Liberty Media & Formule 1: de contouren

Gestart door Jehoentelaar, 23 januari 2017 - 14:55:21

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: robbert op 27 januari 2017 - 15:38:05
Citaat van: Jozef op 26 januari 2017 - 22:50:39
Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.

en daarbij staat, dat ferrari minder en minder een topteam is geworden.

Ik denk dat dát wel meevalt. Natuurlijk hadden zij geen goed jaar en rommelt het behoorlijk bij Ferrari maar niemand zal het verbazen als zij volgend jaar races winnen en een gooi kunnen doen naar het kampioenschap. Als je in potentie kunt winnen -op termijn- ben je in mijn ogen een topteam. Soms investeer je in de toekomst en doen teams concessies voor het kortere termijn of doen anderen het even beter. Het is niet alle dagen kerst. Mercedes, Red Bull, Ferrari en McLaren zijn in mijn ogen nog steeds topteams. Ongeacht of ze op dit moment die status kunnen kwantificeren.

robbert

het zou mij toch wel verbazen moesten ze volgend seizoen opeens races winnen. Die eer zal wel voor redbull en mercedes zijn. Ik zie verstappen wel een sterke kandidaat voor de wereldtitel. Hij kan toch nog altijd een tikkeltje meer dan ieder welk rijder

Wings

Ja serieus? Vond je Red Bull zoveel beter dat je verwacht dat zij de strijd aan kunnen met Mercedes en Ferrari niet eens kan winnen?

FolkertE

Citaat van: Wings op 29 januari 2017 - 09:35:11
Ja serieus? Vond je Red Bull zoveel beter dat je verwacht dat zij de strijd aan kunnen met Mercedes en Ferrari niet eens kan winnen?
Ik had dat gevoel ook wel voor de meeste races. Daarnaast was voor Ferrari het aerodynamische aspect van de auto een groot probleem en juist daar was RBR sterker in. En nu aerodynamica weer belangrijker word, zie ik RBR meer kans maken dan Ferrari. Maar goed, niemand weet het nog hoe het gaat. Al weet ik wel dat de algemene verwachting toch is dat RBR de meeste kans heeft Mercedes te verslaan.

Wings

Dan nog zou ik Ferrari niet uitvlakken voor het winnen van races. Het kunnen verslaan van Red Bull en Mercedes is vers twee.

robbert

Citaat van: Wings op 29 januari 2017 - 13:04:45
Dan nog zou ik Ferrari niet uitvlakken voor het winnen van races. Het kunnen verslaan van Red Bull en Mercedes is vers twee.

ja maar om races te winnen moet men nu eenmaal mercedes en redbull verslaan. Als dit niet lukt, is de kans heel klein om te winnen. Tenzij de beide teams uitvallen natuurlijk. Want je kan nog een snel team zijn, maar tactisch moet je ook heel sterk zijn. Op de enkele races dat ferrari kans had om te winnen, hebben ze het dan verprutst door tactische foutjes

Wings

Ja oké, er zijn redenen genoeg te bedenken waarom het niet lukt. Maar dan nog vlak ik Ferrari niet uit om races te winnen. Maar prima om anders te denken.

FolkertE

Citaat van: Wings op 30 januari 2017 - 18:10:51
Ja oké, er zijn redenen genoeg te bedenken waarom het niet lukt. Maar dan nog vlak ik Ferrari niet uit om races te winnen. Maar prima om anders te denken.
Ha,  sinds 1999 heb ik een trauma aan Ferrari's winter testen over gehouden.  :'(

Ze uitvlakken moet je niet doen,  zelfde als rbr en Mclaren of zelfs Williams,  maar gezien vorige jaren is de kans dat zij ineens naar voren komen niet erg groot.

robbert

ja idd, tijdens de meeste wintertests zijn ze altijd de snelste, maar in het seizoen worden ze regelmatig teruggeslagen. Maar wie weet, zal het beteren met het afschaffen van de tokens ;)

Jehoentelaar

Tijdens de eerste week van de wintertests hebben we het eerste speldenprikje van Liberty Media al gevoeld. Het kunnen bekijken van korte clips op social media is door het grote publiek met open armen ontvangen en lijkt goed te werken op de 'voorpret' voordat het circus start aan de trainingen in Melbourne.

Toch zijn de problemen wat betreft het bereiken van het grote publiek daarmee uiteraard nog lang niet uit de wereld geholpen. Integendeel: het afgelopen jaar heeft de Formule 1 weer ruim tien miljoen TV-kijkers verloren. De 390 miljoen kijkers* die overblijven steken enigszins schril af tegenover de ruim vijfhonderd miljoen mensen die aan het begin van deze eeuw hun toestel instelden op het Formule 1-uitzendende kanaal. Wat de oorzaken betreft kunnen we meerdere kanten op: de digitale wereld**, het sluiten van Pay TV-contracten en te ingewikkelde sportieve regelgeving zijn drie dingen die meer dan eens genoemd worden. Uiteraard zit overal een kern van waarheid in en niks is los van het ander te zien. Ik ben desondanks wel benieuwd: waar zou Liberty z'n beleid het meest op moeten focussen?

1) Hernieuwde TV-contracten;
2) Sportieve eenvoud;
3) Aansluiten op digitale preferenties.

* Bron: WTF1.co.uk.

** De digitale wereld houdt de verandering van het gebruik van het internet in en de immer toenemende stroom van informatie, die op diens beurt gepaard gaat met een grotere vluchtigheid van wat er bij ons binnen komt.

Jozef

De tv-contracten toch? In de boardroom van FOM denk ik niet dat ze teruglopende kijkcijfers ooit een probleem hebben gevonden, aangezien de inkomsten in $/kijker dankzij betaalzenders enorm zijn toegenomen. Op korte termijn is het dus niet eens een slechte zaak voor de F1. Op lange termijn mogelijk wel, want je moet altijd bezig zijn met nieuw publiek aan te boren en dat doe je alleen op een open kanaal. Maar het grootste probleem is voor de kijker, die plots moet betalen om aan zijn trekken te komen.

gloudiesaurus

Het zijn alle drie belangrijke punten.

Qua social media zijn nu lekker bezig. Ze zijn bezig aan een inhaalrace op dat gebied. Dat moeten ze doorzetten. Al mogen er nog steeds geen beelden vanaf het circuit tijdens GP weekend worden verspreid. Dat willen de TV-zenders exclusief hebben.

Grootste verlies is natuurlijk de decoder. Moet je eens zien hoeveel bereik de Formule 1 alleen is verloren doordat sky nu de rechten heeft (decoder) in Engeland en BBC niet alles meer op vrije net uit zend. Financieel is het op de korte termijn beter, maar de lange? Je zag vorig jaar bijv. ook dat Silverstone voor het eerst in jaren niet uitverkocht was.

Door op internet uit te zenden kan Formule 1 enorm veel winnen. Waarom geen losse live races aanbieden via Formula1.com? Kan iedereen via zijn vakantie adres bijvoorbeeld kijken  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is