Teamorders en Calls

Gestart door Edjekadetje, 01 juni 2016 - 07:13:05

« vorige - volgende »

Edjekadetje

Na een jaar of vier keek ik zondag weer eens de F1, voornamelijk omdat Ziggo hem ''vrij'' uitzond en ik Max wel eens wilde zien rijden.
Eerder was ik afgehaakt vanwege de teamorders en niet in de laatste plaats omdat het circus achter de decoder was verdwenen.

Wat ik ergerlijk vond was om te zien dat er nog steeds aan teamorders gedaan wordt, ook al noemde de reporter dat nu een 'Call'.
Teamorders dus, om een snellere coureur voor te laten gaan.
Naar de kijker toe kun je dit niet verkopen vind ik.
Nu vroeg ik mij af wat jullie er van vinden.
Willen we kijken naar een race waar de coureurs strijden om een plek of dat de teamleiding bepaald wie hoe hard mag rijden? Want daar komt het wel op neer.

Ik hoop hiermee een discussie op gang te krijgen.
Graag jullie mening, niet voor mijzelf maar gewoon om wat meer verduidelijking voor ons allemaal.

Matthijs

#1
Ik heb teamorders altijd geaccepteerd. Maar er zijn wel verschillende soorten. Een teamorder om te bepalen wie van de twee rijders mag winnen (zoals destijds bij Ferrari) keur ik af, maar een teamorder van Mercedes in Monaco om Hamilton te laten strijden met Ricciardo vind ik juist heel verstandig. Als Rosberg Hamilton niet had voorbijgelaten, had Hamilton nooit gewonnen. Hij zou namelijk niet zo snel in Monaco een gewaagde inhaalactie op zijn teamgenoot maken, na hun crash samen in Spanje.

FolkertE

Eens met Mathijs. Hamilton had denk ik hoogstens 2de geworden en zelfs dat had nog krap aan geweest. Maar aan de andere kant had hij dan misschien andere strategie gekozen.

Teamorders zoals Oostenrijk 2002, Singapore 2008, Duitsland 2010 vind ik niet mooi om te zien. Net zoals Maleisië 2013(Mercedes en RBR) en Hungarije 2014.
Maar Monaco 2016 is niet meer dan logisch. Rosberg was zo tergend langzaam dat het team het zich niet kon veroorloven Hamilton er voorbij te laten. Had het liever anders gezien, maar Hamilton gaat niet onnodige risico's nemen na Spanje. Stel voor dat Renault echt een mega update heeft gevonden in en RBR Mercedes kan aanvallen, dan geven ze de titel haast weg.

Robbert65

We kunnen er nou eenmaal niet omheen, dat Formule 1-racen een teamsport is. Er wordt door de topteams een half miljard per seizoen aan euro's rondgepompt, de belangen stijgen uit boven die van de individuele rijder, ook als-ie bovenaan staat in het kampioenschap. De inkomsten uit FOM worden verdeeld naar de teams aan de hand van de ranglijst van de constructeurs. Wat anders is, dat als Barichello op koers ligt om een GP te winnen en hij wordt in zijn oor gefluisterd dat hij de andere rijder moet laten winnen. Dat is fantastisch spelbederf waar we allemaal een pleurishekel aan hebben. Dat is ook niet in het teambelang, want dat team krijgt net zoveel punten binnen. Inmiddels is dat dan ook not done in Formule 1.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Nou, inmiddels is dat not done? "Fernando is faster than you" was ook gewoon het wisselen van plek 1 en 2, en dat was in Duitsland 2010, toch niet zo lang geleden. Die 100.000 dollar boete die Ferrari toen heeft gekregen, namen ze er lachend bij...

Ik sluit me verder wel aan bij Matthijs. In Monaco was het overduidelijk dat het voor het team beter was om Hamilton er voorbij te laten.

Robbert65

Citaat van: Jozef op 01 juni 2016 - 13:34:38
Nou, inmiddels is dat not done? "Fernando is faster than you" was ook gewoon het wisselen van plek 1 en 2, en dat was in Duitsland 2010, toch niet zo lang geleden. Die 100.000 dollar boete die Ferrari toen heeft gekregen, namen ze er lachend bij...

Ik sluit me verder wel aan bij Matthijs. In Monaco was het overduidelijk dat het voor het team beter was om Hamilton er voorbij te laten.

Ja, maar dat was Massa.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Jozef op 01 juni 2016 - 13:34:38
Nou, inmiddels is dat not done? "Fernando is faster than you" was ook gewoon het wisselen van plek 1 en 2, en dat was in Duitsland 2010, toch niet zo lang geleden. Die 100.000 dollar boete die Ferrari toen heeft gekregen, namen ze er lachend bij...

Ik sluit me verder wel aan bij Matthijs. In Monaco was het overduidelijk dat het voor het team beter was om Hamilton er voorbij te laten.
We zijn het vaak eens merk ik. Voortaan zeg ik bij elke discussie: eens met Jozef, ook als je nog niks gepost hebt  ;)

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 01 juni 2016 - 13:42:01
Citaat van: Jozef op 01 juni 2016 - 13:34:38
Nou, inmiddels is dat not done? "Fernando is faster than you" was ook gewoon het wisselen van plek 1 en 2, en dat was in Duitsland 2010, toch niet zo lang geleden. Die 100.000 dollar boete die Ferrari toen heeft gekregen, namen ze er lachend bij...

Ik sluit me verder wel aan bij Matthijs. In Monaco was het overduidelijk dat het voor het team beter was om Hamilton er voorbij te laten.

Ja, maar dat was Massa.

Juist, die man is gemaakt voor tweede plaatsen. ;D

Robbert65

Citaat van: Jozef op 01 juni 2016 - 18:49:11
Citaat van: Robbert65 op 01 juni 2016 - 13:42:01
Citaat van: Jozef op 01 juni 2016 - 13:34:38
Nou, inmiddels is dat not done? "Fernando is faster than you" was ook gewoon het wisselen van plek 1 en 2, en dat was in Duitsland 2010, toch niet zo lang geleden. Die 100.000 dollar boete die Ferrari toen heeft gekregen, namen ze er lachend bij...

Ik sluit me verder wel aan bij Matthijs. In Monaco was het overduidelijk dat het voor het team beter was om Hamilton er voorbij te laten.

Ja, maar dat was Massa.

Juist, die man is gemaakt voor tweede plaatsen. ;D


We zijn het vaak eens merk ik.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

We zijn dan ook zeer weldenkende mensen. :P :P

Edjekadetje

Oké, het ligt dus iets genuanceerder. Teamorders hangen dus af van de factoren.
Het mag dan belangrijk zijn voor een team om de sterkste/snelste coureur voorop te laten rijden, ik voel mij bij de neus genomen als ik zoiets zie gebeuren.
Ik vind het wat anders als de raceleiding besluit iemand een blauwe vlag te geven.
Waarom kon dat in het geval van ROS/HAM niet?
En wanneer doe je dat dan? VES was ook veel sneller dan de andere coureurs..

Robbert65

ja, Edjekadetje, blauwe vlaggen zijn voor situaties waarbij een rijder achter iemand met een ronde achterstand vastzit. Dan is er een verplichting om ruimte te geven. In een gelijkwaardige race-situatie gebeurt dat natuurlijk niet. Verstappen kan nog zo snel zijn, hij moet maar zien hoe hij langs zijn concurrentie komt, daar krijgt hij uiteraard geen hulp bij van de wedstrijdleiding.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Vroeger (jaren '80 bijvoorbeeld) werd er altijd een blauwe vlag gezwaaid als een snellere coureur achter een langzamere reed. Dat gebeurde ook als die twee in gevecht waren voor positie. Dat klinkt in de huidige situatie vreemd, maar destijds hoefde je niet aan de kant als je die vlag kreeg, het was slechts informatie. Ik weet niet wanneer is ingevoerd dat een blauwe vlag automatisch betekent dat je de snellere rijder voorbij moet laten, maar ik kan me zo voorstellen dat vanaf dat moment de vlag alleen werd gezwaaid als beide rijders niet in dezelfde ronde rijden.

Robbert65

Aanvullend: In de race alleen als iemands op een ronde gezet gaat worden, in kwalificatiesituaties ook als iemand in zijn in- of outlap zit en iemand die een snelle ronde rijdt op de kont krijgt.

De vlag kan ook als waarschuwingsteken worden gebruikt als iemand in dezelfde ronde wordt ingehaald door een snellere rijder, maar in de Formule 1 gebeurt dat nooit (meer).
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Van Wijk

Citaat van: Jozef op 02 juni 2016 - 00:13:49
We zijn dan ook zeer weldenkende mensen. :P :P
Heylabba ( op zijn vlaams ) ik ben het ook met jullie eens !!!