F1 - Motoren

Gestart door C.G. de Beaufort, 09 mei 2016 - 13:41:55

« vorige - volgende »

Mickey

Verschillende sites nemen het bericht over. Dus toch. Ben wel benieuwd naar wat dit voor de aflopende samenwerking met Renault, de rest van het jaar zal betekenen.

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Gemengde gevoelens hierover. Ik heb het gevoel dat Renault op dit moment nog de betere motor is (combinatie vermogen en betrouwbaarheid), maar dat Honda nu grote stappen maakt. Bovendien is Red Bull niet meer slechts een klantenteam. Vrees echter dat Honda niet sterk genoeg is om op korte termijn een wereldkampioenschap binnen te slepen.

Jozef

Een van de belangrijkste redenen waarom Honda vooruitgang boekt is dat Toro Rosso een stuk toegeeflijker is dan McLaren als het op ontwerp van de hele auto aankomt. McLaren stelde eisen en week daar niet vanaf, bij Toro Rosso lijkt het meer "lever maar wat je kunt en dan zien we wel waar het schip strandt".

Red Bull zal zo toegeeflijk niet zijn, dat hebben ze in de voorbije jaren met Renault al wel bewezen. Op het gebied van chassisontwerp hamert Newey misschien nog wel harder op een compacte packaging dan dat ze dat bij McLaren deden. Dat zie je ook dan aan de vorm van de sidepods van de Red Bull. Of Honda dit allemaal aankan is nog maar de vraag. En indien niet, dan gaan ze bij Red Bull ofwel het sukkelstraatje in met vele betrouwbaarheidsproblemen, of ze gaan toegevingen moeten doen op aerodynamisch gebied.

Ik denk dat met name Daniel Ricciardo nu aan het vloeken is. Hij zal nu eigenlijk naar Ferrari of Mercedes willen verhuizen, maar is er daar plaats voor hem?

Robbert65

Jozef, wat een sombere kijk op de zaak? Kijk, met Honda heeft RBR een partner die er oprecht blij mee is. Renault en RBR was al 4 jaar een slecht huwelijk... Ten tweede zal Renault dit jaar nog alles op alles zetten om de huidige motor te verbeteren, maar daarna de focus verleggen naar de nieuwe motor. Terwijl Honda in principe zonder gezichtsverlies over twee jaar zou kunnen stoppen. Vooral dat laatste jaar, daar zou Honda het verschil kunnen gaan maken ten  opzichte van Renault. De Worksfabrikanten zullen hun voorsprong dan zien slinken, vooropgesteld dat Honda zich fanatiek op de huidige motor stort en daarna stopt of bijvoorbeeld alleen met STR verder gaaat. Want dat RBR vanaf 2020 met een Aston Martin (Ilmore? Cosworth?) torretje gaat rijden, dat is al bekend.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Jozef op 19 juni 2018 - 12:40:03
Ik denk dat met name Daniel Ricciardo nu aan het vloeken is.
Of niet, het verhaal gaat dat Verstappen JUIST heeft getekend mede omdat hij de progressie bij Honda zag.

Sabai

Ze hebben een grote kans op verbetering.  Straks krijgen ze de volle aandacht en rijden er 4 auto's met Honda. Honda laat dit jaar een goede betrouwbaarheid zien en qua power zullen ze zelf wel weten. Renault daarentegen tobt al sinds 2014 en rijd nog met een ers systeem van 2016.Dit omdat ze het maar niet betrouwbaar kunnen krijgen. En in 2021 kunnen ze weer verder kijken.

Tuesday

Honda krijgt een uitgelezen kans om het fiasco van de afgelopen 3 jaar met McLaren recht te zetten. Je ziet nu al dat veel mensen mild zijn voor Honda en de schuld grotendeels bij McLaren leggen (wat ik overigens onterecht vind), als ze volgend jaar met RBR wedstrijden gaan winnen en misschien zelfs wel voor de titel kunnen strijden, dan is het falen van Honda in de eerste jaren snel vergeten. Kortom, ik denk dat Honda alles op alles gaat zetten om dit tot een succes te maken. Iedereen weet iig dat het niet aan RBR zal liggen.

Jozef

Citaat van: Sabai op 19 juni 2018 - 17:09:58
Ze hebben een grote kans op verbetering.  Straks krijgen ze de volle aandacht en rijden er 4 auto's met Honda. Honda laat dit jaar een goede betrouwbaarheid zien en qua power zullen ze zelf wel weten. Renault daarentegen tobt al sinds 2014 en rijd nog met een ers systeem van 2016.Dit omdat ze het maar niet betrouwbaar kunnen krijgen. En in 2021 kunnen ze weer verder kijken.

Dat hangt er dan vanaf wat je goede betrouwbaarheid wil noemen. Ze doen het op dit vlak nog altijd beduidend slechter dan de andere fabrikanten, ook ten opzichte van Renault. Dat blijkt uit het aantal motoronderdelen dat ze dit seizoen al gebruikt hebben. Op vlak van vermogen lijken ze wel een grote stap gezet te hebben ja, waardoor ze niet ver meer achter Renault zitten.

Robbert65

Van de voorpagina GPpits:

De deal van het jaar is definitief, Honda gaat de Red Bull van Verstappen en Ricciardo vanaf volgend seizoen aandrijven.

Waarom kiest Red Bull ervoor om nu (voor de Grand Prix van Frankrijk in plaats van erna) met het besluit naar buiten te komen? Horner had vorige week toch nog duidelijk gezegd dat Red Bull de keuze wilde maken met de data van het weekend in Le Castellet in de hand?

Kan het zijn dat het geduld bij Renault op was en dat Cyril Abiteboul tegen Christian Horner gezegd heeft: Zoek het maar uit nu, je hebt tot twee keer toe onze deadline laten verlopen. Loop jij maar over naar Honda?

Heel gek is die gedachte niet; Renault doet het zelf steeds beter en heeft in McLaren een partner die normaal gesproken het potentieel heeft om op termijn weer hoog in de subtop op zelfs in de top mee te draaien. Die ambitie is er in ieder geval wel bij het team uit Woking.


Zelden ontspannen gezichten als Abiteboul, Marko en Horner elkaar tegen het lijf liepen

Voor een worksteam als Renault is het ook geen kleinigheid om naast de eigen motoren voor twee ambitieuze teams de motoren te fabriceren, leveren en mee te werken aan probleemoplossing en chassisbouw. Mercedes doet dat al heel lang. En Mercedes is niet meer zo ongenaaktbaar als voorheen.

Dan kan best te maken hebben met die verdeling van arbeid en verantwoordelijkheid. Immers, Williams zit behoorlijk in de piepzak met de tegenvallende prestaties en bij Force India loopt het allemaal wel aardig met de auto's, maar ook dat vraagt toch inzet van Mercedes.

Ferrari doet het dit jaar voor het eerst met Haas en Sauber. Voorheen leverde Ferrari een B-spec, zeg maar de motor van vorig jaar aan zo'n tweede klantenteam (STR, Sauber). Nu noemen we de Ferrari in de Saubers Alfa Romeo en is het dezelfde als die aan Haas wordt geleverd. Prompt zien we dat de Red Bull met een Renault inloopt op beide motorenbouwers.

Nu Renault het vooruitzicht heeft zich twee jaar op zichzelf en McLaren te kunnen focussen zullen de Fransen dus enigszins opgelucht zijn met de bekendmaking van Red Bull en Honda.
Red Bull is nooit lief geweest voor Renault. Toen er aaneengesloten gewonnen werd met Sep Vettel aan het stuur en Mark Webber in zijn kielzog was het hosanna voor de briljante Adrian Newey, voor de talentvolle Vettel en voor het hardwerkende team.

Toen het minder ging lag het volledig aan Renault. Ineens wist iedereen verdraaid goed dat het een Frans team is. Maar het team zit in Enstone, de motoren worden weliswaar in Viry-Châtillon gebouwd. Ja, dat ligt in Frankrijk. V6 Turbomotoren met de Franse slag...

Glazen bol; even een snelle blik in de toekomst. Maart 2019.

Op de eerste startrijen staan Ferrari's, Mercedessen, Renaults en Red Bull-Honda's. Vier verschillende motoren, vier teams, ieder met een andere aandrijflijn. Hoe lang is het geleden dat dat mogelijk was in Formule 1?

Stel dat Renault weer mee gaat doen om de podiumplekken? Stel dat Honda het voor elkaar krijgt om een echt competitieve motor te bouwen voor 2019. Hoe mooi zou dat zijn?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Van Wijk

Dat zou super zijn, en ook precies wat liberty media wilt....( lees kijkcijfers, opbrengsten ).
Louder, faster and sensation.

Mickey

Moet het nog maar zien allemaal. Vind Honda nou niet echt ambitieus, met het doel minstens zo'n snelle motor te willen leveren als Renault. Uit nood geboren, niet uit liefde, zelden de sleutel tot een lang en gelukkig huwelijk.

Robbert65

Het is ook geen huwelijk maar een samenwerkingsovereenkomst voor 2 jaar ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

FolkertE

Ik heb eens snel wat resultaten na gekeken en een groffe schatting gemaakt, maar als Rbr 8-15 tiende voor Mclaren en Renault kan eindigen( en rbr vaak ook rond de 1 seconde zneller is dan STR.) is het nog niet eens zo heel onrealistisch om te denken dat RBR met Honda motoren(en aanpassingen etc.) bijna elke race ruim in Q3 was gekomen. Een pole in Bahrein was zelfs mogelijkk geweest.

Ik denk dat deze samenwerking nog best heel succesvol kan worden.