F1 Monocoque -- Chassis

Gestart door C.G. de Beaufort, 29 september 2017 - 14:41:36

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Jozef op 13 december 2017 - 23:49:13
Ik heb een keer horen opperen dat ze die namen beter gewoon helemaal afschaffen. Breng 3 compounds mee naar elke GP en noem die tijdens dat weekend soft, medium en hard, klaar. Het maakt voor de kijker geen ene moer uit dat de "soft" in de ene race een andere soort rubber bevat dan in de volgende race.
Ik denk dat Bridgestone dat precies zo deed hiervoor en misschien Michelin en Goodyear daarvoor ook.

Mickey

Citaat van: Jozef op 13 december 2017 - 23:49:13
Ik heb een keer horen opperen dat ze die namen beter gewoon helemaal afschaffen. Breng 3 compounds mee naar elke GP en noem die tijdens dat weekend soft, medium en hard, klaar. Het maakt voor de kijker geen ene moer uit dat de "soft" in de ene race een andere soort rubber bevat dan in de volgende race.

Marketing noemt men dat.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 13 december 2017 - 23:49:13
Ik heb een keer horen opperen dat ze die namen beter gewoon helemaal afschaffen. Breng 3 compounds mee naar elke GP en noem die tijdens dat weekend soft, medium en hard, klaar. Het maakt voor de kijker geen ene moer uit dat de "soft" in de ene race een andere soort rubber bevat dan in de volgende race.
die verschillende kleurtjes zijn wellicht uit marketing oogpunt wat interessanter. Maar op een gegeven moment wordt het misschien wel wat lastig; dat superzacht zachter is dan zacht dat snapt iederen wel en dat ultrazacht zachter is dan superzacht gaat ook nog wel, maar of Hyper nou zachter is dan Ultra of andersom is denk ik al een stuk minder duidelijk. Voor iedereen die het een beetje volgt zal het geen probleem vormen, maar ze moeten er niet in gaan doorslaan.

Matthijs

Vanuit marketingoogpunt vond ik het ook niet sterk. Een ultrazacht die 30 rondjes meegaat is niet ultrazacht. De naam werkt juist tegen zich. Het enige dat je wil weten is uit een range welke zacht is en welke hard.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 14 december 2017 - 09:44:02
Vanuit marketingoogpunt vond ik het ook niet sterk. Een ultrazacht die 30 rondjes meegaat is niet ultrazacht. De naam werkt juist tegen zich. Het enige dat je wil weten is uit een range welke zacht is en welke hard.
snel slijtende banden zijn ook niet altijd even handig vanuit marketingoogpunt. Maar ik doelde eigenlijk meer op de kleurtjes, dat spreekt op 1 of andere manier toch wel meer aan dan een zwarte band met witte of groene stepen zoals het vroeger was. Verder heb je nu voorafgaande aan GP's steeds de persberichten over welke banden zijn geselecteerd en vervolgens wat de teams hebben gekozen. En er zal vast nog wel meer achter zitten. Natuurlijk kan het altijd anders, maar Pirelli zal zn redenen hebben om voor deze variant te gaan. Qua benamingen hebben ze idd wel de grens bereikt denk ik of misschien al wel overschreden.

Mickey

Citaat van: Matthijs op 14 december 2017 - 09:44:02
Vanuit marketingoogpunt vond ik het ook niet sterk. Een ultrazacht die 30 rondjes meegaat is niet ultrazacht. De naam werkt juist tegen zich. Het enige dat je wil weten is uit een range welke zacht is en welke hard.

Wij kijken met veel te veel kennis. Het succes van marketing is natuurlijk altijd lastig kwantificeerbaar, maar deze snap ik wel.

'Kijk eens hoeveel soorten banden wij kunnen maken. En die kleurtjes kunt ú ook onder uw auto hebben

Matthijs

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik blijf erbij dat de namen debiel zijn #koppigemodus

C.G. de Beaufort

#22
Speciale achtervleugels in Bakoe :

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238140/teams-nemen-speciale-achtervleugels-mee-naar-bakoe

Ik vind dit nogal verwarrend, wanneer krijg je een drag en wanneer niet? Een zgn. compromis maken ze er van...

Groet,

C.G. de Beaufort



C.G. de Beaufort

Aanpassingen voor- en achtervleugel
-----------------------------------------------------

Leden van de commissie hebben maandag gestemd over een aantal technische wijzigingen waaronder veranderingen aan de voorvleugel, een grotere achtervleugel om de rol van DRS te vergroten en veranderingen aan de bargeboards. Behalve de laatste wijziging is alles aangenomen en dus ook vanaf volgend seizoen van kracht. De voor- en achtervleugel zorgen voor een dermate grote turbulentie waardoor het lastig is om een wagen van de achterzijde te benaderen om vervolgens in te halen.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238292/formule-1-commissie-voert-toch-aerodynamische-wijzigingen-door

Daar gaan ze weer...

Groet,

C.G. de Beaufort


Matthijs

Over het versimpelen van de voorvleugel ben ik enthousiast, maar het effect van DRS vergroten vind ik echt de verkeerde richting. In mijn ogen blijft DRS een lapmiddel dat weer moet worden verbannen als men met écht een goede oplossing komt. Helaas, DRS is here to stay.

Wings

Als closeracing en slipstreamen weer goed mogelijk is, is DRS overbodig. Tot die tijd vind ik het prima.
Wat betreft de compounds, ik vind het best zo.

Sphinx

Het is vooral de "outwash" van de voorvleugel die het leeuwendeel van de turbulentie veroorzaakt, een punt wat helemaal niemand had onderzocht richting 2017, want inhalen was toen geen agendapunt, rondetijden en het sneller maken van de auto wel. Dus eigenlijk een prima idee, jammer alleen dat er een extra jaar voor nodig is om er achter te komen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Alle malle hightech flapjes zijn er debet aan. Een bijkomend voordeel van standaard vleugels is dat de kosten drastisch omlaag gaan. Dat komt goed uit want aerodynamica laat zich slecht vertalen naar straatauto's. Het profijt is daardoor minimaal. Al dit soort kosten is onder de streep sneu geld. Dus op wat snelheid na, geen profijt.

Jozef

Citaat van: Wings op 05 mei 2018 - 09:24:06Dat komt goed uit want aerodynamica laat zich slecht vertalen naar straatauto's.
Ahum :o :o

Aerodynamica is de belangrijkste factor achter de verbruikscijfers waar de fabrikanten alles aan doen om ze zo laag mogelijk te krijgen voor de catalogus...

Wings

Het grootste verschil met de Formule 1 is dat bij een F1-auto de neerwaartse druk zo hoog mogelijk moet zijn zodat de auto op het asfalt wordt gedrukt. Deze neerwaartse druk heeft een negatief effect op de luchtweerstand. Het primaire doel van aerodynamica bij straatauto's is juist de lucht zo snel mogelijk langs de auto te geleiden zodat de luchtweerstand het laagst is. Dat is een compleet ander spel dan aerodynamica-ingenieurs in F1-teams spelen. Zij proberen zoveel mogelijk neerwaartse druk te vinden bij een zo laag als mogelijke weerstand.