Brexit topic

Gestart door Tuesday, 24 juni 2016 - 14:46:06

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

Citaat van: Jozef op 27 juni 2016 - 18:15:29
Je zet nu een al een paar keer met veel trots in het vet 66%. Het was 61.5%. Om maar aan te tonen dat mensen op den duur zuiver foutieve zaken gaan geloven als je ze maar lang genoeg in je eigen hoofd herhaalt. 61.5% is nog steeds heel veel maar als je tot tweemaal toe in het vet een overdreven getal gaat noemen, kan ik het ook niet nalaten om dat even recht te zetten...

Je verwijst ook naar Ierland, waar een eerste referendum inderdaad het Verdrag van Lissabon verwierp, maar na herziening van het Verdrag werd een nieuw referendum gehouden resulterende in een goedkeuring door 67% van de stemmers. Dit referendum moeten we maar vergeten? In de Nederlandse Tweede Kamer stemde 74% van de volksvertegenwoordigers in, dus zo alleen stond Balkenende blijkbaar ook niet.

De terugkrabbelende houding van het Leave-kamp zegt natuurlijk alles. Ze hadden zelf nooit verwacht te zullen winnen dus hebben erop los gelogen alsof het een lieve lust was, met als enige doel de bestaande politieke orde omver te werpen. Nu ze ook effectief gewonnen hebben en dus verantwoordelijkheid moeten opnemen, staan ze met de mond vol tanden. Cameron zegt terecht: jullie wilden eruit, los het nu ook maar op. Boris Johnson heeft plots geen haast met het inroepen van artikel 50 in de hoop al wat mooie cadeaus van Europa te krijgen in de wandelgangen, voordat de echte onderhandelingen beginnen. Gelukkig zijn de Europese leiders niet te doem om in die val te trappen.

Deze overwinning kan uiteindelijk een nederlaag worden voor het populisme in Europa.

Mooi man, dat jij het percentage (61,5%) opgezocht heb. Dat's fijn. Maar goed, het was dus precies 61,6%, niet 61,5%. Wat betreft Ierland, in eerste instantie wees de bevolking van Ierland een EU-grondwet af in referendum. Na de nee-stem in Frankrijk en Nederland, trok de regering het voorstel tot het houden van een 2e referendum in. Eén jaar werden ze opnieuw gepaaid door Europa. B.v Barrosa dat ze  miljoeen steun zoudeen ontvangen en ook van Ierland zelf, kreeg de Ierse regering een aantal toezeggingen. Zo werd vastgelegd dat de Ierse neutraliteit niet zou worden aangetast, het Ierse beleid rond abortus, euthanasie, onderwijs en de belastingwetgeving niet aangepast werd en dat de Ieren hun eigen Europees Commissaris behielden. Iets waar Balkenellende nooit aan toe is gekomen.  Die ondertekende het gewoon, ondanks dat de bevolking er tegen was. Voor de rest, het verhaal blijft hetzelfde.

Groet,

C.G. de Beaufort

Sabai

Citaat van: Franky R. op 27 juni 2016 - 19:41:41
Beaufort,


Ik respecteer de oproep van Peter om het netjes te houden. Toch vind ik het een zwaktebod van jou om niet in te gaan op de vragen die ik alweer tweemaal had gesteld. In plaats daarvan raaskal je over Balkenende (ja, die heeft de boel destijds ook bedrogen), vluchtelingen die direct een huis kado krijgen (dus niet, en ik kan dat weten want jaren geleden voor de COA gewerkt) of zelfs -godbetert- Mugabe.


Dan denk ik: 'Die heeft geen argumentatie meer'. Uitrekent het land dat zowat de halve wereld heeft gekolonialiseerd heeft er moeite mee dat er buitenlanders in hun land wonen.


Ik heb namelijk nooit ontkend, en doe het ook niet, dat Brussel het op veel gebieden een potje van gemaakt heeft.


Maar we hadden het over de Brexit en dat de winnaars van het referendum kapot geschrokken lijken van hun succes. Intussen zitten er aardig wat Britten uit te zoeken wat de EU is en wat de gevolgen daadwerkelijk zijn van een Brexit. Bron? Google, of zitten die ook in een 'Remain-complot'?


Ik scheld niemand niet uit; Ook de drijvende krachten achter de Brexit niet. Ze hebben met succes gebruik gemaakt van een democratisch proces. Maar de volgende stap nemen ze maar niet, terwijl Johnson en Farage met de mond vol tanden blijven staan, zoals Jozef al schreef.

Daar mag ik toch wel vragen over stellen?


Dat Brussel nu haar poot zeer stijf gaat houden, is niet meer dan normaal. Wel de lusten, maar niet de lasten kan niet. Dat heeft niets te maken met 'de slechte verliezer' zijn.


En dat de overige EU-landen haast maken, doen ze ook voor jouw en mijn portemonnee. Zolang de boel zo onrustig blijft, krijgt de Euro klappen. En ik wens geen geld te verliezen omdat een paar Britten de boel denken te kunnen vertragen.


Daarom postte ik het column van Brian Reade die aangeeft waar de Brexit werkelijk over ging.


En langzaam aan worden de Britse kranten ook wakker...Een schreef een verhaal over Britse films die konden worden gemaakt dankzij subsidie van de EU. Daar kan men een streep doorheen trekken. En zo zijn er nog veel meer beloftes van de Brexit-kamp die vooral beloftes zullen blijven.


En de moord op Jo Cox als gruwelijke dieptepunt... :-X

Aanpassing:
Ik hoop wel dat de EU-raad hiervan leert...inderdaad is er teveel macht en bevoegdheid naar Brussel gegaan. Maar niet alles aan de EU is kommer en kwel!

Goed vewoord.Verder hou ik mij buiten de diiscussie.

C.G. de Beaufort

Franky R.

Tuurlijk niet. Ik heb daar geen moeite mee.

Maar b.v. uit een onderzoek van EenVandaag - dat een 'blijf' propageerde - blijkt dat een meerderheid op een steekproef van 27000 personen van de bevolking juist uit de EU wil vertrekken...



http://opiniepanel.eenvandaag.nl/uitslagen/67763/meerderheid_voor_referendum_over_eu_lidmaatschap 

Groet,

C.G. de Beaufort


Pancake Shield

Dan mogen we ontzettend blij zijn dat die mensen niet onze beslissingen nemen.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Sabai

Het is toch ook krom om iets waar 60 jaar lang democraties aan is gewerkt af te doen met een ja of een nee door mensen die niet de kennis hebben.Waar hebben we anders onze regering voor?

Pancake Shield

Citaat van: Spanje_2016 op 27 juni 2016 - 21:57:43
Het is toch ook krom om iets waar 60 jaar lang democraties aan is gewerkt af te doen met een ja of een nee door mensen die niet de kennis hebben.Waar hebben we anders onze regering voor?

Ja, idd. Het gaat mensen vaak om een of twee dingen bij dit soort referenda en de rest wordt dan niet naar gekomen. Met name economische grondslagen blijven dan links liggen. Politici zijn daar uitstekend op ingevoerd en hebben inzicht op al die informatie. Is het allemaal perfect? Absoluut niet, maar dat weten ze nu ook wel en daarom moet daar nu opgewerkt worden. Het is niets voor niets dan bijna alle Europese leiders oproepen tot rust en kalmte en dat er vooral geen emotionele beslissingen genomen moeten worden, dit zou zo'n ontzettend emotionele beslissing zijn.

Overigens heeft de Brexit ook al zijn effect op de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Door het optreden van Trump in Schotland na de uitslag is zijn populariteit nog verder gekelderd. De Amerikanen zien nu ook in dat een dolle dwaas als Trump absoluut niet de manier is om het land te leiden in zo'n internationale chaos.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Franky R.

Citaat van: Pancake Shield op 27 juni 2016 - 21:51:13
Dan mogen we ontzettend blij zijn dat die mensen niet onze beslissingen nemen.


Nog los van het feit dat een Nexit zo mogelijk, nog onmogelijker is. De Britten hadden hun pond nog behouden. Kun je nagaan wat voor een slachtpartij een terugkeer naar de Gulden zou worden. De Gulden was destijds gekoppeld aan de Duitse Mark. Hoe wou je dat nu doen?


Of willen die mensen die oh zo voor een Nexit zijn, dolgraag 3,05 Gulden per liter benzine of 5 gulden betalen voor een heel bruin? En intussen je loon zien veranderen in een hongerloontje...Dan emigreer ik direct naar België of zo.

Jozef

#52
Citaat van: Pancake Shield op 27 juni 2016 - 19:29:26Vergeet niet dat ook de VS in een nagenoeg onmogelijke positie worden gedwongen, die hebben hele goed banden met de Britten, maar dat ging de laatste jaren allemaal via de EU. En de EU is bezig met een handelsverdrag met de VS, maar nu moet Engeland dat zelf gaan opzetten. Obama heeft al aangekondigd dat VK achter in de rij moet gaan aansluiten.

Goh, voor ons is dit vooral speculeren (helaas, want dat geheimzinnige gedoe heeft weinig met democratie te maken). Maar hoe ik het zie is juist dat het VK altijd de dienstmaagd van de VS was, die in de EU de belangen van Amerika kwam behartigen. Dus de VS heeft banden met de EU, via de Britten. De Amerikanen willen heel graag dat TTIP er komt en op dat vlak was het mijns inziens via de Britten dat ze van alles probeerden te regelen. Dat kan nu niet meer, dus hebben ze een nieuwe beste vriend in Europa nodig.

Maar dat is voor de VS is denk ik niet héél moeilijk, die hebben namelijk nog een alternatief schoothondje genaamd Polen dat nu gepaaid zal worden. Als de Britten wegvallen wordt Polen de nummer 5 in Europa wat aantal inwoners betreft, en de huidige rechtse Poolse regering is toch al Amerikagezind (helemaal als de Republikeinen er de macht hebben). Dat is een ideale partner voor de VS: groot genoeg om een stem te hebben binnen Europa en gemakkelijk om aan hun kant te krijgen. Moeten ze alleen het ondemocratische imago van de Poolse regering nog oppoetsen zodat de VS hier niet mee geassocieerd wordt, maar dat is een kwestie van een paar maandjes paaien zodat de Polen hun grondwettelijk hof in ere herstellen en dan ben je klaar. Het zou me niet verbazen als Obama (of z'n opvolger) binnenkort plots opduikt op staatsbezoek in Warschau.

Jozef

#53
Citaat van: C.G. de Beaufort op 27 juni 2016 - 20:22:45
Mooi man, dat jij het percentage (61,5%) opgezocht heb. Dat's fijn. Maar goed, het was dus precies 61,6%, niet 61,5%.

Ik vind het toch jammer dat je zo reageert. Vooral omdat het niet eens klopt, want 61,541 rond je af naar 61,5 en niet naar 61,6. :P

Verder hebben ze in Ierland wel degelijk twee referenda gehouden. Het Verdrag van Lissabon (dus niet de Grondwet zoals in het Nederlandse referendum) werd in de zomer van 2008 in een eerste referendum verworpen, waarna er opnieuw is onderhandeld en in 2009 was er dan het tweede referendum met goedkeuring van 67% van de stemmen. In de onderhandelingsronde kwamen inderdaad de dingen aan bod die jij zei maar uiteindelijk ging dat slechts om verduidelijkingen. Er werd geen letter aan het Verdrag gewijzigd, er werden alleen enkele garanties toegevoegd inzake de dingen die je zelf al noemde. En ja, de Ieren wilden per se dat iedere lidstaat iemand naar de Europese Commissie mag sturen... waardoor die nu veel te groot is.

Als de Tweede Kamer met 74% een beslissing heeft genomen die geen steun heeft van de Nederlandse bevolking (ik laat in het midden of het zo is), dan is dat een probleem van Nederland en niet van Europa.

Het grootste probleem van de EU is dat het beleid voor het leeuwendeel bepaald wordt door de regeringen van de lidstaten, maar dat die regeringen het vervolgens vertikken om in eigen land het beleid van de EU uit te leggen, laat staan te verdedigen. Want als je premier bent is het gemakkelijk om te zeggen "het is de schuld van Brussel" en vervolgens te verzwijgen dat je zelf Brussel bént.

Edit:
Om hierop door te gaan, er is volgens mij geen democratisch deficit in Europa zoals je wel eens hoort, maar wel een verkeerde inrichting van de democratie. De macht in de EU ligt voornamelijk bij de ministerraden en de Commissie, en die bestaan uit mensen die de steun hebben van het parlement in hun thuisland. Dat is democratisch, maar op een erg indirecte manier en bovendien een manier die coherent beleid onmogelijk maakt. Het Italiaanse parlement wil wat anders dan het Poolse maar uiteindelijk moeten Marco en Jakub wel samen een beslissing nemen en elk als 'winnaar' terug naar huis gaan om het uit te leggen.

Er moet veel minder macht bij de ministerraad en de commissie liggen, en veel meer bij het Europees parlement. Dan heb je veel directere democratie, geef je de EU de kans om een beleid te voeren met een visie die een hele legislatuur gevolgd kan worden, en dan krijgen de mensen uiteindelijk automatisch meer interesse hiervoor, want het Europees Parlement is plots iets dat ertoe doet en de Europese verkiezingen dus ook.

Er woedt een discussie "moeten we meer of minder Europa" maar die vraag is gewoon al op zich fout, we moeten eerst een ánder Europa en daarna kunnen we eens kijken of het wat meer of wat minder moet.

Robbert65

*MODERERENDE MODERATOR*

Ik vind het goed en interessant dat we deze discussie voeren alhier. Het is iets heel belangrijks, die Brexit, de eventuele Nexit, het gaat over ons en onze kinderen en kindskinderen.

Uitgangspunt van alles wat we hier doen is onze gezamenlijke liefde voor de autosport. Laten we dat voor ogen houden, dat we hier komen uit liefhebberij, dat dát het belangrijkste is en de reden is dat we überhaupt kúnnen discussiëren met elkaar over welk onderwerp dan ook.

De standpunten lopen wijdt uiteen op deelonderwerpen uit deze discussie.

Dat is niet erg, maar laten we ervoor zorgen, dat we elkaar niet persoonlijk aanspreken op standpunten en de discussie niet verengen naar "de manier waarop" of "ik voel me persoonlijk aangevallen".

Dan wordt het al snel niet leuk meer en dan kan dat afstralen op onze omgang in de rest van dit forum, terwijl daar juist onze gezamelijke liefde voor Formule 1 en alles wat er verder bij hoort gevierd wordt.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Pancake Shield

Is het over het algemeen niet verstandiger om een slotje te gooien op dit topic. Al met al denk ik dat iedereen zijn zegje al wel gedaan heeft en gezien het feit dat er nu voor de derde keer binnen twee pagina's een waarschuwing uitgeschreven wordt, denk ik dat er over dit onderwerp te veel met emoties gegooid wordt. Als de gezamelijk liefde voor autosport ons allemaal verbindt, kunnen we in dat topic beter over de gevolgen van de Brexit in de F1 etc gaan hebben. De meningen lopen te ver hier uiteen om een er een gezellige discussie van te houden. De gemoederen zijn behoorlijk verhit en dat gaat niet veranderen denk ik.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

C.G. de Beaufort

Hoe ver haar eigen begrip reikt werd pijnlijk duidelijk toen presentator Twan Huys haar vroeg haar visie te geven op de poll van het Remain-kamp om een tweede referendum te houden met een hogere opkomstdrempel. Er verscheen een teller in beeld die live het aantal ondertekenaars in beeld bracht. ' 'Sore losers' zou je denken, maar zo niet mevrouw De Gruyter, NRC-correspondente :

"Nou ja, ik denk wel dat je hieruit kunt afleiden dat de echte winnaar van het referendum de firma Kleenex is geweest, omdat er zo ontzettend veel mensen spijt hebben gekregen van de stem die ze uitgebracht hebben, dat ze nu om een nieuw referendum gaan vragen en het omgekeerde willen stemmen als wat ze vorige week hebben gestemd." (..)

Kortom, dit verhaal is kenmerkend voor de ongelofelijke arrogantie waarmee veel wetenschappers, politici en journalisten op 'het gewone volk' neerkijken : "Ze hebben ze het niet goed begrepen en het is aan ons de schone taak om het nog eens uit te leggen"....

Tjonge, Eurofiele kakkers, deze populisten.

http://politiek.tpo.nl/2016/06/27/brexit-leave-stemmers-gewoon-goed-begrepen/

Groet,

C.G. de Beaufort


Jozef

Ik ben het ermee eens dat het van weinig intelligentie getuigt als je gaat beweren die die petitie voornamelijk wordt ondertekend door leave-stemmers die spijt hebben van hun keuze. Dat er leave-stemmer zijn met spijt, valt echter ook niet te ontkennen. Dat er leave-stemmers zijn die slecht geïnformeerd waren, ook niet. Maar het feit blijft dat het leeuwendeel van de leave-stemmer wel achter hun keuze staat.

De EU, en dan bedoel ik vooral de regeringsleiders van de lidstaten, kan zich maar beter eens gaan afvragen waarom dat zo is.

Robbert65

Brexit zegt ons, dat het tijd is voor een duidelijke keuze tussen twee opties: een Europese staat óf een economisch samenwerkingsverband met vrij verkeer van personen en goederen.

Of je regelt alles centraal, of regelgeving vanuit Brussel wordt onderworpen aan parlementaire goedkeuring door de lidstaten.

Ik heb er geen bezwaar tegen om Amalia Catherina in te ruilen voor een Europese president, ik zie de voordelen wel, maar velen vinden het doodeng om dergelijke veranderingen mee te maken. Het gaat zonder een majeure ramp niet gebeuren.

Er blijft maar één optie over, hervorm de boel, schaf het Europarlement af en houdt de boel simpel. Om de kosten gaat het niet, maar wel om de stroperigheid en de politiek-maatschappelijke implicaties van wat er in Brussel gebeurt en niet gebeurt. De mensen hebben geen zin om zich te verdiepen in iets dat ondoorgrondelijk is.

Voorbeeld:
Mark Rutte is momenteel President van Europa, want om de zes maanden wordt een van de lidstaten voorzitter.
Donald Tusk is momenteel President van Europa, want hij volgde de onvolprezen nono uit België kom wat is z'n naam ook weer op.
Jean-Claude Juncker is momenteel President van Europa, want hij volgde een jaar geleden Barosso op als voorzitter van de Europese Commissie voor ene termijn van vier jaar.

Ik lees veel kranten ik lees überhaupt veel, ik mag zeggen dat ik goed op de hoogte ben. Maar ik heb net (altijd ff sjekkuh) twee van de bovenstaande heren moeten omwisselen, ik vergistte me. Als "zelfs" ik niet meer weet wie wie is in de top van Europa..... Nou, wat mag ik dan van Oma verwachten, en van de buuf? Of van mijn veertienjarige zoon?

Dan kun je de schuld geven aan "de mensen" "het volk" of "de kiezer" maar sodeju, wat lopen onze regeringsleiders toch al dertig jaar een van binnen rottend gedrocht te brouwen met al hun compromissen en gelijm en geplamuur.

Frankrijk altijd bang voor hervormingen, de zuidelijke landen voor het aan het licht komen van geheime tekorten en corruptie, de oost-europeanen die zich altijd miskend voelen, de Hollanders die het altijd beter weten en verongelijkt zitten te doen en dus nooit meer een plek in de top krijgen. Nee, de Belgen en de Luxemburgers, de Portugezen, die krijgen de topbanen. Waarom? omdat de grote landen ze nooit krijgen, de Fransen gunnen het de Duitsers niet, de Spanjaarden de Fransen niet en de Italianen lopen soms als derde hond met het been weg, maar meestal gaan de topjobs naar de kleintjes.

Niet de beste kandidaat, de zwaarste man of vrouw aan de top van Europa, nee juist niet. Hoe heette die nono uit België nou ook alweer? Die kale met die bril. Dinges. Goed voorbeeld: De eerste President van Europa. Nooit, maar dan ook nooit één verstandig woord gehoord inzake koersbepaling of hervorming...

etc. etc. etc..

Het moet anders.
En dan is er nog meneer Schmidt, die om onverklaarbare reden voorzitter werd van het Europees Parlement.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sabai

#59
Ik ben juist absoluut tegen een Europese staat. En daar ligt ook juist het probleem. De hoge heren willen dat wel maar het volk juist niet i.m.o