Belgian GP, the aftermath

Gestart door Mickey, 27 augustus 2017 - 19:45:30

« vorige - volgende »

Tuesday

Het ligt gewoon altijd aan het materiaal, zo simpel is het of zou het iig moeten zijn. Maar dat wil niet zeggen dat verschillende rijstijlen het overgevoelige materiaal van Renault niet net ff iets anders belasten waardoor het bij de 1 sneller kapot gaat of de sensoren de boel eerder uitschakelen. Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.
En natuurlijk gaan Max en zijn omgeving dit ontkennen, want als het eenmaal tussen je oren gaat zitten en je gaat voorzichtiger rijden ben je misschien nog verder van huis. Daniel daarentegen lijkt stiekem wel een beetje te geloven dat hij vriendelijker voor zn auto is en maakt er al grappen over. Max moet er iig alles aan doen om daar niet in mee te gaan en gewoon wachten tot de problemen op de juiste manier worden opgelost. Maar goed, dat vertrouwen lijkt bij Max ook wel een beetje verdwenen inmiddels. Hij spreekt zelfs al openlijk zn twijfels over volgend jaar uit. Misschien toch maar alles op alles zetten op dat stoeltje van Bottas dan, die heeft net weer een zeer matig weekend achter de rug dus wie weet...

Mickey

Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:12:15
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.

Ik voel me enigszins aangesproken. Die optie veeg ik niet zomaar van tafel, het simpele feit dat Renault publiekelijk excuses maakt aan RBR, Max én zijn fans, ligt daaraan voor mij ten grondslag. Max wordt hiermee door de producent van de motor impliciet volledig vrijgepleit. Doorgaan met mitsen en maaren en 'wat nou als hij' is na dit openlijke excuus van Renault spijkers op laag water zoeken.


Tuesday

Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 17:27:29
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:12:15
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.

Ik voel me enigszins aangesproken. Die optie veeg ik niet zomaar van tafel, het simpele feit dat Renault publiekelijk excuses maakt aan RBR, Max én zijn fans, ligt daaraan voor mij ten grondslag. Max wordt hiermee door de producent van de motor impliciet volledig vrijgepleit. Doorgaan met mitsen en maaren en 'wat nou als hij' is na dit openlijke excuus van Renault spijkers op laag water zoeken.
ik had het eigenlijk meer over de Jan Lammersen van deze wereld, ik dacht dat hier de discussie juist wel gewaardeerd werd. Om het dan spijkers op laag water zoeken te noemen vind ik wat ver gaan. Ik hou graag alle optie's open tenzij onomstotelijk is bewezen dat het totaal geen factor is. En ja, tuurlijk kan Renault met die bagger die zij leveren geen enkele schuld bij Max leggen.

Sabai

Ik moest wel lachen toen ik las dat de succes fans naar het uitvallen direct naar huis gingen om dan maar niet in de file te hoeven staan  ;D . Echte autosport fans dus  ;)

Tuesday

Citaat van: Sabai op 29 augustus 2017 - 18:57:24
Ik moest wel lachen toen ik las dat de succes fans naar het uitvallen direct naar huis gingen om dan maar niet in de file te hoeven staan  ;D . Echte autosport fans dus  ;)
die gast van Ziggo ook, van Gameren heet ie geloof ik; die ging voor het eerst naar een F1 race en ging ook voortijdig weg. Misschien ook deels omdat ie voor Ziggo nog itempjes moest maken en dat misschien een aanlokkelijk moment was, maar dan nog.... Zie de laatste 5 minuten van dit filmpje: https://www.ziggosport.nl/video/26280-f1-het-weekend-gp-belgie.html

Van Wijk

Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )

Tuesday

Citaat van: Van Wijk op 29 augustus 2017 - 20:01:06
Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )
de overtreding van Kimi was overduidelijk en objectief vast te stellen. Als voor het negeren van dubbel geel een stop and go penalty staat dan is de straf 100% terecht. Massa kreeg er een dag eerder een gridstraf voor. Over hoogte van straffen kun je altijd discussiëren, over de overtreding zelf lijkt me in het geval van Kimi geen twijfel mogelijk.

Mickey

Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:38:42
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 17:27:29
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:12:15
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.

Ik voel me enigszins aangesproken. Die optie veeg ik niet zomaar van tafel, het simpele feit dat Renault publiekelijk excuses maakt aan RBR, Max én zijn fans, ligt daaraan voor mij ten grondslag. Max wordt hiermee door de producent van de motor impliciet volledig vrijgepleit. Doorgaan met mitsen en maaren en 'wat nou als hij' is na dit openlijke excuus van Renault spijkers op laag water zoeken.
ik had het eigenlijk meer over de Jan Lammersen van deze wereld, ik dacht dat hier de discussie juist wel gewaardeerd werd. Om het dan spijkers op laag water zoeken te noemen vind ik wat ver gaan. Ik hou graag alle optie's open tenzij onomstotelijk is bewezen dat het totaal geen factor is. En ja, tuurlijk kan Renault met die bagger die zij leveren geen enkele schuld bij Max leggen.

De discussie is prima, zeker direct na het uitvallen, maar -en daarom de nuance- ná het ruime mea culpa van Renault, is het míj geen discussie meer waard en is het voor mij klip en klaar dat Max níets aan te rekenen is.

Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 21:50:34
Citaat van: Van Wijk op 29 augustus 2017 - 20:01:06
Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )
de overtreding van Kimi was overduidelijk en objectief vast te stellen. Als voor het negeren van dubbel geel een stop and go penalty staat dan is de straf 100% terecht. Massa kreeg er een dag eerder een gridstraf voor. Over hoogte van straffen kun je altijd discussiëren, over de overtreding zelf lijkt me in het geval van Kimi geen twijfel mogelijk.

Sluit ik me volledig bij aan.

Arthur

En verder is de situatie zoals die is. Accepteer de huidige situatie en ga door waar je mee bezig was. Het blijft een gemotoriseerde sport. Volgend seizoen hopen op beter. Andere opties zijn er niet [tenzij Bottas terzijde geschoven wordt, maar dan is de vraag hoelang Mercedes nog de beste blijft] dus blijf zitten waar je zit.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Citaat van: Sabai op 29 augustus 2017 - 18:57:24
Ik moest wel lachen toen ik las dat de succes fans naar het uitvallen direct naar huis gingen om dan maar niet in de file te hoeven staan  ;D . Echte autosport fans dus  ;)

Nee. Max-fans. Dat gebeurt al jaren bij welke sport dan ook. Max heeft de Formule 1 écht een boost gegeven. Mensen die tot voor kort niet eens wisten dat de Ferrari rood was zijn nu specialisten van het eerste uur en reizen Max overal achterna. Lopen in Red Bull shirts, dragen Max baseballcaps, hun auto volgeplakt met Red Bull-stickers en maken mensen die de autosport al 30 jaar volgen uit voor 'nepfan' omdat zij niet meedoen met de gekte. Hilarisch!

Tuesday

Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 21:58:56
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:38:42
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 17:27:29
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:12:15
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.

Ik voel me enigszins aangesproken. Die optie veeg ik niet zomaar van tafel, het simpele feit dat Renault publiekelijk excuses maakt aan RBR, Max én zijn fans, ligt daaraan voor mij ten grondslag. Max wordt hiermee door de producent van de motor impliciet volledig vrijgepleit. Doorgaan met mitsen en maaren en 'wat nou als hij' is na dit openlijke excuus van Renault spijkers op laag water zoeken.
ik had het eigenlijk meer over de Jan Lammersen van deze wereld, ik dacht dat hier de discussie juist wel gewaardeerd werd. Om het dan spijkers op laag water zoeken te noemen vind ik wat ver gaan. Ik hou graag alle optie's open tenzij onomstotelijk is bewezen dat het totaal geen factor is. En ja, tuurlijk kan Renault met die bagger die zij leveren geen enkele schuld bij Max leggen.

De discussie is prima, zeker direct na het uitvallen, maar -en daarom de nuance- ná het ruime mea culpa van Renault, is het míj geen discussie meer waard en is het voor mij klip en klaar dat Max níets aan te rekenen is.
dat het de fout van Renault is staat buiten kijf, dus de verontschuldigingen zijn niet meer dan logisch. Max treft zeker geen blaam, maar dat wil niet zeggen dat zijn rijstijl geen invloed heeft. Als ik een tuinstoel koop die zegt dat ie tot 100 kg belastbaar is en ik zak er met mijn 90 kilo doorheen, dan is dat ook de fout van de producent. Toch is de kans dat iemand van 50 kg er doorheen was gezakt een stuk kleiner. Het gaat mij dus ook niet om de schuldvraag, wat mij betreft is het 100% de fout van Renault, maar waarom het bij Max vaker gebeurd dan bij Daniel. Het kan puur toeval zijn, maar er kan ook een andere verklaring zijn. Voor Renault zelf is dat wellicht ook nog een raadsel, dus hun mea culpa betekend zeker niet dat de discussie gesloten is.

Wings

#56
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 23:00:12
dat het de fout van Renault is staat buiten kijf, dus de verontschuldigingen zijn niet meer dan logisch. Max treft zeker geen blaam, maar dat wil niet zeggen dat zijn rijstijl geen invloed heeft. Als ik een tuinstoel koop die zegt dat ie tot 100 kg belastbaar is en ik zak er met mijn 90 kilo doorheen, dan is dat ook de fout van de producent. Toch is de kans dat iemand van 50 kg er doorheen was gezakt een stuk kleiner. Het gaat mij dus ook niet om de schuldvraag, wat mij betreft is het 100% de fout van Renault, maar waarom het bij Max vaker gebeurd dan bij Daniel. Het kan puur toeval zijn, maar er kan ook een andere verklaring zijn. Voor Renault zelf is dat wellicht ook nog een raadsel, dus hun mea culpa betekend zeker niet dat de discussie gesloten is.

Alleen is de Renault een tuinstoel die verkleurt. Dat staat los van de belastbaarheid. Een bougie is geen slijtageonderdeel. Je kunt niet bougiebesparend rijden. Dat ding doet het of niet. Datzelfde geldt voor de accu die stukgaat.

-edit-

Ging iets mis met quoten.

Wings

Citaat van: Van Wijk op 29 augustus 2017 - 20:01:06
Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )

Ik heb de race vanaf mijn vakantieadres gekeken en daarna hier met een half oog. Waren wel wat dingen die ik wilde terugzien, zoals het onderonsje tussen de Force India-rijders. Naar wat ik heb gezien vond ik de straf voor Kimi terecht. Hij negeert een gele-vlag-situatie en lift niet. Zijn argument dat het gevaar geweken is vind ik kant noch wal raken. Sinds wanneer kunnen rijders daar zelf een waardeoordeel over geven? Verder heb ik de sanctie voor Force India gemist klaarblijkelijk. Checo heeft een afkorting genomen, had profijt en is bestraft. Terecht lijkt mij. En het contact tussen de heren is onbestraft gebleven. Ook terecht. Checo stuurt naar de ideale lijn. Niet netjes want hij weet dat Ocon er zit en hoort sportieve ruimte te bieden maar Ocon kan ook besluiten te liften. Beiden laten hun bolide staan met contact -en tranen- als gevolg.

En ja ik zie ook dat er mensen zijn die in de gordijnen hangen en de actie van Checo met een verwijtend vingertje afkeuren en zeuren om een straf. Ik niet. Ik ben misschien niet helemaal objectief want ben niet zo van het bestraffen van rijders. Soms moet je de boel de boel laten en ruimte laten om mens te zijn en een fout te maken. Ik kan enorm genieten van rijders die tot aan het gaatje gaan en. Vuurwerk. Ik erger mij veel meer aan een Bottas die met een hyper supersonische Mercedes rechtop zit te slapen en niet verder komt dan P5. Dan ben je echt een lambal. Geef mij maar de Perezjes en Oconnetjes. En dat de fans in de vlekken schieten: het zij zo.

Tuesday

Citaat van: Wings op 29 augustus 2017 - 23:11:15
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 23:00:12
dat het de fout van Renault is staat buiten kijf, dus de verontschuldigingen zijn niet meer dan logisch. Max treft zeker geen blaam, maar dat wil niet zeggen dat zijn rijstijl geen invloed heeft. Als ik een tuinstoel koop die zegt dat ie tot 100 kg belastbaar is en ik zak er met mijn 90 kilo doorheen, dan is dat ook de fout van de producent. Toch is de kans dat iemand van 50 kg er doorheen was gezakt een stuk kleiner. Het gaat mij dus ook niet om de schuldvraag, wat mij betreft is het 100% de fout van Renault, maar waarom het bij Max vaker gebeurd dan bij Daniel. Het kan puur toeval zijn, maar er kan ook een andere verklaring zijn. Voor Renault zelf is dat wellicht ook nog een raadsel, dus hun mea culpa betekend zeker niet dat de discussie gesloten is.

Alleen is de Renault een tuinstoel die verkleurt. Dat staat los van de belastbaarheid. Een bougie is geen slijtageonderdeel. Je kunt niet bougiebesparend rijden. Dat ding doet het of niet. Datzelfde geldt voor de accu die stukgaat.
er zullen ook ongetwijfeld op zichzelf staande gevallen zijn, maar het gaat nu ff om de hele reeks, niet alleen om afgelopen zondag. Het gaat overigens niet alleen om slijtage, maar een onderdeel kan ook loschieten of beschadigen door bv te hard over de kerbs te gaan om maar iets te noemen. De Honda sloeg afgelopen weekend zelfs al op hol door een slipstream. Met die rommel die Renault en Honda produceren lijkt wat dat betreft eigenlijk niets te gek.

Wings

Een bougie of accu kan niet zomaar losschieten. De snelheid waarmee een auto door de bocht gaat mag geen invloed hebben en als dat wel invloed heeft -oliedruk dat wegvalt- is dat een ontwerpfout.