Teamorders en Calls

Gestart door Edjekadetje, 01 juni 2016 - 07:13:05

« vorige - volgende »

Sabai

Ik had het niet anders verwacht dan dat Mercedes deze call zou geven. Als Ferrari hetzelfde had gedaan had het er heel anders uit gezien voor Vettel.

Fietser

Citaat van: Franky R. op 30 september 2018 - 17:19:10
Onnodig,


Met zo'n voorsprong zit de druk bij Vettel en Ferrari...Nu creëert Mercedes 'shit' tussen HAM en BOT. Naar mijn mening!

Dat denk ik niet. Bottas 'krijgt' die overwinning vast weer terug later dit jaar.

C.G. de Beaufort

De afloop van de Russische Grand Prix zit niet helemaal lekker bij Lewis Hamilton. De viervoudig wereldkampioen zegt overwogen te hebben om de leiding terug te geven aan teamgenoot Valtteri Bottas.(....)

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/241760/hamilton-ik-heb-echt-gedacht-aan-het-teruggeven-van-de-leiding

Háaháhá. Góh jóh...

C.G. de Beaufort


Tuesday

dat is ook precies wat ik tegen heb op teamorders; die hele poppenkast is het niet waard. In de laatste race prima, dan kan degene die profiteert ook gewoon blij zijn en diegene die aan de kant moet zal er dan ook minder moeite mee hebben, maar zoals gisteren of destijds in Oostenrijk, dat gaat nergens over.

Mickey

Het lastige is dat ze het wel kunnen verbieden, zoals een tijdlang gedaan is, maar dat zorgt weer voor allerlei verkapte en gecamoufleerde teamorders. Je houdt het dus nooit echt tegen.

Sabai

Ik zie ook niet in wat er mis aan is. Het is een prima manier om de titel veilig te stellen.  Want stel je voor dat Lewis een keer uitvalt of een slechte race heeft dan kunnen die 7 puntjes het verschil maken. De enige die zich eigenlijk moet schamen is Bottas die het zover heeft laten komen dat hij gebarichellowed is. Prima coureur verder maar niet een top zitje waard bij een top team vind ik persoonlijk.

Fietser

Citaat van: Sabai op 01 oktober 2018 - 11:46:42
Ik zie ook niet in wat er mis aan is. Het is een prima manier om de titel veilig te stellen.  Want stel je voor dat Lewis een keer uitvalt of een slechte race heeft dan kunnen die 7 puntjes het verschil maken. De enige die zich eigenlijk moet schamen is Bottas die het zover heeft laten komen dat hij gebarichellowed is. Prima coureur verder maar niet een top zitje waard bij een top team vind ik persoonlijk.

Eens. Eerst titel veiligstellen en later, indien mogelijk, intern de zaak vereffenen. Niet erg romantisch, wel koel en zakelijk. Buiten is het 2018.
Jammer voor Bottas, maar dat is het risico als je vrijwillig in een topauto plaatsneemt naast iemand die beter is. Iets met 2e viool en kruimels oppikken.

Wings

Citaat van: Tuesday op 01 oktober 2018 - 11:27:19
dat is ook precies wat ik tegen heb op teamorders; die hele poppenkast is het niet waard. In de laatste race prima, dan kan degene die profiteert ook gewoon blij zijn en diegene die aan de kant moet zal er dan ook minder moeite mee hebben, maar zoals gisteren of destijds in Oostenrijk, dat gaat nergens over.

Het gebeurt niet vaak maar ben het volkomen eens met Tuesday. Mercedes stapt voorbij aan de noodzaak van teamorders en dat hoort niet. Een behoorlijke domper voor Bottas.

Wings

Citaat van: Sabai op 01 oktober 2018 - 11:46:42
Ik zie ook niet in wat er mis aan is. Het is een prima manier om de titel veilig te stellen.  Want stel je voor dat Lewis een keer uitvalt of een slechte race heeft dan kunnen die 7 puntjes het verschil maken. De enige die zich eigenlijk moet schamen is Bottas die het zover heeft laten komen dat hij gebarichellowed is. Prima coureur verder maar niet een top zitje waard bij een top team vind ik persoonlijk.

De waarschijnlijkheid dat Lewis meer dan 40 punten verliest is even groot als de waarschijnlijkheid dat Max de resterende races wint. Dat gaat niet gebeuren. Mercedes heeft zijn huiswerk goed gedaan en heeft weer een behoorlijk gat getrokken naar Ferrari. In snelheid, in punten en op kwaliteit. Op betrouwbaarheid zijn zij al seizoenen lang de onbetwiste leider. No way dat Mercedes het op al die vlakken laat liggen in de laatste 6 races. Argumenten uit die hoek vind ik dan ook niet realistisch. Als ik die lijn doortrek moeten teams in Melbourne starten met orders.

Verder gaf ik al aan dat Mercedes zorg moet dragen voor een sfeer waarin zij te allen tijde een beroep kunnen doen op de steun van Bottas. Hij moet eerstens intrinsiek gemotiveerd zijn (lees: getergd tot op het bot) om mee te knokken voor het kampioenschap. Dan moet je hem ook het gevoel geven dat hij onderdeel uitmaakt van het succes. Je rijder een overwinning afnemen zonder directe noodzaak draagt daar niets aan bij. Dat gaat tussen de oren van een rijder zitten en maakt een rijder niet sneller. Lewis was hier niet blij mee en overwoog zelfs de positie terug te geven. Ferrari was immers verslagen. Dat geeft prima aan dat de noodzaak er niet was en in het verlengde onvoldoende draagvlak.

In mijn optiek is hier een grove inschattingsfout gemaakt om Bottas niet de eerste plaats terug te geven. Het zou Toto Wolff sieren om daar openlijk voor uit te komen.

Mickey

Je zal maar één punt tekort komen aan het einde van het seizoen. Snap best dat ze die kans willen minimaliseren.

En het maakt gelijk duidelijk dat ze met Bottas geen enkel ander plan hebben dan hem een tweede rijder te laten zijn. Strijden om het kampioenschap had 'ie de eerste helft alle mogelijkheden toe. Heeft' ie zelf niet verzilverd. Heeft dus wat mij betreft ook niets te piepen. Als dit dan ook nog tussen je oren gaat zitten dan zou je de conclusie moeten trekken dat een topteam gewoon wat te hoog gegrepen is voor je. Iets dat we eigenlijk allemaal al weten.

Mickey

Samengevat. Er gaat aan Bottas echt niets verloren door deze call.

Tuesday

Citaat van: Mickey op 01 oktober 2018 - 13:37:35
Je zal maar één punt tekort komen aan het einde van het seizoen. Snap best dat ze die kans willen minimaliseren.

En het maakt gelijk duidelijk dat ze met Bottas geen enkel ander plan hebben dan hem een tweede rijder te laten zijn. Strijden om het kampioenschap had 'ie de eerste helft alle mogelijkheden toe. Heeft' ie zelf niet verzilverd. Heeft dus wat mij betreft ook niets te piepen. Als dit dan ook nog tussen je oren gaat zitten dan zou je de conclusie moeten trekken dat een topteam gewoon wat te hoog gegrepen is voor je. Iets dat we eigenlijk allemaal al weten.
dat hij die zelf niet verzilverd heeft is wel wat kort door de bocht, hij heeft gewoon veel pech gehad. China de SC toen hij op P1 reed, Baku de lekke band toen hij op P1 reed (voor de SC P2), Frankrijk door Vettel aangetikt in bocht 1, Oostenrijk uitvalbeurt, in Duitsland een teamorder en in Hongarije als rijdende chicane ingezet. Met name in de eerste vier races veel pech anders had hij na Baku aan de leiding gestaan en had je misschien een heel ander seizoen gehad (misschien ook niet).
En nu we het toch over die gemiste overwinningen eerder dit seizoen hebben; wat had Toto met Bottas te doen zeg... en m dan een paar maanden later gewoon zelf een overwinning door de neus boren. Dan ben je dus gewoon een regelrechte huichelaar.

Wings

Citaat van: Mickey op 01 oktober 2018 - 13:37:35
Je zal maar één punt tekort komen aan het einde van het seizoen. Snap best dat ze die kans willen minimaliseren.

Dan moet je dus vanaf Melbourne beginnen...

Ik vind het een dooddoener. Lewis kan dit op eigen kracht binnenhalen en gaat echt niet meer dan 40 punten verliezen op Vettel. De waarschijnlijkheid dat dit gebeurt vind ik bepalend voor de noodzaak. Dat de noodzaak er niet was bewijst het feit dat dit niet geregisseerd was en de verontwaardiging van beide rijders.

CitaatEn het maakt gelijk duidelijk dat ze met Bottas geen enkel ander plan hebben dan hem een tweede rijder te laten zijn. Strijden om het kampioenschap had 'ie de eerste helft alle mogelijkheden toe. Heeft' ie zelf niet verzilverd. Heeft dus wat mij betreft ook niets te piepen. Als dit dan ook nog tussen je oren gaat zitten dan zou je de conclusie moeten trekken dat een topteam gewoon wat te hoog gegrepen is voor je. Iets dat we eigenlijk allemaal al weten.

Dat vind ik nu echt klinkklare onzin. Dat de Fin een tweede rijder is begrijp ik maar dat betekent niet dat hij als een zak hooi behandeld moet worden en als hij dat niet accepteert, hij ongeschikt is om bij Mercedes te racen. Mercedes had dit niet hoeven te doen, dat bewijst de verontwaardiging van beide rijders en de kritiek op de sociale media.

Nogmaals, Mercedes moet zorg dragen voor een sfeer waarin Bottas tot in iedere vezel van zijn lijf gemotiveerd is om Lewis te helpen om te knokken voor het kampioenschap. Dan moet je hem ook het gevoel geven dat hij onderdeel uitmaakt van het succes en dus investeren. Je oogst immers wat je zaait.

Als Bottas hier had mogen winnen was er niets verloren gegaan.

Mickey

#103
Het begint met jouw aanname dat het sowieso uitgesloten is dat Vettel nog voorbij komt aan Hamilton. Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Nu is het verschil 50 punten, anders zou het 43 zijn. Valt Hamilton dan volgende race uit en wint Vettel, dan is met nog vier races te gaan alles nog mogelijk. Nu moet Vettel er nog twee winnen, wat ik ook niet zie gebeuren. Snap dus wel dat ze hiervoor kiezen. De manier waarop stoort me wel. Inzet was een blaar, en wordt aan het eind ineens een WK.

Vanaf Melbourne beginnen, tuurlijk niet. In beginsel hebben ze gelijke kansen, maar ergens in het seizoen wordt pas duidelijk dat de nummer twee mathematisch gezien geen kans meer heeft.

Robbert65

Als Bottas meer punten had gehad dan Lewis was het niet gebeurd, stwerker, als Bottas nog een mathematische kans had gehad op een WK was dit niet gebeurd.
Mijn gevoel protesteerde hevig toen Bottas opzij ging en bijna parkeerde in bocht 13. Ik was echt kwaad, dit doe je niet zei ik hardop.

Maar Wolff heeft het uitstekend uitgelegd en hij heeft ook gelijk:

CitaatOns racehart wil dit niet, zei hij, maar als ik straks in Abu Dhabi de WK's aan Mercedes voorbij zie gaan ben ik de loser en de prutser. Dan nu maar liever iedereen boos op me. Iemand moet de boeman zijn. Liever dat, dan straks in Abu Dhabi de loser.

Ja, dat is gewoon waar. En ik moet erkennen: F1 is een teamsport.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel