F1|2017|GP Spanje| Catalunya

Gestart door Wings, 11 mei 2017 - 21:56:44

« vorige - volgende »

Wings

 F1|2017|GP Spanje| Catalunya


Bron: www.spain-grand-prix.com

Eén jaar later!
Soms sta je stil bij een moment en dat realiseer je je hoe hard de tijd gaat. De dag dat Max Verstappen zijn eerste race won is alsof het gisteren was. Man wat een dag was dat. Nooit eerder was ik zo nerveus en vol emotie als die race. Een bloedstollend gevecht met een snellere en ontketende Kimi die de slim rijdende Max Verstappen maar niet kon pakken. Tot aan de laatste meter heeft Kimi zich vastgebeten in de strijd. En wat was het mooi. Inmiddels is alweer een jaar verstreken.

2017...de comeback van Ferrari!
Als de eerste kruitdampen zijn opgetrokken en de contouren zichtbaar zijn kunnen we stellen dat Ferrari terug is van weggeweest. Mercedes heeft niet langer en alleenheerschappij, Ferrari is deelgenoot. Bij Mercedes is zelfs een spoedoverleg belegd. De belangrijkste taak van Mercedes is doorgronden waarom de nieuwe banden van Pirelli niet zo werken als bij de Ferrari aldus Niki Lauda. Vooralsnog is het twee-twee in de strijd om overwinningen en lijkt het er op dat Ferrari ook op zaterdag zo nu en dan kan aanvallen.

Het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo, Red Bull, doet dit jaar niet mee. Alle teams zullen met nieuwe updates komen maar ik verwacht niet dat de kaarten opnieuw geschud zullen worden. Bij Red Bull worstelt men nog steeds met het te kort aan vermogen van de Renaultkrachtbronnen. Verstandsverhoudingen zijn meer dan eens op dezelfde redenen op scherp gezet.  Buitenlandse inofficiële media schrijft dat Red Bull opzoek gaat naar een onafhankelijke motorpartner en zich mogelijk terugtrekt wanneer dit niet lukt. Ik denk dat deze soep niet zo heet gegeten wordt maar het moge duidelijk zijn dat het geduld in Oostenrijk langzaam opraakt. Zeker nu Ferrari langszij is gekomen en het wel lukt om Mercedes te bedreigen. Wel moet gezegd worden dat het chassis en aerodynamisch pakket minder lijkt dan dat van 2016.

Reino de España


www.jardinreal.com

Om eens wat anders te doen dan schrijven over de historie van het circuit, even kort over Spanje zelf. Laten we officieel starten, Koninkrijk Spanje, zoals Spanje officieel heet, heeft 48.5 miljoen inwoners. Het land ligt in het zuidwesten van Europa. Daarnaast horen de eilandengroep Balearen in de Middellandse Zee, de Canarische Eilanden in de Atlantische Oceaan en de Spaanse exclaves in Noord-Afrika ook bij Koninkrijk Spanje.

Net als Italianen, Fransen en Portugezen is Spanje een bourgondisch land met een diverse keuken. Spanje staat bekend om hun wijnen en cava's maar ook om gerechten zoals tortilla, paella en  gazpacho, gerechten waarvan de polariteit zijn weerga niet kent, ook buiten Spanje. Ook typisch Spaans zijn de traditionele tapasgerechten. Wisten jullie dat  tapas in Spanje gratis is en de hele dag verkrijgbaar? Het wordt gegeven bij alcoholische dranken zoals in Nederland een schaaltje pinda's wordt neergezet. Van oorsprong is tapas een eetlustopwekkende snack.


https://u.tfstatic.com

Aansluitend op de Spaanse keuken en de culinaire versnaperingen, de Spaanse drank. De meest bekende (zomer)drankjes zijn sangria en horchata.  Daarnaast is sherry een wereldbekende drank dat zijn oorsprong in Spanje heeft. Dat Spanje één van de belangrijkste wijnproducenten ter wereld is staat in de opening van deze alinea. Deze eer deelt Spanje met o.a. Italië en Frankrijk.

Spanje heeft een droog en warm tot zeer warm zomerklimaat. Dat zorgt er mede voor dat het een populaire vakantiebestemming is in Zuid-Europa. Het mediterrane Spanje heeft een  rijke historie en een prachtige cultuur geëtaleerd.  Naast het cultuursnuiven en bezienswaardigheden (kunst) staan de costa's en de eilanden van Spanje garant voor bruinbakkerij en een hoop vertier!  Jong en oud vinden hun vakantieheil  bij de bruisende badplaatsen of in het cultuur- en kunstrijke binnenland.

Max Verstappen


Bron: http://www.skysports.com

Red Bull komt met een update in Spanje. Een update die ver voor de seizoenstart groots is aangekondigd. Het enthousiasme is inmiddels genuanceerd. De achterstand van Red Bull is te groot en de concurrentie zit natuurlijk niet stil. Zonder dat zich bijzondere dingen voordoen is de Red Bull goed voor P5, P6. Een podium zou mooi zijn maar eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat ik dit niet verwacht. De enige uitdaging voor Max komt dan ook uit de eigen gelederen en wel van zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. Het winnen van het onderlinge duel is wellicht het enige wat te winnen is dit seizoen.

Vorige winnaars
2016 M. Verstappen Red Bull
2015  N. Rosberg  Mercedes   
2014  L. Hamilton  Mercedes   
2013  F. Alonso Ferrari
2012  P. Maldonado Williams Renault   
2011  S. Vettel   Red Bull-Renault

Wie gaat winnen?
Nu Bottas een racewinnaar is en bewezen heeft Hamilton te kunnen verslaan over een weekend is hij zeker een factor om rekening mee te houden. Wie had dat gedacht? Mercedes en Ferrari zullen net als Red Bull nieuwe updates meebrengen. Mercedes schijnt een probleem te hebben met de banden. Het rubber werkt niet zo goed als bij Ferrari waardoor ze vooral op zondag snelheid inboeten. Dat ze snel zijn bewijzen de kwalificaties waar ze doorgaans de boventoon voeren. Ferrari zit er wel heel kort bij dus werk aan de winkel. Omdat motorvermogen minder doorslaggevend is en Red Bull wie weet wel wat stappen zet in het aerodynamisch pakket denk ik dat áls een podium er in zit, het in Spanje is. Het zullen echter Mercedes en Ferrari zijn die knokken voor de overwinning.

Tijdschema

12 mei 2017
10:00-11:30   Eerste vrije training   
14:00-15:30   Tweede vrije training   

13 mei 2017
11:00-12:00   Derde vrije training   
14:00-15:00   Kwalificatie   

14 mei 2017
14:00   Race 

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!

Wings

Omdat ik toch een preview had geschreven en hier nog geen is.

robbert

de mercedessen zijn supergoed gestart in spanje. Mss de beste updates gedaan op de wagen van alle teams. Ik vind dat redbull ook wat dichterbij gekomen is, alé bij ferrari toch. Mss een kans op een podium voor verstappen :)

Franky R.


Tuesday

Citaat van: Franky R. op 13 mei 2017 - 13:53:49
http://www.gppits.net/nieuws/motorwissel_voor_vettel/
nog maar 1 verse krachtbron beschikbaar? Zoals het nu lijkt kan de motor van vanmorgen gewoon gebruikt worden en is nr 3 ook nog vers. Momenteel heeft ie dus gewoon nog 3 verse krachtbronnen.

Jozef

Ik zal niet zo snel iets positiefs zeggen over Alonso maar wat een fenomenale kwalificatie. :o

Wings

In het verlengde daarvan, wat slecht van Vandoorne. Heeft veel meer baantijd gehad en schiet dan alsnog behoorlijk te kort.

Jozef

Het ziet er inderdaad behoorlijk slecht uit, anderzijds was het wel 'maar' een halve seconde verschil in Q1. Vergelijkbaar met Hülkenberg-Palmer, of met Verstappen-Ricciardo in Q3.

Kvyat, dat was pas echt huilen. Ben een fan van de Rus sinds de dag dat hij voor het eerst tijdens een GP aanwezig was bij Toro Rosso, maar een dag als vandaag kondigt toch echt het einde van zijn F1-carrière aan vrees ik. Eeuwig zonde, hij was ooit zo veelbelovend. :(

Mickey

Grote klasse van Alonso inderdaad. Had vroeger niks met 'm, maar ben 'm de laatste jaren steeds meer gaan waarderen.

Jehoentelaar

Eindelijk eens een lichtpuntje. Morgen een paar rondjes rijden tot die Honda weer de geest geeft en dan het eerste vliegtuig naar Indianapolis pakken.

Franky R.

Citaat van: Tuesday op 13 mei 2017 - 14:46:40
Citaat van: Franky R. op 13 mei 2017 - 13:53:49
http://www.gppits.net/nieuws/motorwissel_voor_vettel/
nog maar 1 verse krachtbron beschikbaar? Zoals het nu lijkt kan de motor van vanmorgen gewoon gebruikt worden en is nr 3 ook nog vers. Momenteel heeft ie dus gewoon nog 3 verse krachtbronnen.


Klopt helemaal. Natuurlijk zijn die motoren prima bruikbaar. Ik hou echter vast aan de notatie van de FIA...Anders gezegd, Vettel heeft nog maar één ongebruikte motor over.


:)

Jozef

En dat is dan weer interessant met het oog op eventuele updates die Ferrari nog aan de motor wil doorvoeren tijdens het seizoen. Daar hebben ze dus nog maar één blok voor over, of ze moeten een straf incasseren.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 13 mei 2017 - 19:45:41
En dat is dan weer interessant met het oog op eventuele updates die Ferrari nog aan de motor wil doorvoeren tijdens het seizoen. Daar hebben ze dus nog maar één blok voor over, of ze moeten een straf incasseren.
Vettel schijnt overigens weer zn oude motor te gebruiken daarmee staat de teller dus nog steeds op 2. Wel weer een nieuwe turbo, daarmee zit ie inmiddels wel op 4 en een nieuwe MGU-H, zn 3e.

Jozef

#13
Van Bottas had ik gehoord dat ze er weer het blok in hebben gelegd waarmee hij Australië t/m Rusland heeft gereden, maar bij Vettel lees ik toch overal dat het om het derde blok van het jaar gaat hoor. ;)

Edit: ik denk dat jij gelijk hebt en de vele media ongelijk, ik vind op de website van de FIA alleen maar een document waar in staat dat Vettel vandaag voor VT3 is overgeschakeld naar zijn tweede motorblok van het seizoen. Na VT3 heeft hij er een nieuwe turbo op laten zetten (inderdaad al de vierde) en een nieuwe MHU-H (de derde), maar over een motorblok wordt niets gezegd. Hij zal dus inderdaad terug naar de originele gegaan zijn.

FolkertE

ik vraag me af, al een tijdje, wat als Mclaren echt stappen heeft gemaakt en in Monaco vooraan kan mee doen(even hypothetisch gezien: Alonso kan morgen echt puur op snelheid p2 pakken).
Zal hij Indy 500 afzeggen en Monaco mee doen?