Massa stopt (weer)

Gestart door Edwinlzv, 04 november 2017 - 17:40:24

« vorige - volgende »

Felipe Massa stopt dan toch, maar wie volgt hem op?

Robert Kubica
2 (22.2%)
Paul di Resta
4 (44.4%)
Daniil Kvyat
2 (22.2%)
Pascal Wehrlein
1 (11.1%)
Iemand anders, namelijk...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 9

Poll gesloten: 10 november 2017 - 03:37:17

Mickey

Citaat van: Tuesday op 05 november 2017 - 09:04:28
Citaat van: Mickey op 05 november 2017 - 01:11:05
Prima, maar laten we er eigenlijk vooral níet bij stilstaan. Hij heeft zijn afscheid en bijbehorende aandacht vorig jaar al gehad. Zit niet nog een keer op dat toneel te wachten.
dat zal ook wel meevallen. Mooie van vorig jaar was dat het spontaan ontstond, dat was nou juist geen toneel. Dit jaar dan maar die Braziliaanse vlag laten zien na de race, waar ie vorig jaar niet aan toe kwam. Lijkt mij meer dan voldoende voor dat jaartje extra.

Ik ben wat scherp merk ik. Oké, maar dat jaartje bijtekenen geeft mij toch te denken. Wat me kennelijk irriteert is vooral het jaar bijtekenen nadat je voor de wereld je vertrek wereldkundig maakt en afscheid neemt. 

Wings

Lijkt me helder dat de situatie was gewijzigd waardoor mogelijkheden ontstonden die er eerst niet waren. Tel daarbij op dat Mercedes een flinke zak geld heeft geboden om het pensioen een jaar uit te stellen.

Mickey

Het zal. Maar toch stoort het me. ;D

Wings

Dat vind ik op mijn beurt weer onnozel. ;)

Pancake Shield

Massa mag inderdaad wel een beetje met wat meer eer behandeld worden. Hij won misschien maar in drie seizoenen races, maar hij was wel altijd een vaste waarde in het veld, eentje om wel altijd rekening mee te houden als in ieder geval puntensnoeper. En vergeet niet in die knotsgekke race dit jaar in Baku zat hij er wel van voren bij en hij was tot zover ik mij kon herinneren sneller dan Stroll en Ricciardo op dat moment. Maar buiten dat heeft hij wel een machtige carrière achter de rug. Is het een Schumacher of een Senna geweest. Nee, maar daar moeten we dan inderdaad hem ook niet met vergelijken. Ik bedoel als ik Massa moet vergelijken met iemand dan denk ik eerder aan een Coulthard, Webber of een Berger. Hele solide coureurs die hun sporen in de F1 verdiend hebben. En eerlijk is eerlijk het is lastig om te zeggen waar hij misschien wel geëindigd was zonder dat ongeluk, ik heb nog altijd het idee dat dat Massa gebroken heeft en hem ook zodanig beïnvloed heeft dat het hem snelheid gekost heeft. En misschien dat hem dat ook zo'n 'zeur' gemaakt heeft. Ik heb veel respect voor Massa en zeker ook, omdat hij teruggekomen is. Hij had immers ook gewoon kunnen blijven pensioneren.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jozef

Citaat van: Wings op 05 november 2017 - 10:03:26
Citaat van: Jozef op 04 november 2017 - 18:36:38
Uiteindelijk zal hij een voetnoot zijn in de F1-geschiedenis en ik zal hem dan ook geen moment missen. Dat hij slechts in een periode van drie seizoenen races wist te winnen (2006-07-08), en alleen maar GP's won vanop de eerste startrij, zijn statistieken die toch aantonen dat we het hier niet hebben over een grootheid.

Inderdaad een uitstekende nummer twee zoals je zelf al zegt.

Ik vraag mij serieus af waarom Massa naast de grootheden moet worden gehouden bij zijn vertrek. Los van het feit dat je kort door de bocht gaat. Verder ben ik benieuwd wat je vindt van rijders als Häkkinen. De tweevoudig wereldkampioen reed 11 seizoen in de Formule 1 waarbij hij in '97 (cadeau van Villeneuve / Williams) laatste race), '98, '99 en '01 wist te winnen.

Hij krijgt hier zijn eigen topic bij zijn afscheid. Die eer hebben nog niet veel coureurs gehad op dit forum. Daarom vond ik het niet ongepast om te stellen dat we het niet over een grootheid hebben. Voor Mark Webber of Rubens Barrichello heb ik ook geen afscheidstopics gezien. Dat is echter wel het rijtje waar Massa in past.

Niet dat ik een probleem heb met het bestaan van dit topic, trouwens.

En wat Häkkinen betreft, die had duidelijk qua duelkracht heel wat meer in zijn mars dan een Massa die nauwelijks om positie kan strijden zonder brokken te maken. Plus twee wereldtitels. Die staat dus toch net hoger (al staat hij niet zo hoog als een Hamilton of Alonso).


Wings

@Pancake Shield:

Niet vergeten dat bij zijn terugkomst de situatie anders was. Ferrari had weer een absolute kopman in haar gelederen en kwam in de eerste seizoenshelft flink te kort op McLaren en Red Bull. Na Silverstone stond Alonso slechts vijfde. Massa was plan B en deed het ontwikkelingswerk waar Alonso zich kon focussen op de raceafstelling. De jaren die volgde waren niet anders. Red Bull domineerde in snelheid en Ferrari moest hard werken om bij te blijven. Als de rek uit het ontwikkelen was zag je dat Massa een paar meter goed kon maken en korter bij Alonso zat.

Als ik kijk naar de races zag ik dat Massa in de beginfase goed kon bijblijven. Doordat de verschillen klein waren en Alonso de beste strategie had kwam Massa vaak net achter een groep mensen terecht waar Alonso voorzat. Het onderling verschil in races werd zo groter getrokken dan het verschil in rondetijden was.

Toen wereldkundig werd dat Kimi Felipe zou opvolgen werd Massa afgeserveerd. Kimi kreeg daarentegen een veel te grote broek aangemeten. Een status die hij niet heeft weten waar te maken. De Fin zat verder achter Alonso dan Massa ooit heeft gezeten en in een situatie waarin beiden dezelfde behandeling kregen in beginsel. Kimi was niet voornemens om de rol van Massa over te pakken.

Ik denk dat Massa het beter heeft gedaan dan de meesten vinden. Een rijder die meer eer toekomt dan dat hij krijgt. Dat gezegd hebbende ben ik het wel eens dat hij zijn carrière te lang heeft opgerekt. De laatste twee seizoenen bij Williamsen waren niet veel meer. De houdbaarheidsdatum is reeds verstreken.

gloudiesaurus

Ik denk vooral aan Brazilië 2008 als ik aan Massa denk! Voor een paar tellen dacht iedereen dat hij wereldkampioen was totdat Hamilton Glock voorbij reed. Wel crew dat dit ook de laatste race was die Massa won... wie had toen gedacht?

Begon als brokkenpiloot bij Sauber, werd later bij Ferrari als opvolger van Schumacher gezien maar kon die rol nooit waar maken. Nummer 2 achter Alonso..

We krijgen nu in Brazilië een herhaling van zijn afscheid  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 06 november 2017 - 20:58:22
Ik denk vooral aan Brazilië 2008 als ik aan Massa denk! Voor een paar tellen dacht iedereen dat hij wereldkampioen was totdat Hamilton Glock voorbij reed. Wel crew dat dit ook de laatste race was die Massa won... wie had toen gedacht?

Begon als brokkenpiloot bij Sauber, werd later bij Ferrari als opvolger van Schumacher gezien maar kon die rol nooit waar maken. Nummer 2 achter Alonso..

We krijgen nu in Brazilië een herhaling van zijn afscheid  ;)
de rol als opvolger van Schumacher.. dat is ook nogal wat. Tot op heden is niemand er in geslaagd om die rol waar te maken. Ik vraag me eigenlijk af of Ferrari Massa uberhaupt ooit wel als 1e rijder op het oog heeft gehad. Eigenlijk is ie daar per toeval een beetje ingerold in 2008. En dat geeft misschien ook wel aan dat je als 2e rijder (zelfs bij Ferrari) nooit kansloos bent.

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 06 november 2017 - 20:58:22
Ik denk vooral aan Brazilië 2008 als ik aan Massa denk! Voor een paar tellen dacht iedereen dat hij wereldkampioen was totdat Hamilton Glock voorbij reed. Wel crew dat dit ook de laatste race was die Massa won... wie had toen gedacht?

Begon als brokkenpiloot bij Sauber, werd later bij Ferrari als opvolger van Schumacher gezien maar kon die rol nooit waar maken. Nummer 2 achter Alonso..

We krijgen nu in Brazilië een herhaling van zijn afscheid  ;)

Massa was niet de opvolger van Schumacher. Dat was Kimi. Kimi heeft die status niet waar kunnen maken. Hij had in 2007 geluk dat Massa veel technische malheur had op een cruciaal moment waardoor Ferrari moest kiezen en de Braziliaan in dienst van de Fin moest rijden. Hij gaf zijn zege in Brazilië op om Kimi aan het kampioenschap te helpen. Het jaar daarna rekende hij af met de Fin. Overigens heeft Ferrari in 2008 veel fouten gemaakt met het lampensysteem. Dit heeft onnodig veel punten gekost en Massa uiteindelijk de titel.

Matthijs

Citaat van: Wings op 08 november 2017 - 07:14:13
Citaat van: gloudiesaurus op 06 november 2017 - 20:58:22
Ik denk vooral aan Brazilië 2008 als ik aan Massa denk! Voor een paar tellen dacht iedereen dat hij wereldkampioen was totdat Hamilton Glock voorbij reed. Wel crew dat dit ook de laatste race was die Massa won... wie had toen gedacht?

Begon als brokkenpiloot bij Sauber, werd later bij Ferrari als opvolger van Schumacher gezien maar kon die rol nooit waar maken. Nummer 2 achter Alonso..

We krijgen nu in Brazilië een herhaling van zijn afscheid  ;)

Massa was niet de opvolger van Schumacher. Dat was Kimi ... Het jaar daarna rekende hij af met de Fin.
Zo herinner ik het me niet. Aan het begin van het seizoen was Raikkonen nog 'gewoon' leider in het klassement maar door fouten van hemzelf (crash met Sutil in Monaco) en uitvalbeurten verloor hij het van Massa. Geen van de beide Ferrari-coureurs rekende met de ander af in 2007 en 2008, daarvoor waren ze veel teveel aan elkaar gewaagd.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 08 november 2017 - 07:25:22
Citaat van: Wings op 08 november 2017 - 07:14:13
Citaat van: gloudiesaurus op 06 november 2017 - 20:58:22
Ik denk vooral aan Brazilië 2008 als ik aan Massa denk! Voor een paar tellen dacht iedereen dat hij wereldkampioen was totdat Hamilton Glock voorbij reed. Wel crew dat dit ook de laatste race was die Massa won... wie had toen gedacht?

Begon als brokkenpiloot bij Sauber, werd later bij Ferrari als opvolger van Schumacher gezien maar kon die rol nooit waar maken. Nummer 2 achter Alonso..

We krijgen nu in Brazilië een herhaling van zijn afscheid  ;)

Massa was niet de opvolger van Schumacher. Dat was Kimi ... Het jaar daarna rekende hij af met de Fin.
Zo herinner ik het me niet. Aan het begin van het seizoen was Raikkonen nog 'gewoon' leider in het klassement maar door fouten van hemzelf (crash met Sutil in Monaco) en uitvalbeurten verloor hij het van Massa. Geen van de beide Ferrari-coureurs rekende met de ander af in 2007 en 2008, daarvoor waren ze veel teveel aan elkaar gewaagd.
dat met Sutil was in 2008, maar verder klopt je verhaal wel. 2 races uitgevallen met mechanische pech en in Monaco door een eigen fout in de kwalificatie geen punten kunnen scoren. Wat Brazilië betreft; het is geen feit dat Massa Raikkonen voorbij heeft gelaten. Feit is wel dat Massa in die race geen tegenstander voor Raikkonen was, maar je weet nooit of Raikkonen wel of niet had gewonnen als ie wel met Massa had moeten racen. Ik denk dat beiden sowieso met verschillende tactische plannen de wedstrijd in zijn gegaan. Massa wat lichter gekwalificeerd om de wedstrijd voor Ferrari te controleren, Raikkonen meer op de lange adem. Hoe dan ook heeft het wel gewerkt.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 08 november 2017 - 09:09:54
Citaat van: Matthijs op 08 november 2017 - 07:25:22
Citaat van: Wings op 08 november 2017 - 07:14:13
Citaat van: gloudiesaurus op 06 november 2017 - 20:58:22
Ik denk vooral aan Brazilië 2008 als ik aan Massa denk! Voor een paar tellen dacht iedereen dat hij wereldkampioen was totdat Hamilton Glock voorbij reed. Wel crew dat dit ook de laatste race was die Massa won... wie had toen gedacht?

Begon als brokkenpiloot bij Sauber, werd later bij Ferrari als opvolger van Schumacher gezien maar kon die rol nooit waar maken. Nummer 2 achter Alonso..

We krijgen nu in Brazilië een herhaling van zijn afscheid  ;)

Massa was niet de opvolger van Schumacher. Dat was Kimi ... Het jaar daarna rekende hij af met de Fin.
Zo herinner ik het me niet. Aan het begin van het seizoen was Raikkonen nog 'gewoon' leider in het klassement maar door fouten van hemzelf (crash met Sutil in Monaco) en uitvalbeurten verloor hij het van Massa. Geen van de beide Ferrari-coureurs rekende met de ander af in 2007 en 2008, daarvoor waren ze veel teveel aan elkaar gewaagd.
dat met Sutil was in 2008, maar verder klopt je verhaal wel. 2 races uitgevallen met mechanische pech en in Monaco door een eigen fout in de kwalificatie geen punten kunnen scoren. Wat Brazilië betreft; het is geen feit dat Massa Raikkonen voorbij heeft gelaten. Feit is wel dat Massa in die race geen tegenstander voor Raikkonen was, maar je weet nooit of Raikkonen wel of niet had gewonnen als ie wel met Massa had moeten racen. Ik denk dat beiden sowieso met verschillende tactische plannen de wedstrijd in zijn gegaan. Massa wat lichter gekwalificeerd om de wedstrijd voor Ferrari te controleren, Raikkonen meer op de lange adem. Hoe dan ook heeft het wel gewerkt.

Ik doelde ook op 2008, waarbij Kimi volgens Wings werd afgerekend door Massa. Daar reageerde ik op. Jij hebt het over 2007. Anyway, mijn punt is dat er in die twee jaar niet 1 van de Ferrari-coureurs duidelijk beter was dan de ander. Pas later bleek (beide als teamgenoot van Alonso) dat noch Massa noch Raikkonen tot de buitencategorie behoorde.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 08 november 2017 - 10:48:02
Citaat van: Tuesday op 08 november 2017 - 09:09:54
Citaat van: Matthijs op 08 november 2017 - 07:25:22
Citaat van: Wings op 08 november 2017 - 07:14:13
Citaat van: gloudiesaurus op 06 november 2017 - 20:58:22
Ik denk vooral aan Brazilië 2008 als ik aan Massa denk! Voor een paar tellen dacht iedereen dat hij wereldkampioen was totdat Hamilton Glock voorbij reed. Wel crew dat dit ook de laatste race was die Massa won... wie had toen gedacht?

Begon als brokkenpiloot bij Sauber, werd later bij Ferrari als opvolger van Schumacher gezien maar kon die rol nooit waar maken. Nummer 2 achter Alonso..

We krijgen nu in Brazilië een herhaling van zijn afscheid  ;)

Massa was niet de opvolger van Schumacher. Dat was Kimi ... Het jaar daarna rekende hij af met de Fin.
Zo herinner ik het me niet. Aan het begin van het seizoen was Raikkonen nog 'gewoon' leider in het klassement maar door fouten van hemzelf (crash met Sutil in Monaco) en uitvalbeurten verloor hij het van Massa. Geen van de beide Ferrari-coureurs rekende met de ander af in 2007 en 2008, daarvoor waren ze veel teveel aan elkaar gewaagd.
dat met Sutil was in 2008, maar verder klopt je verhaal wel. 2 races uitgevallen met mechanische pech en in Monaco door een eigen fout in de kwalificatie geen punten kunnen scoren. Wat Brazilië betreft; het is geen feit dat Massa Raikkonen voorbij heeft gelaten. Feit is wel dat Massa in die race geen tegenstander voor Raikkonen was, maar je weet nooit of Raikkonen wel of niet had gewonnen als ie wel met Massa had moeten racen. Ik denk dat beiden sowieso met verschillende tactische plannen de wedstrijd in zijn gegaan. Massa wat lichter gekwalificeerd om de wedstrijd voor Ferrari te controleren, Raikkonen meer op de lange adem. Hoe dan ook heeft het wel gewerkt.

Ik doelde ook op 2008, waarbij Kimi volgens Wings werd afgerekend door Massa. Daar reageerde ik op. Jij hebt het over 2007. Anyway, mijn punt is dat er in die twee jaar niet 1 van de Ferrari-coureurs duidelijk beter was dan de ander. Pas later bleek (beide als teamgenoot van Alonso) dat noch Massa noch Raikkonen tot de buitencategorie behoorde.
oh ja, iets te snel gelezen. Wat betreft de vergelijking met Alonso; uiteraard zijn ze niet van dat niveau, maar ik denk dat ze op hun topniveau (dat van beiden voor 2010 ligt) wel beter in de buurt hadden kunnen blijven. Maar goed, dat is ook een kwaliteit; altijd op niveau presteren en die kwaliteit heeft Alonso wel (al heeft ie ook wel wat mindere jaren gehad).

Wings

Citaat van: Matthijs op 08 november 2017 - 07:25:22
Citaat van: Wings op 08 november 2017 - 07:14:13
Citaat van: gloudiesaurus op 06 november 2017 - 20:58:22
Ik denk vooral aan Brazilië 2008 als ik aan Massa denk! Voor een paar tellen dacht iedereen dat hij wereldkampioen was totdat Hamilton Glock voorbij reed. Wel crew dat dit ook de laatste race was die Massa won... wie had toen gedacht?

Begon als brokkenpiloot bij Sauber, werd later bij Ferrari als opvolger van Schumacher gezien maar kon die rol nooit waar maken. Nummer 2 achter Alonso..

We krijgen nu in Brazilië een herhaling van zijn afscheid  ;)

Massa was niet de opvolger van Schumacher. Dat was Kimi ... Het jaar daarna rekende hij af met de Fin.
Zo herinner ik het me niet. Aan het begin van het seizoen was Raikkonen nog 'gewoon' leider in het klassement maar door fouten van hemzelf (crash met Sutil in Monaco) en uitvalbeurten verloor hij het van Massa. Geen van de beide Ferrari-coureurs rekende met de ander af in 2007 en 2008, daarvoor waren ze veel teveel aan elkaar gewaagd.

Massa moest einde 2007 in dienst van de Fin rijden en begon met achterstand aan 2008. Velen schreven Massa af. Kimi was immers de kersverse kampioen en had de Braziliaan gebombardeerd tot tweede rijder. Massa heeft die situatie, hoe je het ook wendt of keert of verwoord, omgebogen en naar zijn hand gezet. Daarmee verraste hij vriend en vijand.