De GP van Nederland

Gestart door Fabian, 30 november 2016 - 14:26:00

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Mickey op 09 februari 2018 - 10:54:13
Ik denk dat die gasten van Liberty Media het commerciële spelletje beter snappen dan Bernie de laatste jaren deed. Bernie is filthy rich geworden van de rechten, Liberty Media weet het publiek nog beter te bereiken en er nóg meer uit te halen.

Wel een interessante stelling. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Jozef

Citaat van: Mickey op 09 februari 2018 - 16:49:10
Oh wacht, jullie bedoelen de winstgevendheid voor het land?

Dat lijkt mij totaal niet relevant. De organisatie verdient toch geld? Wie dat betaald is een tweede.
Dus voor jou is de Belgische GP winstgevend, want ze hadden eerst verlies maar ja de Waalse regering heeft dat verlies bijgepast dus is de organisatie van de GP winstgevend. Rare gedachtenkronkel hoor.

In de meeste landen die ik hierboven noemde, is de overheid trouwens tevens de organisator. In die gevallen gaat jouw vlieger hoe dan ook niet op.

Mickey

Ik hoor het al, duidelijk een bedrijfskundige aan het woord. Dat toontje daar heb ik geen trek in Jozef. Doeidoei!

Tuesday

die winstgevendheid zou ik me in NL voor de komende jaren geen zorgen over maken. Liberty wil ook duidelijk graag een GP in NL, dus die zullen echt geen bedragen vragen die ze bv in Abu Dhabi neerleggen. Met 15 miljoen maak je denk ik wel een redelijke kans. Je trekt met gemak 100.000 mensen (op Assen) en als je die gemiddeld wel 150 euro voor een kaartje kunt laten betalen. Dan ben je al een heel eind. Natuurlijk komen er nog meer kosten bij kijken, maar er zijn ook nog veel meer manieren om geld binnen te halen. De markt is momenteel zeer gunstig en een NL'se GP is eigenlijk onontkoombaar. Het enige minpuntje is dat er geen heel erg geweldig F1 circuit ligt, maar met Assen heb je iig een circuit dei al bewezen heeft het hele circus makkelijk aan te kunnen. Het zou me tegenvallen als het niet gaat lukken.

Sabai

#94
De winst zit meer in de zin van jezelf zichtbaar maken als land. En de staat zal ondanks de overheidssteun een deel terug zien via belasting heffingen. Maar netto moet er i.m.o altijd geld bij gelegd worden met zulke evenementen maar leveren ze mogelijk winst op in de brede zin.

Jozef

Citaat van: Mickey op 10 februari 2018 - 13:36:47
Ik hoor het al, duidelijk een bedrijfskundige aan het woord. Dat toontje daar heb ik geen trek in Jozef. Doeidoei!
Hmm, ik ben me niet bewust van enig toontje, sorry. En ik bedrijfskundige, daar kan ik eens goed om lachen. :P

Tuesday

Citaat van: Sabai op 10 februari 2018 - 16:20:14
De winst moet meer in de zin van jezelf zichtbaar maken als land. En de staat zal ondanks de overheidssteun een deel terug zien via belasting heffingen. Maar netto moet er i.m.o altijd geld bij gelegd worden met zulke evenementen maar leveren ze mogelijk winst op in de brede zin.
dat laatste moet je ook gewoon meetellen, een heel aantal GP's is weinig minder dan promotie maken voor het betreffende land of stad. Maar goed, in NL zal dat niet de hoogste prioriteit hebben. Veel hangt af van de fee die betaald moet worden. Er zijn GP's waar ze 50 miljoen neerleggen, bij Europese races ligt dat volgens mij zo rond de 20 miljoen. Volgens mij moet dat met de huidige Max gekte geen enkel probleem zijn. Staatsteun hoeft helemaal perse nodig zijn, al denk ik wel dat een investering van een paar miljoen zich ook makkelijk terug betaald. Maar nogmaals, het is wel vrij essentieel om te weten wat Liberty er voor gaat vragen. Niemand weet dat, dus lijkt het mij ook nogal raar om het bij voorbaat af te schieten. Ik denk dat een Nederlandse GP, wat ongetwijfeld een gekkenhuis gaat worden erg goed past in de richting die Liberty media op wil. Bij Bernie had ik het wel en stuk somberder ingeschat al had die wellicht ook wel kansen gezien in de Max-mania.

Robbert65

Geen Heineken Dutch Grand Prix zonder Tarzan-, Hugenholz- en Bos Uit / Luyendijkbocht. Een F1 Grand Prix van Nederland zonder Scheivlak? nevernooitniet. Schei uit zeg. Assen is voor tweewielers en amerikaanse prutsautootjes. Assen mag dromen maar als daar ooit F1 verreden wordt, nou ik ga er niet heen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Citaat van: Jozef op 10 februari 2018 - 16:34:11
Citaat van: Mickey op 10 februari 2018 - 13:36:47
Ik hoor het al, duidelijk een bedrijfskundige aan het woord. Dat toontje daar heb ik geen trek in Jozef. Doeidoei!
Hmm, ik ben me niet bewust van enig toontje, sorry. En ik bedrijfskundige, daar kan ik eens goed om lachen. :P

No problem. Gedachtenkronkel was de wespensteek. Bedrijfskundige was sarcastisch. ;)

Voor mij was kraakhelder dat ik vanuit de positie van Liberty Media redeneerde.

On topic. Ik denk dat Assen logistiek handiger is, maar ook oersaai.

Sphinx

Het is een beetje dezelfde "strijd" als Silverstone versus Donington Park. Donington is prima voor formule wagens en toerwagens, maar tekort voor F1, daarom ook die Adelaide lus die ze er toen bij hebben gelegd. Daar DHL had wel een heel goed bereikbaar vliegveld in de buurt, daarom dat men een paar jaar geleden probeerde om even snel de GP van Engeland om te wisselen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

Citaat van: Mickey op 11 februari 2018 - 18:26:27
Citaat van: Jozef op 10 februari 2018 - 16:34:11
Citaat van: Mickey op 10 februari 2018 - 13:36:47
Ik hoor het al, duidelijk een bedrijfskundige aan het woord. Dat toontje daar heb ik geen trek in Jozef. Doeidoei!
Hmm, ik ben me niet bewust van enig toontje, sorry. En ik bedrijfskundige, daar kan ik eens goed om lachen. :P

No problem. Gedachtenkronkel was de wespensteek. Bedrijfskundige was sarcastisch. ;)

Voor mij was kraakhelder dat ik vanuit de positie van Liberty Media redeneerde.

On topic. Ik denk dat Assen logistiek handiger is, maar ook oersaai.
dat laatste valt natuurlijk nog te bezien. Volgens mij was het sowieso de bedoeling om nog het 1 en ander toe te voegen aan het circuit en met het weer in Assen weet je het natuurlijk ook nooit. Spektakel is overal mogelijk.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 12 februari 2018 - 10:38:20Volgens mij was het sowieso de bedoeling om nog het 1 en ander toe te voegen aan het circuit
Vertel

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 12:41:53
Citaat van: Tuesday op 12 februari 2018 - 10:38:20Volgens mij was het sowieso de bedoeling om nog het 1 en ander toe te voegen aan het circuit
Vertel
https://www.nu.nl/formule-1/5105168/voorzitter-tt-circuit-schat-kans-f1-race-in-assen-vijftig-procent.html
Citaat
De voorzitter verwacht dat de aanpassingen die aan het circuit gedaan moeten worden slechts twee miljoen euro gaan kosten. "De aanpassingen zijn eigenlijk zo gepiept." Het gaat daarbij vooral om het verbreden van de Stubben-bocht en het verlengen van het lange rechte stuk.
in latere berichten heeft hij het erover dat het niet nodig is, maar dat wil niet zeggen dat ze het alsnog doen om de baan wat aantrekkelijker te maken voor F1 races.

Matthijs

#103
Hoe is het verlengen van het rechte stuk zo gepiept? Halen ze de GT-bocht eruit?  ;D (zou wel vet zijn, voor F1 dan)

Edit: het zou serieus een cool idee zijn, de GT-bocht afsnijden, alleen voor autosport. Afsnijden ter hoogte van ingang pitstraat. Zal alleen grindbak voor bocht 1 te kort zijn denk ik.


Tuesday

Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 14:09:19
Hoe is het verlengen van het rechte stuk zo gepiept? Halen ze de GT-bocht eruit?  ;D (zou wel vet zijn, voor F1 dan)

Edit: het zou serieus een cool idee zijn, de GT-bocht afsnijden, alleen voor autosport. Afsnijden ter hoogte van ingang pitstraat. Zal alleen grindbak voor bocht 1 te kort zijn denk ik.

dat lijkt mij idd de enige simpele optie om het rechte stuk langer te maken. Voor de moto GP is de chicane natuurlijk wel echt een verrijking, voor de F1 vind ik dat lastig inschatten. Een langer recht stuk verhoogd in theorie de kans op inhalen, maar de bocht voor het rechte stuk maakt natuurlijk ook een groot verschil, kijk naar bv Barcelona.