Teamorders en Calls

Gestart door Edjekadetje, 01 juni 2016 - 07:13:05

« vorige - volgende »

Wings

Matthijs, sorry, ik ga het voor gezien houden en verder met Formule 1. Als mijn toonzetting je niet aanstaat negeer je mij maar of bericht je de redactie over je ongenoegen.

Citaat van: FolkertE op 01 juni 2016 - 09:06:07
Eens met Mathijs. Hamilton had denk ik hoogstens 2de geworden en zelfs dat had nog krap aan geweest. Maar aan de andere kant had hij dan misschien andere strategie gekozen.

Teamorders zoals Oostenrijk 2002, Singapore 2008, Duitsland 2010 vind ik niet mooi om te zien. Net zoals Maleisië 2013(Mercedes en RBR) en Hungarije 2014.
Maar Monaco 2016 is niet meer dan logisch. Rosberg was zo tergend langzaam dat het team het zich niet kon veroorloven Hamilton er voorbij te laten. Had het liever anders gezien, maar Hamilton gaat niet onnodige risico's nemen na Spanje. Stel voor dat Renault echt een mega update heeft gevonden in en RBR Mercedes kan aanvallen, dan geven ze de titel haast weg.

Waarom is het niet meer dan logisch? Als je het bekijkt door een Hamilton-bril (waarmee ik niet refereer aan het fan zijn van Hamilton, maar het bekijken vanuit zijn perspectief) is het logisch ja. Want nu kon Lewis maximaliseren. Aan de andere kant vechten Rosberg en Hamilton voor het kampioenschap en wordt nu aan Rosberg gevraagd om de directe en enige concurrent voorbij te laten. In mijn optiek kun je dat niet maken. Mercedes stelt daarmee een dagsucces boven een kampioenschap van Rosberg. Monaco heeft nu eenmaal de intrinsieke eigenschap dat inhalen moeilijk is. Rosberg rijdt voor Hamilton dus Hamilton heeft een uitdaging. Succes. Ik had die positie no way afgegeven en de boel op scherp gezet.

Natuurlijk zijn teamorders zoals die in Oostenrijk niet mooi om te zien maar ik kan deze veel beter plaatsen dan wat in Monaco gebeurt. Barrichello was in 2002 geen partij voor Schumacher en had tot dan slechts 6 punten gescoord en stond 6de waar Schumacher vocht voor het kampioenschap. Dat je dan geen punten gaat morsen, die je zomaar heel hard nodig zou kunnen hebben aan het einde van het seizoen, begrijp ik. De komedie op het podium vond ik echter walgelijk. Sta dan je man en vertel dat je teamgenoot een Jan Worst is die tot het allerlaatste moment heeft gewacht en jij de hele race niet hebt aangevallen in de wetenschap dat je mocht winnen. Al is dat weer een heel ander verhaal.

Kort samengevat, wanneer een team een absolute nummer 1 rijder heeft die zijn teamgenoot structureel het snot voor de ogen rijdt kan ik er begrip voor opbrengen dat wanneer de nummer 2 rijder er een keer voor rijdt, hij plaats moet maken. 'Kan ik er begrip voor opbrengen' hé. Ik blijf bij dit soort kunstmatige ingrepen mijn wenkbrauwen fronzen.

Mickey

Ik heb de hele situatie in Monaco tussen Rosberg en Hamilton eigenlijk niet zo geanalyseerd tot nu toe, maar je hebt wat mij betreft gelijk, Wings. Rosberg had daar inderdaad een 'Maxje moeten doen'. Ik denk zelfs dat deze specifieke actie hem gewoon het WK gaat kosten aan het eind van de rit, al geef ik wel toe dat ik er nog niet zo zeker van was dat Rosberg ook daadwerkelijk WK zou gaan worden. Het had Hamilton misschien wel kunnen breken en Rosberg nog meer momentum kunnen geven als ze deze call niet hadden gemaakt. Men lijkt er denk ik ook op te wedden dat Hamilton sowieso de betere is van de twee en uiteindelijk Rosberg ook zal passeren in de strijd om het WK.


Wings

Daarom dat ik ook zeg dat ik het er op zou laten aankomen. "Ik sta 43 punten voor op Lewis, ik rijd voor Lewis en kan uitlopen en Lewis krijgt waarschijnlijk nog 10-plaatsen straf omdat hij meer motoren nodig heeft dan maximaal toegestaan. Hell no dat ik Lewis hier voorbij ga laten". Dat is de mind-set van een kampioen in spé in mijn beleving. Stel Lewis doet dit in een later stadium wel, negeert een teamorder en wordt aan het einde van de rit met 1 punt verschil kampioen dan laat je het toch gewoon liggen puur en alleen op basis van dit soort dingen? Ik mis gewoon vechtlust bij die man. Als alles meezit is hij sterk en kan hij winnen maar zodra hij een rotdag heeft laat hij zich als een mak schaap naar de slachtbank leiden en zichzelf ook nog eens piepelen. Maar dat terzijde.

Tuesday

#33
Terugdenkende aan Spa 2014  en ook nog eens zijn huidige contractsituatie, dan denk ik dat Rosberg het enige juiste heeft gedaan. Dat ie zelf 7e wordt is al beschamend genoeg, dan ook nog de race van je teamgenoot om zeep helpen en je team een mogelijke overwinning door je neus boren, dan waren zn kansen op de titel in mijn ogen volledig weggeweest. Op bepaalde momenten kun je misschien beter 'no' zeggen, maar je moet ook weten wanneer dat niet kan.

Wings

Mee oneens. Rosberg en Hamilton vechten om het kampioenschap. De enige waar Rosberg voor moet blijven om kampioen te worden is Hamilton. Vervelend dat Nico de pace niet had maar zolang hij voor Lewis rijdt doet hij goede zaken voor het veiligstellen van zijn kampioenschap. Verder vind ik dat zeker in deze situatie geracet moet worden om een positie. Waarom moet iemand schuiven als diegene daarachter sneller is? Lijkt mij juist de essentie van het racen dat je knokt voor die positie en deze afpakt. Een titel moet je winnen  op basis van prestatie en niet op basis van hoe vaak Mercedes je voorbij aan je enige concurrent liet. Wat mij betreft mogen teamorders aan banden. Het natuurlijk verloop weer in de racerij.

Tuesday

tja, zo vroeg in de wedstrijd heb je weinig keus. Doe je het niet zelf, dan doet je team het wel via de strategie.

Wings

Dat klopt. Maar liever dat dan schuiven voor mijn directe en enige concurrent.

Tuesday

Citaat van: Wings op 10 juni 2016 - 22:40:17
Dat klopt. Maar liever dat dan schuiven voor mijn directe en enige concurrent.
dat zal Rosberg ook met de nodige tegenzin hebben gedaan. Nu krijgt ie er iig nog de complimenten voor, anders was ie de gebeten hond geweest (net als in Spa).

Wings

Liever de gebeten hond maar kampioen dan de publiekslieveling met de tweede plaats. Maar het is maar een mening hé. Wat dat aangaat zie ik liever klootzakjes die 'no' roepen of een teamorder negeren alla Vettel dan van die makke schaapjes die schuiven. Dat zijn de Massaatjes, de Barrichellootjes, de Sainzjes, de Webbertjes en ja ook de Rosbergjes van de racerij. Erg goed maar geen uitgesproken wereldkampioenen. Stuk voor stuk niet.

Tuesday

Citaat van: Wings op 11 juni 2016 - 08:42:39
Liever de gebeten hond maar kampioen dan de publiekslieveling met de tweede plaats. Maar het is maar een mening hé. Wat dat aangaat zie ik liever klootzakjes die 'no' roepen of een teamorder negeren alla Vettel dan van die makke schaapjes die schuiven. Dat zijn de Massaatjes, de Barrichellootjes, de Sainzjes, de Webbertjes en ja ook de Rosbergjes van de racerij. Erg goed maar geen uitgesproken wereldkampioenen. Stuk voor stuk niet.
k vind het ook prima dat je er anders over denkt hoor. Maar je moet ook kijken of iemand het zich kan veroorloven om no te zeggen. Ten eerste moet je de kwaliteiten ervoor hebben en dat is bij Rosberg al een twijfelgeval, daarnaast zit hij midden in contractonderhandelingen, ging het in Barcelon al mis en was het sowieso kansloos om voor Hamilton te blijven. Luister je niet en boor je op die manier het team een overwinning door de neus, dan rij je misschien volgend jaar weer voor Williams en maak je geen eens kans meer op uberhaupt race overwinningen. En als je WK wilt worden heb je gewoon de support van je team nodig, Rosberg zeker.

Wings

Als Rosberg zich als een mak schaap naar de slachtbank laat leiden en hij wordt geen kampioen rijdt hij wellicht niet eens bij Williams. Als kampioen en / of als rijder die zijn mannetje staat ben je veel interessanter. Kijk maar naar Max en Seb. Ik ga niet mee met de gedachten dat zijn contract afhangt of hij Lewis langs laat. Zou wel erg kortzichtig zijn van Mercedes.

Tuesday

Citaat van: Wings op 11 juni 2016 - 13:58:58
Als Rosberg zich als een mak schaap naar de slachtbank laat leiden en hij wordt geen kampioen rijdt hij wellicht niet eens bij Williams. Als kampioen en / of als rijder die zijn mannetje staat ben je veel interessanter. Kijk maar naar Max en Seb. Ik ga niet mee met de gedachten dat zijn contract afhangt of hij Lewis langs laat. Zou wel erg kortzichtig zijn van Mercedes.
dat laatste zeg ik ook niet, natuurlijk kijken ze naar meer dingen, maar zoiets kan wel degelijk de doorslag geven uiteindelijk. Na de dubbele uitvalbeurt in Barcelona waar Rosberg ook al deels voor verantwoordelijk was, de volgende race ook voor je team om zeep helpen? dan is je krediet erg snel op en ben je zo maar je stoeltje kwijt. Mercedes heeft dit na Spa 2014 ook aangegeven en zullen daar intern nog veel duidelijkere afspraken over hebben. En mak schaap is natuurlijk ook zwaar overdreven en Rosberg is nou eenmaal een Max of Lewis, zal ie ook nooit worden. Als ie nou nog een beetje pace had gehad in Monaco was het wellicht weer een ander verhaal geweest, maar als je t zelf al zo ver brengt dat jouw team die call uberhaupt moet geven, dan moet je gewoon luisteren. En vergis je niet, ook andere grote rijders zijn wel eens aan de kant gegaan voor een teamgenoot, soms kun je gewoon niet anders.

Wings

Ik denk niet dat het doorslag kan geven. En als het doorslag kan geven kan het beide kanten opwerken. Een team wilt ook een rijder die kampioenschappen wint en zijn mannetje staat. Vrij vertaald vind ik de onderhandelingen geen excuus om het niet (of juist wel) te doen. Het argument dat Rosberg in Barcelona ook deels schuldig was en dit niet nog eens kan permitteren geldt ook voor Lewis. Dus ook dat gaat niet op. Verder is het mooie van Monaco dat je niet meer pace hoeft te hebben dan diegene die achter je rijdt om er toch voor te eindigen. Kijk maar naar Hamilton die de veel snellere Ricciardo prima achter zich wist te houden. Dat je moet luisteren als je een opdracht krijgt is het enige waar ik het mee eens ben. Al blijf ik bij mijn standpunt dat Rosberg tegen Mercedes had moeten zeggen dat gezien de omstandigheden hij er niet aan meedoet. Dan maar hommeles.

Verder heb ik nog nooit een groot kampioen zien schuiven terwijl hij het kampioenschap leidt en betere papieren heeft. Ben wel nieuwsgierig wanneer dit eerder is voorgekomen.

Tuesday

Citaat van: Wings op 11 juni 2016 - 17:59:41
Ik denk niet dat het doorslag kan geven. En als het doorslag kan geven kan het beide kanten opwerken. Een team wilt ook een rijder die kampioenschappen wint en zijn mannetje staat. Vrij vertaald vind ik de onderhandelingen geen excuus om het niet (of juist wel) te doen. Het argument dat Rosberg in Barcelona ook deels schuldig was en dit niet nog eens kan permitteren geldt ook voor Lewis. Dus ook dat gaat niet op. Verder is het mooie van Monaco dat je niet meer pace hoeft te hebben dan diegene die achter je rijdt om er toch voor te eindigen. Kijk maar naar Hamilton die de veel snellere Ricciardo prima achter zich wist te houden. Dat je moet luisteren als je een opdracht krijgt is het enige waar ik het mee eens ben. Al blijf ik bij mijn standpunt dat Rosberg tegen Mercedes had moeten zeggen dat gezien de omstandigheden hij er niet aan meedoet. Dan maar hommeles.

Verder heb ik nog nooit een groot kampioen zien schuiven terwijl hij het kampioenschap leidt en betere papieren heeft. Ben wel nieuwsgierig wanneer dit eerder is voorgekomen.
misschien niet terwijl ie het kampioenschap leidt, maar ik heb ook nog nooit iemand zo off pace gezien tov zn teamgenoot terwijl ie het kampioenschap leidt. Maar Schumacher, Vettel, Ricciardo en vast nog veel meer coureurs zijn in het belang van het team wel eens aan de kant gegaan. Sowieso is het negeren van teamorders niet iets wat enkel voorbehouden is aan de grote kampioenen. Ook Massa, Webber, Sainz en Nasr negeren teamorders, dus het is niet perse iets wat de grote kampioenen onderscheid van de mindere goden.

Wings

Zal zo zijn maar in dit geval vond ik dat Rosberg dat wel had moeten doen.

1. Hij leidt het kampioenschap.
2. Heeft de beste papieren gekeken naar motoren / MGU-K
3. Reed voor Lewis op een baan waar inhalen haast onmogelijk is.
4. Mentale tik uitdelen: ik schuif niet voor Lewis want ben beter!