BTCC 2016

Gestart door Sphinx, 05 april 2016 - 13:25:19

« vorige - volgende »

Sphinx

Druk autosportweekend, want ook de BTCC is weer begonnen met drie races op Brands Hatch Indy.

Opvallendste merkenwissel is Team BMR, dat de VW Passats heeft verkocht en op het laatste moment een deal met Subaru heeft gesloten. Men racet in nu  vier Subaru Levorg Stations (zie foto). Aangezien de auto's in Brands hatch ook meteen hun shakedown hadden, werden er van Jason Plato, Colin Turkington, Warren Scott en James Cole niet direct topprestaties verwacht. Eén VW kwam in handen van Aron Smith, vorig jaar nog ontslagen door BMR en nu rijder voor BKR, een team dat ook pas vlak voor de deadline het groene licht kreeg.



De kwalificatie leverde wel een verrassing op: velen hadden gerekend op de drie topteams van Honda, MG of Ford. Maar niemand hield rekening met Toyota. Toch slaagde Tom Ingram er in Honda-duo Matt Neil en Gordon Shedden met een paar hondersten voor te blijven. Het werd nog mooier voor Ingram, want hij had een goede start en kon een halve tel weglopen van de Honda's, terwijl achter hem de hel losbrak. De BMW's van Rob Collard en Sam Tordoff tikten elkaar aan waardoor Tordoff spinde en Mat Jackson had de grasstrook naast de pits nodig om zich langs Ford-teamgenoot Andrew Jordan te knokken. Achterin ging het twee keer mis toen eerst Turkington en Michael Epps op elkaar botsten en een ronde later Hunter Abbott, Rob Austin en Alex Martin elkaar eraf tikten. De safetycar moest de baan op om alles op te ruimen. Na de herstart liepen Ingram en Shedden langzaam weg van Neil, die op zijn beurt de MG's van Ash Sutton en Josh Cook los wist te rijden. Ingram's overwinning kwam niet meer in gevaar in de laatste ronden, de eerste voor hem en de eerste voor Speedworks Toyota, dat met een heleboel kleine sponsoren het budget voor het seizoen bij elkaar wist te schrapen.



In race 2 vertrok Ingram opnieuw van pole (eindstand race 1 bepaalt nu de startgrid), maar al in de eerste was het over. Rob Collard had een abnormaal goede start en probeerde alles om de Toyota bij Druids in te halen. De twee tikten elkaar herhaaldelijk aan waardoor de BMW spinde en de Toyota met een kapotte ophanging strandde. Toen ook Chris Smiley zich in de problemen werkte en moest worden weggesleept, kwam de safetycar weer de baan op. Ingram's schade leverde echter ook een vloeistoflek bij Graham Hill Bend op, waardoor na de herstart diverse coureurs die een wijde lijn reden ineens het gras opschoten, o.a. Turkington, Jackson en Sutton verloren daardoor plaatsen, Cook knalde zelfs vol in de bandenstapel en moest opgeven. Vooraan was de race niet echt spannend, de Honda's van Neil en Shedden liepen gestaag weg van de rest en kwamen met 3 tellen voorsprong als 1e en 2e over de streep. De Fords liepen de tweede race al veel beter. Jordan en Jackson liepen na de herstart weg van de rest van het middenveld en schoven snel op richting podium, maar de VW van Smith bleek een onneembare hindernis, de Ier scoorde daarmee een mooi podium voor BKR.



In race 3 werd bewezen dat de zachte compound banden dit jaar competitiever zijn. Adam Morgan en Sam Tordoff vertrokken van 1 en 2, maar hoewel de BMW sneller startte op harde banden, kwam de Mercedes hem na 1 ronde al voorbij. Achter hen werd een crash tussen twee teams nipt vermeden toen Jordan en Jackson en Neal en Shedden bijna in botsing kwamen. Helaas moest Jackson met een lekke band de pits opzoeken. De derde SC in drie races kwam eruit nadat Kelvin Fletcher en Mark Howard allebei van de baan gingen in Clearways. Na de opruimwerkzaamheden kreeg Morgan het zwaar tegen de twee BMW's van Tordoff en Goff, maar de man uit Blackburn maakte geen fouten en wist ondanks het nadeel van de zachtere banden zijn leiding vast te houden tot de finish, complimenten voor Mercedes dus. Ook Jordan liet de zachte banden goed werken, de Ford-rijder knokte zich na zijn ruzie in de eerste ronde langs Jeff en Aron Smith, Collard en op de laatste bocht was ook Neal nog de klos, waardoor de man uit Sutton nog een vierde plaats ophaalde. Shedden had meer problemen met zijn banden omdat hij met het maximale strafgewicht reed. De Schot bleef een tijdlang in de top5 rijden, maar zakte er op het einde helemaal door en haalde na een spin zelfs de finish niet meer.



In de stand een vertrouwd beeld: Neil (43)aan de leiding voor Shedden (38) met 5 pt voorsprong. Morgan staat na zijn overwinning 3e met 36pt, Jordan staat gelijk met A.Smith op 32pt. Volgende raceweekend is over twee weken op 17 april op Donington Park
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!