F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

Citaat van: Jozef op 05 april 2018 - 18:29:48
Er staat nochtans helemaal niets in dat artikel dat we nog niet wisten. :)

B.v. deze. Volgens Paddy Lowe, de technisch directeur van Williams, *ahum*, geen party mode.

Lowe: "Het is wellicht interessant om anderen een beetje op te winden door te suggereren dat er een party mode is, maar die is er niet. Wij kregen exact hetzelfde, daar ben ik zeker van. Er is vaak discussie over een speciale modus die aangezet wordt in Q3, maar het is juist de kwaliteit van de coureur die het uiterste eruit weet te persen. Tenzij ze iets doen waar wij niets vanaf weten."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/237391/paddy-lowe-ik-weet-zeker-dat-mercedes-geen-party-modus-heeft

Groet,

C.G. de Beaufort


Arthur

Citaat van: C.G. de Beaufort op 05 april 2018 - 18:53:32
Citaat van: Jozef op 05 april 2018 - 18:29:48
Er staat nochtans helemaal niets in dat artikel dat we nog niet wisten. :)

B.v. deze. Volgens Paddy Lowe, de technisch directeur van Williams, *ahum*, geen party mode.

Lowe: "Het is wellicht interessant om anderen een beetje op te winden door te suggereren dat er een party mode is, maar die is er niet. Wij kregen exact hetzelfde, daar ben ik zeker van. Er is vaak discussie over een speciale modus die aangezet wordt in Q3, maar het is juist de kwaliteit van de coureur die het uiterste eruit weet te persen. Tenzij ze iets doen waar wij niets vanaf weten."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/237391/paddy-lowe-ik-weet-zeker-dat-mercedes-geen-party-modus-heeft

Groet,

C.G. de Beaufort


"het is juist de kwaliteit van de coureur die het uiterste eruit weet te persen"

Echt lachen dit! Ik snap wel dat er iets extra's uitgeperst kan worden maar die andere coureurs zijn ook geen potloden dus een dergelijk verschil lijkt mij nogal fors om enkel aan de coureur toe te schrijven. Of lieten die anderen juist zoveel liggen in Q3?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

C.G. de Beaufort

Max denkt ook dat het tenminste 2 jaar duurt voordat Mercedes verslagen worden in de kwalificatie :

Max : (..) "Niet met de huidige motoren en de huidige regels. Dat kan nog wel twee jaar zo doorgaan, tot de regels veranderen. We hebben de data bekeken en het is helder. In de kwalificaties schroeft Mercedes het vermogen tijdelijk op. Dan gaan ze opeens 5 à 6 kilometer per uur sneller...

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/237513/verstappen-mercedes-met-huidige-regels-niet-te-verslaan

Groet,

C.G. de Beaufort

Tuesday

Citaat van: C.G. de Beaufort op 06 april 2018 - 08:50:21
Max denkt ook dat het tenminste 2 jaar duurt voordat Mercedes verslagen worden in de kwalificatie :

Max : (..) "Niet met de huidige motoren en de huidige regels. Dat kan nog wel twee jaar zo doorgaan, tot de regels veranderen. We hebben de data bekeken en het is helder. In de kwalificaties schroeft Mercedes het vermogen tijdelijk op. Dan gaan ze opeens 5 à 6 kilometer per uur sneller...

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/237513/verstappen-mercedes-met-huidige-regels-niet-te-verslaan

Groet,

C.G. de Beaufort
maar Max is het niet eens met Horner en Marko (en jou) dat het voordeel dan maar weggenomen moet worden.

Henk1987

#259
https://twitter.com/tgruener/status/982193176889847808

* Budget cap ($150m)
* Opbrengsten worden eerlijker verdeeld tussen teams.
* Bonus voor Ferrari ($50M)
* Bonus voor motor fabrikanten ($10m)
* 1.6L V6 zonder MGU-H

Verder worden er meer onderdelen gestandaardiseerd maar ophanging + motor blijft vrij om te ontwikkelen

Vinden jullie dit nu een goede of een slechte ontwikkeling?



JS JTD

Citaat van: C.G. de Beaufort op 05 april 2018 - 18:53:32
B.v. deze. Volgens Paddy Lowe, de technisch directeur van Williams, *ahum*, geen party mode.

De klantenteams van Mercedes hebben die party mode niet...

Van mij hoeft dit ook niet verboden te worden.. de andere motorfabrikanten moeten hun huiswerk maar beter doen. Een qualifying mapping hoort er gewoon bij. In de jaren 80 pompten ze het vermogen van die turbomotoren soms op naar 1200-1300 pk in de quali.  8)
Bovendien staat er toch een nieuw motorconcept op stapel waarmee de verschillen in alle waarschijnlijkheid kleiner worden.

robbert

inderdaad, zoiets moet niet verboden worden. Mercedes is gewoon het beste team, en hebben al jaren slim gespeeld door die kwalificatiemodus. Het nadeel is dat het moeilijk word voor de andere teams om die te verslaan, maar dat hoort erbij natuurlijk

Jozef

Het is voortaan verboden om tijdens de kwalificatie olie bij te vullen. Ben benieuwd of we daar gevolgen van gaan zien, de rookontwikkeling van de Ferrari's dit seizoen was toch echt niet normaal...

Tuesday

Citaat van: Jozef op 03 mei 2018 - 12:19:23
Het is voortaan verboden om tijdens de kwalificatie olie bij te vullen. Ben benieuwd of we daar gevolgen van gaan zien, de rookontwikkeling van de Ferrari's dit seizoen was toch echt niet normaal...
wanneer heb je dat voor het laatst gezien dan? Is dat probleem inmiddels niet allang opgelost? verder vraag ik me af of bijvullen uberhaupt verschil maakt voor de laatste run in Q3. Gewoon daarvoor je kruit(olie) daarvoor niet verschieten, Mercedes en Ferrari kunnen normaal gesproken op hun sloffen Q3 halen.

Sabai

Ik denk dat het wel degelijk een verschil gaat uitmaken. Ze mogen 0.6 l gebruiken in de kwalificatie en race nu.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 03 mei 2018 - 20:35:15
Ik denk dat het wel degelijk een verschil gaat uitmaken. Ze mogen 0.6 l gebruiken in de kwalificatie en race nu.
dat was de afgelopen races ook al zo. Ze hebben er nu (voor de duidelijkheid) aan toegevoegd dat er tijdens de kwalificatie geen olie bijgevuld mag worden, maar aangezien de auto's na Q3 sowieso al rechtstreeks naar parc fermé gaan was bijvullen na Q3 sowieso al onmogelijk. En voor Q3 heeft het weinig zin voor de topteams.

Sabai

Citaat van: Tuesday op 03 mei 2018 - 20:41:45
Citaat van: Sabai op 03 mei 2018 - 20:35:15
Ik denk dat het wel degelijk een verschil gaat uitmaken. Ze mogen 0.6 l gebruiken in de kwalificatie en race nu.
dat was de afgelopen races ook al zo. Ze hebben er nu (voor de duidelijkheid) aan toegevoegd dat er tijdens de kwalificatie geen olie bijgevuld mag worden, maar aangezien de auto's na Q3 sowieso al rechtstreeks naar parc fermé gaan was bijvullen na Q3 sowieso al onmogelijk. En voor Q3 heeft het weinig zin voor de topteams.

Dan zal er niks veranderen

Jozef

Citaat van: Tuesday op 03 mei 2018 - 20:00:24
Citaat van: Jozef op 03 mei 2018 - 12:19:23
Het is voortaan verboden om tijdens de kwalificatie olie bij te vullen. Ben benieuwd of we daar gevolgen van gaan zien, de rookontwikkeling van de Ferrari's dit seizoen was toch echt niet normaal...
wanneer heb je dat voor het laatst gezien dan? Is dat probleem inmiddels niet allang opgelost? verder vraag ik me af of bijvullen uberhaupt verschil maakt voor de laatste run in Q3. Gewoon daarvoor je kruit(olie) daarvoor niet verschieten, Mercedes en Ferrari kunnen normaal gesproken op hun sloffen Q3 halen.
Hoezo voor het laatst gezien? De Ferrari's roken nog altijd stevig als ze tijdens de kwalificatie wegrijden uit de pits, of voor de start van de formatieronde. In Bakoe was het ook zo.

Wat de FIA met deze maatregel impliciet toegeeft, is dat het in principe mogelijk was om tijdens de kwalificatie meer olie te verbruiken dan eigenlijk toegelaten was. Er was wel een regel, maar er werd niet goed op gecontroleerd.

Citaat van: Tuesday op 03 mei 2018 - 20:41:45
Citaat van: Sabai op 03 mei 2018 - 20:35:15
Ik denk dat het wel degelijk een verschil gaat uitmaken. Ze mogen 0.6 l gebruiken in de kwalificatie en race nu.
dat was de afgelopen races ook al zo. Ze hebben er nu (voor de duidelijkheid) aan toegevoegd dat er tijdens de kwalificatie geen olie bijgevuld mag worden, maar aangezien de auto's na Q3 sowieso al rechtstreeks naar parc fermé gaan was bijvullen na Q3 sowieso al onmogelijk. En voor Q3 heeft het weinig zin voor de topteams.

Olie bijvullen mag in parc fermé. ;)

Tuesday

Citaat van: Jozef op 03 mei 2018 - 22:11:53
Citaat van: Tuesday op 03 mei 2018 - 20:00:24
Citaat van: Jozef op 03 mei 2018 - 12:19:23
Het is voortaan verboden om tijdens de kwalificatie olie bij te vullen. Ben benieuwd of we daar gevolgen van gaan zien, de rookontwikkeling van de Ferrari's dit seizoen was toch echt niet normaal...
wanneer heb je dat voor het laatst gezien dan? Is dat probleem inmiddels niet allang opgelost? verder vraag ik me af of bijvullen uberhaupt verschil maakt voor de laatste run in Q3. Gewoon daarvoor je kruit(olie) daarvoor niet verschieten, Mercedes en Ferrari kunnen normaal gesproken op hun sloffen Q3 halen.
Hoezo voor het laatst gezien? De Ferrari's roken nog altijd stevig als ze tijdens de kwalificatie wegrijden uit de pits, of voor de start van de formatieronde. In Bakoe was het ook zo.

Wat de FIA met deze maatregel impliciet toegeeft, is dat het in principe mogelijk was om tijdens de kwalificatie meer olie te verbruiken dan eigenlijk toegelaten was. Er was wel een regel, maar er werd niet goed op gecontroleerd.

Citaat van: Tuesday op 03 mei 2018 - 20:41:45
Citaat van: Sabai op 03 mei 2018 - 20:35:15
Ik denk dat het wel degelijk een verschil gaat uitmaken. Ze mogen 0.6 l gebruiken in de kwalificatie en race nu.
dat was de afgelopen races ook al zo. Ze hebben er nu (voor de duidelijkheid) aan toegevoegd dat er tijdens de kwalificatie geen olie bijgevuld mag worden, maar aangezien de auto's na Q3 sowieso al rechtstreeks naar parc fermé gaan was bijvullen na Q3 sowieso al onmogelijk. En voor Q3 heeft het weinig zin voor de topteams.

Olie bijvullen mag in parc fermé. ;)
ja, je mag ook benzine bijvullen in parc fermé, maar uiteraard pas nadat de kwalificatiemetingen verricht zijn.

JS JTD

Citaat van: Jozef op 03 mei 2018 - 12:19:23
Het is voortaan verboden om tijdens de kwalificatie olie bij te vullen. Ben benieuwd of we daar gevolgen van gaan zien, de rookontwikkeling van de Ferrari's dit seizoen was toch echt niet normaal...

Het schijnt zo te zijn dat die rookontwikkeling juist een gevolg is van strengere regelgeving omtrent het oliegebruik.
Oliedampen werden voorheen teruggeleid naar de verbrandingsmotor met slimme kleppen om het vermogen te verhogen. Nu mag dat niet meer en moeten de dampen de atmosfeer in geblazen worden. Druist ook lekker in tegen het "groene" beleid van de F1, maar dat terzijde...