FORMULA 1 GRAND PRIX DU CANADA 2017, Montreal

Gestart door Pancake Shield, 07 juni 2017 - 11:06:28

« vorige - volgende »

Pancake Shield



De Canadese race is altijd een van de favorieten van de coureurs op de kalender. En er wordt altijd met veel verwachtingen naar uitgekeken. Een race met spanning is vaker regel dan uitzondering hier. Al is natuurlijk de vraag of de bredere F1-wagens dat dit jaar gaan beïnvloeden of niet. Als inhalen net zo lastig is als op de andere circuits tot nog toe gebleken is, kan deze editie nog wel eens verbleken bij een aantal edities die we in het verleden gehad hebben.

Geschiedenis



De Canadese Grand Prix is overigens niet altijd gehouden op de gronden van Circuit Île Notre Dame in Montreal. De eerste editie (toen nog geen onderdeel van het F1-kampioenschap) werd gehouden op het spectaculaire circuit  van Mosport. Het circuit had het race-evenement gekregen ter ere van het net opgericht Canadese Sports Car Championship en het trok een aantal F1-rijders, wie het circuit goed beviel. Aldoende werd de Canadese race toegevoegd aan het wereldkampioenschap in 1967. Toen wisselde het circuit nog tussen Mosport en Mont-Tremblant. Mont-Tremblant haakte uiteindelijk af in 1972. Het circuit liep in de genadeloze winters teveel schade op en de lokale autoriteiten hadden bonje met de circuit- en race-organisatie. Bovendien was het circuit net als Mosport altijd een groot veiligheidsrisico. En hoewel de Canadezen in 1977 hun held Gilles Villeneuve zijn debuut zagen maken op het circuit van Mosport was een hard ongeluk het einde van de organisatie in Mosport. Vanaf 1978 werd de Canadese Grand Prix georganiseerd op het circuit  van Montreal. Alleen in 1987 en 2009 miste de baan op de kalender.

Winnaars



Van de huidige actieve F1-coureurs hebben er vijf minstens 1 overwinning in de boeken staan op dit circuit. Lewis Hamilton voelt zich schijnbaar als een Engelse vis in het Canadese water, want buiten het feit dat hij hier zijn allereerste race won in 2007 heeft hij nadien al vier keer op het hoogste treetje van het podium mogen staan. De Engelsman is overigens niet de enige die zijn debuut-overwinning wist te behalen op het Noord-Amerikaanse circuit. Robert Kubica wist met de BMW-Sauber als eerste de eindstreep te halen in 2008. Een jaar na zijn onnoemelijk harde crash op hetzelfde circuit. Maar de overwinning die de fans wellicht het beste bij staat was die van de Fransman Jean Alesi. De pechvogel van Ferrari was al vaker dichtbij zijn eerste overwinning geweest, maar mechanische pech of andere factoren staken er altijd een stokje voor. Maar het was op deze baan dat hij zijn overwinning binnen sleepte. Het werd vooral een memorabele overwinning niet alleen vanwege de slijtage-slag onder de andere coureurs, maar ook omdat Alesi wist te winnen in een Ferrari met het startnummer 27. Het nummer waarmee de grote held van de Canadezen, Gilles Villeneuve, altijd reed voordat hij dodelijk verongelukte op het Belgische circuit van Zolder. Het circuit was inmiddels naar Villeneuve vernoemd en de winst van Alesi zorgde ervoor dat de Canadezen de Fransman omarmde als hun nieuwe held.

Locals



Op nationaal niveau is het succes voor de Canadezen altijd namelijk vrij dun geweest. Met uitzondering van de eerder genoemde Gilles Villeneuve (ook voor hem zijn eerste overwinning) heeft er nooit een Canadees de Canadese Grand Prix gewonnen. Jacques Villeneuve, de zoon van, had altijd de pech of een mindere auto. Sterker nog van al zijn deelnames wist hij alleen in zijn eerste race in 1996 op het circuit op het podium te komen. Hij finishte toen als tweede achter Damon Hill. De hoop van Villeneuve's landgenoot zal voor dit jaar gevestigd zijn op de voor Williams uitkomende Lance Stroll. De debutant heeft vooralsnog een ongelukkig seizoen en geeft zijn criticasters meer dan genoeg voer om hem naar de grond te slaan. "I don't look at Canada and say 'I need to finish in the points' because that would be the wrong approach. I look at Canada and say 'what are my weaknesses? I need to improve in this area, this needs to happen and that needs to happen.' And then hopefully points will come," zei de Canadees tegenover Reuters over de race. Race-directeur François Dumontier liet in de Montreal Gazette optekenen op een Stroll-effect te hopen: "I think that our fans wanted to see a local driver on the track. Looking at the sales right now, there's going to be a lot of people there to cheer for him when he comes out on the Friday morning for his first session. Something that people don't know, he never drove in Montreal. It's going to be his national race and he's only going to discover the track on Friday morning. It's going to be exciting."

Montreal



Aan de stad zelf zal het in ieder geval niet liggen. Het is de tweede grootste stad van het land na Toronto en de grootste in de staat van Quebec. Zoals een Canadese stad het betaamt is het water nooit ver uit de buurt. De St. Lawrence-rivier kruipt als een waterige slang langs de zuidzijde van de stad, terwijl Lac St.Louis en Lac des Deux Montagnes aan de westzijde van de stad liggen. In de stad zijn er voor de toeristen natuurlijk meer dan voldoende bezienswaardigheden en zelfs dan begint slechts kort buiten de stad al de adembenemende Canadese natuur. Bovendien liggen Quebec City en Ottowa ook allebei op ietsje minder als 250 kilometer van Montreal. Voor de echte wereldreizigers is er zelfs de mogelijkheid om het 'beroemde' land van de Verenigde Staten te zien en te bezoeken. De grens ligt op slechts 70 kilometer van de stad af.

Coureurs & teams:

Toto Wolff (Mercedes): "Past success is not a guarantee of current performance. We must fight hard to deserve each victory, leading position, podium and every point. You do not have to expect that, looking at the timing chart, the two Mercedes will be at the top. It could be a tough race for us because of the layout. But it is also a circuit that suits our two pilots. Lewis has won several times in the past."

Daniel Ricciardo (Red Bull Racing): "I love the Canadian Grand Prix and, yeah, it's my type of track. It's another street circuit where you can get close to the walls, I've had a race win there and it's great fun both on and off-track. What's not to love? It's also a tricky track to get right and although there aren't a whole lot of corners they are all quite complex."

Esteban Ocon (Force India): "Montreal is another new track for me so I'm going to be on the learning curve on Friday. I know the lap from playing video games and being on the simulator, and I've always liked the circuit characteristics.After the bad luck in Monaco I want to get back to scoring points in Montreal. The car is getting better with each race and I think I'm fully up-to-speed now. I'm really happy with the team and the way we work together – we've already built up a good understanding and they know what I need from the car."



Tijdschema:

Vrije training 1: 16u-17u30
Vrije training 2: 20u-21u30
Vrije training 3: 16u-17u
Kwalificatie: 19u-20u
Race: 20u 
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

C.G. de Beaufort

Florissant verhaal, Pancake!

Groet,

C.G. de Beaufort

FolkertE

Wat een wereld start en dan val je uit. Dit is zo zuur.

Jozef

Wat ik nog ongelooflijker vind is hoeveel pech Kvyat dit seizoen al heeft moeten slikken. Vandaag kwam er ook weer geen einde aan. Sinds wanneer kun je trouwens twee keer gestraft worden voor één overtreding?

En Pérez is echt wel de idioot van de dag, ik hoop dat het hele team hem een uitbrander geeft van Montreal tot in Tokyo. Ocon had misschien wel op het podium moeten staan vandaag.

gloudiesaurus

Citaat van: Jozef op 11 juni 2017 - 21:57:18
Wat ik nog ongelooflijker vind is hoeveel pech Kvyat dit seizoen al heeft moeten slikken. Vandaag kwam er ook weer geen einde aan. Sinds wanneer kun je trouwens twee keer gestraft worden voor één overtreding?

En Pérez is echt wel de idioot van de dag, ik hoop dat het hele team hem een uitbrander geeft van Montreal tot in Tokyo. Ocon had misschien wel op het podium moeten staan vandaag.

Ja had ook meer vertrouwen in Ocon. Hij had ook versere banden.

Eeuwig zonde van Verstappen. Baal ervan. Een tweede plek was misschien wel mogelijk geweest... en wat een wereldstart had hij.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

BMW.WilliamsF1

Ja hoe kan Kvyat nou dubbel gestraft worden voor 1 fout? Daar snapte ik ook niks van. Of Mol moet verkeerd hebben gezegd en hij heeft 2 dingen fout gedaan.

En Ricciardo voor de 3e race op rij een podium cadeau, omdat Max of uitvalt of is genaaid met de strategie. Snap wel dat Max er flink van over de zeik is.

C.G. de Beaufort

Citaat van: FolkertE op 11 juni 2017 - 20:24:58
Wat een wereld start en dan val je uit. Dit is zo zuur.

Max van de 5e naar de 2e bij de start, daarna uitlopend op Bottas. Verdomme, verdomme...

Groet,

C.G. de Beaufort

BMW.WilliamsF1

Kvyat is niet blij: https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/227433/kvyat-veegt-de-vloer-aan-met-de-wedstrijdleiding

Dus wel 2 straffen voor 1 fout. Vind ik persoonlijk ook nogal raar. De wedstrijdleiding maakt een fout door hem een verkeerde straf te geven en dan krijgt ie er nog 1. Hij had 10 seconden moeten krijgen. Die was ie met die drive through ook wel kwijt denk ik. Had het dan zo gelaten zou ik zeggen.

Matthijs

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 12 juni 2017 - 10:58:41
Kvyat is niet blij: https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/227433/kvyat-veegt-de-vloer-aan-met-de-wedstrijdleiding

Dus wel 2 straffen voor 1 fout. Vind ik persoonlijk ook nogal raar. De wedstrijdleiding maakt een fout door hem een verkeerde straf te geven en dan krijgt ie er nog 1. Hij had 10 seconden moeten krijgen. Die was ie met die drive through ook wel kwijt denk ik. Had het dan zo gelaten zou ik zeggen.

De twee straffen die hij gekregen heeft waren bij elkaar opgeteld wel gelijk aan een 10-seconden stop&go dus uiteindelijk zou het voor Kvyat niet hebben uitgemaakt. Aan de andere kant, de wedstrijdleiding maakt een fout, dan moeten zij ook maar de consequenties dragen.

BMW.WilliamsF1

Hij heeft nu toch een extra straf gehad? Die 2e straf had ie eigenlijk moeten krijgen i.p.v. de drive through.

Stop & Go penalties hebben ze niet meer. Dat zijn die tijdstraffen die je bij de pitstops in moet lossen voortaan of als je geen pitstop meer hebt dan komt de tijd er aan t einde bij.

Jozef

Nee, Matthijs heeft gelijk. Stop&go bestaat wel degelijk nog hoor, maar het is wel de zwaarste straf die ze kunnen uitdelen tijdens de race natuurlijk (op de zwarte vlag na). Maar als je vanop de grid start terwijl je vanuit de pitlane had moeten starten, dan is je behaalde voordeel zodanig groot dat een stop&go me wel op zijn plaats lijkt.

Dan rest nog de discussie waarom die regel bestaat dat je voor de eerste SC-lijn je positie weer moet ingenomen hebben. Dat is misschien inderdaad een vrij nutteloze regel, ik weet niet wat de reden ervoor is. Maar dat is wel een andere discussie - zolang deze regel bestaat, was de stop&go terecht en is Kvyat niet benadeeld.

Blijft wel een enorme opeenhoping van pech voor Kvyat, met de problemen bij de start en de uiteindelijke opgave. Het is ook niet de eerste keer dit seizoen.

robbert

Citaat van: C.G. de Beaufort op 12 juni 2017 - 10:18:24
Citaat van: FolkertE op 11 juni 2017 - 20:24:58
Wat een wereld start en dan val je uit. Dit is zo zuur.

Max van de 5e naar de 2e bij de start, daarna uitlopend op Bottas. Verdomme, verdomme...

Groet,

C.G. de Beaufort

je ziet het é, Rebull is niet zo slecht als ze soms doen blijken. De titel zal nu wel ver weg zijn voor hen door de vele pech die ze al gehad hebben, maar ze kunnen zonder problemen strijden om de overwinning.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 12 juni 2017 - 11:56:34
Nee, Matthijs heeft gelijk.
Ik stuur dit zinnetje even door naar mijn vriendin ;)

BMW.WilliamsF1

haha :D

Och ja, hij is toch weer uitgevallen dus of ie nu 1, 2 of 3 straffen zou krijgen het maakt niet meer uit. Dan blijf ik t slecht vinden van de wedstrijdleiding dat ze zelf een fout maken en hem dan maar een 2e straf geven. Had t dan zo gelaten.

Jozef

Ach ja, en bij Toro Rosso hadden ze maar zo alert moeten zijn om hem tijdens de formatieronde te herinneren aan deze regel. Dan had hij vanuit de pitlane kunnen starten en tijdens de eerste safety car mooi kunnen aansluiten bij het pak. Hij had zelfs de strategie van Grosjean kunnen kopiëren (pitstop in ronde 1 onder SC, en vanaf daar in één ruk naar de finish rijden).