Auteur Topic: Belgian GP, the aftermath  (gelezen 2023 keer)

Wings

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 6664
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #75 Gepost op: 30 augustus 2017 - 22:39:07 »
Maar een rijder heeft er geen invloed op. Je kunt niet bougie- accubesparend rijden.
Out Of Many, One People....

Wings

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 6664
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #76 Gepost op: 30 augustus 2017 - 22:45:38 »
Het is toch belachelijk dat dit nu al een paar keer is gebeurt, Zo ingenieus is een bougie nou niet lijkt mij.

Het kan velerlei oorzaken hebben. Ook externe factoren als temperatuur en volgens mij zelfs aantasting door additieven in de brandstof. Ik ben het eens dat het een probleem is die opgelost kan worden zonder dat een compleet nieuwe motor gebouwd wordt. Wat rest is waarom het probleem zich voornamelijk bij Max voordoet. Het is geen slijtageonderdeel. 
Out Of Many, One People....

Tuesday

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 5953
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #77 Gepost op: 30 augustus 2017 - 23:06:13 »
Maar een rijder heeft er geen invloed op. Je kunt niet bougie- accubesparend rijden.
dat is dus de vraag. In principe houdt geen coureur daar rekening mee natuurlijk, maar het kan wel dat een bepaalde rijstijl eerder bepaalde problemen blootlegt dan een andere. Die Red Bull is gewoon een zeer kwetsbare auto. Ricciardo reed m in AustraliŽ in de bandenstapels, niet eens zo hard, maar vervolgens doemde het ene naar het andere probleem op. Max had een serie kleine incidentjes in de trainingen en kwalificaties in Oostenrijk en vervolgens komt de RBR amper van de startgrid. Baku enigzins vergelijkbaar. Het zou allemaal niet mogen kunnen, maar ik sluit niet uit dat er bepaalde onduidelijke triggers zijn voor de problemen bij Red Bull en Renault.

Wings

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 6664
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #78 Gepost op: 30 augustus 2017 - 23:39:57 »
Als dat de vraag is, is het antwoord makkelijk: Neen. Dat een accu of bougie het begeeft is niet te wijten aan Max. De problemen waarmee hij op dit ogenblik te maken heeft, heeft hij geen invloed op. Dat roept Red Bull, dat roept Renault, wat wil je nog meer? Als je het van hen niet aanneemt kan ik je ook niet overtuigen.

Wat mij betreft is de vraag dan ook tweeledig. Heeft hij invloed op de problemen waarmee hij nu dealt ťn heeft hij invloed op technische malheur in het algemeen? Dat laatste wordt namelijk tegengesproken door mannen als Coronel en Mol en waag ik te betwijfelen. Al denk ik Coronel en Mol algemene vragen betrekken op de actualiteit en daarom wat kort door de bocht antwoorden.

Maar goed, het is niet mijn verantwoordelijkheid om een antwoord goed te formuleren. Zoals het er nu 'staat' plaats ik daar mijn vraagtekens bij. Ik denk dat een agressievere opstelling de levensduur van slijtageonderdelen wel negatief beÔnvloedt.
Out Of Many, One People....

Tuesday

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 5953
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #79 Gepost op: 31 augustus 2017 - 01:30:52 »
Als dat de vraag is, is het antwoord makkelijk: Neen. Dat een accu of bougie het begeeft is niet te wijten aan Max. De problemen waarmee hij op dit ogenblik te maken heeft, heeft hij geen invloed op. Dat roept Red Bull, dat roept Renault, wat wil je nog meer? Als je het van hen niet aanneemt kan ik je ook niet overtuigen.
Red Bull en met name Renault nemen uiteraard de schuld op zich want het is hoe dan ook hun fout. Dat een bepaalde rijstijl in bepaalde gevallen misschien een trigger kan zijn heb ik ze niet horen bespreken. Zou ook wel een beetje een afgang zijn als je zoiets moet toegeven. En nogmaals, ik zeg niet dat het zo is, ik heb alleen moeite met mensen die het zonder meer uitsluiten. E zullen ongetwijfeld gevallen zijn waar ie helemaal niks aan kan doen, misschien alle gevallen wel, maar het is wel heel veel en dan mag je best de vraag stellen of de kwetsbaarheden van Red Bull en Renault bij de ene rijstijl misschien wel sneller naar boven komen dan bij de ander. Maar goed, blijkbaar mogen dat soort dingen alleen maar als het om Rosberg en Hamilton gaat.

Mickey

  • GPPits held
  • *****
  • Berichten: 1188
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #80 Gepost op: 31 augustus 2017 - 06:42:36 »
Waarom nou zo'n verongelijkt slot? We zitten hier toch niet op Facebook?

Robbert65

  • Redactielid
  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 2632
  • Jaguar Racing F1 Team
    • Bekijk profiel
    • jaguar heritage
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #81 Gepost op: 31 augustus 2017 - 13:44:34 »
Waarom nou zo'n verongelijkt slot? We zitten hier toch niet op Facebook?
Valt toch wel mee? zo verongelijkt klinkt het niet.

Het is een lastig thema, omdat we enerzijds van alle stakeholders te horen krijgen dat het niet rijstijlbepaald is die problemen, anderzijds zien we een gigagat tussen het puntentotal van Ricciardo en dat van Verstappen.
Daar gaan ook mijn wenkbrauwen van omhoog. Ik dacht tot aan de GP van BelgiŽ: het is pech en het hoort bij de sport. Maar afgelopen zondag (om 10 voor half drie denk ik?) merkte ik, dat ik verongelijkt ging denken. Ik heb de race natuurlijk afgezien, maar mijn lief en ik waren wel bezig met het uitvallen van Verstappen. Rationeel zeg ik: het hoort erbij, mijn gevoel zegt: wie zit hier nondedju met de voeten van Verstappen te spelen? Waar zit het verschil tussen auto en / of team van Ricciardo en die van Verstappen? Wat is hier loos?

Dus ik snap de discussie goed, rationeel sta ik naast Wings, emotioneel naast allen die zich op de kop krabben en zeggen: dit kŠn geen toeval meer zijn? toch? Of toch...

Matthijs

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 3315
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #82 Gepost op: 31 augustus 2017 - 15:09:27 »
Ik snap Tuesday wel. Jarenlang is er een discussie geweest over of Rosberg minder agressief met zijn materiaal omgaat dan Hamilton en dat daardoor Hamilton meer technische problemen had (en daardoor mogelijk een titel misliep). Goed voorbeeld was ook Canada 2014 waarbij beide Mercedesrijders met vergelijkbare technische problemen kampten en alleen Rosberg de finish haalde. Deze discussie verliep altijd vrij rustig in mijn ogen.

Nu gaat de discussie over Verstappen en is het allang niet meer rustig. Ik vind het hier wel meevallen, maar Verstappen zegt zelf dat iedereen die zich afvraagt of zijn uitvallen mogelijk met zijn rijstijl te maken heeft 'helemaal geen verstand heeft van Formule 1'. Dat vind ik nogal aanvallend en destructief.

robbert

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 4523
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #83 Gepost op: 31 augustus 2017 - 15:52:40 »
Ik snap Tuesday wel. Jarenlang is er een discussie geweest over of Rosberg minder agressief met zijn materiaal omgaat dan Hamilton en dat daardoor Hamilton meer technische problemen had (en daardoor mogelijk een titel misliep). Goed voorbeeld was ook Canada 2014 waarbij beide Mercedesrijders met vergelijkbare technische problemen kampten en alleen Rosberg de finish haalde. Deze discussie verliep altijd vrij rustig in mijn ogen.

Nu gaat de discussie over Verstappen en is het allang niet meer rustig. Ik vind het hier wel meevallen, maar Verstappen zegt zelf dat iedereen die zich afvraagt of zijn uitvallen mogelijk met zijn rijstijl te maken heeft 'helemaal geen verstand heeft van Formule 1'. Dat vind ik nogal aanvallend en destructief.

tuurlijk kan verstappen daar niks aan doen. Zijn team en Renault moet maar maken dat hun materiaal heel blijft. Dus dat wil ook zeggen dat de problemen bij mclaren de schuld van de piloten zijn? Dat is formule 1. Men kan pech hebben. Hoe jammer het ook is

Mickey

  • GPPits held
  • *****
  • Berichten: 1188
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #84 Gepost op: 31 augustus 2017 - 15:53:35 »
Ik snap Tuesday wel. Jarenlang is er een discussie geweest over of Rosberg minder agressief met zijn materiaal omgaat dan Hamilton en dat daardoor Hamilton meer technische problemen had (en daardoor mogelijk een titel misliep). Goed voorbeeld was ook Canada 2014 waarbij beide Mercedesrijders met vergelijkbare technische problemen kampten en alleen Rosberg de finish haalde. Deze discussie verliep altijd vrij rustig in mijn ogen.

Nu gaat de discussie over Verstappen en is het allang niet meer rustig. Ik vind het hier wel meevallen, maar Verstappen zegt zelf dat iedereen die zich afvraagt of zijn uitvallen mogelijk met zijn rijstijl te maken heeft 'helemaal geen verstand heeft van Formule 1'. Dat vind ik nogal aanvallend en destructief.

Verstappen is een testosterongevulde coureur van negentien, geen perswoordvoerder en geen manager. Misschien zijn de verwachtingen van zijn uitdrukkingsvaardigheid niet helemaal realistisch.

Tuesday

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 5953
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #85 Gepost op: 01 september 2017 - 19:37:40 »
En over uitvallen van Max, denk dat het vooral pech is.
In ItaliŽ wordt hij door de motorpenalty ook kansloos, Renault kan daar sowiezo al niet tegen het Ferrari en Mercedes- geweld op.
Renault komt dit jaar ook niet meer met grote updates dus ben bang dat er aan de situatie bij Red Bull dit jaar weinig meer veranderd.
Max staat alleen met de MGU-H op 4, met alle andere PU elementen waaronder de ICE staat ie op 3 of minder. Gridstraffen vanwege de motor in ItaliŽ liggen dus niet direct voor de hand. Ricciardo staat met de ICE, Turbo en mgu-h wel op scherp, grote kans dat die wel (bewust) straffen gaat incasseren.
blijkbaar heeft Max in BelgiŽ toch al een 4e ICE in gebruik genomen waardoor hij daarmee ook op scherp staat. Dit weekend dan meteen nummer 5 maar in de pool brengen is dan wel zo verstandig. Hopelijk kan ie met deze 2 nieuwe motoren het einde van het seizoen halen. Zou moeten kunnen, maar met Renault weet je het nooit.

Wings

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 6664
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #86 Gepost op: 02 september 2017 - 09:21:57 »
Ik snap Tuesday wel. Jarenlang is er een discussie geweest over of Rosberg minder agressief met zijn materiaal omgaat dan Hamilton en dat daardoor Hamilton meer technische problemen had (en daardoor mogelijk een titel misliep). Goed voorbeeld was ook Canada 2014 waarbij beide Mercedesrijders met vergelijkbare technische problemen kampten en alleen Rosberg de finish haalde. Deze discussie verliep altijd vrij rustig in mijn ogen.

De Hamilton-discussies verliepen lang niet altijd rustig hoor. ;) Ik kan me nog herinneren dat bij ieder contact met een andere rijder en / of straf de Hamilton-brigade er als de kippen bij was om de ander de schuld te geven en de straf 'onterecht gegeven' te verklaren. En verder was Canada ook anders en helder:

Hamilton en Rosberg krijgen beiden een remprobleem. In het boordradiocontact met Hamilton zegt Mercedes dat Rosberg 'the same problem' heeft. Even later spint Lewis er af terwijl Nico uitrijdt en -ik dacht- tweede werd. Lauda zei direct na de race in een interview dat Nico beter met zijn materiaal omgaat en slimmer met problemen. In tegenstelling tot de problemen van Max nu. Daarvan wordt beweerd dat zowel Red Bull als Max daar geen invloed op hebben.

Wat ik zie gebeuren is dat de specialisten bij Ziggo-sport dat anders wereldkundig maken dan Renault en Red Bull dat mogelijk bedoelen. Bij Ziggo-sport wordt namelijk stug beweerd dat een coureur zijn materiaal niet kŠn stuk rijden. En dat vind ik wat kort door de bocht geredeneerd en dat is ook niet wat Renault en Red Bull bedoelen. Ik vind het dus eveneens een valide vraag of Ziggo-sport het hier bij het juiste eind heeft. Niet zozeer gekeken naar de problemen die zich nu voordoen maar wel de invloed op de levensduur van slijtageonderdelen.

Citaat
Nu gaat de discussie over Verstappen en is het allang niet meer rustig. Ik vind het hier wel meevallen, maar Verstappen zegt zelf dat iedereen die zich afvraagt of zijn uitvallen mogelijk met zijn rijstijl te maken heeft 'helemaal geen verstand heeft van Formule 1'. Dat vind ik nogal aanvallend en destructief.

Hoge bomen vangen veel wind. Bij Schumacher was dat net zo.
Wat betreft Max, ik heb dat niet meegekregen -maar geloof je- en het is zeker niet gepast maar we moeten niet vergeten dat Max nog een jonge hond is die hunkert naar succes. Red Bull heeft een winter lang gedaan alsof zij heer en meester zijn in de aerodynamische vertaling van nieuwe regels en Mercedes Red Bull moet vrezen. Met Ferrari werd geen eens rekening gehouden. Na de eerste testweek, nog voordat het seizoen start, weet Max dat hij qua snelheid kansloos is voor succes. Die frustratie wordt groter als de elektronica de Nederlander voortdurend in de steek laat. Red Bull en Renault hebben daar verschillende keren hun excuses voor aangeboden. Horner heeft meer dan eens uitgelegd wat misgaat. Als mensen vervolgens blijven prikken en naar Max wijzen kan ik mij voorstellen dat er een moment komt dat hij denk 'sodemieter nu eens op' en zich dan uitdrukt op een manier wat niet zo handig is.
Out Of Many, One People....

Wings

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 6664
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #87 Gepost op: 02 september 2017 - 09:23:18 »
Verstappen is een testosterongevulde coureur van negentien, geen perswoordvoerder en geen manager. Misschien zijn de verwachtingen van zijn uitdrukkingsvaardigheid niet helemaal realistisch.

Helemaal mee eens.
Out Of Many, One People....

Matthijs

  • GPPits God
  • *****
  • Berichten: 3315
    • Bekijk profiel
Re: Belgian GP, the aftermath
« Reactie #88 Gepost op: 02 september 2017 - 13:42:35 »
Goeie reactie Wings, thanks