BTCC 2017

Gestart door Sphinx, 02 april 2017 - 21:30:00

« vorige - volgende »

Sphinx

Het leukste toerwagenkampioenschap van Europa is dit weekend ook weer van start gegaan. Traditiegetrouw is Brands Hatch Indy de start van het seizoen, en traditiegetrouw werd het een rumoerige middag.



Tom Ingram doet het altijd goed op de korte layout van Brands Hatch, en de Toyota rijder leek opnieuw op de pole af te stevenen gisteren. Helaas boorde een verdwaalde regenbui hem dat door de neus, waardoor ineens Jeff Smith zijn Honda op pole mocht parkeren. Ingram moest 6 honderdste toegeven, Gordon Shedden en Matt Neil kwamen een tiende te kort. Herintreder Tom Chilton kon in zijn nieuwe Vauxhall Astra nog geen potten breken.

Race 1 was binnen een ronde al rijp voor een safetycar. Ingram was zonder problemen Smith voorbij, maar Turkington probeerde tussen de Honda's door naar drie te komen. Neal gooide de deur dicht en beiden gingen eraf. Na de werkzaamheden liep Ingram makkelijk weg terwijl Smith zich als buffer opwierp en tegen de tijd dat Shedden en Adam Morgan in de Mercedes er voorbij waren, was de Toyota niet meer in te halen. Ingram won opnieuw de eerste race van het seizoen, Shedden werd 2e, Morgan 3e en Jack Goff mistte in een prive-Honda het podium als vierde.

Race 2 werd nog erger. Ten eerste werd de start twee keer afgebroken. Eerst omdat Ingram koppelingsproblemen kreeg, daarna omdat Jason Plato een gaatje zag dat er niet was en in botsing kwam met Ashley Simpson. De race werd gestopt en opnieuw gestart met de grid na één ronde. Ingram verdedigde lang zijn leiding tegen Shedden, maar die had minder Ballast en kon de Toyota een paar ronden voor het einde passeren. Ook Rob Collard kwam samen met BMW-teamgenoot Andrew Jordan uit het middenveld naar voren op jacht naar een podium. Collard slaagde erin Ingram nog te passeren, maar Jordan werd door een wat te enthousiaste Rob Austin onderuit geveegd en strandde op plaats 6. Austin werd later gediskwalificeerd omdat dit incident plaatsvond onder gele vlag, omdat de stewards bij Clearways bezig waren met het bergen van twee gecrashte auto's. Shedden won uiteindelijk de race voor Collard, Ingram en Morgan.

In Race3 een gelukje voor Tom Chilton, die als achtste was geëindigd en zag dat hij pole lootte voor de reversegrid race. Het was echter Jordan die de beste start had en vanaf 3 zowel Chilton als Josh Cook te grazen nam. Chilton kon de BMW aardig bijhouden, maar het grootste gevaar kwam van een andere BMW. Turkington had na de mislukte eerste race de tweede race als tiende beëindigd, schoof nog een plek op door de uitsluiting van Austin en stormde vanaf negen door het veld in een veel lichtere auto dan de frontrunners. Alleen Jordan kon hem op het eind intomen en hoewel de Noord-Ier wel een paar keer aandrong, was het niet genoeg om de overwinning op te eisen. Achter de BMW's werd Chilton keurig als derde afgevlagd, Neal sloot een lastig weekend als vierde af voor Collard en Shedden.

Stand na één raceweekend:
1. Gordon Shedden - 48
2. Tom Ingram - 42
3. Andrew Jordan - 41
4. Adam Morgan - 39
5. Rob Collard - 36

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

-Nino-

#1
Hele kampioenschap te volgen op ITV via de gratis en legale FilmOn app (geschikt voor chromecast) of via https://www.filmon.com/ waar bijna het hele raceweekend wordt uitgezonden.

Meestal op ITV 4: https://www.filmon.com/tv/itv4

Robbert65

te gek! ben altijd een trouw volger geweest van BTCC toen het nog op Eurosport live werd uitgezonden.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sphinx

Twee goede races en één knotsgek waterballet leverden ons "de snelste dwangbuis van Europa", zoals Tim Harvey dit kampioenschap altijd noemt, in Donington Park.



Subaru had een soort Honda-weekend gehad in Brands met twee auto's in puin en één in de garage, alleen Ash Sutton kreeg zijn auto twee keer aan de finish. In Donington was Sutton de enige Subaru die vooraan mee kon doen op zaterdag; hij scoorde zelfs de pole. Helaas bleek de turboboost op zijn auto te hoog zijn afgesteld, waardoor hij als 31e aan de race moest beginnen en Rob Austin kreeg onverwachts de pole cadeau. Erg lang kon hij er niet van genieten, merkgenoot Tom Ingram had een veel betere start en schoof Austin gewoon van zijn lijn af. Hij had zoveel vaart en Austin zo weinig dat de man uit Wycombe heel makkelijk weg kon lopen terwijl Austin achter hem iedereen ophield. Aiden Moffat kon zijn Mercedes er wel langs krijgen en had binnen 5 ronden Ingram binnen gehengeld. Ook Matt Neil en Colin Turkington kwamen aansluiten en er ontspon zich een leuk gevecht voor de 2e en 3e plaats, waarbij Neil uiteindelijk als 2e binnenkwam en Austin als 3e. Vooraan was Moffat overeind gebleven en incasseerde zijn eerste BTCC-win, voor Mercedes is het inmiddels het 2e succes (Adam Morgan won vorig jaar al eens op Thruxton)

Sutton was in race 1 van 31 naar 13 opgeklommen en had een superstart in race 2 die hem na 6 ronden al bij de top5 liet aansluiten. Moffat vertrok nog wel van pole, maar had nu 75kg ballast en de option banden onder, dit jaar geen extra zachte, maar juist een extra harde band. Rob Collard kwam in de BMW 1 serie ook goed weg en passeerde in één ronde zowel Austin als Moffat voor de leiding, met Ingram vlak achter zich. Sutton werkte zich in ronde 7 ook langs Moffat en had geluk dat achter hem Josh Cook in een langzamere Ford Focus iedereen ophield, terwijl hij zelf naar Collard en Ingram toe kon rijden. De Toyota liep daarna snel weg van Collard en Sutton en Ingram streek een mooie overwinning op, 4 tellen voor Collard en Sutton. Cook hield vol en sleepte een zwaarbevochten vierde plaats binnen voor Turkington en Gordon Shedden, die geen best weekend had met een 7e en een 6e plaats.

In de loterij voor race 3 werd de top8 omgedraaid, zodat Dave Newsham de pole kreeg voor Neil, met Shedden en Turkington op rij 2. Het was inmiddels gaan stortregenen en al in de eerste ronde gingen er velen door het grind of het gras onderaan Craner Curves. Ingram, Moffat en Shedden konden door, Collard en Neal spinden en Jack Goff landde zwaar in de bandenstapels. De race werd gestopt en de grid opnieuw geformeerd, maar de marshalls weigerden Neil zijn plaats in te laten nemen, hij zou zijn uitgevallen omdat hij als enige vast had gestaan in de grindbak. Bij de herstart hield Newsham het even vol tegen Turkington, maar inmiddels kwam Shedden hard opzetten en in ronde vijf was de Schot er voorbij.

Hij liep daarna vijf tellen weg van de mannen achter hem en scoorde een overwinning, maar de dag werd nog erger voor Team Dynamics, want omdat Shedden's Honda niet door de keuring kwam werd hij uit de uitslag geschrapt. Turkington schoof door naar plaats 1, Adam Morgan haalde belangrijke punten op als tweede en Sutton lijkt zichzelf tot Subaru-kopman te hebben gebombardeerd met een tweede podium in het weekend. Newsham hield voor zijn dappere verdediging in de race nog een vierde plaats over. Omdat Neal en Shedden dus allebei niet scoorden en Jordan na schadegevallen in alledrie de races slechts met twee punten huiswaarts keerde, had Ingram genoeg aan een vijfde plaats om de leiding in het klassement te pakken.

Stand na twee raceweekends:
1. Tom Ingram - 86pt
2. Colin Turkington - 71pt
3. Adam Morgan - 69pt
4. Gordon Shedden - 67pt
5. Rob Collard - 67pt



Het volgende raceweekend is op de hogesnelheidsbaan Thruxton begin mei
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!