je met hoeveel rust Lewis dat doet. Helemaal in zijn comfortzone. Bij Max en Seb zie je wat meer agressie en onrust. Het geeft mij de indruk dat ze op hun tenen lopen en (over)strekken om bij te kunnen blijven. Een (schoonheids)foutje is dan sneller gemaakt. Je ziet dat in de Mercedes meer lucht zit. Alsof-ie op rails rijdt.

In de race komt het vervolgens niet tot uiting. Lewis werkt zijn programma af en rijdt onbedreigd aan de leiding. Als plots de Haas stilvalt op een vervelend punt en in het verlengde een VSC ontstaat, stuurt Seb zijn Ferrari de pit in en komt hij voor de Mercedes van de Engelsman weer de baan op. Een briljante strategie waardoor het kwartje zijn kant uit valt. Maar Seb, Kimi alsook Ferrari en Red Bull weten dat zij onder een natuurlijk verloop van de race niet bij machte waren om Mercedes aan te vallen. En daar is geen woord aan gelogen.

Dat ze sinds 2014 de dominante factor zijn zal ik ook niet ontkennen, maar verleden jaar was daar al een grote verandering. Veel analisten en "experts" bestempelde Ferrari als de betere auto.

Maar zijn die 3 tiende ge geanalyseerd na de laatst race of na de wintertesten? 3 tiende in de race vind ik niks en als je dat voor Melbourne bedoelde, ben ik wel gerust. Verleden jaar kwam RBR van veel verder terug

CitaatVerder ben ik het eens dat Lewis het goed doet. Tijdens zo'n laatste kwalificatieronde als alles samenkomt, klopt alles en doet Lewis wat hij moet doen. Hij rekent met alles en iedereen af. Als je de onboard beelden bekijkt zie je met hoeveel rust Lewis dat doet. Helemaal in zijn comfortzone. Bij Max en Seb zie je wat meer agressie en onrust. Het geeft mij de indruk dat ze op hun tenen lopen en (over)strekken om bij te kunnen blijven. Een (schoonheids)foutje is dan sneller gemaakt. Je ziet dat in de Mercedes meer lucht zit. Alsof-ie op rails rijdt.
En dit is precies mijn punt, Lewis reed de perfecte ronde en de andere niet. Die 6,5 tiende is dus niet representatief in mijn ogen.

Mercedes was misschien wel de beste, maar Max die vast zat achter langzamere rijders hielp ook niet veel. De ware snelheid was niet echt te zien in mijn ogen. Misschien zit ik er naast, maar voorals nog zie ik te veel toevallig heden die het resultaat hebben beïnvloed.