F1|2017|GP Hungaroring|Budapest

Gestart door Wings, 25 juli 2017 - 18:37:08

« vorige - volgende »

Wings

F1|2017|GP Hungaroring|Budapest



Voorwoord
Sziasztok!

Laten we uitzoomen. Het seizoen startte veel belovend. Ferrari was competitief en leek Mercedes van de troon te kunnen stoten. In de kwalificatie even snel en soms iets sneller en op zondag leek Ferrari haar huiswerk zelfs beter hebben gedaan afgelopen winter. Maar in Duitsland heeft men niet stilgezeten. Sterker nog, het ziet er naar uit dat 'Das Haus' de zaakjes zo goed op orde is dat ze opnieuw onaantastbaar zijn. Ferrari kan er niet meer bij al zullen er circuits zijn waar zij dat wel kunnen. Als we nog meer inzoomen bij Mercedes is het Lewis die het scepter zwaait. Hij kent geen foutloos seizoen maar dat zijn Finse teamgenoot over een seizoen gemeten te kort schiet is duidelijk. Aldus de auteur.   


Hongaroring
De Hungaroring is een circuit gelegen in Mogyoród nabij Budepest, in Hongarije, waar sedert 1986 de Formule 1 Grand Prix van Hongarije gehouden wordt. Het circuit telt 4380 strekkende meters en staat bekend als 'Mickey Mouse circuit', korte lange stukken en veel bochten en een chronisch gebrek aan inhaalmogelijkheden. In eerste instantie stond een stratencircuit gepland totdat de regering besloot om een spiksplinternieuw circuit aan te laten leggen, net buiten Budapest. De realisatie van dit circuit heeft slechts 8 maanden in beslag genomen. Wegens het gebrek aan inhaalmogelijkheden  is een goede startpositie is hier. Ondanks dat de karakteristieke eigenschappen van het circuit niet garant staan voor spektakel zijn de races allerminst saai.



Zo te zien hebben de weergoden geen waterballet voor ons in petho. Het raceweekend zal  een warm en droog verloop kennen in Hongarije.

(De oma van) Max Verstappen
Max kent een onfortuinlijk seizoen. In races met een bijzonder verloop en punten voor een Red Bull rijder is het de techniek die hem in de steek laat en een Aussie die 'plaatsvervangend' podia en punten pakt. Dit weekend wordt geracet op de Hungaroring. Het circuit wat hem vooral in 2015 goed lag. Max eindigde daar als vierde. Afgelopen jaar kwam hij vast te zitten achter zijn teamgenoot die reed als zijn oma en behaalde hij een teleurstellende vijfde plaats voor een blazende, stomende, briesende Räikkönen want Max had weer eens te fel verdedigt. Wat Max dit jaar gaat brengen is afwachten. Hij zit niet in een goede flow, de Red Bull staat wat verder weg bij Mercedes en Ferrari en héél betrouwbaar is de RB13 van Max niet gebleken maar als het ergens kan is het in Hongarije. Laten we hopen op een enerverende race en Max die zonder kleerscheuren het podium beklimt.

Wie gaat winnen?
Ik denk dat niemand het mij kwalijk neemt als ik hier de naam van Lewis invul. Aanvankelijk leek Ferrari een vuist te maken naar de troon die sinds 2014 wordt bezet door een Mercedesrijder. Dat tij is gekeerd. Mercedes heeft de Pirelli's getemd en weet deze beter in de operating window te houden dan wie dan ook. Tel daarbij op dat Mercedes één van de meest betrouwbare en de allersterkste krachtbron is. Ik denk niet dat iemand het de silberpfeile echt moeilijk kan maken al hoop ik dat ze in Ferrari weer een stap de juiste richting uit hebben gezet. De vraag wie de dans leidt als de zomerstop wordt ingeluid, beantwoord ik met Lewis Hamilton.



Bron: http://cdn.images.express.co.uk

Vorige winnaars
2016 L. Hamilton (GBR) Mercedes
2015 S. Vettel (GER) Ferrari
2014 N. Ricciardo (AUS) Red Bull
2013 L. Hamilton (GER) Mercedes
2012 L. Hamilton (GER) Mercedes

Tijdschema
28 juli 2017
10:00-11:30   Eerste vrije training   
14:00-15:30   Tweede vrije training   

29 juli 2017
11:00-12:00   Derde vrije training   
14:00-15:00   Kwalificatie   

30 jul 2017       
14:00   Race

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!

Wings©

FolkertE

Vettel verwacht terug te kunne  slaan. Hij denkt dat Ferrari op zondag heel dichtbij zit,  maar hun trage zaterdag oace niet kan goed maken.

Ik gok op Hamilton,  want dir is hier altijd ijzersterk.
Hoop dat Ferrari en RBR hier ook goed uit de voeten kunnen. Minder power track en meer aero. Hopen op een Maxje.

gloudiesaurus

Mooi topic!  :)

Ben benieuwd. Red Bull moet hier toch wat beter voor de dag kunnen komen. Hoop ook dat de updates die het team krijgt werken. Verder zou McLaren het hier ook beter moet doen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Dank!
Ondertussen komt Red Bull prima uit de startblokken. We weten dat Mercedes de motor op zatermiddag switcht naar standje 'rol het veld op' maar desalniettemin lijken de Red Bulls af te stevenen op een prima weekend en kunnen ze wellicht de strijd aan met Ferrari. 

robbert

idd en dan kunnen we de vettel weer horen huilen dat hij verstappen niet voorbij kan. hier kan ferrari veel punten verliezen door redbull

Tuesday

Citaat van: robbert op 29 juli 2017 - 10:04:29
idd en dan kunnen we de vettel weer horen huilen dat hij verstappen niet voorbij kan.
eh, dat was Hamilton hoor; "I can't get past this guy". Vettel gaat gewoon de strijd aan.

robbert

idd hamilton ook. maar vettel kon er ook van hoor. zoals in silverstone

Tuesday

Citaat van: robbert op 29 juli 2017 - 11:26:50
idd hamilton ook. maar vettel kon er ook van hoor. zoals in silverstone
k heb Vettel niet gehoord, Verstappen wel. Vettel was juist heel vriendelijk en zwaaide nog ff naar zn goede vriend ;)

robbert

maar toch hij kan er ook van. zoals vorig seizoen.

Matthijs

Kom op Max, neem eens niet zoveel risico's bij de start. Dit is de zoveelste touché bij de start dit jaar. Lang niet altijd zijn schuld maar ik vind het duidelijk te risicovol.

Mickey

Niet mee eens. Het nemen van risico's heeft 'm vaak belangrijke posities opgeleverd. De uitslag van Hongarije wordt daarnaast zo ongeveer in de eerste ronde bepaald, dus moet je wel ridico nemen wil je wat winnen. Dat het hier toevallig verkeerd uitpakt is dan jammer, maar helaas. Zou Ricciardo niet geraakt zijn en wel gepasseerd zijn, had iedereen hosanna geroepen. Vond dit een onhandig race-ongeluk, gebeurt elke race wel ergens.


Franky R.

Citaat van: Mickey op 30 juli 2017 - 17:19:36
Niet mee eens. Het nemen van risico's heeft 'm vaak belangrijke posities opgeleverd. De uitslag van Hongarije wordt daarnaast zo ongeveer in de eerste ronde bepaald, dus moet je wel ridico nemen wil je wat winnen. Dat het hier toevallig verkeerd uitpakt is dan jammer, maar helaas. Zou Ricciardo niet geraakt zijn en wel gepasseerd zijn, had iedereen hosanna geroepen. Vond dit een onhandig race-ongeluk, gebeurt elke race wel ergens.


Maar nu was zijn race meteen verpest, inclusief die van Ricciardo en het team(resultaat)...

Wings

#12
Citaat van: Mickey op 30 juli 2017 - 17:19:36
Niet mee eens. Het nemen van risico's heeft 'm vaak belangrijke posities opgeleverd. De uitslag van Hongarije wordt daarnaast zo ongeveer in de eerste ronde bepaald, dus moet je wel ridico nemen wil je wat winnen. Dat het hier toevallig verkeerd uitpakt is dan jammer, maar helaas. Zou Ricciardo niet geraakt zijn en wel gepasseerd zijn, had iedereen hosanna geroepen. Vond dit een onhandig race-ongeluk, gebeurt elke race wel ergens.

Mee eens. Max was te gretig, mist zijn rempunt en botst tegen Daniel. Kan een keer gebeuren. De straf vind ik discutabel. Geef hem consequent of niet. In Spanje en Azerbeidzjan stuurt Bottas zijn Mercedes tegen de Ferrari van Kimi met als gevolg dat rijders hun auto langs de kant moeten parkeren zonder dat het bestraft werd. Ik begrijp critici wel.

Wat anders en los van dit incident, wat is Kimi toch aan het doen bij de starts? Ik vind hem vroeg remmen. Dat zag ik tijdens de race op Silverstone en nu weer.

Wings

Citaat van: Franky R. op 30 juli 2017 - 17:39:18
Citaat van: Mickey op 30 juli 2017 - 17:19:36
Niet mee eens. Het nemen van risico's heeft 'm vaak belangrijke posities opgeleverd. De uitslag van Hongarije wordt daarnaast zo ongeveer in de eerste ronde bepaald, dus moet je wel ridico nemen wil je wat winnen. Dat het hier toevallig verkeerd uitpakt is dan jammer, maar helaas. Zou Ricciardo niet geraakt zijn en wel gepasseerd zijn, had iedereen hosanna geroepen. Vond dit een onhandig race-ongeluk, gebeurt elke race wel ergens.


Maar nu was zijn race meteen verpest, inclusief die van Ricciardo en het team(resultaat)...

Dat is knullig. Maar hoe stoer dat hij en plein public excuses maakt en de straf slikt. Die zelfreflectie ontbreekt wel eens bij coureurs. Een op en top sportman!

Mickey

Citaat van: Franky R. op 30 juli 2017 - 17:39:18
Citaat van: Mickey op 30 juli 2017 - 17:19:36
Niet mee eens. Het nemen van risico's heeft 'm vaak belangrijke posities opgeleverd. De uitslag van Hongarije wordt daarnaast zo ongeveer in de eerste ronde bepaald, dus moet je wel ridico nemen wil je wat winnen. Dat het hier toevallig verkeerd uitpakt is dan jammer, maar helaas. Zou Ricciardo niet geraakt zijn en wel gepasseerd zijn, had iedereen hosanna geroepen. Vond dit een onhandig race-ongeluk, gebeurt elke race wel ergens.


Maar nu was zijn race meteen verpest, inclusief die van Ricciardo en het team(resultaat)...

Zit ook nog wel een behoorlijke pechfactor in, dat hij 'm precies vol op de sidepod toucheert en de radiateur stukrijdt. Einde race. Dit gebeurt ook vaak zonder noemenswaardige schade tot gevolg, hooguit wat positieverlies.