F1|2017|GP Hungaroring|Budapest

Gestart door Wings, 25 juli 2017 - 18:37:08

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Wings op 01 augustus 2017 - 11:00:52
Feit is fout of niet fout.
Volstrekt mee oneens. Bijna nooit is de schuld 100% bij één persoon te leggen. In Spanje maakte Bottas een verkeerde inschatting met remmen, maar er waren nog twee andere coureurs die buitenom wilden en dus bewust risico namen. Als het dan misgaat ben je medeverantwoordelijk voor de aanrijding. Misschien niet schuldig, maar je koos bewust voor het risico. Idem met Verstappen en Vettel bij de start in Canada. Als Verstappen daar een lekke band had opgelopen was hij zelf mede verantwoordelijk geweest. Ik vind het terecht dat er dan geen straffen worden uitgedeeld.

Soms is het overduidelijk bij wie (vrijwel alle) schuld van een aanrijding ligt. Zoals met Kvyat in Oostenrijk of Verstappen nu in Boedapest. Dan kan ik goed leven met een straf (die ze ook allebei kregen).

Wings

Ricciardo zat nu toch ook aan de buitenkant? Sterker nog, als er niemand naast zit, is er geen touché. Het is een element dat onlosmakelijk aan een incident zit verbonden.

Jozef

Maar hij zat er voor de bocht al voor, en hij liet meer dan voldoende ruimte.

Tuesday

het is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb de race afgelopen weekend niet live kunnen zien, maar wel beetje kunnen volgen via de radio en wat kunnen lezen op internet. Voordat ik de race gisteren kon terugkijken had ik dus al van alles meegekregen over het incident en ik moet zeggen dat ik er iets meer van verwacht had. Natuurlijk is het een fout van Verstappen en natuurlijk is het vervelend dat Ricciardo niet verder kan, maar verder gewoon iets wat in een eerste ronde kan gebeuren. Daarnaast zijn het ook 2 teamgenoten, dan kun je wat mij betreft als wedstrijdleiding ook iets sneller zeggen, laat het team het maar uitzoeken. Maar goed vanuit consistentie oogpunt is dat misschien weer iets minder wenselijk. Nu wordt een team wel dubbel gestraft. Verstappen wint veel bij de starts, maar is dit jaar ook al 4x bij een incident in de eerste ronde betrokken, dus misschien een tikkeltje minder risico nemen. Dan win je misschien minder, maar overall levert het misschien wel meer op.

Wings

Citaat van: Jozef op 01 augustus 2017 - 11:33:59
Maar hij zat er voor de bocht al voor, en hij liet meer dan voldoende ruimte.

Als iemand zijn auto te enthousiast over de kerbs stuurt en iemand raakt is het minder fout dan als iemand iets naar buiten schuift door fractioneel later te remmen. Sorry maar ik vind dat een argument van likmevestje. Het risico dat de ander neemt staat op zichzelf. Bij de start kun je niet anders dan naast elkaar rijden.

Matthijs

Het is nogal een verschil of dat je meer dan voldoende ruimte liet (Ricciardo) en Verstappen compleet zijn instuurpunt mist, of dat je een fractie ruimte krijgt (Bottas in Spanje en Baku), waardoor elk foutje direct wordt afgestraft. Lijkt me een no-brainer.

Jozef

Citaat van: Wings op 01 augustus 2017 - 11:42:24
Citaat van: Jozef op 01 augustus 2017 - 11:33:59
Maar hij zat er voor de bocht al voor, en hij liet meer dan voldoende ruimte.

Als iemand zijn auto te enthousiast over de kerbs stuurt en iemand raakt is het minder fout dan als iemand iets naar buiten schuift door fractioneel later te remmen. Sorry maar ik vind dat een argument van likmevestje.

Sorry maar ik vind dat een kwestie van woorden in andermans mond leggen die totaal niets te maken hebben met wat die persoon werkelijk heeft gezegd.

Pancake Shield

Citaat van: Tuesday op 01 augustus 2017 - 11:40:36
Verstappen wint veel bij de starts, maar is dit jaar ook al 4x bij een incident in de eerste ronde betrokken, dus misschien een tikkeltje minder risico nemen. Dan win je misschien minder, maar overall levert het misschien wel meer op.

Dit vooral. We juichen natuurlijk allemaal de aanvallende rijstijl van Verstappen toe, maar daar zitten ook risico's aan. En vaak houden die risico's in dat de coureur op de verkeerde plaats op het verkeerde moment kan zitten soms buiten zijn eigen schuld (bv Barcelona). Maar dat houdt tegenwoordig wel in dat de wedstrijdleiding dat soort dingen onthoudt en dat een coureur die al voor de vierde keer zo'n incident mee maakt eerder bestraft gaat worden dan bv een coureur die dit voor de eerste keer meemaakt. Kijk naar Kvyat, bij zo'n kwalificatie-incident zou misschien bv Di Resta geen strafpunten gekregen hebben, maar Kvyat ligt sinds een aantal races natuurlijk extra onder de loep en haalt dan nog domme dingen uit. Ik ben er ook voor om coureurs zo vrij mogelijk te laten racen, maar het moet geen destruction derby worden natuurlijk. Magnussen gaf dat natuurlijk ook al aan na de actie van Hulkenberg op Grosjean (vond ik overigens nog wel mee vallen) 'als dit soort racen wordt toegestaan'. Met wellicht daarna de actie later in de race met de veelbesproken reacties van Hulkenberg en Magnussen erbij. Overigens hoor ik daar opvallend genoeg bijna niemand over.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Wings

We kunnen lang heel veel vertellen, hoe de mannen er zelf mee omgaan is als volgt:

- Men trekken twee ijskoude biertjes uit de ijskast. Heineken.
- Bekennen schuld en bieden excuses aan.
- En sluiten de discussie!

Bron: https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/229767/-

Op naar de volgende race!

Mickey

Hoe kan men überhaupt incidenten mee laten wegen waar iemand geen debet aan is. Bijzondere redeneringen.

Wings


Mickey

Men suggereert hierboven dat de wedstrijdleiding rekening houdt met het buiten je eigen schuld om bij incidenten betrokken raken en dat je daar uiteindelijk op afgerekend wordt.

Volgens mij zag ik Matthijs dit ook zeggen van de week.

Het zou me verbazen. En ach, eigenlijk ook weer niet, gelet op hoe inconsequent zij bestraffen.

Matthijs

Citaat van: Mickey op 02 augustus 2017 - 08:16:04
Men suggereert hierboven dat de wedstrijdleiding rekening houdt met het buiten je eigen schuld om bij incidenten betrokken raken en dat je daar uiteindelijk op afgerekend wordt.

Volgens mij zag ik Matthijs dit ook zeggen van de week.

Het zou me verbazen. En ach, eigenlijk ook weer niet, gelet op hoe inconsequent zij bestraffen.
Volgens mij heb ik dat niet gezegd of althans niet zo bedoeld. Mijn punt is niet zozeer gericht op de straffen maar op verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Mijn stelling was dat je niet altijd kan zeggen dat iemand (Verstappen als voorbeeld) 'buiten je eigen schuld om' betrokken raakt bij incidenten. Vaak heb je deels schuld of in ieder geval een gedeelde verantwoordelijkheid. Kijk, in Oostenrijk kon hij er weinig aan doen, maar in Spanje koos hij bewust om zijn auto nog aan de buitenkant van twee strijdende rijders te duwen. Dat mag en dat zien we graag, maar dan neem je bewust een (groot) risico. Als het dan mis gaat is het niet direct jouw schuld maar wel een gevolg van het risico dat je nam. Idem met Canada 2017, Verstappen had veel geluk dat hij geen lekke band opliep. of Spa 2016, toen hij driedik door de bocht wou met de Ferrari's en daardoor zijn voorvleugel verloor. Dan vind ik het wel heel makkelijk om te zeggen: 'het is de schuld van de ander want ik kreeg te weinig ruimte' als je zelf doelbewust een groot risico neemt.

Mickey

Spa en Spanje zijn wel echt verschillende voorbeelden. Spa zat 'ie gewoon verkeerd, Spanje was een reële kans op succes en relatief kleine kans op brokken.

Ik moest' m er even bij zoeken:

Citaat van: Matthijs op 30 juli 2017 - 18:33:36
Natuurlijk 'kan het een keer gebeuren', maar als je zo vaak als Verstappen dit jaar betrokken bent bij incidenten bij de start dan gaat dat niet meer op. In veel gevallen kon hij er weinig aan doen of was het gedeelde schuld maar het is een optelsom. Idem voor Bottas, Sainz en Kvyat. Natuurlijk kun je zeggen: 'gewoon proberen' maar je rijdt gewoon je teamgenoot eraf. Bovendien was het niet nodig want de bocht ging naar links dus hoefde Verstappen dat gat niet helemaal dicht te rijden.

Vorig jaar was Verstappen fenomenaal in gevechten, dit jaar ben ik niet zo enthousiast. Ik heb er vertrouwen in dat het helemaal goedkomt en dat dit een mindere periode is.

Je kan de gevallen waarin hij er weinig aan kan doen toch niet in de optelsom meenemen? Het feit dat men, niet alleen jij, dit erbij trekt vind ik vreemd. That's all.

Fietser

Ik hoor en lees vaak kritieken op inconsequent straffen in de F1 - zeker na deze Hongaarse GP. En daarna volgt als altijd een hele trits aan voorbeelden. Dat zal soms best waar zijn, maar je kunt daarentegen stellen dat consequent straffen een utopie is. Simpel gesteld: dat lukt gewoon niet, want altijd speelt er (ook) iets anders of is er sprake van meerdere factoren. Wat was de intentie van de coureur? Wat waren de omstandigheden? Wat is zijn (jongste) geschiedenis? Wat kon hij doen om het te vermijden? Om dit soort nuances gaat het vaak. Nu kan men wel flink roepen dat we minder moeten straffen en de coureurs meer moeten laten racen, maar de kans dat er dan – menselijk gedrag kennende - meer zaken gaan ontsporen is levensgroot. Wat boze fans m.i. zou kunnen helpen is om niet te focussen op het slachtofferschap van een coureur (vaak hun favoriet). Maar in plaats daarvan meer respect op te brengen voor de jury. Warwick, Donnelly, Sullivan cum suis hebben er een heidens karwei aan om binnen zeer korte tijd tot een oordeel te komen. Ga er maar aan staan! Gelukkig worden ze daarbij gesteund door de nodige data (die 'wij' niet bezitten), het reglementenboek en door hun eigen F1-ervaring. Ondanks deze bagage zullen ze het voor grote groepen nooit goed doen. Waarschijnlijk is ook respect voor het oordeel van de jury een utopie.