F1 Monocoque -- Chassis

Gestart door C.G. de Beaufort, 29 september 2017 - 14:41:36

« vorige - volgende »

Jozef

Lucht is lucht, en de wetten van de natuurkunde zijn gelijk voor iedereen. ;) De methodologieën en kennis die in de F1 ontwikkeld worden, kunnen recht naar de aero-afdeling van de autofabrikanten. Dat gaat dan vooral over CFD-werk en de validatie ervan (m.a.w. het beantwoorden van de vraag "toont mijn computermodel wel wat er in werkelijkheid gebeurt?").

De mogelijkheden van F1-teams worden langs alle kanten door de regels ingeperkt: windtunneltijd, schaalgrootte en luchtsnelheid in de windtunnel, het aantal CFD-berekeningen die ze mogen uitvoeren, en natuurlijk effectieve testtijd op het circuit. Als ze een ontwikkeling op papier zetten en die blijkt op het asfalt niet te doen wat er werd verwacht, dan is dat erg kostelijk. Dus doen ze al het mogelijke om ervoor te zorgen dat ze het van de eerste keer goed hebben, en daar zijn ze dan ook absolute meesters in. En dan heb ik het dus niet over weten wat voor vorm een vleugeltje moet hebben, maar over de hardcore wiskunde die achter de CFD-modellen zit. Geloof me maar dat de autofabrikanten daar oren naar hebben.

Wings

Mee oneens. Het zijn twee compleet verschillende doelen. Daarnaast dienen fabrikanten bij straatmodellen rekening te houden met verschillende veiligheidsaspecten zoals voetgangersveiligheid. Dat Liberty Media voornemens is vleugels te standaardiseren bewijst hoe klein het belang van hypertech wings is. Ze gaan natuurlijk niet de stop uit de met water gevulde badkuip trekken. De FIA stuurt aan op meer mechanische grip en het ziet er naar uit dat het een kwestie van tijd is voordat het er is. Zie halo.

Jozef

Interessant dat je het oneens bent met de wetten van de natuurkunde, maar kom op...

Ze moeten rekening houden met voetgangersveiligheid, ja joh, en er moeten koplampen en richtingaanwijzers op die dingen ook! Betekent dat dan er niet naar aerodynamica gekeken wordt? Als je als groep ingenieurs een product gaat ontwerpen, gaat het er net om dat je al die eisen samen en gelijktijdig vervult. Overigens, als het om luchtweerstand (en ook rijstabiliteit) gaat, dan is het de achterkant van de auto waar de meeste interesse naar uitgaat, niet de voorkant.

Liberty Media is er ook niet om de belangen van de constructeurs te behartigen. Feit is dat enkel de 3 onafhankelijke kleintjes (Williams, Sauber, Force India) plus Mercedes voor de regelwijziging waren. Mercedes was wellicht voor, omdat ze beseffen dat ze op dit gebied toch al het onderspit delven ten opzichte van met name Red Bull (dat om die reden dan weer tegen was, ondanks het feit dat ze geen straatauto's bouwen). Ook Ferrari, Renault en McLaren waren tegen, en vooral bij die laatste twee is dat echt niet omdat zij aerodynamisch beter zijn dan de rest, maar omdat ze de kennis willen blijven uitbouwen.

Wings

Citaat van: Jozef op 06 mei 2018 - 13:38:27
Interessant dat je het oneens bent met de wetten van de natuurkunde, maar kom op...

Die betwist ik nergens. Ik heb het over de vertaalslag naar Volkswagen Polo's. Dat is lastig omdat F1-ingenieurs niet alleen de luchtweerstand  klein houden maar ook de neerwaartse druk zo hoog mogelijk.

CitaatZe moeten rekening houden met voetgangersveiligheid, ja joh, en er moeten koplampen en richtingaanwijzers op die dingen ook! Betekent dat dan er niet naar aerodynamica gekeken wordt? Als je als groep ingenieurs een product gaat ontwerpen, gaat het er net om dat je al die eisen samen en gelijktijdig vervult. Overigens, als het om luchtweerstand (en ook rijstabiliteit) gaat, dan is het de achterkant van de auto waar de meeste interesse naar uitgaat, niet de voorkant.

Ik heb het nog steeds over de aerodynamics vertaling van F1 naar straatmodellen.

CitaatLiberty Media is er ook niet om de belangen van de constructeurs te behartigen. Feit is dat enkel de 3 onafhankelijke kleintjes (Williams, Sauber, Force India) plus Mercedes voor de regelwijziging waren. Mercedes was wellicht voor, omdat ze beseffen dat ze op dit gebied toch al het onderspit delven ten opzichte van met name Red Bull (dat om die reden dan weer tegen was, ondanks het feit dat ze geen straatauto's bouwen). Ook Ferrari, Renault en McLaren waren tegen, en vooral bij die laatste twee is dat echt niet omdat zij aerodynamisch beter zijn dan de rest, maar omdat ze de kennis willen blijven uitbouwen.

De reden dat autofabrikanten vertrekken en niet toetreden is omdat de kosten buiten proportioneel zijn. Kosten-baten. Deze zal je op elkaar moeten aansluiten om het bestaansrecht te borgen. Dat Ferrari niet meedoet aan dit soort plannen (denk hierbij ook aan budgetcap) heeft een commerciële grondslag.

Jozef

Autofabrikanten vertrekken? Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is er in de laatste pakweg 8 jaar maar één fabrikant vertrokken en die is inmiddels alweer teruggekeerd (Renault)? Het gaat inderdaad om kosten-baten, en kennisoverdracht van F1 naar de straatautoafdeling is een van de belangrijke pijlers in die afweging (naast marketing).

Citaat van: Wings op 07 mei 2018 - 13:05:32Ik heb het nog steeds over de aerodynamics vertaling van F1 naar straatmodellen.

Ik ook. Aerodynamica is meer dan een vleugeltje bedenken met de goeie vorm. Het is een exacte wetenschap en een van de meest complexe wiskundige problemen die er bestaan (vandaar dat er nog steeds geen perfectie in bereikt is). Wetenschappelijke kennis valt over te hevelen, of het nu gaat om neerwaartse druk genereren of luchtweerstand verkleinen. In beide gevallen gaat het om gasmoleculen die een kracht uitoefenen op een voorwerp.

C.G. de Beaufort

Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport komt het Britse team met nieuwe vleugels, bargeboards, sidepods en een nieuwe vloer. Schmidt: "Het meest opvallende detail zal de neus zijn. Het gerucht gaat dat het design van de nieuwe neus spectaculair is. Op 11 april is deze ook al door de FIA crashtest gekomen. Het is bovendien goed mogelijk dat McLaren afscheid neemt van het design met de stompneus."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238427/mclaren-introduceert-radicale-neus-in-barcelona

Ik ben benieuwd...

Groet,

C.G. de Beaufort



Jozef

In Melbourne zeiden ze bij McLaren al dat in Barcelona de grote stap zou komen. Maar in Bakoe luidde het al: "ja we komen met updates maar de andere teams zullen dat natuurlijk ook doen, dus we zullen misschien wel eerder achteruitgaan dan vooruit".

Ik ben en blijf McLaren-fan, maar ik geloof er niks meer van dat dit een team is dat de komende 2-3 jaar op eigen kracht races kan winnen. Ik denk dat de situatie bij McLaren anders is dan het Williams van 10 jaar geleden, maar toch lijkt de kans op een Williams-scenario groter dan de kans dat McLaren ooit nog een wereldtitel wint.

Wings

Citaat van: Jozef op 07 mei 2018 - 16:48:02
Autofabrikanten vertrekken? Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is er in de laatste pakweg 8 jaar maar één fabrikant vertrokken en die is inmiddels alweer teruggekeerd (Renault)? Het gaat inderdaad om kosten-baten, en kennisoverdracht van F1 naar de straatautoafdeling is een van de belangrijke pijlers in die afweging (naast marketing).

Je bent heel selectief in benoemen het tijdsbestek. Mijn boodschap was dus helder.
Verder wordt het grootste deel van het budget stukgeslagen op complexe voorvleugels en hyperwings. De winst in de autosport is marginaal en weegt niet op tegen de kosten. Daarnaast laat het zich slecht vertalen naar straatmodellen omdat deze inzetten om de luchtweerstand zo laag als mogelijk te houden. In de Formule 1 is er een onlosmakelijk verbonden samenwerking met neerwaartse druk. De kreet om de focus te verleggen naar mechanische grip wordt steeds luider. Een lichtpunt op de horizon die steeds groter wordt. Men wil een goedkoper concept en closeracing weer mogelijk maken. De inzet is dat de aerodynamica op de schop gaat.

https://racingnews365.nl/ferrari-gebruikt-wederom-veto-om-reglementswijziging-f1-te-voorkomen
https://nl.motorsport.com/f1/news/johansson-beperk-ontwikkeling-van-aerodynamica-in-f1-667710/
http://www.racexpress.nl/formule-1/lewis-hamilton-wil-geen-snellere-auto-s-meer-mechanische-grip-en-minder-vuile-lucht/n/72732
https://racingnews365.nl/prost-formule-1-motoren-zijn-helft-goedkoper-dan-voorheen


CitaatIk ook. Aerodynamica is meer dan een vleugeltje bedenken met de goeie vorm. Het is een exacte wetenschap en een van de meest complexe wiskundige problemen die er bestaan (vandaar dat er nog steeds geen perfectie in bereikt is). Wetenschappelijke kennis valt over te hevelen, of het nu gaat om neerwaartse druk genereren of luchtweerstand verkleinen. In beide gevallen gaat het om gasmoleculen die een kracht uitoefenen op een voorwerp.

Ik zeg ook niet dat geen kennis overdraagbaar is maar dat het zich slecht laat vertalen. Vergeet niet dat aerodynamische ontwikkelingen handenvol geld kost met soms minimale tijdwinst.

Jozef

De roep om meer mechanische grip is er al zo lang ik F1 kijk, en dat is sinds 2000. Van zodra hier echter enigszins gehoor aan wordt gegeven, staat een ander deel van de fans weer te schreeuwen omdat de rondetijden niet snel genoeg zijn. En zo blijven we dus in cirkeltjes gaan.

Citaat van: Wings op 09 mei 2018 - 17:41:32Ik zeg ook niet dat geen kennis overdraagbaar is maar dat het zich slecht laat vertalen.

En ik vertel je dus dat dat fout is, maar goed, ik ga het niet blijven herhalen want je wil me toch niet geloven.

Wings

Er is hier niets goed of fout. Jij ziet het anders.

Jozef

Ja, alleen heb ik jaren aan de universiteit gezeten om in gesprekken als dit te weten waarover ik het heb. ;)

Wings

Feit blijft dat de F1 afstevent op een standaardisering van aerodynamica. Dat gebeurt natuurlijk niet als daarmee de levensader wordt afgeknepen. Logica waar geen studie tegenop kan. ;)

Jozef

Het feit dat er al 15 jaar zonder succes over gesproken wordt, geeft misschien aan dat bepaalde partijen er maar wat graag een stokje voor steken. ;)

Wings

Zonder succes zou ik niet willen zeggen:

https://www.formule1.nl/nieuws/f1-voert-plan-door-om-inhalen-per-2019-makkelijker-te-maken/

Verder begrijp ik dat topteams bezwaar maken. Hoe meer er standaard is, hoe minder ruimte ontstaat om verschil te maken als topteam. Een gevolg is dat de Formule 1 nivelleert. Als je het meeste budget hebt en het meest succesvol bent zit je daar niet op de wachten.

Tuesday

het enige wat ze vooralsnog doen is een kleine correctie maken op de nieuwe aeroregels die vorig jaar zijn ingegaan waarbij de aerodynamica juist een veel grotere rol is gaan spelen. Dat F1 afstevent op standaard aero is dus onzin. Het enige wat er gestandaardiseerd wordt is de front wing endplate. Daarnaast wordt de achtervleugel juist breder en komt een groot gedeelte van de downforce nog steeds van de vloer. Aerodynamica zal voorlopig nog wel een significant deel uitmaken van de F1 en doorslaggevend zijn dus kostenbesparend zal het voorlopig niet gaan werken.