GP MONACO 2017

Gestart door Franky R., 24 mei 2017 - 19:37:24

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Mickey op 28 mei 2017 - 16:22:32
Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 16:09:42
Citaat van: Mickey op 28 mei 2017 - 16:02:05
Citaat van: Wings op 28 mei 2017 - 14:58:07
Max genaaid door Red Bull omwille van P3 voor Ricciardo.

Echt hè. Ben benieuwd bij wie het initiatief lag. Waardeloze beslissing. Had alleen kunnen werken als Bottas buiten was gebleven.
achteraf kun je toch wel zeggen dat het een geniale beslissing was waarmee ze P3 van Mercedes afpakken. Wel lullig voor Max idd, maar meer punten en een podium voor het team

Scorebordtechnisch, voor de korte termijn wel ja. Maar zou er goed ziek van zijn als ik Verstappen was. En dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de teamgeest.

En geniaal? Meer dan een goede gok was het ook niet, het was allerminst zeker dat Bottas direct zou reageren.

En ze hadden ook net zo lang kunnen wachten tot Bottas binnen zou komen. Had de indruk dat Max zwaar werd opgehouden door 'm. Had hij op die manier P3 kunnen pakken.
achteraf (!) geniaal. Tuurlijk is Max er ziek van, maar hij rijdt niet alleen bij Red Bull om zn teamgenoot te verslaan. Hier komt ie echt wel overheen. En voor de teamgeest lijkt me dit juist erg goed.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 27 mei 2017 - 16:02:54
Mijn gok is dat Hamilton morgen 7de eindigt. Het wordt vooral een kwestie van de pitstop zo timen dat hij veel vrij baan krijgt, dus een vroege pitstop (ronde 20) zou daarvoor wel eens het recept kunnen zijn.
je had de positie goed voorspeld, maar dus wel met een lange eerste stint. Als ze nog langer hadden gewacht hadden ze dankzij de SC ook Sainz nog kunnen pakken. Moet zeggen dat ik deze tactische discussies altijd wel kan waarderen. Persoonlijk vind ik racetactiek toch het mooiste aan de F1, mooier nog dan een inhaalactie of de techniek onder de 'motorkap'.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 28 mei 2017 - 15:43:35
Man man, wat gebeurt hier allemaal.

Ericsson echt een van de domste F1-crashes die ik ooit heb gezien.
Vandoorne ook als een kneus de muur in, ongetwijfeld koude remmen/banden.
Pérez met naar mijn mening toch een veel te optimistische manoeuvre waardoor hij een onverhoopte puntenfinish weer weggooit.
reed hij ook niet Kvyat uit de race? Dat zijn weer dikke minpunten voor Sergio. Denk dat na dit weekend de kansen voor Raikkonen weer behoorlijk gestegen zijn mbt een zitje voor volgend jaar.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 16:41:43
Citaat van: Jozef op 27 mei 2017 - 16:02:54
Mijn gok is dat Hamilton morgen 7de eindigt. Het wordt vooral een kwestie van de pitstop zo timen dat hij veel vrij baan krijgt, dus een vroege pitstop (ronde 20) zou daarvoor wel eens het recept kunnen zijn.
je had de positie goed voorspeld, maar dus wel met een lange eerste stint. Als ze nog langer hadden gewacht hadden ze dankzij de SC ook Sainz nog kunnen pakken. Moet zeggen dat ik deze tactische discussies altijd wel kan waarderen. Persoonlijk vind ik racetactiek toch het mooiste aan de F1, mooier nog dan een inhaalactie of de techniek onder de 'motorkap'.
Inderdaad. Het recept van de vroege pitstop met een snellere auto werd geprobeerd door Button. Jammer genoeg voor hem ging Wehrlein ook voor de vroege stop maar dan met de traagste auto, in de hoop dankzij een SC weer bij het pak aan te sluiten. Hierdoor zat Button geblokkeerd en werkte het niet.

Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 16:46:13
Citaat van: Jozef op 28 mei 2017 - 15:43:35
Man man, wat gebeurt hier allemaal.

Ericsson echt een van de domste F1-crashes die ik ooit heb gezien.
Vandoorne ook als een kneus de muur in, ongetwijfeld koude remmen/banden.
Pérez met naar mijn mening toch een veel te optimistische manoeuvre waardoor hij een onverhoopte puntenfinish weer weggooit.
reed hij ook niet Kvyat uit de race? Dat zijn weer dikke minpunten voor Sergio. Denk dat na dit weekend de kansen voor Raikkonen weer behoorlijk gestegen zijn mbt een zitje voor volgend jaar.
Ik doelde inderdaad op de crash van Pérez en Kvyat, hij rijdt Kvyat eruit en Pérez zelf reed toen al tiende dus hij gooide gewoon zelf een punt weg.
Op de Waalse tv zeiden ze dat Vandoorne heeft gezegd dat Pérez ook hem geraakt heeft bij de herstart. Ik zou daar graag beelden van zien. Het wordt in elk geval nog niet door de stewards onderzocht.

Jozef

Citaat van: Mickey op 28 mei 2017 - 16:22:32
Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 16:09:42
Citaat van: Mickey op 28 mei 2017 - 16:02:05
Citaat van: Wings op 28 mei 2017 - 14:58:07
Max genaaid door Red Bull omwille van P3 voor Ricciardo.

Echt hè. Ben benieuwd bij wie het initiatief lag. Waardeloze beslissing. Had alleen kunnen werken als Bottas buiten was gebleven.
achteraf kun je toch wel zeggen dat het een geniale beslissing was waarmee ze P3 van Mercedes afpakken. Wel lullig voor Max idd, maar meer punten en een podium voor het team

Scorebordtechnisch, voor de korte termijn wel ja. Maar zou er goed ziek van zijn als ik Verstappen was. En dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de teamgeest.

En geniaal? Meer dan een goede gok was het ook niet, het was allerminst zeker dat Bottas direct zou reageren.

En ze hadden ook net zo lang kunnen wachten tot Bottas binnen zou komen. Had de indruk dat Max zwaar werd opgehouden door 'm. Had hij op die manier P3 kunnen pakken.

Dit klopt niet, ze hadden Bottas in de tang door Max te pitten. Bottas moest kiezen, ofwel meteen reageren met het risico dat Ricciardo iets forceert, of buiten blijven en riskeren dat Verstappen met vrije baan de undercut realiseert en Verstappen dus P3 afpakt. Dit was gewoon prachtige tactiek van Red Bull. Max is er nu een keer het slachtoffer van, maar pakweg in Barcelona vorig jaar gebeurde bijna precies hetzelfde wat hem een overwinning opleverde. Max beseft dit ook wel en was er heel rustig over tijdens de interviews na de race. Niks aan de hand.

Jozef

Kimi net op Sky: "We all have different roles and we all know it."

Franky R.

Citaat van: Jozef op 28 mei 2017 - 17:02:26
Kimi net op Sky: "We all have different roles and we all know it."


De vraag blijft of Kimi dit resultaat kan 'doorslikken'...Hij stond toch op pole...

Tuesday

Kimi heeft het zelf laten liggen. Vettel was gewoon sneller en kreeg dankzij Red Bull de kans. Ferrari kopieerde de strategie van Mercedes, achteraf kun je daar van alles van zeggen, maar ik geloof niet dat Ferrari bewust Kimi genaaid heeft. Als Ferrari had gewild hadden ze Raikkonen natuurlijk voor Vettel kunnen houden, maar dit was in alle opzichten de meest logische strategie.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 17:16:33
Kimi heeft het zelf laten liggen. Vettel was gewoon sneller en kreeg dankzij Red Bull de kans. Ferrari kopieerde de strategie van Mercedes, achteraf kun je daar van alles van zeggen, maar ik geloof niet dat Ferrari bewust Kimi genaaid heeft. Als Ferrari had gewild hadden ze Raikkonen natuurlijk voor Vettel kunnen houden, maar dit was in alle opzichten de meest logische strategie.

Ik dus wel. De voorsprong op Bottas was groot genoeg. Blijven ze buiten, dan zit Bottas zelf 1 of 2 ronden later vast in dat verkeer waar Kimi nu mee te maken had na zijn stop. En Ferrari wist ongetwijfeld dat ze Kimi het verkeer in zouden sturen.

Als het Ferrari te doen was om Bottas achter zich te houden, hadden ze trouwens Vettel eerst moeten pitten omdat die dichter bij Bottas reed.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 28 mei 2017 - 17:19:59
Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 17:16:33
Kimi heeft het zelf laten liggen. Vettel was gewoon sneller en kreeg dankzij Red Bull de kans. Ferrari kopieerde de strategie van Mercedes, achteraf kun je daar van alles van zeggen, maar ik geloof niet dat Ferrari bewust Kimi genaaid heeft. Als Ferrari had gewild hadden ze Raikkonen natuurlijk voor Vettel kunnen houden, maar dit was in alle opzichten de meest logische strategie.

Ik dus wel. De voorsprong op Bottas was groot genoeg. Blijven ze buiten, dan zit Bottas zelf 1 of 2 ronden later vast in dat verkeer waar Kimi nu mee te maken had na zijn stop. En Ferrari wist ongetwijfeld dat ze Kimi het verkeer in zouden sturen.

Als het Ferrari te doen was om Bottas achter zich te houden, hadden ze trouwens Vettel eerst moeten pitten omdat die dichter bij Bottas reed.
tenzij Vettel de snellere coureur was. Misschien zien we ook wat we willen zien, maar ik zie iig heel wat anders. Maakt verder ook niet uit. Waarom haalt Mercedes Bottas wel naar binnen dan?

Mickey

Citaat van: Jozef op 28 mei 2017 - 17:01:09
Citaat van: Mickey op 28 mei 2017 - 16:22:32
Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 16:09:42
Citaat van: Mickey op 28 mei 2017 - 16:02:05
Citaat van: Wings op 28 mei 2017 - 14:58:07
Max genaaid door Red Bull omwille van P3 voor Ricciardo.

Echt hè. Ben benieuwd bij wie het initiatief lag. Waardeloze beslissing. Had alleen kunnen werken als Bottas buiten was gebleven.
achteraf kun je toch wel zeggen dat het een geniale beslissing was waarmee ze P3 van Mercedes afpakken. Wel lullig voor Max idd, maar meer punten en een podium voor het team

Scorebordtechnisch, voor de korte termijn wel ja. Maar zou er goed ziek van zijn als ik Verstappen was. En dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de teamgeest.

En geniaal? Meer dan een goede gok was het ook niet, het was allerminst zeker dat Bottas direct zou reageren.

En ze hadden ook net zo lang kunnen wachten tot Bottas binnen zou komen. Had de indruk dat Max zwaar werd opgehouden door 'm. Had hij op die manier P3 kunnen pakken.

Dit klopt niet, ze hadden Bottas in de tang door Max te pitten. Bottas moest kiezen, ofwel meteen reageren met het risico dat Ricciardo iets forceert, of buiten blijven en riskeren dat Verstappen met vrije baan de undercut realiseert en Verstappen dus P3 afpakt. Dit was gewoon prachtige tactiek van Red Bull. Max is er nu een keer het slachtoffer van, maar pakweg in Barcelona vorig jaar gebeurde bijna precies hetzelfde wat hem een overwinning opleverde. Max beseft dit ook wel en was er heel rustig over tijdens de interviews na de race. Niks aan de hand.

Nu ook mijn emoties iets bedaard zijn kan ik ook het gehele plaatje wel bekijken.  ;D Ben het goeddeels met je eens. Leek aan Max' lichaamstaal te kunnen aflezen dat hij er zelf ook de hand in had.


Jozef

Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 17:26:57
Citaat van: Jozef op 28 mei 2017 - 17:19:59
Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 17:16:33
Kimi heeft het zelf laten liggen. Vettel was gewoon sneller en kreeg dankzij Red Bull de kans. Ferrari kopieerde de strategie van Mercedes, achteraf kun je daar van alles van zeggen, maar ik geloof niet dat Ferrari bewust Kimi genaaid heeft. Als Ferrari had gewild hadden ze Raikkonen natuurlijk voor Vettel kunnen houden, maar dit was in alle opzichten de meest logische strategie.

Ik dus wel. De voorsprong op Bottas was groot genoeg. Blijven ze buiten, dan zit Bottas zelf 1 of 2 ronden later vast in dat verkeer waar Kimi nu mee te maken had na zijn stop. En Ferrari wist ongetwijfeld dat ze Kimi het verkeer in zouden sturen.

Als het Ferrari te doen was om Bottas achter zich te houden, hadden ze trouwens Vettel eerst moeten pitten omdat die dichter bij Bottas reed.
tenzij Vettel de snellere coureur was. Misschien zien we ook wat we willen zien, maar ik zie iig heel wat anders. Maakt verder ook niet uit. Waarom haalt Mercedes Bottas wel naar binnen dan?

Verstappen zat in mijn herinnering veel korter op Bottas, dan Bottas op Vettel. Maar ik heb niet de data bekeken om dit met 100% zekerheid te kunnen zeggen.

Overigens net beelden gezien van Pérez-Vandoorne en daar was absoluut geen contact, Vandoorne schuift gewoon ondersturend rechtdoor door z'n koude banden, vooral eigen schuld toch.

Sabai

Weet iemand nog een livestream voor de indy 500?

Tuesday

Citaat van: Jozef op 28 mei 2017 - 18:17:10
Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 17:26:57
Citaat van: Jozef op 28 mei 2017 - 17:19:59
Citaat van: Tuesday op 28 mei 2017 - 17:16:33
Kimi heeft het zelf laten liggen. Vettel was gewoon sneller en kreeg dankzij Red Bull de kans. Ferrari kopieerde de strategie van Mercedes, achteraf kun je daar van alles van zeggen, maar ik geloof niet dat Ferrari bewust Kimi genaaid heeft. Als Ferrari had gewild hadden ze Raikkonen natuurlijk voor Vettel kunnen houden, maar dit was in alle opzichten de meest logische strategie.

Ik dus wel. De voorsprong op Bottas was groot genoeg. Blijven ze buiten, dan zit Bottas zelf 1 of 2 ronden later vast in dat verkeer waar Kimi nu mee te maken had na zijn stop. En Ferrari wist ongetwijfeld dat ze Kimi het verkeer in zouden sturen.

Als het Ferrari te doen was om Bottas achter zich te houden, hadden ze trouwens Vettel eerst moeten pitten omdat die dichter bij Bottas reed.
tenzij Vettel de snellere coureur was. Misschien zien we ook wat we willen zien, maar ik zie iig heel wat anders. Maakt verder ook niet uit. Waarom haalt Mercedes Bottas wel naar binnen dan?

Verstappen zat in mijn herinnering veel korter op Bottas, dan Bottas op Vettel. Maar ik heb niet de data bekeken om dit met 100% zekerheid te kunnen zeggen.

Overigens net beelden gezien van Pérez-Vandoorne en daar was absoluut geen contact, Vandoorne schuift gewoon ondersturend rechtdoor door z'n koude banden, vooral eigen schuld toch.
klopt, Ferrari had nog de marge om het 1 of 2 ronden aan te kijken, Mercedes had die luxe niet. Toch is het volstrekt normaal wat Ferrari deed en als Kimi de snelheid had gehad was er ook niks aan de hand geweest. Ferrari heeft het gewoon goed gedaan, als ze persé hadden gewild hadden ze Raikkonen kunnen laten winnen, maar je kunt toch moeilijk zeggen dat Kimi zn kansen niet heeft gehad. De undercut was geen groot voordeel, maar toch ook zeker geen nadeel. Vettel had toch duidelijk de betere pace en je kon vingers natellen dat als ie meer dan 1 ronde zou krijgen hij Kimi zou gaan verschallken.
Wat Vandoorne betreft; ik heb het nog niet terug gezien, maar van wat ik me herinner moest Vandoorne uitwijken voor Perez en ging ie daardoor de muur in. Je voorvleugel er tussen prikken in de binnenbocht is altijd discutabel.   

Jozef

Mja, Vandoorne had tijdens de schuiver minstens nog een halve meter vrije ruimte tussen hem en Pérez. Op de onboard zie je hem ook vrij ver naar rechts sturen, maar hij schuift gewoon rechtdoor. Natuurlijk maakt hij de fout vanwege de aanval van Pérez, maar Pérez deed daar niks fout (in tegenstelling tot bij het incident met Kvyat).

Over Kimi: je hebt natuurlijk gewoon waterdichte argumenten. Niemand zal ooit kunnen bewijzen dat Ferrari het opzettelijk deed, het is een kwestie van geloof. Doorslaggevend is voor mij dat Ferrari ongetwijfeld heel goed wist dat ze Kimi precies in het spoor van Button zouden droppen. Vettel heeft het niet alleen gewonnen met zijn snelle rondjes na Kimi's stop, want eens Kimi vrije baan had reed hij ook in de 1:15. Het is Kimi's out lap die de grote doorslag gaf, en dat kon Ferrari van tevoren weten.