Van F2 naar F1. Een probleem?

Gestart door Pancake Shield, 08 november 2017 - 12:17:21

« vorige - volgende »

Pancake Shield

De reden dat ik dit topic open is dit bericht op Autosport: https://www.autosport.com/f2/news/132875/f2-makes-no-sense-without-f1-guarantee

Laten we een ding voor opstellen. Leimer was en is absoluut geen F1-materiaal de GP2 van 2013 was misschien wel het slechtste jaar in zijn bestaan. Maar ergens snap ik zijn punt wel. F3000, GP2 en F2 zijn altijd bedoeld als doorstroom-punt in de F1. Als ik het zelfs goed heb, mag de regerend kampioen ook niet blijven juist om anderen een kans te geven. En de laatste paar jaar is de stroom van uit de GP2 naar F1 laag geweest. De laatste GP2-coureur die wist dat hij een zitje voor het begin van het seizoen had in de F1 was Rio Haryanto en die heeft zelfs het seizoen (begrijpelijkerwijs) niet afgemaakt. Maar het is gewoon zo dat de laatste jaren er veel coureurs langer blijven hangen. En zelfs als er iemand vertrekt (of ziek is) wordt er eerder geneigd naar ervaring dan naar de jeugd. Toro Rosso/Red Bull zijn de uitzondering hierop. Als is de vraag of ze uiteindelijk alsnog niet met Gasly hadden moeten beginnen in 2017. Wat mij betreft is het probleem met name dat teams te bang zijn voor een falende coureur met als gevolg slechte resultaten en uiteindelijk minder inkomsten. Tenzij de betreffende coureur een bak geld meeneemt zie Palmer (al is dat mijn inziens voor 2017 ook weer een geval apart).

De oplossing die Leimer aandraagt is daarom natuurlijk ook niet mogelijk. Je kunt vandaag de dag de teams niet opdringen om een coureur te nemen tenzij er een dikke zak met geld bij komt. Zonder zijn Ferrari-steun was Leclerc namelijk nooit ook maar een optie geweest namelijk voor volgend jaar bij enig team. En dan zou de FIA vervolgens tegen de teams gaan zeggen: een van jullie moet hem aannemen. In de Indycar gebeurt dat wel. De Indycar Lights-kampioen krijgt namelijk een soort van 'beurs' van 1 miljoen dollar mee en 3 gegarandeerde races in het IndyCar-seizoen erop inclusief de Indy 500. Dus dat houdt bijvoorbeeld voor 2018 in dat kampioen Kyle Kaiser in ieder geval drie races gaat rijden.In IndyCar is dat ook veel makkelijker vanwege de vervaagde commerciële belangen daar. In de F1 zou zo'n beurs als snel gezien worden als of FIA-sponsoring (voorkeur van de FIA voor een team) of wisselgeld voor sommige teams.

Maar zou het te lastig zijn voor de FIA om in ieder geval te garanderen dat de F2-kampioen sowieso een aantal vrijdag-testdagen krijgt bij een team (of desnoods meerdere teams). Al lijkt dat ook op dit moment een soort van commerciële bingo geworden met rijders als Celis en Gelael die op vrijdag in die wagens springen. Ik zou geen andere oplossing zien. En dat is eigenlijk wel jammer. Want zonder verbinding aan een team zoals Ocon en Verstappen hadden of Norris en Leclerc hebben, lijkt het nagenoeg onmogelijk voor talentvolle coureurs vanuit de F2 in de F1 te komen. En over Verstappen gesproken. Het feit dat hij en Stroll bijvoorbeeld direct de sprong van F3 naar F1 maakten zorgt natuurlijk ook wel voor wat wrevel bij de F2-coureurs, maar in het geval van talentvolle coureurs zou ik zeggen dat dat nog wel goed zit. Maar het feit dat Kubica, Di Resta en in zekere zin Hartley serieuze opties voor volgend jaar zijn en een man als Rowland niet, dat zegt toch ook wel iets hoe 'serieus' de F2 tegenwoordig nog genomen wordt.

Dit is een hele lap met tekst en waarschijnlijk een hoop gebazel, maar het idee is er in ieder geval
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

gloudiesaurus

#1
Interessante discussie! Volgens mij gaat het ook "fout" omdat Formule 2 een dure klasse is en er nauwelijks prijzengeld te verdienen is. Het is dus financieel aantrekkelijker voor teams om een pay-driver te nemen dan een goede coureur die veel punten scoort. Als dat al veranderd krijg je meer talent in de klasse en krijgt Formule 2 ook een betere reputatie voor Formule 1-teams. Ik zie nu heel veel paydrivers in de Formule 2 die eigenlijk niet het talent hebben om op zo'n hoog niveau te rijden.

Een team als Prema is dan dankzij de samenwerking met Ferrari een verademing, een team dat wel twee talentvolle coureurs inzet (Leclerc en Fuoco).

En als je echt doorstroming wilt naar Formule 1 beloof je de F2-kampioen een test, of vrijdagtest. In ieder geval een serieuze optie om kilometers te maken.

Al moet wel gezegd worden dat Gasly, Vandoorne, en waarschijnlijk volgend jaar ook Leclerc wel de sprong maakten vanuit Formule 2. Zij waren dominant en kwam er zonder grote sponsors maar met hulp van Ferrari- Leclerc, Vandoorne- McLaren, en Gasly - Red Bull wel.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

C.G. de Beaufort

Aan het einde van de 2016 F1 seizoen heeft 30 (17,4%) van de 174 rijders in de F1 gereden, t.w. :

Jules Bianchi       
Sébastien Buemi    
Karun Chandhok       
Max Chilton       
Jérôme d'Ambrosio    
Lucas di Grassi       
Marcus Ericsson       
Timo Glock       
Romain Grosjean       
Esteban Gutiérrez    
Lewis Hamilton    
Rio Haryanto    
Nico Hülkenberg
Kamui Kobayashi
Heikki Kovalainen
Pastor Maldonado
Kazuki Nakajima
Felipe Nasr    
Jolyon Palmer    
Sergio Pérez    
Vitaly Petrov    
Charles Pic
Nelson Piquet Jr.
Nico Rosberg       
Alexander Rossi
Bruno Senna    
Scott Speed    
Giedo van der Garde
Stoffel Vandoorne
Sakon Yamamoto    
Antonio Giovinazzi

Kortom, het valt nogal mee. Vele gaan eruit na een jaar en andere komen erin, zoals Leclerc en Gasly. Maar ik vind wel dat de kampioen een debuut in F1 mogen maken, want dit bestaat nog niet.

Groet,

C.G. de Beaufort


robbert

ja idd, maar er was maar 1 die kampioen werd in de f1 en dat was hamilton. Maar ik ben ook voorstander dat de kampioen moet doorstromen naar de f1. Net zoals bij ons het belgisch voetbal, dat de kampioen van de klasse 1B doorstroomt naar 1A

Jozef

Rosberg ook. ;) En wereldkampioen worden er sowieso niet veel. In de periode waar we het over hebben, waarin de GP2 bestond (2005-nu), hebben we alleen nog Vettel die uit de Formula Renault 3.5 kwam (toen toch een evenknie van GP2 dus geen schande). De andere wereldkampioenen uit deze periode de debuteerden al in de F1 toen de GP2 nog niet eens bestond. Alonso kwam uit F3000, de voorloper van GP2.

Button en Räikkönen zijn de enige F1-wereldkampioenen uit deze periode die uit een lagere categorie kwamen, namelijk de F3 en de Formule Renault.

Mickey


robbert

Citaat van: Mickey op 09 november 2017 - 06:29:42
Spambots zijn wel een probleem.

euh... wa heeft dat te maken met dit topic?

Mickey

Eén post boven de mijne. Spambot. Heb al meer van die rare berichten gezien de laatste tijd.

Matthijs

Volgens mij is er met de komst van Kvyat, Verstappen, Wehrlein, Stroll, Ocon, Gasly, Palmer, Giovinazzi geen probleem met de doorstroom van jong talent naar de F1. Sterker nog, soms hebben ze wel heel weinig ervaring voordat ze debuteren. Waar deze talenten dan vandaan komen is een tweede. Eigenlijk vind ik het niet negatief dat de F2 'onvoldoende' talent doorstroomt naar de F1, dit laat zich niet leiden (al stuurt de FIA daar prominent op met het superlicentie-systeem). Als de F3 een betere kraamkamer is, so be it.

Sabai

In de Formule Renault kreeg de kampioen toch altijd een f1 test? Is dit niet in de F2?

En ik vind niet dat de kampioen automatisch doorstroomt. Soms zitten er gasten bij die er al eeuwen rijden met een zak geld en een keer kampioen worden.

Jozef

Citaat van: Sabai op 09 november 2017 - 19:35:19
In de Formule Renault kreeg de kampioen toch altijd een f1 test? Is dit niet in de F2?

En welk team bood die F1-test aan, denk je? ;) Dat was een manier voor Renault om meer schijnwerpers op die serie te krijgen. De F2 behoort niet toe aan een fabrikant maar aan de FIA, en ik denk dat zij niet één team er willen uitpikken en een coureur opleggen voor een testdag. Voor een team is het toch snel een soort verloren testdag als ze niet het ontwikkelingswerk kunnen doen dat ze normaal misschien zouden willen doen. En als je het als extra testdag laat plaatsvinden, voelen de andere teams zich weer benadeeld...