Kampioen F1 2017, de Grote Glazen Bol

Gestart door Robbert65, 17 januari 2017 - 21:34:13

« vorige - volgende »

Wie wordt Wereldkampioen Formule 1 in 2017

Lewis Hamilton
22 (71%)
Valtteri Bottas
4 (12.9%)
Daniel Riccardo
8 (25.8%)
Max Verstappen
12 (38.7%)
Sebastian Vettel
11 (35.5%)
Kimi Räikkönen
0 (0%)
Sergio Pèrez
0 (0%)
Estèban Ocon
0 (0%)
Felipe Massa
0 (0%)
Lance Stroll
0 (0%)
Carlos Sainz
0 (0%)
Daniil Kvyat
0 (0%)
Fernando Alonso
0 (0%)
Stoffel Vandoorne
0 (0%)
Romain Grosjean
0 (0%)
Kevin Magnussen
0 (0%)
Nico Hulkenberg
0 (0%)
Jolyon Palmer
0 (0%)
Marcus Ericsson
0 (0%)
Pascal Wehrlein
0 (0%)
Haryanto
0 (0%)
Volgt later
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 31

Poll gesloten: 23 maart 2017 - 22:05:02

Jozef

Citaat van: Wings op 28 januari 2017 - 11:44:22
Citaat van: Jozef op 25 januari 2017 - 19:29:33
Williams is wel gek als ze Mercedes inruilen voor Honda, trouwens.

Is dat zo? Aan de dominantie van Mercedes komt ooit een eind en Honda is de runner-up. Als ik Williams was zou ik het zeker overwegen. Nu vertrouwen uitspreken en Honda helpen met het ontwikkelen biedt dadelijk mogelijkheden. Die mogelijkheden zijn nu kneedbaarder dan wanneer Honda domineert. Dan bepalen zij wie zij leveren en tegen welke prijs en afspraak. Je moet de successen voor zijn om optimaal te profiteren. Ik ben het dis oneens dat Williams wel gek zou zijn om Mercedes in te ruilen voor Honda.

Honda is de runner-up? ??? Tot nader order is het nog steeds de slechtste motor van het veld hoor.

Wings

Dat betwist ik niet maar na de drama-start in 2015 en dito seizoen heeft Honda afgelopen seizoen met beperkte middelen prima progress geboekt. En nogmaals, Mercedes is nu dominant. Bovendien krijgt Williams niet het zelfde pakket als Mercedes zelf. Dus prima om met andere leveranciers in gesprek te gaan.

Wings

#32
Citaat van: robbert op 28 januari 2017 - 12:54:58
Citaat van: Wings op 28 januari 2017 - 11:45:40
Citaat van: gloudiesaurus op 28 januari 2017 - 11:38:53
Klopt, token systeem wordt los gelaten. In plaats daarvan zijn bepaalde onderdelen aan limieten gebonden, gewicht, afmetingen, etc.
Dit geeft Honda nu de mogelijkheid om haar hele concept om te gooien. Dat was met het tokensysteem heel moeilijk geweest. Renault komt ook met een nieuwe blok.

Dus daarom ook oneens met robbert. Dank voor de aanvulling.

idd ik snap jullie, en als op lange termijn, de italianen het roer overlaten aan ingenieurs uit engeland (zoals in de jaren van schumacher), dan hebben jullie gelijk. Maar zolang er italianen bij ferrari aan de kop staan, dan zal ferrari het blijven moeilijk hebben om zeges te behalen. Dus ik verwacht niet zo veel van de ferrari volgend seizoen. Laten we hopen dat mclaren vooruit geraakt en dat redbull mercedes moeilijk kan maken. Verstappen acht ik in staat om de titel te pakken

Ik snap de strekking maar het ligt wat genuanceerder dan jij schrijft.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 28 januari 2017 - 18:59:03
Citaat van: Wings op 28 januari 2017 - 11:44:22
Citaat van: Jozef op 25 januari 2017 - 19:29:33
Williams is wel gek als ze Mercedes inruilen voor Honda, trouwens.

Is dat zo? Aan de dominantie van Mercedes komt ooit een eind en Honda is de runner-up. Als ik Williams was zou ik het zeker overwegen. Nu vertrouwen uitspreken en Honda helpen met het ontwikkelen biedt dadelijk mogelijkheden. Die mogelijkheden zijn nu kneedbaarder dan wanneer Honda domineert. Dan bepalen zij wie zij leveren en tegen welke prijs en afspraak. Je moet de successen voor zijn om optimaal te profiteren. Ik ben het dis oneens dat Williams wel gek zou zijn om Mercedes in te ruilen voor Honda.

Honda is de runner-up? ??? Tot nader order is het nog steeds de slechtste motor van het veld hoor.
Wat ik begrepen heb van Honda, is dat zij geen fabrieksteam willen en ook geen nr 1 team gaan runnen. Mocht Williams overstappen naar Honda, krijgen ze exact de zelfde motor specificaties. Met Mercedes als fabrieksteam, zal Williams ( en elk ander team met hun motor) nooit echt de kans krijgen Mercedes te verslaan. Tenzij de motoren straks minder significant worden en het weer draait om het totaal pakket. Maar dan is de noodzaak voor Mercedes ook niet meer zo hoog.


Maar goed, OT:
De 3 rijders die gaan strijden om de titel? Max, Daniel en Lewis. Ferrari zie ik niet in het stuk voor komen, daar rommelt het nu nog te erg.
Ik zie eerder Mclaren een gevaarlijke outsider worden. Maar hopelijk zit ik er volledig naast en staan Ferrari, Mclaren, Mercedes en RBR allemaal vooraan.

Sphinx

Citaat van: Wings op 28 januari 2017 - 21:15:24
Dat betwist ik niet maar na de drama-start in 2015 en dito seizoen heeft Honda afgelopen seizoen met beperkte middelen prima progress geboekt. En nogmaals, Mercedes is nu dominant. Bovendien krijgt Williams niet het zelfde pakket als Mercedes zelf. Dus prima om met andere leveranciers in gesprek te gaan.

Die vooruitgang is te beperkt geweest. Honda is bot gezegd stronteigenwijs geweest, ze hebben een jaar lang mee kunnen kijken bij Mclaren en er niets mee gedaan. Nu pas, twee jaar nadat Merc de gesplitste turbo introduceerde gaan ze dat concept ook oppakken, na eerst die rampzalige Axiale compressor en het iets minder radicale size zero concept. Honda is geen runner up, maar een outsider. Mclaren heeft trouwens ook niet meegeholpen met die bedongen exclusiviteit, ook dat heeft een jaar te lang geduurd.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

Het enige wat er mis is gegaan met de samenwerking van McLaren met Honda is het verwachtingenmaanagement. Zo'n nieuw partnership wil wel eens met een hoop geluk vanaf het begin af aan een daverend succes zijn, maar als je eerlijk bent, dan weet je dat het jaren duurt van trial & error en leren, leren, leren om aan de absolute top te komen.

Honda en McLaren komen er echt wel, als ze zichzelf en elkaar de tijd gunnen tenminste.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Het laatste avontuur van Honda was ook niet om over naar huis te schrijven dus ik ben benieuwd.

Jozef

Nou ja, wereldkampioen worden in 2009 was natuurlijk niet verkeerd. Goed, toen was de Honda-motor er net uit gehaald maar in het V8-tijdperk heeft het niet echt aan de motoren gelegen...

Wings

Zeer bijzondere uitspraak. Herinner je niet meer hoe lyrisch Barrichello en Button waren over de Mercedes-motoren? Natuurlijk was niks mis met de aerodynamiek maar het was de Mercedes-motor die het grootste verschil maakte. Zelfs in een auto die ontwikkeld was voor een Honda-motor. Ik herinner mij nog uitspraken van Button die zei dat hij het idee had dat de Honda-motor plaats had gemaakt voor een torpedo.

Jozef

#39
Citaat van: Wings op 05 februari 2017 - 11:30:24Natuurlijk was niks mis met de aerodynamiek maar het was de Mercedes-motor die het grootste verschil maakte.

Hmm. Dubbele diffuser, rinkelt er nog ergens een belletje? En dat was nog niet alles, over de voorvleugel, neus, voorwielophanging en voorkant van de vloer van de BGP001 zijn ook hele artikelen geschreven. Dat ding was een rijdende innovatie, Honda was onder Brawn het enige team dat de nieuwe regels van 2009 vanaf het eerste seizoen heeft 'uitgespeeld'.

Dit is nog maar een analyse van tijdens de wintertesten (toen de media-aandacht nog meeviel omdat iedereen nog dacht "laat ze maar snel zijn tijdens de tests, in Melbourne staan McLaren en Ferrari toch weer vooraan"): http://www.autosport.com/news/report.php/id/73700

Maar goed, dat gaat dan over de auto. De laatste keer dat Honda een motor heeft gebouwd die races en titels won, is inderdaad al langer geleden. ::)

Tuesday

Citaat van: Wings op 05 februari 2017 - 11:30:24
Zeer bijzondere uitspraak. Herinner je niet meer hoe lyrisch Barrichello en Button waren over de Mercedes-motoren? Natuurlijk was niks mis met de aerodynamiek maar het was de Mercedes-motor die het grootste verschil maakte. Zelfs in een auto die ontwikkeld was voor een Honda-motor. Ik herinner mij nog uitspraken van Button die zei dat hij het idee had dat de Honda-motor plaats had gemaakt voor een torpedo.
Honda en Renault mochten voor het seizoen 2009 veranderingen aanbrengen aan hun motor die Ferrari en Mercedes reeds eerder via een loophole hadden doorgevoerd. Dat zou een eventueel verschil verklaren tussen Mercedes en Honda. Renault heeft er iig voor 2009 zn voordeel meegedaan, Honda zou dat waarschijnlijk ook gedaan hebben.
Daarnaast kun je sowieso wel vraagtekens plaatsen bij die opmerkingen van Button, in 2009 ging het maximum toerental nl naar beneden van 19.000 naar 18.000.
Het zou kunnen dat de Mercedes motor net het beslissende verschil heeft gemaakt, want uiteindelijk was het verschil niet groot, maar ik denk dat je het succes toch vooral moet toeschrijven aan het chassis. Volgens mij is dat ook zoals iedereen het ziet, de Mercedes motor was hooguit een steuntje in de rug.

Wings

Geen idee maar ik weet nog hoe lyrisch Barrichello en Button waren over het verschil in vermogen. Verder was het puntenverschil naar Vettel ook weer niet heel groot. Of het met een Honda-motor was gelukt valt te bezien. Ik plaats in ieder geval vraagtekens bij de uitspraak "maar in het V8-tijdperk heeft het niet echt aan de motoren gelegen...". Als het had gestaan 'echt niet alleen' had ik er meer vrede mee gehad.

Jozef

Eerlijk gezegd ben je de allereerste die ik hoor zeggen dat de Mercedes-motor de doorslaggevende factor was in het succes van Brawn GP. Over het chassis zijn daarentegen hele boeken geschreven (bij wijze van spreken).

Wings

Dat is niet wat er staat. En verder had Honda de stekker eruit getrokken in 2008 en zet ik daar dus de streep onder het Honda-avontuur en niet in 2009. Dat was Brawn Mercedes.

Matthijs

Citaat van: Wings op 05 februari 2017 - 11:30:24Natuurlijk was niks mis met de aerodynamiek maar het was de Mercedes-motor die het grootste verschil maakte.

Jozef geeft toch in zijn laatste post een bijna identieke samenvatting van wat jij hier nu schrijft?

Ik geloof direct dat de Mercedesmotor een betere motor was dan de Honda (volgens mij is de Mercedesmotor al sinds eind jaren '90 de te kloppen motor) maar ik geloof toch echt dat Brawn begin 2009 met name zo dominant was door de auto en niet zozeer door de motor.