F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Breaktest

#735
Ben het eens om die halo discussie te laten rusten.

Schiet mij overigens wel een andere zaak te binnen waarmee de FIA de plank nog veel sterker misslaat. Notabelen als Todt vinden het prachtig om taakstraffen uit te delen aan een duwende Verstappen, maar feitelijk brengen zij F1 oneindig meer schade toe dan wie dan ook.

...Ik begrijp het, deze stelling schreeuwt om uitleg...

Ik doel op het protest van Haas tegen Racing Point/Force India.
In het kort: Haas vindt het onrechtvaardig dat zij de eerste 2 jaar geen bonussen kregen voor hun prestaties terwijl de nieuwe eigenaar van RP/FI wel meteen kan gaan vangen.
Dat protest is inmiddels afgewezen, maar dat neemt niet weg dat zij wel degelijk een punt hebben. Vooral als je nadenkt over de betekenis ervan: kennelijk loont het meer om een bestaand team over te nemen dan als nieuwkomer je entree maken, terwijl dat laatste niet alleen veel moeilijker is, maar ook nog eens F1 als geheel ten goed komt. Immers F1 schreeuwt al jaren om uitbreiding van het startveld, maar dat wordt dus doelbewust vanachter de groene tafel tegengewerkt. Zoals wel vaker bevinden de grootste misstanden zich tussen de kleine letters.

Kunnen coureurs omgekeerd ook de witte boorden taakstraffen opleggen?  Zo niet, dan wordt het hoog tijd.

 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Citaat van: Tuesday op 26 november 2018 - 14:49:33
dat laatste is dus de vraag; Hulkenberg heeft het geen eens geprobeerd.

Ik probeer ook niet over een kerktoren van 100 meter te springen, neemt niet weg dat we met een aangrenzende waarschijnlijkheid kunnen stellen dat het mij niet lukt. Niet flauw bedoelt maar als je ziet dat je niet uit de auto kunt komen, rest weinig dan te blijven zitten. En niet vergeten dat Nico zei dat hij door de halo de auto slechter kon verlaten. Toen de auto op de kop lag ontstond er  brand en merkte ik paniek in zijn stem. Ik denk ook dat je niets liever wil dan je brandende auto te verlaten. Gelukkig is het goed afgelopen maar van mij mag de halo terug op de agenda. Ik vind dat de contraproductiviteit voldoende bewezen is. Dat wordt dus tegen heilige huisjes aan schoppen.

CitaatEn als fervent tegenstander van de Halo vond ik Hulkenberg ook zeer ingetogen. Hij had hier heel makkelijk een groot punt van kunnen maken en als hij zich echt belemmerd had gevoeld door de halo dan had ie dat mijns inziens ook zeker gedaan.

Nico is niet iemand die direct groot uitpakt. Doorgaans weegt hij zijn woorden wel. En ik kan mij voorstellen dat hij ook niet degene wil zijn die de discussie opzweept. Ik zou eventuele nuance wel begrijpen. In het interview met Jack, waar hij Nico uitspraken probeert te ontlokken, merk je dat hij zich ongemakkelijk voelt. Hij roept wat lacherig dat de halo misschien niet geholpen heeft en de reden was dat hij misschien wat slechter uit de auto kon klimmen.

CitaatNee, er is maar 1 oplossing voor dit soort incidenten (zie ook Wehrlein 2016) en dat is het afschaffen van bandenstapels, vangrails en tech pro barriers, dan blijft een auto nooit in van die rare standen liggen. Een crash zoals die van Alonso destijds zou geen problemen moeten geven met een halo.

Ik betwijfel dat oprecht. En dat zeg ik met behoorlijke kennis van zaken. Al zal deze niet meer worden aangevuld omdat ik na 18 jaar heb besloten een zwart gat in te springen en wat anders te gaan doen.

Robbert65

Citaat van: Breaktest op 27 november 2018 - 13:16:18
Ben het eens om die halo discussie te laten rusten.

Schiet mij overigens wel een andere zaak te binnen waarmee de FIA de plank nog veel sterker misslaat. Notabelen als Todt vinden het prachtig om taakstraffen uit te delen aan een duwende Verstappen, maar feitelijk brengen zij F1 oneindig meer schade toe dan wie dan ook.

...Ik begrijp het, deze stelling schreeuwt om uitleg...

Ik doel op het protest van Haas tegen Racing Point/Force India.
In het kort: Haas vindt het onrechtvaardig dat zij de eerste 2 jaar geen bonussen kregen voor hun prestaties terwijl de nieuwe eigenaar van RP/FI wel meteen kan gaan vangen.
Dat protest is inmiddels afgewezen, maar dat neemt niet weg dat zij wel degelijk een punt hebben. Vooral als je nadenkt over de betekenis ervan: kennelijk loont het meer om een bestaand team over te nemen dan als nieuwkomer je entree maken, terwijl dat laatste niet alleen veel moeilijker is, maar ook nog eens F1 als geheel ten goed komt. Immers F1 schreeuwt al jaren om uitbreiding van het startveld, maar dat wordt dus doelbewust vanachter de groene tafel tegengewerkt. Zoals wel vaker bevinden de grootste misstanden zich tussen de kleine letters.

Kunnen coureurs omgekeerd ook de witte boorden taakstraffen opleggen?  Zo niet, dan wordt het hoog tijd.

 
Citaat van: Wings op 27 november 2018 - 13:30:45
Citaat van: Tuesday op 26 november 2018 - 14:49:33
dat laatste is dus de vraag; Hulkenberg heeft het geen eens geprobeerd.

Ik probeer ook niet over een kerktoren van 100 meter te springen, neemt niet weg dat we met een aangrenzende waarschijnlijkheid kunnen stellen dat het mij niet lukt. Niet flauw bedoelt maar als je ziet dat je niet uit de auto kunt komen, rest weinig dan te blijven zitten. En niet vergeten dat Nico zei dat hij door de halo de auto slechter kon verlaten. Toen de auto op de kop lag ontstond er  brand en merkte ik paniek in zijn stem. Ik denk ook dat je niets liever wil dan je brandende auto te verlaten. Gelukkig is het goed afgelopen maar van mij mag de halo terug op de agenda. Ik vind dat de contraproductiviteit voldoende bewezen is. Dat wordt dus tegen heilige huisjes aan schoppen.

CitaatEn als fervent tegenstander van de Halo vond ik Hulkenberg ook zeer ingetogen. Hij had hier heel makkelijk een groot punt van kunnen maken en als hij zich echt belemmerd had gevoeld door de halo dan had ie dat mijns inziens ook zeker gedaan.

Nico is niet iemand die direct groot uitpakt. Doorgaans weegt hij zijn woorden wel. En ik kan mij voorstellen dat hij ook niet degene wil zijn die de discussie opzweept. Ik zou eventuele nuance wel begrijpen. In het interview met Jack, waar hij Nico uitspraken probeert te ontlokken, merk je dat hij zich ongemakkelijk voelt. Hij roept wat lacherig dat de halo misschien niet geholpen heeft en de reden was dat hij misschien wat slechter uit de auto kon klimmen.

CitaatNee, er is maar 1 oplossing voor dit soort incidenten (zie ook Wehrlein 2016) en dat is het afschaffen van bandenstapels, vangrails en tech pro barriers, dan blijft een auto nooit in van die rare standen liggen. Een crash zoals die van Alonso destijds zou geen problemen moeten geven met een halo.

Ik betwijfel dat oprecht. En dat zeg ik met behoorlijke kennis van zaken. Al zal deze niet meer worden aangevuld omdat ik na 18 jaar heb besloten een zwart gat in te springen en wat anders te gaan doen.

WHUUUUUUUT????????? stoppen als HVK? wat ga je doen Wings?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Wings op 27 november 2018 - 13:30:45
Citaat van: Tuesday op 26 november 2018 - 14:49:33
dat laatste is dus de vraag; Hulkenberg heeft het geen eens geprobeerd.

Ik probeer ook niet over een kerktoren van 100 meter te springen, neemt niet weg dat we met een aangrenzende waarschijnlijkheid kunnen stellen dat het mij niet lukt. Niet flauw bedoelt maar als je ziet dat je niet uit de auto kunt komen, rest weinig dan te blijven zitten. En niet vergeten dat Nico zei dat hij door de halo de auto slechter kon verlaten. Toen de auto op de kop lag ontstond er  brand en merkte ik paniek in zijn stem. Ik denk ook dat je niets liever wil dan je brandende auto te verlaten. Gelukkig is het goed afgelopen maar van mij mag de halo terug op de agenda. Ik vind dat de contraproductiviteit voldoende bewezen is. Dat wordt dus tegen heilige huisjes aan schoppen.

CitaatEn als fervent tegenstander van de Halo vond ik Hulkenberg ook zeer ingetogen. Hij had hier heel makkelijk een groot punt van kunnen maken en als hij zich echt belemmerd had gevoeld door de halo dan had ie dat mijns inziens ook zeker gedaan.

Nico is niet iemand die direct groot uitpakt. Doorgaans weegt hij zijn woorden wel. En ik kan mij voorstellen dat hij ook niet degene wil zijn die de discussie opzweept. Ik zou eventuele nuance wel begrijpen. In het interview met Jack, waar hij Nico uitspraken probeert te ontlokken, merk je dat hij zich ongemakkelijk voelt. Hij roept wat lacherig dat de halo misschien niet geholpen heeft en de reden was dat hij misschien wat slechter uit de auto kon klimmen.

CitaatNee, er is maar 1 oplossing voor dit soort incidenten (zie ook Wehrlein 2016) en dat is het afschaffen van bandenstapels, vangrails en tech pro barriers, dan blijft een auto nooit in van die rare standen liggen. Een crash zoals die van Alonso destijds zou geen problemen moeten geven met een halo.

Ik betwijfel dat oprecht. En dat zeg ik met behoorlijke kennis van zaken. Al zal deze niet meer worden aangevuld omdat ik na 18 jaar heb besloten een zwart gat in te springen en wat anders te gaan doen.
1. Dat zou idd een reden kunnen zijn geweest, dat Hulkenberg idd zag dat hij door de halo niet uit de auto kon komen, maar dan zou ie dat toch zeggen? Dat ie ervoor zelf voor koos om te blijven zitten is duidelijk, maar de reden daarvan weten we niet exact. Als je op de kop hangt en je weet dat er een paar meter verder op marshalls staan, dan is het verstandiger om gewoon ff te wachten. Van wat ik hoorde is staat het zelfs zo in de protocollen. Als het altijd zo makkelijk gaat als zondag is de discussie eigenlijk overbodig. Vraag is of het idd zo simpel is.

2. Als je net door die stomme halo bent gehinderd om uit te stappen en je voelt dat echt zo, dan ga je toch echt wel een punt maken lijkt mij.

3. Het laatste punt was uiteraard met een knipoog. Veiligheidsmaatregelen hebben ook altijd nadelen. Kwestie van goed afwegen dus. Natuurlijk heb je dergelijke afscheidingen nodig. En gelukkig worden die ook nog steeds veiliger. Sainz is ook ooit eens geheel onder zo'n barrier verdwenen kon ie ook geen kant op. Dat hoort ook gewoon bij autosport. Dat je altijd maar direct uit kunt stappen na een crash is helaas een utopie.

Jozef

Hülkenberg heeft zich altijd uitgesproken als tegenstander van de halo, ik denk inderdaad dat hij wel duidelijke taal zou gesproken hebben indien hij het idee had dat de halo hem in gevaar had gebracht.

Wings

Citaat van: Robbert65 op 27 november 2018 - 14:53:31
WHUUUUUUUT????????? stoppen als HVK? wat ga je doen Wings?

Ik stop met detachering en wordt HSE-manager van een zestal fabrieken en onderdeel van het MT. Een compleet andere tak van sport.

Wings

Citaat van: Jozef op 27 november 2018 - 23:56:59
Hülkenberg heeft zich altijd uitgesproken als tegenstander van de halo, ik denk inderdaad dat hij wel duidelijke taal zou gesproken hebben indien hij het idee had dat de halo hem in gevaar had gebracht.

Heeft hij ook. Dat hoeft niet keihard en hoog van de toren. Verder merk je dat hij de rem erop had staan en eigenlijk al meer zei dan dat wenselijk en wijs was. Verder hebben wij het allen met eigen ogen kunnen zien en horen, dus ook niet nodig om veel poeha te maken.

Verder proef je aan alles dat de halo gepromoot moet worden. Daar waar Hülkenberg niet overtuigd is van het nut van de halo, spreekt Charlie Whiting uit dat hij denkt dat Hülkenberg er wel baat bij had. Een bericht om de kritiek wat te nuanceren want of de omstreden halo wel of geen nut heeft gehad, kan gewoon onderzocht worden. En als uit onderzoek het nut bewezen wordt, zal men de kans niet laten liggen, dit van daken te schreeuwen.

Dat Hülkenberg niet zelfstandig uit de auto kon klimmen heeft Whiting overigens niet weersproken. Hij gaf aan dat Hülkenberg geen moment in gevaar is geweest en dat klopt. Het vuur was immers snel onder controle en verder ook niet héél spannend. Het verwijzen naar de veiligheidsvoorschriften vind ik verder niet relevant. Hij kón er niet uit en als de auto in brand staat ga je niet in de auto wachten in de hoop van zege.

Hoe je het ook wendt of keert, het verhaal kraakt van alle kanten. Kritische noten worden vakkundig in de kiem gesmoord. Het zou plausibeler zijn als je eens toegeeft dat de situatie niet ideaal is, een rijder in geval van nood direct zijn auto moet kunnen verlaten, en je in het verlengde de boel eens onder de loep legt.

Al dat zwaaien en wegwuiven en bij iedere contact met de halo doen alsof de halo de beste uitvinding is sinds gesneden brood omdat het levens redt, bewijst juist dat krampachtig wordt gezocht naar iets wat er niet is. Gelukkig is het nu goed afgelopen maar de eerste de beste keer dat een rijder met rug- nekletsel uit zijn auto gehesen moet worden, zal de rijder blij zijn met het extra (en onomkeerbaar?) letsel wat hij mogelijk oploopt.

Wings

Citaat van: Tuesday op 27 november 2018 - 18:52:57
1. Dat zou idd een reden kunnen zijn geweest, dat Hulkenberg idd zag dat hij door de halo niet uit de auto kon komen, maar dan zou ie dat toch zeggen? Dat ie ervoor zelf voor koos om te blijven zitten is duidelijk, maar de reden daarvan weten we niet exact. Als je op de kop hangt en je weet dat er een paar meter verder op marshalls staan, dan is het verstandiger om gewoon ff te wachten. Van wat ik hoorde is staat het zelfs zo in de protocollen. Als het altijd zo makkelijk gaat als zondag is de discussie eigenlijk overbodig. Vraag is of het idd zo simpel is.

Punt is dat de auto in brand stond en hij wist dat. Geloof mij maar dan wil je maar één ding en dat is je auto verlaten.

Citaat2. Als je net door die stomme halo bent gehinderd om uit te stappen en je voelt dat echt zo, dan ga je toch echt wel een punt maken lijkt mij.

Of hij was opgelucht dat hij ongedeerd was uitgestapt en met de schrik vrijgekomen, vul maar in. Ik vind Nico niet zo'n braniemaker.

Citaat3. Het laatste punt was uiteraard met een knipoog. Veiligheidsmaatregelen hebben ook altijd nadelen. Kwestie van goed afwegen dus. Natuurlijk heb je dergelijke afscheidingen nodig. En gelukkig worden die ook nog steeds veiliger. Sainz is ook ooit eens geheel onder zo'n barrier verdwenen kon ie ook geen kant op. Dat hoort ook gewoon bij autosport. Dat je altijd maar direct uit kunt stappen na een crash is helaas een utopie.

Ik ben het niet geheel oneens maar het is geen vrijbrief om het dan maar te accepteren. Primair is de zorg dat een rijder direct uit de auto kan in geval van nood. Dat kun je doen door te kijken naar de constructie van de auto en secundair andere veiligheidsvoorzieningen te treffen op circuits. Niets doen is geen optie. 

Robbert65

Citaat van: Wings op 28 november 2018 - 08:16:21
Citaat van: Robbert65 op 27 november 2018 - 14:53:31
WHUUUUUUUT????????? stoppen als HVK? wat ga je doen Wings?

Ik stop met detachering en wordt HSE-manager van een zestal fabrieken en onderdeel van het MT. Een compleet andere tak van sport.
Gefeliciteerd. Dat is mooi en van harte gegund.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Wings op 28 november 2018 - 09:00:25
Citaat van: Tuesday op 27 november 2018 - 18:52:57
1. Dat zou idd een reden kunnen zijn geweest, dat Hulkenberg idd zag dat hij door de halo niet uit de auto kon komen, maar dan zou ie dat toch zeggen? Dat ie ervoor zelf voor koos om te blijven zitten is duidelijk, maar de reden daarvan weten we niet exact. Als je op de kop hangt en je weet dat er een paar meter verder op marshalls staan, dan is het verstandiger om gewoon ff te wachten. Van wat ik hoorde is staat het zelfs zo in de protocollen. Als het altijd zo makkelijk gaat als zondag is de discussie eigenlijk overbodig. Vraag is of het idd zo simpel is.

Punt is dat de auto in brand stond en hij wist dat. Geloof mij maar dan wil je maar één ding en dat is je auto verlaten.

Citaat2. Als je net door die stomme halo bent gehinderd om uit te stappen en je voelt dat echt zo, dan ga je toch echt wel een punt maken lijkt mij.

Of hij was opgelucht dat hij ongedeerd was uitgestapt en met de schrik vrijgekomen, vul maar in. Ik vind Nico niet zo'n braniemaker.

Citaat3. Het laatste punt was uiteraard met een knipoog. Veiligheidsmaatregelen hebben ook altijd nadelen. Kwestie van goed afwegen dus. Natuurlijk heb je dergelijke afscheidingen nodig. En gelukkig worden die ook nog steeds veiliger. Sainz is ook ooit eens geheel onder zo'n barrier verdwenen kon ie ook geen kant op. Dat hoort ook gewoon bij autosport. Dat je altijd maar direct uit kunt stappen na een crash is helaas een utopie.

Ik ben het niet geheel oneens maar het is geen vrijbrief om het dan maar te accepteren. Primair is de zorg dat een rijder direct uit de auto kan in geval van nood. Dat kun je doen door te kijken naar de constructie van de auto en secundair andere veiligheidsvoorzieningen te treffen op circuits. Niets doen is geen optie.
als ik naar deze foto kijk, dan denk ik dat de rol van de halo (in nadelige zin) hier behoorlijk wordt overschat.  Alleen aan de voorkant neemt ie ruimte weg. En voor de duidelijkheid, Hulkenberg heeft in zn interview bij RTL aangegeven helemaal niet aan de halo te hebben gedacht op dat moment. Ik denk toch echt dat 2 andere veiligheidsmaatregelen, nl de gordels en de tech pro barrier hier een grotere rol hebben gespeeld. De barrier zorgt ervoor dat de auto precies op zn kop blijft hangen waar ie normaal altijd half op zn zijkant zal rollen en als je zo in de gordels hangt, dan lijkt me dat ook heel lastig uitstappen. De halo zie ik niet echt een belemmering vormen hier.

Wings

Voor mij helder dat de halo daar gruwelijk in de weg zit. Ik begrijp precies wat Nico bedoelde in het interview.

Wings

Citaat van: Robbert65 op 28 november 2018 - 20:14:01
Citaat van: Wings op 28 november 2018 - 08:16:21
Citaat van: Robbert65 op 27 november 2018 - 14:53:31
WHUUUUUUUT????????? stoppen als HVK? wat ga je doen Wings?

Ik stop met detachering en wordt HSE-manager van een zestal fabrieken en onderdeel van het MT. Een compleet andere tak van sport.
Gefeliciteerd. Dat is mooi en van harte gegund.

Thanks. Een behoorlijke stap na zoveel jaar, maar heb er zin in.

Arthur

Ook vanuit hier Van Harte Wings. En snel zul je zeggen dat je dat al heel veel eerder had moeten doen!

Succes, komt goed  8)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Dankjewel Arthur! Ik kijk er naar uit, heb veel zin in de nieuwe uitdaging. Volgens mij liggen er ook wat projecten op stapel, dus er zal wat herkenning zijn, maar het echte hardcore-werk ten aanzien van bouwactiviteiten / modificeren van fabrieksinstallaties aan de theoretische-uitvoerende en uitvoerende kant is passé. Ik zal nu veel meer aan de ontwerpende kant zitten, kijken naar de exploitatiefase en lopende technische werkzaamheden. Van PM-teams naar een MT. Dan heb je een andere manier van invloed uitoefenen en houd je je bezig met andere dingen. Afwachten hoe uitdagend het is, of ik voldoende geprikkeld word en kan wennen.

Mickey