Grand Prix van Amerika 2017

Gestart door Mickey, 20 oktober 2017 - 10:37:01

« vorige - volgende »

Mickey

Storend hoe ze in de nabeschouwing bij die ene actie blijven hangen. En gezamenlijk tot een verkeerde conclusie komen en daarin doorslaan.


Tuesday

Geweldige race, al was de Moto GP gistermorgen nog leuker! Leuk dat Vettel nog een paar rondjes op kop mocht rijden, maar een overwinning zat er helaas nooit in (al had ik nog wel ff hoop direct na de start). Uiteindelijk mag Vettel met P2 zelfs niet klagen, de supersofts en de problemen bij RBR waren zn redding. Een race met veel mooie inhaalactie's en duels waarbij natuurlijk de inhaalrace van Verstappen en de actie in de laatste ronde het meest in het oog sprongen. Het idee voor de actie was geniaal, de uitvoering was helaas net niet helemaal volgens de regels. Over de straf kun je lang en kort discussiëren (ik gok dat het lang wordt), maar een stukje bocht afsnijden en daarmee een positie winnen dat is helaas niet toegestaan. Soms is het wel toegestaan om buiten de witte lijn te rijden, maar volgens mij wordt dit altijd van tevoren besproken in de rijdersbriefing. Een official een mongool en een idioot noemen gaat wellicht ook een staartje krijgen. Vorig jaar sprak zo'n beetje heel Nederland er schande van dat Vettel 'donder op' zei tegen Charlie Whiting, ik ben benieuwd wat die mensen hier van gaan vinden. Ik vermoedt dat er een aantal heel inconsequent gaan zijn ;)

Wings

Citaat van: Mickey op 22 oktober 2017 - 23:40:54
Storend hoe ze in de nabeschouwing bij die ene actie blijven hangen. En gezamenlijk tot een verkeerde conclusie komen en daarin doorslaan.

Dat is natuurlijk niet heel vreemd. Op social media ging het nergens anders meer over op internationaal niveau. De onboardshots van o.a. Hamilton, Bottas en Vettel liegen er niet om. Ook zij verlieten op exact dezelfde wijze de baan. Zonder dat er iemand naast reed die naar binnen kon sturen... Ik ben erg benieuwd naar waarom zij de straf terecht vinden, want dat is de enige verkeerde conclusie in mijn beleving.

Als je de actie op zichzelf bekijkt vind ik de straf verklaarbaar maar discutabel als ik de context erbij plaats. Max anticipeerde op een naar binnen snijdende Kimi - die hem achteraf wél zag en ruimte liet. Had Max dat niet gedaan was hij bij contact als schuldige aangewezen want er was immers ruimte aan de binnenzijde. Er is dus geen sprake van het bewust nemen van voordeel om zo een kans te generen.

Bekijk ik de straf in lijn met het hele weekend raakt deze kant noch wal. De steward die deze straf heeft toebedeeld slaat de plank faliekant mis en zit ernaast. Onkunde -of aversie- als je het mij vraagt. Twitter staat vol met onboardshots van rijders die in de kwalificatie en race op exact dezelfde wijze de baan verlaten, zonder dat de situatie hen daartoe aanzet. Een weekend lang worden track limits op exact dezelfde wijze gedoogd. Dit behoeft verder geen toelichting. Lees ook de comments op internationaal niveau: Lauda spreekt zelfs van 'worst decision ever', Andretti over roof.

Het puntenverlies laat mij koud. Het heeft weinig om het lijf. Wat ik echter betreur is dat de fans een spektakelstuk wordt afgenomen. Als je racen in de kiem wil smoren moet je dit soort straffen vooral blijven uitdelen en bij voorkeur op inconsequente basis.

Wings

Overigens vind ik wel dat Max moet oppassen met zijn uitlatingen. Ik snap de frustratie wel en ja hij is nog jong en heeft groot gelijk maar erg handig is niet. Bijt dan maar een keer op je tong.

Tuesday

Citaat van: Wings op 23 oktober 2017 - 08:21:27
Citaat van: Mickey op 22 oktober 2017 - 23:40:54
Storend hoe ze in de nabeschouwing bij die ene actie blijven hangen. En gezamenlijk tot een verkeerde conclusie komen en daarin doorslaan.

Dat is natuurlijk niet heel vreemd. Op social media ging het nergens anders meer over op internationaal niveau. De onboardshots van o.a. Hamilton, Bottas en Vettel liegen er niet om. Ook zij verlieten op exact dezelfde wijze de baan. Zonder dat er iemand naast reed die naar binnen kon sturen... Ik ben erg benieuwd naar waarom zij de straf terecht vinden, want dat is de enige verkeerde conclusie in mijn beleving.

Als je de actie op zichzelf bekijkt vind ik de straf verklaarbaar maar discutabel als ik de context erbij plaats. Max anticipeerde op een naar binnen snijdende Kimi - die hem achteraf wél zag en ruimte liet. Had Max dat niet gedaan was hij bij contact als schuldige aangewezen want er was immers ruimte aan de binnenzijde. Er is dus geen sprake van het bewust nemen van voordeel om zo een kans te generen.

Bekijk ik de straf in lijn met het hele weekend raakt deze kant noch wal. De steward die deze straf heeft toebedeeld slaat de plank faliekant mis en zit ernaast. Onkunde -of aversie- als je het mij vraagt. Twitter staat vol met onboardshots van rijders die in de kwalificatie en race op exact dezelfde wijze de baan verlaten, zonder dat de situatie hen daartoe aanzet. Een weekend lang worden track limits op exact dezelfde wijze gedoogd. Dit behoeft verder geen toelichting. Lees ook de comments op internationaal niveau: Lauda spreekt zelfs van 'worst decision ever', Andretti over roof.

Het puntenverlies laat mij koud. Het heeft weinig om het lijf. Wat ik echter betreur is dat de fans een spektakelstuk wordt afgenomen. Als je racen in de kiem wil smoren moet je dit soort straffen vooral blijven uitdelen en bij voorkeur op inconsequente basis.
er is fans helemaal niks afgenomen, enkel Max. Verder kan ik me niet herinneren dat het ooit is toegestaan dat iemand een bocht mocht afsnijden en daarbij iemand mocht passeren. Het is echt weer de wereld op zn kop, zo moet je geen eens willen winnen. Dat je Kimi een tikje geeft en je er naast wringt is nog tot daar aan toe, maar dan ook nog een stukje baan afsnijden dan speel je het spel gewoon niet eerlijk. Natuurlijk kun je het proberen, maar ik snap de verongelijktheid achteraf totaal niet. Gegokt en verloren.

Mickey

#35
Max sneed de bocht af, vier wielen buiten de baan. Daar kan je lang of kort over praten, het mág gewoon niet. Feitelijk is de straf dus terecht. Als de wedstrijdleiding echter consistent was geweest dan hadden ze hier het hele weekend voor straffen uit kunnen delen. Dat ze dat niet deden en op een cruciaal moment in de wedstrijd wel, is de bron van alle frustratie. Hadden ze daar namelijk wel het hele weekend streng op toegezien, dan was er nu niet zo veel ophef over.

Soms kan je er ook voor kiezen om een terechte straf niet uit te delen. Dat hadden ze hier beter kunnen doen denk ik, omwille van de sport.

Citaat van: Wings op 23 oktober 2017 - 08:25:44
Overigens vind ik wel dat Max moet oppassen met zijn uitlatingen. Ik snap de frustratie wel en ja hij is nog jong en heeft groot gelijk maar erg handig is niet. Bijt dan maar een keer op je tong.

Eens. Maar ook dit is wel weer begrijpelijk. Twintig jaar pas hè. Noem hem dan een eikel of weet ik veel, maar 'mongool' gaan veel mensen weer over vallen. 


Mickey

#36
Jammer trouwens hoe het in de media ook nergens anders meer over gaat. Social media volg ik dan weer niet, wat een geblaat. Om over de 1,2 miljoen nieuwe Nederlandse deskundigen dan maar niets te zeggen.

Ik heb naar een geweldige race gekeken. Schitterende acties op de baan en spanning door een zekere mate van strategische onvoorspelbaarheid bij de top vijf.

Zat me nog af te vragen, wat als Verstappen de tweede stint op ultra's had gedaan? Of wellicht de laatste twee stints. 

(Excuus voor de edit's, spelling.)

Sabai

Ik heb de beelden op f1.com terug gekeken. Ik vind de straf igg de grootste onzin die er is. Dit was gewoon een top actie

Mickey


Tuesday

Citaat van: Mickey op 23 oktober 2017 - 08:50:36
Max sneed de bocht af, vier wielen buiten de baan. Daar kan je lang of kort over praten, het mág gewoon niet. Feitelijk is de straf dus terecht. Als de wedstrijdleiding echter consistent was geweest dan hadden ze hier het hele weekend voor straffen uit kunnen delen. Dat ze dat niet deden en op een cruciaal moment in de wedstrijd wel, is de bron van alle frustratie. Hadden ze daar namelijk wel het hele weekend streng op toegezien, dan was er nu niet zo veel ophef over.

Soms kan je er ook voor kiezen om een terechte straf niet uit te delen. Dat hadden ze hier beter kunnen doen denk ik, omwille van de sport.

kun je voorbeelden geven dan uit het verleden waar een coureur met het afsnijden van een bocht onbestraft een andere coureur inhaalt? Verder is er een sowieso een onderscheid tussen track limits en het inhalen van een coureur buiten de baan om. Als mensen dat onderscheid niet kunnen of willen maken, dan kan ik me voorstellen dat je op inconsequentie uit komt, maar als je bepaald onderscheid wel wilt of kunt maken wordt het toch een heel ander verhaal. Persoonlijk zou ik het echt ongehoord vinden als Verstappen met deze actie was weg gekomen. Ik had het in eerste instantie niet gezien, dus had ook wel mn bedenkingen, maar na de herhalingen kan er geen twijfel meer mogelijk zijn.

Fietser

#40
Klinkt laf, maar eigenlijk ben ik het wel met iedereen eens. (Ofschoon ik de beelden niet heb teruggezien.) Regels zijn regels, je mag scheidsrechters niet voor rotte vis uitmaken, bochten mag je niet afsnijden, maar straffen dienen consequent te worden uitgedeeld. Dat terzijde.

Een puike race verder. Allereerst is het Circuit of the Americas m.i. echt een van de fijnere stukjes asfalt op de kalender, met dank Tilkes architectenbureau. Afwisselend, spectaculair en inhaalmogelijkheden. Een superieure winnaar; Hamilton is momenteel echt on top of the world – trouwens ook in zijn gedrag... Een geweldige Verstappen, op zijn uitlating na afloop na dan. Een gedreven Vettel, wiens (riskante) bandenwissel goed uitpakte. Een Sainz die direct liet zien dat hij (minstens) Hulkenbergs pace heeft. Maar laat ik vooral Ocon niet vergeten. De Franse rookie lijkt naarmate het seizoen vordert echt de overhand te krijgen op Perez, kwalificeert zich sterk, rijdt foutloos en met verstand, ving bijvoorbeeld de snel opkomende Sainz goed op. Ik zie Ocon dan ook graag zo snel mogelijk in een Mercedes, naast Hamilton, ben dan heel benieuwd. Zeker nu bij Bottas de spirit geheel lijkt te zijn verdwenen, want ook dat bleek in Austin.

Matthijs

#41
In mijn ogen zijn er twee scenario's en die zijn allebei terecht:

1. Verstappen haalt iemand in door naast de baan te rijden. Een beter voorbeeld van 'leaving the track and gaining advantage' is er niet. Terechte straf.
2. Verstappen anticipeert erop dat Raikkonen hem te weinig ruimte laat. Dat gebeurt uiteindelijk niet, maar Verstappen snijdt de bocht af om een mogelijke aanrijding te voorkomen. Buiten de baan komen om een aanrijding te voorkomen moet nooit resulteren in straf, zie diverse andere acties deze race.

Ik ben het eens met beide scenario's dus ik had kunnen leven met beide uitkomsten (wel of geen straf). Jammer van het podium maar de thrill van de actie pakken ze me niet meer af, ik stond te springen voor de tv.

Verstappens uitlatingen na de race bij Plooij vind ik overigens niet kunnen maar dat terzijde.

Edit: nu wil ik mezelf niet op de borst kloppen, maar ik stoor me eraan dat zoveel fans niet in staat zijn beide kanten van het verhaal te snappen. Prima dat je hiet niet eens bent met de andere kant van het verhaal, maar denk er in ieder geval eens over na of wees in staat iets te nuanceren. Maar dat is misschien meer een maatschappelijk ding.

Mickey

Citaat van: Tuesday op 23 oktober 2017 - 09:43:19
Citaat van: Mickey op 23 oktober 2017 - 08:50:36
Max sneed de bocht af, vier wielen buiten de baan. Daar kan je lang of kort over praten, het mág gewoon niet. Feitelijk is de straf dus terecht. Als de wedstrijdleiding echter consistent was geweest dan hadden ze hier het hele weekend voor straffen uit kunnen delen. Dat ze dat niet deden en op een cruciaal moment in de wedstrijd wel, is de bron van alle frustratie. Hadden ze daar namelijk wel het hele weekend streng op toegezien, dan was er nu niet zo veel ophef over.

Soms kan je er ook voor kiezen om een terechte straf niet uit te delen. Dat hadden ze hier beter kunnen doen denk ik, omwille van de sport.

kun je voorbeelden geven dan uit het verleden waar een coureur met het afsnijden van een bocht onbestraft een andere coureur inhaalt? Verder is er een sowieso een onderscheid tussen track limits en het inhalen van een coureur buiten de baan om. Als mensen dat onderscheid niet kunnen of willen maken, dan kan ik me voorstellen dat je op inconsequentie uit komt, maar als je bepaald onderscheid wel wilt of kunt maken wordt het toch een heel ander verhaal. Persoonlijk zou ik het echt ongehoord vinden als Verstappen met deze actie was weg gekomen. Ik had het in eerste instantie niet gezien, dus had ook wel mn bedenkingen, maar na de herhalingen kan er geen twijfel meer mogelijk zijn.

Als je dat onderscheid wenst te maken, prima. In mijn optiek zijn er door veel coureurs uitstapjes buiten de baan gemaakt om de ideale lijn nog wat idealer te maken en dus voordeel te behalen. Dat is allemaal onbestraft gebleven. Een coureur buiten de baan inhalen maakt dat voordeel alleen groter en explicieter. Zeker in deze apotheose van de wedstrijd, voor het oog van het wereldpubliek. Oneigenlijk voordeel behalen blijft oneigenlijk voordeel behalen, daarom kom ik op inconsistentie.

Voor wat het waard is, het was volgens mij ook niet de intentie om de baan af te snijden, dus geen opzet. Ik denk dat er weinig mensen een punt van hadden gemaakt als ze Max, die hier een fantastische show gaf, hiermee weg hadden laten komen. 



Mickey

https://twitter.com/FiftyBuckss/status/922201805982978049?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.geenstijl.nl%2F

Op deze beelden wordt de uitwijkende manoeuvre wel vrij duidelijk zichtbaar. Dat maakt het nog wat zuurder te verteren ja.   

Matthijs

Wat je vooral ziet is dat Raikkonen uitwijkt, daardoor lijkt het net alsof Verstappen scherper stuurt. Maar volgens mij valt dat wel mee, gezien aan zijn stuurbewegingen. Verstappen zou sowieso al afgesneden hebben met de lijn die hij reed, maar wellicht had hij dan nog net de lijn geraakt met zijn band en was het legaal geweest.