Grand Prix van Amerika 2017

Gestart door Mickey, 20 oktober 2017 - 10:37:01

« vorige - volgende »

Mickey

Dat denk ik ook Matthijs. Die bocht is trouwens een lange doordraaier, hij had 'm denk ik hoe dan ook in the pocket.

Hier nog wat andere sfeerbeelden. ;)

https://twitter.com/OriginalMars/status/922210503497322496

Tuesday

Citaat van: Mickey op 23 oktober 2017 - 10:13:17
Citaat van: Tuesday op 23 oktober 2017 - 09:43:19
Citaat van: Mickey op 23 oktober 2017 - 08:50:36
Max sneed de bocht af, vier wielen buiten de baan. Daar kan je lang of kort over praten, het mág gewoon niet. Feitelijk is de straf dus terecht. Als de wedstrijdleiding echter consistent was geweest dan hadden ze hier het hele weekend voor straffen uit kunnen delen. Dat ze dat niet deden en op een cruciaal moment in de wedstrijd wel, is de bron van alle frustratie. Hadden ze daar namelijk wel het hele weekend streng op toegezien, dan was er nu niet zo veel ophef over.

Soms kan je er ook voor kiezen om een terechte straf niet uit te delen. Dat hadden ze hier beter kunnen doen denk ik, omwille van de sport.

kun je voorbeelden geven dan uit het verleden waar een coureur met het afsnijden van een bocht onbestraft een andere coureur inhaalt? Verder is er een sowieso een onderscheid tussen track limits en het inhalen van een coureur buiten de baan om. Als mensen dat onderscheid niet kunnen of willen maken, dan kan ik me voorstellen dat je op inconsequentie uit komt, maar als je bepaald onderscheid wel wilt of kunt maken wordt het toch een heel ander verhaal. Persoonlijk zou ik het echt ongehoord vinden als Verstappen met deze actie was weg gekomen. Ik had het in eerste instantie niet gezien, dus had ook wel mn bedenkingen, maar na de herhalingen kan er geen twijfel meer mogelijk zijn.

Als je dat onderscheid wenst te maken, prima. In mijn optiek zijn er door veel coureurs uitstapjes buiten de baan gemaakt om de ideale lijn nog wat idealer te maken en dus voordeel te behalen. Dat is allemaal onbestraft gebleven. Een coureur buiten de baan inhalen maakt dat voordeel alleen groter en explicieter. Zeker in deze apotheose van de wedstrijd, voor het oog van het wereldpubliek. Oneigenlijk voordeel behalen blijft oneigenlijk voordeel behalen, daarom kom ik op inconsistentie.

Voor wat het waard is, het was volgens mij ook niet de intentie om de baan af te snijden, dus geen opzet. Ik denk dat er weinig mensen een punt van hadden gemaakt als ze Max, die hier een fantastische show gaf, hiermee weg hadden laten komen.
soms mag dat, dat wordt dan in de rijdersbriefing besproken. In Austin was er ook één bocht waar iedereen elke ronde wijd ging. Dan kun je er van uit gaan dat dat van tevoren besproken is. Afgezien daarvan mag het niet. Doe je het te vaak krijg je een waarschuwing. Haal je iemand buiten de baan om in, moet je je positie terug geven. Gebeurd wekelijks. Sommigen denken er mee weg te komen of nemen een straf voor lief. Enige inconsequentie is er altijd, maar het geval van Verstappen is wel dusdanig duidelijk dat je niet anders kunt dan straffen. Persoonlijk vind ik het zeer onsportief van Verstappen en zn fans dat ze op deze manier willen winnen en vervolgens ook nog de wedstrijdleiding ervan langsgeven omdat ze niet mee willen werken.

robbert

heeft er iemand gezien hoe hamilton startte? Dat was zo een beetje te vergelijken met de start van vettel in singapore  ;)

robbert

Citaat van: Tuesday op 23 oktober 2017 - 07:41:56
Geweldige race, al was de Moto GP gistermorgen nog leuker! Leuk dat Vettel nog een paar rondjes op kop mocht rijden, maar een overwinning zat er helaas nooit in (al had ik nog wel ff hoop direct na de start). Uiteindelijk mag Vettel met P2 zelfs niet klagen, de supersofts en de problemen bij RBR waren zn redding. Een race met veel mooie inhaalactie's en duels waarbij natuurlijk de inhaalrace van Verstappen en de actie in de laatste ronde het meest in het oog sprongen. Het idee voor de actie was geniaal, de uitvoering was helaas net niet helemaal volgens de regels. Over de straf kun je lang en kort discussiëren (ik gok dat het lang wordt), maar een stukje bocht afsnijden en daarmee een positie winnen dat is helaas niet toegestaan. Soms is het wel toegestaan om buiten de witte lijn te rijden, maar volgens mij wordt dit altijd van tevoren besproken in de rijdersbriefing. Een official een mongool en een idioot noemen gaat wellicht ook een staartje krijgen. Vorig jaar sprak zo'n beetje heel Nederland er schande van dat Vettel 'donder op' zei tegen Charlie Whiting, ik ben benieuwd wat die mensen hier van gaan vinden. Ik vermoedt dat er een aantal heel inconsequent gaan zijn ;)

hehe, was ook mijn eerste gedacht toen ik het las. Nu zal het allemaal niet meer erg zijn en moeten we het begrijpen....

Tuesday

Citaat van: Mickey op 23 oktober 2017 - 10:29:04
Op deze beelden wordt de uitwijkende manoeuvre wel vrij duidelijk zichtbaar. Dat maakt het nog wat zuurder te verteren ja.
ja, dat krijg je als je op een plek wilt inhalen waar het niet kan. Hij heeft nog geluk dat Raikkonen zoals Matthijs zegt zn stuurbeweging enigszins afbreekt. Het naar binnen sturen van Verstappen deed ie om snelheid te houden, was ie om de kerb heengereden had Max nooit zoveel snelheid mee kunnen nemen.

Mickey

Het lijkt er toch echt op dat hij de kerb opduikt vanwege Raikkonen die naar hem toe komt. Zoals jij het stelt is het andersom. De kerb op rijden om snelheid te winnen.

Tuesday

Citaat van: Mickey op 23 oktober 2017 - 10:48:09
Het lijkt er toch echt op dat hij de kerb opduikt vanwege Raikkonen die naar hem toe komt. Zoals jij het stelt is het andersom. De kerb op rijden om snelheid te winnen.
sowieso weet hij dat Raikkonen die lijn gaat rijden, dus als hij vanwege Raikkonen de baan af moet dan is dat in feite zn eigen keus. Hij tikt eerst Raikkonen al aan en als hij dat stukje niet afsnijdt was Verstappen veel ruimer uit die bocht gekomen en was ie Raikkonen waarschijnlijk weer tegengekomen. Dat stukje afsnijden maakte hem het leven een heel stuk makkelijker.

Matthijs

Citaat van: Mickey op 23 oktober 2017 - 10:36:51
Dat denk ik ook Matthijs. Die bocht is trouwens een lange doordraaier, hij had 'm denk ik hoe dan ook in the pocket.

Hier nog wat andere sfeerbeelden. ;)

https://twitter.com/OriginalMars/status/922210503497322496
Vind ik eigenlijk niet zo relevant als ik eerlijk ben. Buiten de lijn rijden is wat anders als buiten de lijn inhalen. Nu weet ik niet hoe dat besproken is tijdens de rijdersbriefing.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 23 oktober 2017 - 11:04:01Hij tikt eerst Raikkonen al aan en als hij dat stukje niet afsnijdt was Verstappen veel ruimer uit die bocht gekomen en was ie Raikkonen waarschijnlijk weer tegengekomen. Dat stukje afsnijden maakte hem het leven een heel stuk makkelijker.
Ik denk niet dat ze elkaar geraakt hebben, maar ik kan het wel eens zijn met het tweede deel van je verhaal.

Matthijs

Wat zou het toch beter zijn als er niet zoveel asfalt buiten (en in dit geval ook binnen!) de bocht zou liggen, dan hadden we deze BS ook niet.

Mickey

Citaat van: Matthijs op 23 oktober 2017 - 11:22:09
Citaat van: Mickey op 23 oktober 2017 - 10:36:51
Dat denk ik ook Matthijs. Die bocht is trouwens een lange doordraaier, hij had 'm denk ik hoe dan ook in the pocket.

Hier nog wat andere sfeerbeelden. ;)

https://twitter.com/OriginalMars/status/922210503497322496
Vind ik eigenlijk niet zo relevant als ik eerlijk ben. Buiten de lijn rijden is wat anders als buiten de lijn inhalen. Nu weet ik niet hoe dat besproken is tijdens de rijdersbriefing.

Vind ik wel. In beide gevallen wordt voordeel behaald.

Ik heb ook nog geen lezingen gehoord van mensen die bij de briefing aanwezig zijn, maar zie het (niet door jou) een aantal keren als argument aangedragen worden. Misschien moeten we die even parkeren in plaats van de aanname te doen dat het er besproken is. Misschien is het er helemaal niet besproken.

En ik wil er geen semantische discussie van maken, maar ik neig steeds meer naar 'buiten de baan geraken bij een inhaalactie, met als doel een aanrijding te voorkomen', dan 'buiten de lijn inhalen'. En dat Max zelf de aanval aangaat maakt het het onderzoeken waard. Ik zou denk ik alleen toch anders hebben besloten. Zou men zich beklagen kan de uitslag op een later moment alsnog herzien worden.


Pancake Shield

Citaat van: Wings op 23 oktober 2017 - 08:25:44
Overigens vind ik wel dat Max moet oppassen met zijn uitlatingen. Ik snap de frustratie wel en ja hij is nog jong en heeft groot gelijk maar erg handig is niet. Bijt dan maar een keer op je tong.

Dit is het enige, waar van ik ook zoiets van had van: 'oei, pas nou op'. Ik weet dat de FIA daar echt niet happig op is. Nu verwacht ik overigens niet dat daar ook nog een straf uitrolt, hooguit een tik op de vingers. Maar dat soort dingen kan hij beter voorzichtig mee zijn. Al is de heer Plooij er natuurlijk wel als de kippen bij om olie op het vuur te gooien. 

Voor de rest moet ik zeggen wat ik gister al zei met een toevoeging: straf is 100% terecht, alleen de inconsistentie van de wedstrijdleiding is iets waarover gepraat moet worden. Social media e.d. wijzen nu met de vinger naar dat dit Ferrari is en een steward die een hekel aan Verstappen heeft. Ik heb het niet zo op samenzweringstheorie. Maar eerlijk is eerlijk ook andere mindere goden (Sainz en Magnussen volgens mij) waren gister buiten de baan te vinden en dat werd ook toegestaan. Er moet gewoon weer even goed gekeken worden waarom sommigen wel een straf krijgen en anderen niet.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Matthijs

Citaat van: Pancake Shield op 23 oktober 2017 - 11:47:45
Citaat van: Wings op 23 oktober 2017 - 08:25:44
Overigens vind ik wel dat Max moet oppassen met zijn uitlatingen. Ik snap de frustratie wel en ja hij is nog jong en heeft groot gelijk maar erg handig is niet. Bijt dan maar een keer op je tong.

Dit is het enige, waar van ik ook zoiets van had van: 'oei, pas nou op'. Ik weet dat de FIA daar echt niet happig op is.
Ik was op zich niet bang voor een straf over zijn uitlatingen (maar zou best kunnen), maar ik vind het gewoon heel onfatsoenlijk om dat te doen na de race en ook meermaals. Tijdens de race heb ik daar meer begrip voor dan erna. Het is niet dat hij werd opgestookt door Plooij, want die probeerde het nog te temmen. En later ook tegen de Engelse media dus Max was er bewust op uit om een controversiële uitspraak te doen. Ergens op dat moment moet Max toch denken: 'ik moet even nadenken hoe ik het zeg?'. Kwestie van (gebrek aan) opvoeding denk ik want Jos ging ook weer lekker los op twitter.

Mickey

Je haalt de jongen wel uit het woonwagenkamp, maar het woonwagenkamp niet uit de jongen. :D

Moet inderdaad beter op gecoacht worden door zijn management.

C.G. de Beaufort

O.a. Mercedes-teampresident Niki Lauda vindt het namelijk een onbegrijpelijk besluit van de stewards. "Dit was de slechtste beslissing die ik ooit heb gezien, Max heeft niets verkeerd gedaan", brieste de drievoudig wereldkampioen. Lauda vervolgde met: "We zijn racers, we zijn hier niet op de openbare weg. Het is onzin om de sport om zeep te helpen met dit soort belachelijke beslissingen. Dit zullen we bij de volgende bijeenkomst van de Strategy Group zeker ter sprake brengen. We kunnen weer helemaal opnieuw beginnen, want dit kun je niet maken. De stewards slaan te ver door.

https://twitter.com/buddendorf/status/922236587357949957

Er was geen enkele aanleiding om in te grijpen, dit was een normale inhaalactie."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/232679/lauda-over-straf-verstappen-waardeloze-beslissing

De inconsistentie van FIA én de stewards, ze zijn doorgedraaid. Het zijn bureaucraten geworden, groter en logger, een vetzak. Nu krijgen we volgend jaar een doodkist op de F1...

... ahum, daar ga ik dus niet naar kijken.

Groet,

C.G. de Beaufort