WEC + 24 uren van Le Mans 2016

Gestart door Van Wijk, 24 mei 2016 - 21:41:08

« vorige - volgende »

Robbert65

Citaat van: Jehoentelaar op 26 oktober 2016 - 15:55:32
LMP1 is schreeuwend duur en Formula E is op het gebied van moderne ontwikkelingen domweg interessanter (want vooruitstrevender). Daarbij rijdt Audi ook DTM, een eigen TT Cup en support het tientallen teams in de GT-racerij. Je moet een keer keuzes maken. Qua eer valt er in Le Mans voor Audi toch niks meer te halen.

Spot on.

Leuk dat na Jaguar er weer een topmerk de FE binnenstapt. goed nieuws!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Maikel0230

Dit heeft volgens mij echt niets met kosten of vooruitgang te maken. Volgens mij is de VW groep geld aan het opsparen voor de uitval van dieselgate, want ook het WRC programma van VW is geschrapt, en die hebben verdorie de laatste vier jaar de competitie op een hoopje gevaren!

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

sjakie

Gezien de kwaliteiten van de wagen die ze nu hebben is het absoluut een business beslissing, geen sportieve beslissing. Maar wat gaan ze nu doen? Het budget in dieselgate stoppen is een druppel op de gloeiende plaat. Bovendien heeft Audi aangegeven dat er niemand ontslagen wordt dus iedereen krijgt doorbetaald en heeft Joest zelfs nieuw personeel aangenomen. Wordt iedereen dan in Formula E ingezet? Met het jaarbudget van Audi in de WEC kan je het voltallige Formula E veld blij maken dus dat zal hem ook niet (helemaal) worden.

Vorige week geluisterd naar Midweek Motorsport op Radio Le Mans. De visie van John Hindhaugh en Graham Goodwin was meer in de trend van dat Audi mogelijk zit te broeden op een geheel nieuwe technologie (waterstof?) en die dan inzetten op Le Mans zodra de reglementen weer op de schop gaan (na de 2018 editie). Uiteraard pure speculatie maar je weet maar nooit...

Niettemin pleit het verlies van Audi wederom voor een grotere inbreng van privateers in de LMP1 klasse. Misschien moet het, volgens mij, afgeschoten plannetje om de IMSA DPi's in de LMP1-L klasse in te zetten, weer uit de kast worden gehaald.

Jehoentelaar

Daytona Prototypes in de LMP1 lijkt mij een open deur om van de LMP1 een soort extra krachtige LMP2 te maken. Er moet een groot genoeg onderscheid zijn voor beide klassen om ervoor te zorgen dat LMP1 interessant blijft voor autofabrikanten. Een peperduur hybrideproject opzetten en dan zoek worden gereden door een stel budgetteams met oude technologie is niet interessant.

sjakie

Wellicht niet, ik verwacht ook niet dat DPi's fabrieksteams zullen verslaan. het zal echter er wel toe leiden dat de LMP1-L klasse eindelijk eens goed gevuld raakt. En als er dan ook een goed prijzengeldpakket aan wordt verbonden voorkom je dat de LMP1 klasse doodbloedt.
Dit is uiteraard niet hetzelfde als de tijd in Groep C waar een ieder een Porsche 956/962 kon kopen en soms zelfs de fabriek kon verslaan, zelf wereldkampioen kon worden. Maar het geeft in elk geval een platform voor de privateer op het hoogste niveau

Jehoentelaar

Maar privateers kunnen toch al in de goedkope LMP2 terecht? In het USCC rijden de DP's ook tegen verbouwde LMP2's.

sjakie

Klopt, maar dat is blijkbaar niet waar alle teameigenaren op zitten te wachten, of zaten te wachten nu Rebellion ook afdaalt naar de LMP2 klasse. Kolles neem ik niet helemaal serieus. Niettemin geloof ik dat er zat privateers zijn die wel oren hebben naar de LMP1 klasse als ze het financieel maar kunnen rondkrijgen. In 2012 waren er 16 LMP1's, waarvan 10 privateers, volgend jaar als het even tegenzit maar 4...

In IMSA (of USCC) zitten ze blijkbaar ook niet zo te wachten op de versimpelde LMP2 klasse nu ze daar de DPi klasse hebben opgezet. Ik verwacht dat de DPi's sneller zullen zijn dan de LMP2's en dat de DPi's ook interessanter zullen zijn voor fabriekssupport (niet voor fabrieksteams). Het lijkt erop dat de klasse ergens tussen de LMP1 en LMP2 zal zitten qua snelheid.

sjakie

overigens werd door Joe Saward ook dat andere proefballonnetje weer genoemd: Red Bull zou, gezien de niet echt toekomstvaste motorstrategie van het team, weer op Audi hybrids azen...

sjakie

Joest is zijn positie aan het evalueren: Het Audi chassis wat volgend jaar zou worden ingezet is al nagenoeg klaar. Er wordt bestudeerd of hier een non-hybrid motor ingezet kan worden.
Op de vraag of IMSA DPi een mogelijkheid is antwoordde Ralf Juttner: "I liked racing in America a lot," he said. "It was a few years ago, I have to admit. I loved it, Mr. Joest loved it." Oftewel, we kijken ernaar..

sportscar365.com

gloudiesaurus

Citaat
Onder de naam Racing Team Nederland schrijft een nieuw Nederlands raceteam zich in voor de komende 24 uur van Le Mans en European Le Mans Series.

Initiatiefnemer Frits van Eerd, voormalig Le Mans-winnaar Jan Lammers en 11-voudig Formule 1 Grand Prix winnaar Rubens Barrichello zijn de drie rijders van het team.

Racing Team Nederland werkt samen met de Italiaanse racewagenfabrikant Dallara dat een geheel nieuwe auto heeft ontwikkeld voor de zogeheten LMP2-klasse (foto).

Vorige week kwam Racing Team Nederland voor het eerst in actie tijdens een besloten testsessie op het circuit van Magny-Cours in Frankrijk.

http://www.youtube.com/watch?v=_usoy3WwKVc

Wow vet!!!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

sjakie

BR engineering gaat een LMP1 ontwikkelen in samenwerking met Dallara. Of er een hybrid motor in komt te liggen weet ik niet. Maar Nissan heeft nog wel wat liggen....

SMP racing zal het team runnen

http://www.racer.com/latest-stories/item/136503-br-engineering-launches-new-lmp1-project