Belgian GP, the aftermath

Gestart door Mickey, 27 augustus 2017 - 19:45:30

« vorige - volgende »

BMW.WilliamsF1

Inderdaad de nieuwe "fans" zijn vaak echt verschrikkelijk. Natuurlijk zitten er wel een aantal bij die er iets van op willen steken en luisteren vaak wel naar iemand met 20 jaar F1 kijk ervaring, maar je hebt ook van die hooligans er bij. Zoals volk wat op de tribune zit en maar naar huis gaat als Max er uit ligt. Dan ben je in mijn ogen geen F1 fan. Nou zat ik in Oostenrijk wel ff te balen, maar ben wel blijven zitten :)

Toch denk ik dat het gewoon pech is. Nu was het weer een software issue. Max zei dat de motor zonder problemen startte toen ie zondag terug in de garage was. Kan dat te maken hebben met de rijstijl? Tsja, misschien. Alleen het is al zo vaak voorgekomen dat ie daar dan toch wel van geleerd zou hebben.

Wings

Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*

Hoe kan een rijder een bougie stukmaken? Een coureur heeft geen invloed op de elektronica.

Wings

Citaat van: Matthijs op 28 augustus 2017 - 13:19:04
Citaat van: robbert op 28 augustus 2017 - 12:15:17
maar ik vraag mij af, hoe het komt dat het altijd bij max is dat de wagen stil valt. Ik kan mij niet zo goed herinneren dat ricciardo problemen had met de wagen
Bij Ricciardo waren er wel problemen maar in de races bijna nooit. Maar Kvyat en Palmer hebben, ook met een Renaultmotor, dit jaar al heel veel problemen gekend in races. Het is dus niet alleen Max.

Precies. Bij Max is het vaak op ongelukkige momenten als hij op een goede positie ligt. Dan valt het meer op.

Wings

Citaat van: robbert op 28 augustus 2017 - 14:26:07
Citaat van: Matthijs op 28 augustus 2017 - 13:20:35
Citaat van: robbert op 28 augustus 2017 - 12:17:51
Wat mij ook opvalt dat raikkonen kritiek had op de stewards omdat hij een straf kreeg omdat de gele vlag uitzat terwijl hij niet van zijn gas afging. Ook hamilton had kritiek op de SC dat hij niet snel genoeg zou rijden omdat hij zijn banden niet op temperatuur zou krijgen. Dus het is niet alleen de heer Vettel die kan janken, maar ook raikkonen en hamilton kunnen goed een potje janken. Zijn dit nu echte piloten of zijn het allemaal zielige chauffeurkes die in de wagen zitten?
Ik denk dat dit vroeger ook gebeurde maar dat je het niet hoorde omdat er nog geen radio werd uitgezonden.

ja maar als het niet goed ging met ferrari, dan was het enkel vettel die jankte, maar nu kan hamilton en raikkonen ( de koele fin) er blijkbaar ook wat van

Iedereen. Het verschil is de mate waarin het gebeurt, waarom en de manier waarop. Seb is niet voor niets aangesproken op zijn gedrag. Niet alleen door de FIA, ook Ferrari heeft de Duitser aangesproken op de manier waarop hij zijn emoties uit.

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 28 augustus 2017 - 17:11:31
En over uitvallen van Max, denk dat het vooral pech is.
In Italiƫ wordt hij door de motorpenalty ook kansloos, Renault kan daar sowiezo al niet tegen het Ferrari en Mercedes- geweld op.
Renault komt dit jaar ook niet meer met grote updates dus ben bang dat er aan de situatie bij Red Bull dit jaar weinig meer veranderd.

En volgend jaar ook niet.

Matthijs

Citaat van: Wings op 29 augustus 2017 - 11:21:01
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*

Hoe kan een rijder een bougie stukmaken? Een coureur heeft geen invloed op de elektronica.
Nee, dat lijkt me ook niet. Maar het valt wel op dat Verstappen vaak stilvalt omdat iets zichzelf uitschakelt. Baku en Canada volgens mij ook. Geen spectaculaire plof maar gewoon een stilvallende auto. Het zou kunnen dat Verstappen iets doet waardoor een sensor een foutmelding geeft en vervolgens iets uitschakelt.

Hetzelfde gebeurde met Alonso: in de kwalificatie ging hij volgas door Pouhon. Dat was niet ingecalculeerd in de software waardoor de MGH-U (?) een error gaf.

Mickey

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 29 augustus 2017 - 11:17:47
Toch denk ik dat het gewoon pech is. Nu was het weer een software issue. Max zei dat de motor zonder problemen startte toen ie zondag terug in de garage was. Kan dat te maken hebben met de rijstijl? Tsja, misschien. Alleen het is al zo vaak voorgekomen dat ie daar dan toch wel van geleerd zou hebben.

En als hij er enige invloed op zou hebben dan zou dit toch wel door het team, maar in elk geval door Renault/Tag naar buiten zijn gebracht?

Citaat van: Wings op 29 augustus 2017 - 11:21:01
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*

Hoe kan een rijder een bougie stukmaken? Een coureur heeft geen invloed op de elektronica.

Hee, ik zei ook alleen maar wat het grote boze internet roept! ;)

Wings

Citaat van: Pancake Shield op 28 augustus 2017 - 18:54:49
Ik ben een van die mensen die er van overtuigd is dat een gedeelte van de uitvalbeurten ook aan Verstappen zelf te wijten zijn. En ja, dan bedoel ik ook zijn rijstijl. Verstappen rijdt nu immers heel anders dan Ricciardo en die rijstijl kan net het laatste duwtje zijn voor een onderdeel. Daarmee wil ik niet de rijstijl van de Nederlander afkraken, maar gewoon puur zeggen dat hij door een bepaalde manier van rijden zijn materiaal op een dergelijke manier kan belasten dat het op een gegeven ogenblik gewoon ''breekt". Ik ben er van overtuigd geweest altijd dat dat ook de reden is dat Raikkonen in 2005 zijn wereldtitel verloor. De Fin had toen ook vaak pech, terwijl Coulthard nauwelijks pech had.

Het verschil is dat bij Kimi slijtage onderdelen stukgingen, bij Max is het -wat ik weet- voornamelijk de elektronica. Daar heb je als rijder geen invloed op. Bougiebesparend racen bestaat niet. Bewijst ook de autocontrol. ;)
Dus ja ik ga mee met je gedachten dat rijstijl invloed heeft op de levensduur van onderdelen maar betwijfel of dit het geval is bij Max. Het feit dat Red Bull en Renault excuses aanbieden aan Max onderstreept dat.

Ik denk dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid en keuze is. In 2005 had Kimi een goed pakket onder de kont maar dat pakket bleek in de fullmode niet betrouwbaar. Dan moet je zoeken naar de balans tussen betrouwbaarheid en snelheid. Ga je voor een veilige tweede plek of voor het wereldkampioenschap?

Voor Red Bull is dat anders. Zij rijden in niemandsland. Kunnen geen vuist naar Mercedes en Ferrari maken en worden niet opgejaagd.

CitaatIk wil overigens niet zeggen dat deze uitval door deze reden (het kan wellicht), maar mensen moeten sowieso ophouden met die samenzweringstheorietjes te verzinnen. Ik ben blij dat de meeste mensen hier geen alu-hoedje op hebben, maar op de wat algemenere Nederlandse F1-sites is het stukken erger. Beschuldigingen richtingen allerlei partijen vliegen daar rond, van Ricciardo tot de FIA. Sommigen geven zelfs Kvyat de schuld. Dat is helemaal treurig.

Het zijn dezelfde successupporters die tijdens het EK en WK een soort van bondscoach zijn. Zelfbenoemde kenners. Overigens vind ik de complottheorie dat de familie Sainz hierachter zit de meest plausibele. :P En die benoem je niet!

CitaatMaar afgezien daarvan denk ik dat de Nederlandse F1-fan met een groter probleem zit, dat gister toch ook wel weer duidelijk werd. Er zijn een heleboel van die internethelden, die denken dat ze over alles wat betreft Verstappen gelijk hebben en dan ga je krijgen dat ze vrij agressief op alles reageren dat niet pro-Verstappen is. Ik bedoel de dingen die over Ricciardo geschreven worden zijn soms echt walgelijk te noemen en als je zelf ook maar enigzins kritiek uit op Verstappen, ben je zwaar de pineut en wordt je zelf aangevuurd op de meeste bedreigende manieren. Ik weet dat ik sowieso nooit naar Spa zal gaan zolang Verstappen nog in de F1 zit, gelet op verhalen die ik daar vandaan gehoord heb. Het zou mooi zijn als de fans gewoon een streep gaan trekken tegen die succes-supporters.

Het komt van twee kanten. De groep bashers is even groot en net zo erg.
Overigens wordt de groep Max-fans ook gevoed door de bende-van-ellende van Ziggo-sport die voornamelijk geagiteerd reageren op de verwijten die bashers maken. Verschaf dan diepgang en leg uit waarom de verwijten feitelijk onjuist zijn in plaats van verwerpende gebaren te maken en verwijten te classificeren als onzin. Prima dat de Coronelletjes en anderen eten uit de ruif van Max maar maak programmering wat minder plat. Neem de successupporters mee op reis en verschaf wat diepgang. Vind ik.

Gelukkig bestaan er fora waar je wel standpunten kunt uitwisselen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 29 augustus 2017 - 11:55:39
Nee, dat lijkt me ook niet. Maar het valt wel op dat Verstappen vaak stilvalt omdat iets zichzelf uitschakelt. Baku en Canada volgens mij ook. Geen spectaculaire plof maar gewoon een stilvallende auto. Het zou kunnen dat Verstappen iets doet waardoor een sensor een foutmelding geeft en vervolgens iets uitschakelt.

Het momentum en positie waarop dat gebeurt zijn debet aan dit beeld. Anderen hebben ook problemen. Naar wat ik weet zijn het bij Max voornamelijk software- en elektronicaproblemen. In Spa een bougie, Canada de accu en Baku oliedruk. Iets anders is als draaiende delen stukgaan of je problemen niet managet. Zo vond ik Rosberg beter met het remprobleem omspringen dan Hamilton (was het niet Canada 2014). Hij consolideerde en kon zo belangrijke punten binnenhalen. Dat kun je een coureur wel weer aanrekenen. Niet het probleem, wel het managen van het probleem.

Matthijs

Daar kan ik me wel in vinden, al weet ik niet zeker of Verstappen zijn problemen niet goed managet.

Wings

Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 11:58:26
Hee, ik zei ook alleen maar wat het grote boze internet roept! ;)

Dat mag ook. En ik vind het een terecht punt. Dat half Nederland -waaronder het Ziggo-gepeupel- op de tenen getrapt is, zij dan maar zo. Kritiek komt niet altijd voort uit wetenschap. Integendeel zelfs. Als vervolgens haarfijn wordt uitgelegd waarom het feitelijk onjuist is, zijn wij weer wat wijzer.

Wings

Citaat van: Matthijs op 29 augustus 2017 - 12:48:11
Daar kan ik me wel in vinden, al weet ik niet zeker of Verstappen zijn problemen niet goed managet.

Geen idee. Tot op heden zijn het voornamelijk software-en elektronicaproblemen die opdoemen. Het nadeel hiervan is dat als deze de symptomengrens overschrijden het vaak abrupt komt en onomkeerbaar.

Jozef

Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 11:58:26En als hij er enige invloed op zou hebben dan zou dit toch wel door het team, maar in elk geval door Renault/Tag naar buiten zijn gebracht?

Nee, zoiets wordt niet naar buiten gebracht. Coureurs worden door hun team per definitie in bescherming genomen, tenzij ze echt ruzie hebben.

Mickey

Citaat van: Jozef op 29 augustus 2017 - 14:21:25
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 11:58:26En als hij er enige invloed op zou hebben dan zou dit toch wel door het team, maar in elk geval door Renault/Tag naar buiten zijn gebracht?

Nee, zoiets wordt niet naar buiten gebracht. Coureurs worden door hun team per definitie in bescherming genomen, tenzij ze echt ruzie hebben.

Maar Renault zou zich wel degelijk uitspreken als er sprake zou zijn van gedeelde schuld of verwijtbaar handelen van Max, terwijl Max vol op het orgel gaat in de media. In plaats daarvan maken ze excuses. Denk dat daarmee eigenlijk de discussie beslecht zou moeten zijn.


Wings

Citaat van: Jozef op 29 augustus 2017 - 14:21:25
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 11:58:26En als hij er enige invloed op zou hebben dan zou dit toch wel door het team, maar in elk geval door Renault/Tag naar buiten zijn gebracht?

Nee, zoiets wordt niet naar buiten gebracht. Coureurs worden door hun team per definitie in bescherming genomen, tenzij ze echt ruzie hebben.

Renault en Red Bull gaan ook geen excuses aanbieden als Max het zelf schuld zou zijn. En Max zou op zijn beurt niet van daken schreeuwen dat de Fransen slecht werk afleveren en de boel onder druk zetten. Dat Max hier niet in bescherming wordt genomen druipt er vanaf.