fluoriserend onderdeel op formule 1 auto

Gestart door joop111, 19 juli 2017 - 11:39:28

« vorige - volgende »

joop111

van elk team heeft een van de berijders bovenop de auto op de airbox een vleugeltje zitten met een fluoriserende gele kleur. Hoe wordt bepaald wie die gele kleur heeft/krijgt?

Jozef

Vroeger toen de startnummers van de rijders nog niet vast lagen, maar uitgedeeld werden op basis van het kampioenschap van het afgelopen seizoen, had de coureur met het laagste nummer de zwarte camera en de coureur met het hoogste nummer de gele. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gebeurt, ik denk dat elk team dit zelf kan kiezen (vroeger hadden ze namelijk ook de vrijheid om zelf te kiezen wie in het team welk startnummer had). Maar over het algemeen heeft de "eerste rijder" de zwarte en de "tweede rijder" de gele. Dat houdt het gemakkelijk om de teamgenoten uit elkaar te kunnen houden.

De verdeling in 2017 (telkens eerst de coureur met de zwarte en dan de coureur met de gele):
Hamilton - Bottas
Ricciardo - Verstappen
Vettel - Räikkönen
Perez - Ocon
Massa - Stroll
Alonso - Vandoorne
Kvyat - Sainz
Grosjean - Magnussen
Hülkenberg - Palmer
Ericsson - Wehrlein

Bij alle teams heeft de coureur die vorig jaar hoger eindigde in het WK de zwarte camera, behalve bij Toro Rosso en Sauber. Ik denk dat dat komt omdat Kvyat en Ericsson in 2016 bij die teams ook al de zwarte camera hadden, en het verwarrend zou zijn om ze in 2017 om te wisselen.

joop111

#2
duidelijke uitleg, dankjewel. Zelf dacht ik dat het afhing van hoelang iemand bij het team zit maar dat geldt dan weer niet voor Renault, Toro Rosso en Ferrari.