Liberty Media & Formule 1: de contouren

Gestart door Jehoentelaar, 23 januari 2017 - 14:55:21

« vorige - volgende »

Jehoentelaar



Links en rechts is het al besproken, maar naar goed GPPits-gebruik is een actief centraal topic op dit onderwerp nog niet aanwezig. Zoals we weten is Liberty Media zo goed als rond met de overname van de Formule 1 van CVC Capital. De Amerikanen hebben serieuze plannen om de sport ingrijpend te veranderen, met als hoofddoel de aantrekkelijkheid voor de grote massa weer op aloude niveaus te brengen. Volgepakte circuits, aantrekkelijke races, uitdagingen voor coureurs, het bekende verhaal. Klinkt als een soort combinatie van V8 Supercars en IndyCar (ook hartstikke leuk), maar uiteraard moet Formule 1 wel gewoon Formule 1 blijven.

Om een overdreven lange OP voor te zijn verwijs ik je graag door naar een recent gepubliceerd artikel van de BBC, waarin de huidige stand van zaken en de ideeën van Liberty Media worden besproken: http://www.bbc.com/sport/formula1/38679158

Key notes:
- Meer respect voor de rijke geschiedenis van Formule 1;
- Een gezonder verdienmodel met een betere prioriteitenstelling;
- Een gelijkwaardiger behandeling van deelnemers;
- Betere bereikbaarheid van de grote, vooral jonge, massa;
- Een aantrekkelijker seizoensformat waarin niks onbesproken is.

Voor de reguliere fan springen natuurlijk ideeën als het behoud van historische (Europese) races en het niet meer om financiële redenen bezoeken van obscure landen er meteen uit, maar dit zijn eigenlijk randzaken die pas mogelijk worden als de rest van Liberty's plannen, de misschien wat stoffige discussie rondom de interne organisatie, rechtgetrokken wordt. In hoeverre kunnen jullie je vinden in de dingen die Liberty Media van plan is c.q. lijkt te zijn?

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

De aanstelling van Ross Brawn lijkt me alvast een meesterzet. Ik denk dat iedereen in de paddock, van teambazen tot fans, hem met open armen verwelkomt. En er ook vertrouwen in heeft dat hij veel kan betekenen voor de sport (al zou hij misschien nóg meer tot zijn recht komen in een rol bij de FIA).

Jehoentelaar

Citaat van: Robbert65 op 23 januari 2017 - 21:07:40
http://www.gppits.net/nieuws/bernie_op_staande_voet_ontslagen_ze_hebben_me_aan_de_dijk_gezet/

Lyberty heeft de vrijheid genomen een duidelijk statement te maken: Einde Ecclestone...

Ze willen het heft in eigen hand nemen en dan is er geen ruimte voor eigenzinnige lui die hun persoonlijke agenda erop nahouden. Wie er ook had gezeten, met de overname door Liberty had er sowieso vervanging plaatsgevonden.

Pancake Shield

Laten we wel zijn Ecclestone heeft een aantal overnames al flink dwarsgezeten, omdat hij zijn voet tussen de deur hield.

Maar om terug te komen op het stuk van de BBC. De plannen die Liberty daar presenteert zijn in ieder geval hoopvol voor de toekomst van de F1. Al kan ik nog wel zien dat er her en der nog wel wat protest vandaan gaat komen. Het is al wat dat Liberty in ieder geval oog heeft voor de situatie.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

robbert

Citaat van: Pancake Shield op 24 januari 2017 - 21:43:47
Laten we wel zijn Ecclestone heeft een aantal overnames al flink dwarsgezeten, omdat hij zijn voet tussen de deur hield.

Maar om terug te komen op het stuk van de BBC. De plannen die Liberty daar presenteert zijn in ieder geval hoopvol voor de toekomst van de F1. Al kan ik nog wel zien dat er her en der nog wel wat protest vandaan gaat komen. Het is al wat dat Liberty in ieder geval oog heeft voor de situatie.

en wat zijn juist die plannen, want ik heb het stuk op bbc niet gezien

Jozef

Wel, lees dan het stuk van de BBC om te weten wat de plannen zijn. ;D ;)

Jehoentelaar

Citaat van: robbert op 25 januari 2017 - 13:07:35
en wat zijn juist die plannen, want ik heb het stuk op bbc niet gezien

Lees de key notes in de openingspost of volg de link naar het artikel van de BBC. Of allebei.

robbert

Citaat van: Jozef op 25 januari 2017 - 13:21:04
Wel, lees dan het stuk van de BBC om te weten wat de plannen zijn. ;D ;)
ahja ok, bedankt voor je hulp ;D :D

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Niet levensvatbaar. Het heeft niet de merknaam Formule 1 dus het wordt niet zo succesvol. Wellicht dat Ferrari het leuk gaat vinden omdat zij hun voorkeursbehandeling dreigen kwijt te raken, maar dat is het eigenlijk wel.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 26 januari 2017 - 21:14:22
Niet levensvatbaar. Het heeft niet de merknaam Formule 1 dus het wordt niet zo succesvol. Wellicht dat Ferrari het leuk gaat vinden omdat zij hun voorkeursbehandeling dreigen kwijt te raken, maar dat is het eigenlijk wel.
en veel fans als bv de V10 terugkomt. Ik zou het niet bij voorbaat afschieten, als het niet juridisch helemaal is dichtgetimmerd en Liberty teveel wil veranderen dan zou het zo maar kunnen. En tussen niet levensvatbaar en zo succesvol als de F1 zit sowieso nogal wat ruimte.

Robbert65

Als Ecclestone tijd van leven heeft én hij zet het echt door, dan wordt het een succes. Nooit onderschatten, die man...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 26 januari 2017 - 21:56:01
Als Ecclestone tijd van leven heeft én hij zet het echt door, dan wordt het een succes. Nooit onderschatten, die man...

Klopt. Ferrari zal natuurlijk gaan dreigen met GP1 als Libery de bijdrage aan de Scuderia wil verkleinen. En dat willen ze.
Alleen Ecclestone heeft zijn leeftijd niet mee... Hij is al 86.

http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_wil_budgetcap/
McLaren denkt ondertussen aan een budgetcap.

Ik verwacht wel van wat Libery op marketing gebied, vooral op internet en social media, en het promoten van de sport. Denk bijv. aan live streams. Nu kan ik de sport, als ik op vakantie ben, soms niet eens volgen.

Ross Brawn binnen halen is ook een meester zet. Hij weet hoe het spelletje werkt. Hij heeft de contacten, en als ik hem hoor praten, is ook een fan. Hij wil wat wij willen, een goede show, motoren die herrie maken, en racen op echte circuits zoals Spa Francorchamps, Silverstone, Monza, en Monaco.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.