F1|2017|GP Spanje| Catalunya

Gestart door Wings, 11 mei 2017 - 21:56:44

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Tuesday op 14 mei 2017 - 18:23:02
blunder zou ik niet zeggen, achteraf is het makkelijk praten. Mercedes deed het gewoon slim en het viel deze keer hun kant op.

Toch wel. Ferrari weet dat het momentum nabij is dus dan reageer je op de VSC. Onbegrijpelijk dat zij dat niet doen en Vettel naar binnen roepen op het moment dat de boel weer op racesnelheid onderweg is. Ik ben het wel eens met Mickey dat het een strategische blunder is. Datzelfde geldt voor de strategie als Vettel leidt. Waarom ga je Seb daar weghalen voor Hamilton? Hij had geen problemen met de banden, liep uit op Lewis, dus een paar ronden wachter voorkomt dat hij achter Ricciardo en Bottas belandt. En uiteindelijk achter Hamilton.

Tuesday

Citaat van: Wings op 14 mei 2017 - 18:27:11
Citaat van: Tuesday op 14 mei 2017 - 18:23:02
blunder zou ik niet zeggen, achteraf is het makkelijk praten. Mercedes deed het gewoon slim en het viel deze keer hun kant op.

Toch wel. Ferrari weet dat het momentum nabij is dus dan reageer je op de VSC. Onbegrijpelijk dat zij dat niet doen en Vettel naar binnen roepen op het moment dat de boel weer op racesnelheid onderweg is. Ik ben het wel eens met Mickey dat het een strategische blunder is. Datzelfde geldt voor de strategie als Vettel leidt. Waarom ga je Seb daar weghalen voor Hamilton? Hij had geen problemen met de banden, liep uit op Lewis, dus een paar ronden wachter voorkomt dat hij achter Ricciardo en Bottas belandt. En uiteindelijk achter Hamilton.
het probleem zat m idd in de eerste stop, ze hebben daarbij teveel naar Mercedes gekeken. Aan de andere kant had Mercedes een extra troef met hun sterke sector 3 en snelheid op het rechte stuk. Voor Ferrari was trackpositie belangrijker dan voor Mercedes. Achteraf kun je makkelijk zeggen dat ze langer hadden door moeten rijden, misschien hebben ze Mercedes en de bandenslijtage een beetje onderschat. Maar opzichtig geblunderd is er niet in mijn ogen.

Tuesday

Citaat van: Wings op 14 mei 2017 - 18:23:41
Citaat van: Tuesday op 14 mei 2017 - 16:46:21
Citaat van: Wings op 14 mei 2017 - 16:16:10
Citaat van: Tuesday op 14 mei 2017 - 16:13:09
inhalen onder geel daarentegen....

Wie?
Hamilton

Edit: er werd gezegd dat Hamilton Magnussen inhaalde en vervolgens weer voorbij liet, maar ik zie het zelf niet op de beelden. Volgens mij was er dus niks aan de hand.

Heb ik gemist. Maar of hij daarmee zijn zege heeft veiliggesteld. Goed, het mag niet, dat dan weer wel maar ach. Een goed gesprek volstaat. :P
hij deed niks verkeerd. Had hij wel ingehaald onder geel en vervolgens die Haas weer voorbij gelaten dan moet je dat in principe natuurlijk wel bestraffen, die regel is namelijk zo duidelijk als wat.

Sabai

Ik vond het een vermakelijke race. Vettel had wel de snelheid maar niet de juiste strategie. En met de strategie opzich was niks mis. Vettel had alleen in zijn 2e stind gelijk last van verkeer om positie hierdoor kon hij niet optimaal profiteren van zijn banden. 3e stind verloor hij 6 sec voorsprong achter Bottas. Dat was wel zuur.

Jozef

Ten tijde van de VSC had Vettel een mooie voorsprong op Hamilton en hij stond op de snellere band. Dus op dat moment ga je niet zomaar pitten, je gebruikt je trackpositie en reageert eventueel op een pitstop van je rivaal.

Voor Mercedes kwam een pitstop wel goed uit, want Hamilton stond op de langzamere band, maar het was wel nog ver om tot aan de finish op softs te rijden. Bovendien, als Hamilton meteen zou pitten onder de VSC, dan kon Ferrari wel gewoon ook tijdens de VSC al reageren en dan had Vettel nog altijd een mooie voorsprong en wel langzamere banden, maar dan een compound die gemakkelijk de finish kon halen.

Daarom wachtte Mercedes tot het laatste moment, toen het ernaar uit zag dat de VSC ten einde was. Hamilton kon zo de pits in toen de VSC net eindigde, terwijl Vettel luttele seconden daarvoor het rechte stuk van start/finish aan een lage snelheid had moeten afleggen.

Toen ging Hamilton knallen op zijn verse softs en moest Ferrari ook wel snel reageren om de eerste plaats te behouden.

Jozef

Waar Wings complimenten geeft aan de wedstrijdleiding, zou ik ze met de grond gelijk maken.

In het incident tussen Räikkönen en Verstappen was hun beslissing al bekend voordat ze überhaupt door hadden dat Bottas ook in dat incident betrokken was. Het was toevallig de juist beslissing, dus ze kwamen ermee weg, maar het was echt enorm amateuristisch.

In het incident tussen Hamilton en Vettel kondigen ze eerst heel de tijd überhaupt niet aan dat ze het onderzochten. Pas op het moment dat Hamilton er alsnog voorbij kwam, kondigden ze een onderzoek aan. Een houding waarmee ze toegeven dat de uitkomst van het duel hun positie beïnvloedde, wat niet zou mogen gebeuren, en wat getuigt van een grote lafheid.

En om dan helemaal op het einde, na een race met toch wel veel harde duels, toch maar de schijn op te houden dat ze niet zomaar alles toelaten, delen ze na de race maar een straf uit aan Vandoorne die nu het slachtoffer is van de complete willekeur van de stewards. Uitgerekend in Monaco, wat in principe de beste race voor McLaren moet worden, en waar de startpositie uitermate belangrijk is, wordt hij nodeloos achteruit geschoven op de grid.

Complimenten aan de wedstrijdleiding? M'n reet.

Jehoentelaar

Heb vanwege dual-screenen met voetbal het grootste deel van de race zonder commentaar moeten doen, maar van wat ik meekreeg was het een prima vermakelijk gebeuren. Bring on Monaco!

Tuesday

Citaat van: Jozef op 14 mei 2017 - 21:43:08
Waar Wings complimenten geeft aan de wedstrijdleiding, zou ik ze met de grond gelijk maken.

In het incident tussen Räikkönen en Verstappen was hun beslissing al bekend voordat ze überhaupt door hadden dat Bottas ook in dat incident betrokken was. Het was toevallig de juist beslissing, dus ze kwamen ermee weg, maar het was echt enorm amateuristisch.

In het incident tussen Hamilton en Vettel kondigen ze eerst heel de tijd überhaupt niet aan dat ze het onderzochten. Pas op het moment dat Hamilton er alsnog voorbij kwam, kondigden ze een onderzoek aan. Een houding waarmee ze toegeven dat de uitkomst van het duel hun positie beïnvloedde, wat niet zou mogen gebeuren, en wat getuigt van een grote lafheid.

En om dan helemaal op het einde, na een race met toch wel veel harde duels, toch maar de schijn op te houden dat ze niet zomaar alles toelaten, delen ze na de race maar een straf uit aan Vandoorne die nu het slachtoffer is van de complete willekeur van de stewards. Uitgerekend in Monaco, wat in principe de beste race voor McLaren moet worden, en waar de startpositie uitermate belangrijk is, wordt hij nodeloos achteruit geschoven op de grid.

Complimenten aan de wedstrijdleiding? M'n reet.
dat van Vandoorne was Wings met je eens, dat van Vettel en Hamilton klopt niet, ze kondigden juist aan dat het het onderzoeken niet waard was. Hadden ze op zich geen eens hoeven te vermelden, maar aangezien Lewis er op de radio over klaagde is het goed dat ze dat ff communiceren. Het incident in de eerste ronde hadden ze idd beter kunnen onderzoeken en dat deden ze dus ook nadat ze nieuwe beelden hadden gezien. Ach ja, iemand die vind dat Vettel een straf verdiend omdat ie Hamilton naar buiten dwingt (zoals Hamilton zo vaak bij Rosberg heeft gedaan) moet eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan.

Jozef

Inderdaad, ze kondigden aan dat het het onderzoeken niet waard was, NADAT Hamilton zelf voorbij Vettel was geraakt. Ervoor durfden ze dat blijkbaar niet zeggen, waarmee ze mijns inziens ronduit toegeven dat ze er toch niet zo zeker over waren en dat het dus wél een onderzoek waard was. Maar ja, dan moet je je nek uitsteken en riskeer je kritiek van fans.

Als je denkt dat dit een Hamilton-fanboy-reactie is, dan heb je het toch mis. Ik kan mij ook niet meteen voor de geest halen wanneer Hamilton zoiets heeft gedaan bij Rosberg. Texas 2015 komt wel bij me op, en dat vond ik al over de grens en daar had ik een straf dus oké gevonden. En dat was voor mij echt veel minder erg dan wat er vandaag gebeurde. Dit was niet de auto rustig naar buiten laten lopen waardoor de ander op den duur geen ruimte meer heeft, dit was gewoon je rempunt missen en de ander hard van de baan rammen. Een klein mirakel dat er bij beide heren niks brak want het contact tussen Vandoorne en Massa was volgens mij echt niet harder en daar brak wel gewoon een wiel af. Dit had lelijk kunnen aflopen en bepalend kunnen zijn voor het kampioenschap indien één van beiden niet verder kon, en de stewards zeggen vandaag tegen Vettel: prima joh, doe nog maar een keer.

Het probleem dat ik heb is: waar is de grens? Kun jij het zeggen? De stewards weten zelf niet eens waar de grens ligt, dit is gewoon pure willekeur. En dat vind ik veel kwalijker dan een duidelijke grens met wat meer straffen.

Wings

Als dit al niet meer mag kunnen we beter stoppen met racen. Gelukkig dat Hamilton dit anders heeft ervaren en lyrisch was over het gevecht. Wat mij betreft het enige juiste.

robbert

prachtige race, en chapeau voor de wedstrijdleiding. Gewoon de heren laten racen, en vallen er eens brokken, gewoon laten doen, dat is racing. Piloten zijn geen mietjes é, dus ze moeten tegen wat kunnen. Hamilton verdiend gewonnen, had de snelste wagen met een goeie strategie. Jammer van redbull, had echt gehoopt dat ze konden meestrijden, maar 55 seconden na de winnaar over de meet komen is pijnlijk om te zien

Wings

Citaat van: Jozef op 14 mei 2017 - 21:43:08
Waar Wings complimenten geeft aan de wedstrijdleiding, zou ik ze met de grond gelijk maken.

In het incident tussen Räikkönen en Verstappen was hun beslissing al bekend voordat ze überhaupt door hadden dat Bottas ook in dat incident betrokken was. Het was toevallig de juist beslissing, dus ze kwamen ermee weg, maar het was echt enorm amateuristisch.

Het zijn twee verschillende hoofdstukken waarbij snel duidelijk was dat Max en Kimi niets viel te verwijten aldus de wedstrijdleiding. Onderzoek wat overblijft is het aandeel van Bottas. Niks geks.

CitaatIn het incident tussen Hamilton en Vettel kondigen ze eerst heel de tijd überhaupt niet aan dat ze het onderzochten. Pas op het moment dat Hamilton er alsnog voorbij kwam, kondigden ze een onderzoek aan. Een houding waarmee ze toegeven dat de uitkomst van het duel hun positie beïnvloedde, wat niet zou mogen gebeuren, en wat getuigt van een grote lafheid.

Dat zijn een boel aannames. Ik zie het meer als een communicatie naar het team / coureur toe. Hamilton heeft zich in eerste instantie beklaagd dus daar moet en doet de wedstrijdleiding vervolgens wat mee. Ik ben blij dat de wedstrijdleiding de boel de boel laat en niet telkens als een soort van moeder Teresa gaat terechtwijzen.  Dat zou de doodsteek van de Formule 1 zijn.

CitaatEn om dan helemaal op het einde, na een race met toch wel veel harde duels, toch maar de schijn op te houden dat ze niet zomaar alles toelaten, delen ze na de race maar een straf uit aan Vandoorne die nu het slachtoffer is van de complete willekeur van de stewards. Uitgerekend in Monaco, wat in principe de beste race voor McLaren moet worden, en waar de startpositie uitermate belangrijk is, wordt hij nodeloos achteruit geschoven op de grid.
Vandoorne is hooguit slachtoffer van zijn eigen stuurfout. Hij botst tegen Massa, dat kun je de wedstrijdleiding niet verwijten. Dat tegen Massa botsen heeft niets met het duelleren, maar met Massa niet zien. O en begrijp mij niet verkeerd, van mij had de straf voor Stoffel niet gehoeven, maar inzake de beslissingen van de wedstrijdleiding vind ik je zeer onredelijk.

CitaatComplimenten aan de wedstrijdleiding? M'n reet.

Ik ben blij dat Hamilton zelf wel lyrisch was over het gevecht. Hij reageert wel en de actie van Vettel was ook op het randje (andersom, als Max hem dat geflikt zou hebben, was Spanje te klein) maar als de adrenaline gezakt is en relativeren om de hoek komt, blijkt dat ook Lewis intens kan genieten van dit soort gevechten. En nee, niemand zit te wachten op een wedstrijdleiding die met een vergrootglas inzoomt op iedere stuurbeweging met het wetboek onder de armen. De FIA heeft beloofd om meer toe te laten en doet dit prima tot op heden. Nogmaals, complimenten voor de wedstrijdleiding. 

Tuesday

Citaat van: Jozef op 15 mei 2017 - 01:16:37
Inderdaad, ze kondigden aan dat het het onderzoeken niet waard was, NADAT Hamilton zelf voorbij Vettel was geraakt. Ervoor durfden ze dat blijkbaar niet zeggen, waarmee ze mijns inziens ronduit toegeven dat ze er toch niet zo zeker over waren en dat het dus wél een onderzoek waard was. Maar ja, dan moet je je nek uitsteken en riskeer je kritiek van fans.

Als je denkt dat dit een Hamilton-fanboy-reactie is, dan heb je het toch mis. Ik kan mij ook niet meteen voor de geest halen wanneer Hamilton zoiets heeft gedaan bij Rosberg. Texas 2015 komt wel bij me op, en dat vond ik al over de grens en daar had ik een straf dus oké gevonden. En dat was voor mij echt veel minder erg dan wat er vandaag gebeurde. Dit was niet de auto rustig naar buiten laten lopen waardoor de ander op den duur geen ruimte meer heeft, dit was gewoon je rempunt missen en de ander hard van de baan rammen. Een klein mirakel dat er bij beide heren niks brak want het contact tussen Vandoorne en Massa was volgens mij echt niet harder en daar brak wel gewoon een wiel af. Dit had lelijk kunnen aflopen en bepalend kunnen zijn voor het kampioenschap indien één van beiden niet verder kon, en de stewards zeggen vandaag tegen Vettel: prima joh, doe nog maar een keer.

Het probleem dat ik heb is: waar is de grens? Kun jij het zeggen? De stewards weten zelf niet eens waar de grens ligt, dit is gewoon pure willekeur. En dat vind ik veel kwalijker dan een duidelijke grens met wat meer straffen.
Hamilton had zelf ook alle mogelijkheden om eieren voor zn geld te kiezen, net als Rosberg dat in USA, Canada en Japan had. Als je aan de buitenkant wilt inhalen ben jij degene die het risico aangaat en moet je niet piepen als je er afgedrukt wordt. Sterker nog, je weet dat dat gebeurd bij een beetje racecoureur. Je kunt Vandoorne erbij halen, maar dat is een compleet ander verhaal, je kunt niet insturen als er iemand naast je zit. Moeten de stewards dan ook al gaan kijken naar wat er had kunnen gebeuren?  Wat betreft het aankondigen; als jij denkt dat dat allemaal in realtime gebeurd en de stewards zelf met een toetsenbordje die berichten op het scherm toveren, dan denk ik dat het daar al fout gaat. Dat bericht kwam nog in dezelfde ronde dat Hamilton Vettel voorbij, en gezien de normale vertraging die er inzit leek het mij eerder verband te houden met de herhalingen en het klagen van Hamilton die een paar minuten daarvoor uitgebreid in beeld waren gekomen. Of het fanboy gedrag is weet ik niet maar het gaat wel in die richting als je het mij vraagt.  Het is ook niet de eerste keer dit jaar dat ik je om straffen voor Vettel hoor vragen terwijl er niks aan de hand is. Vorig jaar bij Rosberg ook al een paar keer en daarnaast hoor ik ook niemand als er bij Bottas 2x in één weekend iets met zn motor misgaat. Het is behoorlijlk selectief en achterdochtig allemaal. Prima als je vraagtekens plaatst maar om nou direct de boel zonder enig bewijs te veroordelen gaat wel wat ver.

Sabai

Ik vond dat de wedstrijd leiding het juist erg goed gedaan heeft. Lekker laten racen. Ik vond wat Vettel deed op het randje maar er net niet overheen. Ik heb Hamilton en andere coureurs dit al zovaak zo zien doen.Is ook juist wat ik wil zien gretigheid om positie.

Wings

Exact. Liften, Hamilton langs laten en keurig aansluiten noem ik rijden, niet racen. En ik ben maar wat blij met de gevechten voor de overwinning. Het wordt een leuk seizoen!