Belgian GP, the aftermath

Gestart door Mickey, 27 augustus 2017 - 19:45:30

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2017 - 13:33:31
En volgens mij werkt men eerder aan de auto van Daniel, waardoor er te weinig tijd overblijft om eens goed naar de auto van Max te kijken. Is de ploeg van Max werkelijk zo achterlijk of die van Daniel zó slim?

ik zag het ook tussen Nico en Lewis, de laatste kreeg mensen die voorheen bij Nico zaten en...BAM...deed die auto c.q. motor van Lewis. Bizar dat er tussen monteurs zo'n verschil kan zitten, want ze werken toch aan auto's die in de basis hetzelfde zijn...

Waarom kan het niet gewoon domme pech zijn? De andere coureurs met een Renaultmotor hebben ook problemen.

Citaat van: Sky Sports"I don't have an answer for it," said Ricciardo when asked about Verstappen's run of retirements.

"I've even asked all the guys in the team, the mechanical and also from the power unit side and I've said is there something you see Max is doing which I should maybe avoid and they said no, there's nothing he's doing. He's not over-revving it or anything silly. It's unfortunate."

Citaat van: Sky SportsRenault boss Cyril Abiteboul has offered a personal apology to Max Verstappen in the wake of the Red Bull driver's latest engine-induced race retirement during the Belgian GP.

"An electronic systems issue seems to be at the heart of this problem," Abiteboul said. "I personally apologise to Red Bull Racing and more specifically to Max and his many fans who are as disappointed as we are. We will work closely with RBR to define a course of action and a roadmap to eradicate issues."

http://www.skysports.com/f1/live-blog/30104/10034948/f1-gossip-column

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 28 augustus 2017 - 09:19:51
Citaat van: Tuesday op 27 augustus 2017 - 20:26:20
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*
dat is wel het eerste wat ik dacht vanmiddag. Maar nee, in de eerste plaats is die Renault motor gewoon bagger. Toch denk ik ook niet dat alles pech is als het om Max gaat en ook niet dat Ricciardo alleen maar geluk heeft. Ricciardo is wel echt de perfecte kruimeltjesdief, rijdt rustig zn rondjes en als er wat te halen valt is ie altijd alert.
Die discussie is hardnekkig op diverse (internationale) fora. Ik vraag me af of je in het huidige tijdperk met een auto volgeladen met sensoren 'te hard' kan rijden.

Wel heel opvallend dat de auto van Verstappen meestal in het begin van de race stuk gaat. Hamilton moest na de SC 9 'kwalificatieronden' rijden om Vettel van zich af te houden, de auto van Max begaf het na 8 rondjes al.
maar Renault is geen Mercedes. Feit is dat die Renault aandrijflijn erg kwetsbaar is en juist dan kan de manier waarop je ermee omgaat misschien toch een verschil maken. En misschien juist wel door al die sensoren, die bij het minste of geringste de boel uitschakelen. Qua verbruikte PU elementen staat Verstappen er beter voor dan Ricciardo, blijkbaar gaat er nooit iets echt kapot, maar valt de boel gewoon stil. Het zou niet mogen kunnen, en in die zin zou ik ook sowieso de schuld niet bij Max leggen, maar dat wil niet zeggen dat de verschillende rijstijlen het materiaal niet op verschillende manieren belast.

Matthijs

Goed verhaal. De crux is inderdaad: zijn er dingen stukgegaan of hebben de sensoren uit voorbehoud elementen uitgeschakeld.

Franky R.

@Maththijs,


Ja, maar hoe groot zijn hun problemen vergeleken met die van Max? Bakoe was al erg, maar hier werd andermaal Verstappen een podium door het neus geboord. En dat is het punt. Juist omdat Verstappen vooraan meerijdt valt het bij de meeste mensen extra op.


Overigens zou Renault die limieten van de sensoren te voorzichtig hebben ingesteld...

Tuesday

Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2017 - 16:54:44
@Maththijs,


Ja, maar hoe groot zijn hun problemen vergeleken met die van Max? Bakoe was al erg, maar hier werd andermaal Verstappen een podium door het neus geboord. En dat is het punt. Juist omdat Verstappen vooraan meerijdt valt het bij de meeste mensen extra op.


Overigens zou Renault die limieten van de sensoren te voorzichtig hebben ingesteld...
ik denk niet dat je kunt zeggen dat Verstappen een podium door de neus is geboord, zonder uitvalbeurt van Verstappen had Raikkonen geen straf gehad en had je sowieso een andere wedstrijd gehad. Max lag op het moment van uitvallen 5e.

gloudiesaurus

Zo terug van een weekendje Spa. Gisteren viel het voor mij op de terug weg met de files mee. Op de heen weg wel 2,5 uur vast gestaan. Ik had parkeerkaarten gekocht (16 euro) in de voorverkoop maar werd vervolgens naar een parkeerplaats gestuurd die "slechts" 10 euro kostte.

Het verkeer gisterenochtend was een drama. Veel te weinig verkeersregelaar die ook nog eens veel te laat begonnen (9;00 uur). Gevolg was dat de verkeersregelaars zelf in de file vast kwamen te staan...

Maar Spa is altijd geweldig. Je merkt wel dat het steeds drukker wordt. En de prijzen zijn absurd. Er moest nu muntjes worden gekocht van 3,50 euro. Een biertje kostte een muntje, een friet 2, en een broodje hamburger zelfs 4. Gelukkig had ik de broodjes van thuis bij  :) ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

En over uitvallen van Max, denk dat het vooral pech is.
In Italië wordt hij door de motorpenalty ook kansloos, Renault kan daar sowiezo al niet tegen het Ferrari en Mercedes- geweld op.
Renault komt dit jaar ook niet meer met grote updates dus ben bang dat er aan de situatie bij Red Bull dit jaar weinig meer veranderd.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: Tuesday op 28 augustus 2017 - 17:05:13
Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2017 - 16:54:44
@Maththijs,


Ja, maar hoe groot zijn hun problemen vergeleken met die van Max? Bakoe was al erg, maar hier werd andermaal Verstappen een podium door het neus geboord. En dat is het punt. Juist omdat Verstappen vooraan meerijdt valt het bij de meeste mensen extra op.


Overigens zou Renault die limieten van de sensoren te voorzichtig hebben ingesteld...
ik denk niet dat je kunt zeggen dat Verstappen een podium door de neus is geboord, zonder uitvalbeurt van Verstappen had Raikkonen geen straf gehad en had je sowieso een andere wedstrijd gehad. Max lag op het moment van uitvallen 5e.


Ah, natuurlijk...Je hebt gelijk.. ;)

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 28 augustus 2017 - 17:11:31
En over uitvallen van Max, denk dat het vooral pech is.
In Italië wordt hij door de motorpenalty ook kansloos, Renault kan daar sowiezo al niet tegen het Ferrari en Mercedes- geweld op.
Renault komt dit jaar ook niet meer met grote updates dus ben bang dat er aan de situatie bij Red Bull dit jaar weinig meer veranderd.
Max staat alleen met de MGU-H op 4, met alle andere PU elementen waaronder de ICE staat ie op 3 of minder. Gridstraffen vanwege de motor in Italië liggen dus niet direct voor de hand. Ricciardo staat met de ICE, Turbo en mgu-h wel op scherp, grote kans dat die wel (bewust) straffen gaat incasseren.

Pancake Shield

Ik ben een van die mensen die er van overtuigd is dat een gedeelte van de uitvalbeurten ook aan Verstappen zelf te wijten zijn. En ja, dan bedoel ik ook zijn rijstijl. Verstappen rijdt nu immers heel anders dan Ricciardo en die rijstijl kan net het laatste duwtje zijn voor een onderdeel. Daarmee wil ik niet de rijstijl van de Nederlander afkraken, maar gewoon puur zeggen dat hij door een bepaalde manier van rijden zijn materiaal op een dergelijke manier kan belasten dat het op een gegeven ogenblik gewoon ''breekt". Ik ben er van overtuigd geweest altijd dat dat ook de reden is dat Raikkonen in 2005 zijn wereldtitel verloor. De Fin had toen ook vaak pech, terwijl Coulthard nauwelijks pech had.

Ik wil overigens niet zeggen dat deze uitval door deze reden (het kan wellicht), maar mensen moeten sowieso ophouden met die samenzweringstheorietjes te verzinnen. Ik ben blij dat de meeste mensen hier geen alu-hoedje op hebben, maar op de wat algemenere Nederlandse F1-sites is het stukken erger. Beschuldigingen richtingen allerlei partijen vliegen daar rond, van Ricciardo tot de FIA. Sommigen geven zelfs Kvyat de schuld. Dat is helemaal treurig.

Maar afgezien daarvan denk ik dat de Nederlandse F1-fan met een groter probleem zit, dat gister toch ook wel weer duidelijk werd. Er zijn een heleboel van die internethelden, die denken dat ze over alles wat betreft Verstappen gelijk hebben en dan ga je krijgen dat ze vrij agressief op alles reageren dat niet pro-Verstappen is. Ik bedoel de dingen die over Ricciardo geschreven worden zijn soms echt walgelijk te noemen en als je zelf ook maar enigzins kritiek uit op Verstappen, ben je zwaar de pineut en wordt je zelf aangevuurd op de meeste bedreigende manieren. Ik weet dat ik sowieso nooit naar Spa zal gaan zolang Verstappen nog in de F1 zit, gelet op verhalen die ik daar vandaan gehoord heb. Het zou mooi zijn als de fans gewoon een streep gaan trekken tegen die succes-supporters.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Franky R.


@Pancake Shield,

Max Verstappen perst er inderdaad (heel) wat meer uit de auto...Maar aan de andere kant is het toch raar dat die bak binnen 15 rondjes stuk gaat. Was het tegen het einde van de race, ja...dan hadden we Max scheef kunnen aankijken.


Ook Daniel gaf serieus gas, want die reed vlak achter Max. Iedereen gaf flink gas, want de race was net begonnen. Dat is het wrange.  Vandaar dat de rijstijl van Max er niet bij wordt gehaald en dat men herhaalt dat Max Verstappen zelf niets verkeerd doet.


Anders had zeker Marko zijn mond open gedaan. Die bekritiseerde Max immer ook in Bakoe, toen die jongen te wild over een kerb ging waardoor de RB13 in safe-mode schoot...

Tuesday

Citaat van: Pancake Shield op 28 augustus 2017 - 18:54:49
Ik ben een van die mensen die er van overtuigd is dat een gedeelte van de uitvalbeurten ook aan Verstappen zelf te wijten zijn. En ja, dan bedoel ik ook zijn rijstijl. Verstappen rijdt nu immers heel anders dan Ricciardo en die rijstijl kan net het laatste duwtje zijn voor een onderdeel. Daarmee wil ik niet de rijstijl van de Nederlander afkraken, maar gewoon puur zeggen dat hij door een bepaalde manier van rijden zijn materiaal op een dergelijke manier kan belasten dat het op een gegeven ogenblik gewoon ''breekt". Ik ben er van overtuigd geweest altijd dat dat ook de reden is dat Raikkonen in 2005 zijn wereldtitel verloor. De Fin had toen ook vaak pech, terwijl Coulthard nauwelijks pech had.
Montoya was in 2005 de teamgenoot van Raikkonen en had ook diverse uitvalbeurten met mechanische pech, meer nog dan Raikkonen volgens mij. Verder ben ik het wel eens met je verhaal, ook al ben ik niet overtuigd zoals jij, maar denk ik wel dat het een mogelijkheid is dat er een relatie tussen het 1 en het ander is.

Van Wijk

@tuesday...Montoya wilde ik ook net aanhalen en is volgens mij vergelijkbaar.
Het enige verschil is dat Montoya het gewoon toe gaf.
Hij zei gewoon: Als ik sneller kan als de auto, bouw dan een betere auto.

Matthijs

Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2017 - 16:54:44
@Maththijs,

Ja, maar hoe groot zijn hun problemen vergeleken met die van Max? Bakoe was al erg, maar hier werd andermaal Verstappen een podium door het neus geboord. En dat is het punt. Juist omdat Verstappen vooraan meerijdt valt het bij de meeste mensen extra op.

Overigens zou Renault die limieten van de sensoren te voorzichtig hebben ingesteld...
Klopt, de problemen van Max vallen natuurlijk veel meer op dan die van Palmer of Kvyat. Maar dat staat los van of het toeval, pech of sabotage is. Ik wou aangeven dat meer Renaultrijders vergelijkbare problemen hebben dus dat allerlei duistere theorieën wat mij betreft de prullenbak in kunnen.

Matthijs

Citaat van: Pancake Shield op 28 augustus 2017 - 18:54:49
Maar afgezien daarvan denk ik dat de Nederlandse F1-fan met een groter probleem zit, dat gister toch ook wel weer duidelijk werd. Er zijn een heleboel van die internethelden, die denken dat ze over alles wat betreft Verstappen gelijk hebben en dan ga je krijgen dat ze vrij agressief op alles reageren dat niet pro-Verstappen is. Ik bedoel de dingen die over Ricciardo geschreven worden zijn soms echt walgelijk te noemen en als je zelf ook maar enigzins kritiek uit op Verstappen, ben je zwaar de pineut en wordt je zelf aangevuurd op de meeste bedreigende manieren. Ik weet dat ik sowieso nooit naar Spa zal gaan zolang Verstappen nog in de F1 zit, gelet op verhalen die ik daar vandaan gehoord heb. Het zou mooi zijn als de fans gewoon een streep gaan trekken tegen die succes-supporters.
Ik lees vaak op Motorsport punt com, omdat ik dat een uitstekende site vind voor F1-nieuws. Maar de laatste tijd is het in de reacties echt verschrikkelijk tussen Nederlandse Max-fans en mensen die (mede vanwege de fans) een hekel krijgen aan Max. Motorsport doet hier graag aan mee door elke scheet van Verstappen breed uit te meten om zo weer duizenden kliks en honderd reacties te krijgen. Maar het is echt niet normaal hoe de reageerders daar met elkaar omgaan. Het gaat letterlijk om doodverwensingen, alleen maar om een sport. Het lijkt voetbal wel. Dan schaam ik me echt voor Nederlandse Verstappen-fans (ook al zijn de andere reageerders ook geen lieverdjes).